Miksei enää puhuta siitä, että suomalaisia muutti Ruotsiin jopa puoli miljoonaa 60- ja 70-luvuilla?
Suomen väestö koki historiansa voimakkaimman ulkomaille suuntautuneen muuttoaallon vuosina 1960 - 1975. Päämuuttomaana oli Ruotsi, jonne muutti lähes puoli miljoonaa suomalaista.
Siirtolaisuutta vauhditti Ruotsissa vallinnut työvoimapula ja aktiivinen työvoiman värväystoiminta. Suomessa taas työntävinä tekijöinä olivat muun muassa työttömyys, maatalouden vähenevä merkitys, suuret ikäluokat ja Neuvostoliiton Suomen-politiikkaa kohtaan tunnettu pelko. Suomalaisia lasketaan muuttaneen vuosina 1969 ja 1970 Ruotsiin jopa 40 000 henkilöä vuodessa.
Monilla tuohon aikaan Ruotsiin muuttaneilla oli suunnitelmana vain ansaita rahaa muutaman vuoden ajan ja palata sen jälkeen Suomeen. Tämän vuoksi monet muuttajat eivät pitäneet tarpeellisena opetella ruotsia. Kielen huono hallinta vaikutti erityisesti perheen mukana muuttaneisiin lapsiin. Ruotsalaisissa kouluissa opetus tapahtui ruotsiksi, eivätkä suomalaiset lapset pystyneet seuraamaan opetusta. Suomessa hyvin menestyneitä lapsia joutui erityisluokille, ja vain harva suomalaisnuori suoritti lukion. Kouluongelmaa yritettiin ratkaista lähettämällä Suomesta Ruotsin kouluihin suomenkielisiä opettajia, joiden avulla haluttiin ylläpitää suomen kielen taitoa, mikä oli tärkeää mahdollisen paluumuuton kannalta. Lähetettyjen opettajien määrä jäi kuitenkin vähäiseksi.
Kielitaidon puute haittasi myös aikuisten asiointia viranomaisten kanssa, sillä 55 prosenttia suomalaissiirtolaisista ei osannut lainkaan ruotsia. Tulkkien saatavuus oli huonoa. Ruotsin parempi elintaso houkutteli myös alkoholisoituneita ja rikollisia suomalaisia Ruotsiin, mikä näkyi heti Ruotsin poliisin tilastoissa.
1990-luvulla suomalaisia muutti Ruotsiin enää noin 3 000 vuodessa ja 2000-luvulla paluumuutto onkin ylittänyt Ruotsiin suuntautuvan muuttoliikkeen hienoisesti.
Kommentit (128)
Ei ole muuttanut. -70 luvulla ihan kaikki oli onnellisia, kun ihan kaikilla oli työtä, palkat oli sikahyvät, kaupassa mikään ei ollut kallista niinkuin nykyään, ei ollut EU: ta, oli Kekkonen presidenttinä ja se vain kävi ryyppäämässä Neuvostoliitossa ja toi mukanaan toinen toistaan parempia sopimuksia ja lisää töitä, oli oma markka joka oli hyvä valuutta toisin kuin euro, oli YYA sopimus joka oli kerrassaan mainio sopimus (ihme ettei Ruotsi ja Norja tehneet vastaavaa sopimusta neukkujen kanssa kun oli niin hyvä sopimus), ja kaikki oli kaikilta osin paremmin kuin nykyään.
Ei siinä kukaan ehtinyt minnekään muuttaa kun kaikilla oli töitä eikä ollut työttömyyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elintasopakolaisuus ei ole siis mikään uusi asia.
Suomalaiset tekivät Ruotsissa töitä, Somalit loisivat ja rötöstelevät Suomessa.
Et ole ilmeisesti kuullut suomalaisten maineesta ruottissa.
Kunnon ihmisiä me olemme.Älä tuu tänne suuta soittamaan .Jokainen itse tienannut miljoonansa. Ei olla haettu soskusta apua niinkuin nämä uudet.
Niin niin... puistojen sissit ja Finn jävelit kuitenkin monien tiedossa. Mistä nuo tulivat Ruotsiin? Suomesta tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi puhua ikivanhasta asiasta.
Koska historiasta voi oppia ja saada suhteellisuudentajua.
Esim. ne, jotka haikailevat 70-lukua, jolloin tavisduunari pystyi palkallaan hommaamaan asunnon ja syyttelevät milloin mitäkin tahoa siitä kun se ei enää onnistu (EU, hallitus,...), voisivat huomata, että 70-luvulla Suomi hoiti esim. työttömyysongelmansa ulkoistamalla sen Ruotsiin.
Nyt voisivat mennä rikkaaseen öljyvaltio Norjaan, vaan taitavat olla Suomessa tuet jo niin korkeat, ettei tarvitse vaivautua ja ryhtyä mihinkään muutoksiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnon ihmisiä me olemme.Älä tuu tänne suuta soittamaan .Jokainen itse tienannut miljoonansa. Ei olla haettu soskusta apua niinkuin nämä uudet.
Niin niin... puistojen sissit ja Finn jävelit kuitenkin monien tiedossa. Mistä nuo tulivat Ruotsiin? Suomesta tietenkin.
No nyt on oikeat sissit.Nyt ammutaan ja räjäytetään ,että ne puiston siisit on aika pieni vaaraton ryhmä.Ei ne ketään ole pieksäneet, ryöstäneet, raiskanneet. Häpeä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. ne, jotka haikailevat 70-lukua, jolloin tavisduunari pystyi palkallaan hommaamaan asunnon ja syyttelevät milloin mitäkin tahoa siitä kun se ei enää onnistu (EU, hallitus,...), voisivat huomata, että 70-luvulla Suomi hoiti esim. työttömyysongelmansa ulkoistamalla sen Ruotsiin.
Nyt voisivat mennä rikkaaseen öljyvaltio Norjaan, vaan taitavat olla Suomessa tuet jo niin korkeat, ettei tarvitse vaivautua ja ryhtyä mihinkään muutoksiin?
Älä puhu p..kaa. Suomen tuet ovat ala-arvoiset verrattuna mihin tahansa pohjoismaahan. Ostovoima on alhaisin ja työttömyys korkein vaikka on työvoimapula. Kaikkea sitä selitetään.
-eri
Olin opiskeluaikana Ruotsissa tavaratalossa kesätöissä 1970-luvulla, koska siellä tienasi ainakin kolminkertaisen palkan Suomen palkkoihin verrattuna. No itse olin opiskellut ruotsia ainakin seitsemän kahdeksan vuotta, joten pärjäsin hyvin. Kielitaitoani jopa kehuttiin. Minä olin melkein muuttamassa Ruotsiin opintojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole muuttanut. -70 luvulla ihan kaikki oli onnellisia, kun ihan kaikilla oli työtä, palkat oli sikahyvät, kaupassa mikään ei ollut kallista niinkuin nykyään, ei ollut EU: ta, oli Kekkonen presidenttinä ja se vain kävi ryyppäämässä Neuvostoliitossa ja toi mukanaan toinen toistaan parempia sopimuksia ja lisää töitä, oli oma markka joka oli hyvä valuutta toisin kuin euro, oli YYA sopimus joka oli kerrassaan mainio sopimus (ihme ettei Ruotsi ja Norja tehneet vastaavaa sopimusta neukkujen kanssa kun oli niin hyvä sopimus), ja kaikki oli kaikilta osin paremmin kuin nykyään.
Ei siinä kukaan ehtinyt minnekään muuttaa kun kaikilla oli töitä eikä ollut työttömyyttä.
Mitenköhän monta virhettä noihin muutamaan riviin mahtuu. 1975 oli Suomen historian syvin lama (myös nopein, mutta syvin). Niin "hyvin" meni kaikilla suomalaisilla, etenkin nuorilla, että taistolaiskommunisteiksi piti ryhtyä, neuvostososialismia saada järjestettyä tänne Suomeenkin? Ja sellaisin seurauksin, että vielä vuosikymmenten päästäkin näitä pitää perata.
Niin ja kukaan ei muuttanut Suomesta pois, tulit sitä kertomaan juuri tähän ketjuun?
Niin minä niin kovasti toivoisin, että suomalaisille aikuisille ihmisille järjestettäisiin yhteiskuntaopin ja historian tentit ja jos niissä ei pärjää, lomautus työpaikalta tai tuet pois siksi aikaa, että asiat opiskeltaisiin ja tentittäisiin niin, että tämänkaltaisia aivopieruja ei kukaan enää tuottaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
:D
Enoni muutti 1960-luvulla Ruotsiin ja asuu siellä yhä, sekä muutama serkkuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän monta virhettä noihin muutamaan riviin mahtuu. 1975 oli Suomen historian syvin lama (myös nopein, mutta syvin). Niin "hyvin" meni kaikilla suomalaisilla, etenkin nuorilla, että taistolaiskommunisteiksi piti ryhtyä, neuvostososialismia saada järjestettyä tänne Suomeenkin? Ja sellaisin seurauksin, että vielä vuosikymmenten päästäkin näitä pitää perata.
Niin ja kukaan ei muuttanut Suomesta pois, tulit sitä kertomaan juuri tähän ketjuun?
Niin minä niin kovasti toivoisin, että suomalaisille aikuisille ihmisille järjestettäisiin yhteiskuntaopin ja historian tentit ja jos niissä ei pärjää, lomautus työpaikalta tai tuet pois siksi aikaa, että asiat opiskeltaisiin ja tentittäisiin niin, että tämänkaltaisia aivopieruja ei kukaan enää tuottaisi.
Mä käsitin tuon tekstin olevan sarkasmia, kirjoittaja itsekin tiesi, että ei kirjoittanut totta vaan kirjoitti tarkoituksella just niin päin miten asiat ei ollu. Paitsi muutama totuuden jyvänen mukaan, kuten Kekkonen :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsi toimi myös imurina. Suomen päättäjät taas imuroivat musuja. Nyt on sukupuutto päällä. - Alhaisin syntyvyys koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä käsitin tuon tekstin olevan sarkasmia, kirjoittaja itsekin tiesi, että ei kirjoittanut totta vaan kirjoitti tarkoituksella just niin päin miten asiat ei ollu. Paitsi muutama totuuden jyvänen mukaan, kuten Kekkonen :D
Huh. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on aina ollut pohjolan köyhin maa.
Ja on sitä yhä.
Kasarilla Suomen BKT ohitti Ruotsin.Maailman neljänneksi rikkain silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Slussenin sissit,kuulosti koomiselta.
Vierailija kirjoitti:
Eipä niin. Mutta jos yrität vetää yhtäläisyyksiä nykypäivän Suomen mm-politiikkaan, niin ns. vituiksi menee ja pahasti. Suomalaiset hyödyttivät Ruotsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olekaan, on tosin eri asia mennä elintasopakolaiseksi tekemään parempipalkkaista työtä kuin tulla vaatimaan tekemättä mitään parempaa elintasoa kuin työtätekevät kantikset, ohittelemaan jonoissa ja halveksimaan elättäjiään.
Osa suomalaisista meni Ruotsiin rötöstelemään ja kännäämään. Osa ulkomaalaista on Suomessa töissä.
Minäkin hyppäsin laivaan la-aamuna ja menin kaverille kylään.
Su kysyin keskikouluruotsilla vuokraemännältä, että saanko jäädä asumaan ja sain.
Ma-aamulla menin työkkäriin Tukholman kartta mukanani.
Antoivat muutaman osoitteen, josta voisi kysyä töitä.
Eka paikka otti hyvin vastaan ja joku työnjohtaja katsoi minua ja sanoi minun olevan liian hento ja pieni, mutta menepä meidän toiselle tehtaalle käymään. No minähän menin.
Siellä oli kuin lääkärin odotushuone, jossa istui n 15 naista kaiken kokoista ja kaiken väristä.
Pian sisään tuli mies, joka kysyi, vem kan tala svenska?
Meitä oli kaksi, jotka sanoivat osaavansa ja muut saivat poistua.
Me saimme hyväpalkkaiset työt.
Tuli kuitenkin koti-ikävä vajaassa vuodessa ja palasin Suomeen.
Rahaa säästyi paljon, vaikka veroja meni yli 50% ja mikä parasta, sain loppujen lopuksi Suomeen lähes kaikki verot takaisin, kun olin ollut niin lyhyen aikaa Ruotsissa.
Olin tuolloin 20 v vuonna 1970.
Säästämilläni rahoilla pystyin perustamaan oman kodin ja oli mieskin siinä rytäkässä hankittu.
Olen joskus kuitenkin haikaillut, että olisi pitänyt jäädä. Pelkkää hyvää on Ruotsista sanottava.
Menin sitten Suomessa opiskelemaan ja hankkinut jo hyvä ruotsin taidon, josta on ollut paljon hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat muutti 50-luvulla ja tuli takas 60-luvun alkupuoliskolla.
Isäni vanhemmat + sisko myös. Olivat suomenruotsalaisia, joten ei ollut ongelmia kielen kanssa. Isäni syntyi Tukholmassa. Tätini muutti takaisin Ruotsiin 60-luvun lopulla.
Kielen opiskelusta vielä, että minun silloinen työnantaja järjesti työaikana ruotsin opetusta.
Suomessa jatko-opinnoissa opettaja kysyi, että olinko asunut pitkään Ruotsissa, kun olin jossain kirjallisessa tehtävässä kirjoittanut ruotsalaisittain, mikä ei ollut korrektia kieltä, muttä hän hyväksyi sen, koska arveli sen tarttuneen minuun livenä.
Kysy Suomen suurlähetyksestä. Ei se ole niin yksinkertaista.