Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kirjastonhoitajan työnkuva pitää sisällään?

Vierailija
12.02.2023 |

Minua on lapsesta saakka kiinnostanut työ kirjastossa. Eksyin kuitenkin muualle opiskelemaan ja työllistyin jo kesätöissä nykyiseen työpaikkaan.

Olen nyt vaihtamassa alaa, ja tämä lapsuuden haaveena ollut kirjastonhoitajan pesti on alkanut kiinnostamaan, että voisikohan olla sen aika nyt. Mitä työ käytännössä pitää sisällään? Asiakashan näkee lähinnä vain ne hyllytykset, poistot ja lainausten/palautusten hoidon yms., mutta työ ei taida ihan sitä olla koulutusvaatimuksista päätellen.

En tiedä siis alasta mitään, mutta kirjastot ovat tosi mieluisia paikkoja ollut aina. Olisi mahtavaa työskennellä kirjojen parissa hiljaisessa ympäristössä ja tehdä aspaa. Täysin päin vastaista, mitä olen kohta 20v. tehnyt (operaattori tehtaassa ja vuorotyössä).

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työhön kuuluu mm. yleissivistyksestä huolehtiminen.

Työhön vaaditaan korkeakoulututkinto.

Ja mitähän tämä ihan käytännössä tarkoittaa? Mikä on se tehtävä, johon vaaditaan korkeakoulututkinto?

Lue otsikko niin tiedät, mistä tehtävästä tässä puhutaan.

t. eri

Tarkoitin siis, että mitä se kirjastonhoitaja konkreettisesti tekee, mitä ei alemmalla koulutuksella pystyisi tehdä.

Esimerkiksi valitsee uudet kirjat (joka vuosi ilmestyy tuhansia kirjoja ja jotta kokoelma olisi ajankohtainen, sinne on hankittava olennaisimmat) ja poistettavat tai arkistoon siirrettävät kirjat (jos kirjoja ei arkistoitaisi tai poistettaisi, kirjastosta loppuisi tila).

Vierailija
22/33 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta se työ voisi olla kuin hyllytystä jne. Eihän kirjastonhoitajaksi ole varsinaista pätevyysvaatimusta. Täällä suurin osa kirjaston työntekijöistä on tukityöllistettyjä yms. 

Pääkaupunkiseudulla asiakas hyllyyttää lainan palautuksen yhteydessä.

Juuei. Ihan sinne palautusautomaattiin ainakin minun lähikirjastossani kirjat viedään. 

t. Espoossa asuva

Missä espoon kirjastossa näin? Ainakin lippulaivassa automaatti ilmoittaa mihin hyllyyn laina laitetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen kirjastot olivat hiljaisia, kotoisia paikkoja, mutta nykyään niissä on aikamoinen hurlumhei.

Vierailija
24/33 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä muuta se työ voisi olla kuin hyllytystä jne. Eihän kirjastonhoitajaksi ole varsinaista pätevyysvaatimusta. Täällä suurin osa kirjaston työntekijöistä on tukityöllistettyjä yms. 

Juuei. Ihan sinne palautusautomaattiin ainakin minun lähikirjastossani kirjat viedään. 

t. Espoossa asuva

Missä espoon kirjastossa näin? Ainakin lippulaivassa automaatti ilmoittaa mihin hyllyyn laina laitetaan.

Hmm, kyllä minunkin lähikirjastossani automaatti sanoo laitetaanko oikealle vai vasemmalle, mutta eihän se ole vielä hyllytystä.

Vierailija
25/33 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli myös mun lapsuuden haaveammatti. Rakastin käydä kirjastoissa, sitä tuoksua, joskus ahtaitakin hyllyvälejä, rauhallista tunnelmaa ja löytää ihania uusia teoksia, joista en ollut aiemmin kuullutkaan. Sitten ne pilattiin. Mun lähikirjasto on nykyään lasiseinäinen, mölyä täynnä oleva ahdistava aukio. En ole käynyt kirjastoissa vuosiin, sillä nykyään tunnelma on kauhea ja olo turvaton. Sinne meni se haave ja rytinällä, ei tule kirjastotätiä minusta, ei.

