Saako työssäkäyvä yh tukia?
Eroa ja muuttoa suunnittelen, mutta kulut kauhistuttavat. Saako kahden lapsen työssäkäyvä yh mitään tukia? Matalapalkka alalla työskentelen, puolet palkasta menee vuokraan
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakaan en saa, en edes asumistukea, mitä tuntuu monet ydinperheetkin saavan.
No kyllä sinun pitäisi saada lapsilisien yh-korotukset sekä elatusapu. Miten olet ne välttänyt? Kieltäytynyt kaikesta?
Kyllä ne pitää ihan itse hakea.
Eipä se palkkani nyt niin hyvä ole, keskituloinen olen. YH-korotuksen tietysti saan lapsilisään, isän kanssa en vaan ole jaksanut käydä vääntämään elareista. Koen, että on parempi olla hänen kanssaan edes jonkinmoisissa väleissä sen sijaan, että mikäli elareita kävisin vaatimaan niin välit katkeaisivat täysin. Ja se ei taas olisi lapsen edun mukaista. Ja asumismuodon olen itse valinnut, asuntovelallisena. Vuokraa joutuisin maksamaan enemmän kuin asuinkustannukseni nyt ovat, jos vastaavanlaisen asunnon vastaavalla sijainnilla haluaisin. Tokikaan sellaista ei varmaan edes löytyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan saanut aikoinaan kuin kymmenen euron korotuksen jokaiseen lapsilisään.
No nykyään se on paljon enemmän. Ja kyllä sunkin lapset oli oikeutettuja elatusmaksuun, joko isältään tai Kelalta. Eikä se oletko sinä töissä vai et, vaikuta niihin.
Millä meinasi, että kuollut isä maksaa elareita? Vai etkö tiennyt, että voi olla yh myös silloin kun lasten isä tai äiti on kuollut?
t. eri
Kuolleen vanhemman lapsi saa käsittääkseni eläkettä valtiolta (tai kunnalta tai Kelalta), en ole varma mistä, mutta saa joka tapauksessa. Ja ihan merkittävän summan.
Pulloja voi aina pusikoista kerätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan saanut aikoinaan kuin kymmenen euron korotuksen jokaiseen lapsilisään.
No nykyään se on paljon enemmän. Ja kyllä sunkin lapset oli oikeutettuja elatusmaksuun, joko isältään tai Kelalta. Eikä se oletko sinä töissä vai et, vaikuta niihin.
Millä meinasi, että kuollut isä maksaa elareita? Vai etkö tiennyt, että voi olla yh myös silloin kun lasten isä tai äiti on kuollut?
t. eri
Kuolleen vanhemman lapsi saa käsittääkseni eläkettä valtiolta (tai kunnalta tai Kelalta), en ole varma mistä, mutta saa joka tapauksessa. Ja ihan merkittävän summan.
Se summa kyllä määräytyy edesmenneelle vanhemmalle kertyneen eläkkeen mukaan. Kela maksaa 60 euroa kuukaudessa ja valtiokonttori sitten kertyneen eläkkeen mukaan. Esim. omat lapseni saivat aikoinaan noin 200 euroa per nenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. eri
Se summa kyllä määräytyy edesmenneelle vanhemmalle kertyneen eläkkeen mukaan. Kela maksaa 60 euroa kuukaudessa ja valtiokonttori sitten kertyneen eläkkeen mukaan. Esim. omat lapseni saivat aikoinaan noin 200 euroa per nenä.
Tarkistin Kelan sivuilta, että jos lapsi ei saa vanhemman kuoleman jälkeen muita perhe-eläkkeitä (kuolleen vanhemman työeläkkeen perusteella), niin Kela maksaa nykyisin 166 euroa kuukaudessa / lapsi.
Jos korkeat kulut mietityttää sinua ap, niin voihan lasten isä ryhtyä pääasialliseksi lähihuoltajaksi ja sä voit tavata lapsiasi viikonloppuisin ja lomilla.