Vierailija
26/33 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti. Asiakaspalvelua ja hyllytystä. Tätä varten tarvitaan täysin huuhaa yliopistotutkinto.

Höpöhöpö, se on kirjasto virkailijoiden työtä, kirjastonhoitajat vastaavaat kokoelmien hoitamisesta, kuten yllä on kerrottu.

Vierailija
27/33 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kirjojen parissa hiljaisessa ympäristössä

Et ole tainnut käydä kirjastossa aikoihin, kun luulet niiden olevan hiljaisia paikkoja....

Olen töissä tehtaassa, joten kirjasto on hiljaisempi.

ap

Vierailija
28/33 |
12.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on hiljattain ainakin yhdessä maakunnassa ollut pari kirjastovirkailijan työpaikkaa avoinna, siis julkisessa yleiskirjastossa. 

Kokeile työmarkkinatorilta googlettaa, jossakin näistä ilmoituksista (huvikseni katsoin) oli kyllä tehtäväkuvaustakin annettu.

Ei ole siis kyse vain kirjojen hyllyttämistyöstä, vaan työnkuvaan kuuluu paljon, paljon muutakin.

Joskus kauan sitten oli mahdollista suorittaa kauppaoppilaitoksessa kirjastotyöhön pätevöittävä tutkinto, mutta tätä justkaa ei taida enää olla, on vain yliopistokoulutus tarjolla.

Vierailija
29/33 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

t. Espoossa asuva

Hmm, kyllä minunkin lähikirjastossani automaatti sanoo laitetaanko oikealle vai vasemmalle, mutta eihän se ole vielä hyllytystä.

Heität ne kirjat siihen lattialle?

Vierailija
30/33 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli myös mun lapsuuden haaveammatti. Rakastin käydä kirjastoissa, sitä tuoksua, joskus ahtaitakin hyllyvälejä, rauhallista tunnelmaa ja löytää ihania uusia teoksia, joista en ollut aiemmin kuullutkaan. Sitten ne pilattiin. Mun lähikirjasto on nykyään lasiseinäinen, mölyä täynnä oleva ahdistava aukio. En ole käynyt kirjastoissa vuosiin, sillä nykyään tunnelma on kauhea ja olo turvaton. Sinne meni se haave ja rytinällä, ei tule kirjastotätiä minusta, ei.

Meillä oltiin aika köyhiä ja kirjasto oli tärkeä paikka lukuhaluiselle perheelle. Minulla on yksi hyvin kaukainen muisto kirjastokäynnistä:

Olin jotain 6-vuotias ja isä lähti illalla  kirjastoon ja lupasi ottaa minut mukaan. Oli kova pakkanen ja äiti pakotti minut laittamaan  villahousut jalkaan, Sellaiset rumat harmaat pässinpökkimät, jotka näkyivät hameen alta. Kiukkusin vähän, mutta isä iski silmää ja laitoin sitten ne housut jalkaan. Kun kirjaston eteisessä riisuttiin päällysvaatteet, isä antoi riisua ne villahousutkin ja pani ne taskuunsa kirjastokäynnin ajaksi. Muistaakseni äidille ei tuota salaisuutta koskaan kerrottu.

Vierailija
31/33 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan siitä kirjakokoelmasta oltava jonkinlainen käsitys ja tieto koko ajan. Uusia kirjoja pitää ostaa ja valita. Vanhoja, käyttämättömiä  ja huonokuntoisia pitää poistaa, muuten hyllyihin ei kohta mahdu mitään uutta. Paljon on syytä miettiä mitä ja minkälaisia kirjoja asiakkaat tarvitsevat ja haluavat. Kirjallisuudesta ja kirjoista olisi hyvä olla laaja yleissivistys. Muuten et osaa vastata juuri mihinkään asiakkaan kysymykseen.

Vierailija
32/33 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mitään oikeata hyllytystä voi jättää asiakkaille (joskus ei työllistetyillekään). Se tapahtuu tarkan alaluokkiin jakautuvan kymmenluokituksen mukaan. Aakkostuskin on joillekin ylivoimaista.

Vierailija
33/33 |
11.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatii korkeakoulutuksen jotta osaa naputella kahdella sormella näppäimistöllä ja kliksutella hiirellä paria vanhanaikaista tietojärjestelmää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi