Miten päästä eroon esimiestaidottomasta esimiehestä?
On ollut talossa useita vuosia, yli kymmenen. Noussut pätemättömyytensä huipulle ja on yksinään ainoa syy sille, miksi en haluaisi firmassa edes jatkaa.
Onko olemassa muuta konstia kuin vaihtaa työpaikkaa? Antamani huonot arvosanat esimiehelleni kyselyissä ei näytä muuttavan mitään.
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda työpaikkaa. Yritä löytää sellainen jossa johtoa ja esimiestä voi kunnioittaa.
itsekin suunnittelen tässä firman vaihtoa.Kannattaa muistaa että esimiehetkin ovat ihmisiä ja epäkunnioittava ja ilkeä asenne ei paranna yhteistyötä.
Siksi helpointa on jos ihan oikeasti ja aidosti kunnioittaa esimiestään.Omassa työpaikassani esimieheksi nostettiin henkilö joka on
- nuori ja viehättävä ja toimitusjohtajan suosiossa
- jota ei kuitenkaan voida käyttää neuvotteluissa asiakkaiden kanssa koska ei ymmärrä mitään asiasta josta keskustellaan
- ei ymmärrä tekemästämme työstä juuri mitään koska ei sitä ole itse kunnolla koskaan tehnyt,
- ei tunne työelämää koskevia lakeja ja rikkoo niitä siksi itse
- vaatii meitä kirjoittamaan runoja työajalla
- vaatii meitä täyttämään uudelleen ja uudellee umpitolloja kyselyjä vapaa-ajalla yksityisesti suorittamiemme kävely- ja pyörämatkojen määrästä
- vaatii meitä kertomaan minkälaisella autolla ( sähkö, hybridi, bensa vai joku muu) ajamme. yksityiset ajot vapaa-ajallamme. Em.kysymyksiin tulee vastata, vaikka yritys ei tue työntekijöiden liikkumista millään tavalla ( ei siis kannusta liikkumaan tai tarjoa työsuhdeautoja, pysäköintipaikkoja, bussilippuja, tms )On nää järkyttäviä. Mikä ala? Vaikka löytäähän näitä 100% epäpäteviä kaikilta aloilta.
Arkkitehtitoimisto
Vaihtaminen on ainut vaihtoehto, joskus onnistuu firman sisälläkin. Yksityiselämästi ei saa udella.
Toki itse esimiehenä peräänkuuluttaisin myös alaistaitoja. Esimieskin on ihminen, eikä mikään roskakori, johon oksennetaan kaikki (myös viha kun kotielämä ei suju). Töissä ollaan oikeasti töissä, ja työnantajalla on oikeus määrittää työtehtävät, muuttaa niitä tarpeen mukaan. Työnantajan kannalta ylennyksen tai palkankokotuksen voi ansaita ihan joku muu kuin sinä. Välillä tuntuu odotetaan ihan kohtuuttomia ja oma vastuu omasta toiminnasta unohtuu, harva myöskään osaa verrata omaa osaamistaan muihin objektiivisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda työpaikkaa. Yritä löytää sellainen jossa johtoa ja esimiestä voi kunnioittaa.
itsekin suunnittelen tässä firman vaihtoa.Kannattaa muistaa että esimiehetkin ovat ihmisiä ja epäkunnioittava ja ilkeä asenne ei paranna yhteistyötä.
Siksi helpointa on jos ihan oikeasti ja aidosti kunnioittaa esimiestään.Omassa työpaikassani esimieheksi nostettiin henkilö joka on
- jota ei kuitenkaan voida käyttää neuvotteluissa asiakkaiden kanssa koska ei ymmärrä mitään asiasta josta keskustellaan
- ei ymmärrä tekemästämme työstä juuri mitään koska ei sitä ole itse kunnolla koskaan tehnyt,
- vaatii meitä täyttämään uudelleen ja uudellee umpitolloja kyselyjä vapaa-ajalla yksityisesti suorittamiemme kävely- ja pyörämatkojen määrästä
- vaatii meitä kertomaan minkälaisella autolla ( sähkö, hybridi, bensa vai joku muu) ajamme. yksityiset ajot vapaa-ajallamme. Em.kysymyksiin tulee vastata, vaikka yritys ei tue työntekijöiden liikkumista millään tavalla ( ei siis kannusta liikkumaan tai tarjoa työsuhdeautoja, pysäköintipaikkoja, bussilippuja, tms )Kuulostat ihmiseltä joka ei osaa muuta kuin etsiä virheitä ja valittaa ja on itse täysin kykenemätön tekemään asioille mitään. Sitten kun joku keksii lähteä taistelemaan asian vuoksi olet se joka pitää turpansa kiinni tilanteessa jossa pitäisi sanoa jotain ja jätät tämän asiaa ajavan henkilön yksin vastuuseen näistä valituksen aiheista
Tarkennatko vähän ?
Siis minkä asian vuoksi minun pitäisi taistella ? Senkö vuoksi että epäpätevä esimies siirrettäisiin pois tehtävistään jotta hänen tilalleen saataisiin joku joka osaa asiat paremmin ? Vai senkö puolesta että tämä epäpätevä esimies ei rikkoisi lakia ?
Minut on palkattu kyseiseen yritykseen asiantuntijatehtäviin ja yritän lähinnä huolehtia siitä että kaiken pystyn tämän oman vastuualueeni toimiston yleisestä kaaoksesta huolimatta hoitamaan.
Henkilöstöhallinnon tehtävät tai toimiston johtaminen eivät kuulu minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- vaatii meitä kertomaan minkälaisella autolla ( sähkö, hybridi, bensa vai joku muu) ajamme. yksityiset ajot vapaa-ajallamme. Em.kysymyksiin tulee vastata, vaikka yritys ei tue työntekijöiden liikkumista millään tavalla ( ei siis kannusta liikkumaan tai tarjoa työsuhdeautoja, pysäköintipaikkoja, bussilippuja, tms )On nää järkyttäviä. Mikä ala? Vaikka löytäähän näitä 100% epäpäteviä kaikilta aloilta.
Arkkitehtitoimisto
Joo-o. Toivottavasti löytäisit paremman paikan. Kuullostaa meininki sellaiselta että jos pitää puolensa savustetaan ulos (varsinkin koska tj:n lemmikki) se riskihän siinä aina on. Mulle kävi niin ja koko kokemus oli aika traumaattinen mutta kannatti sinänsä koska nykyään hyvässä paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkkitehtitoimisto
Joo-o. Toivottavasti löytäisit paremman paikan. Kuullostaa meininki sellaiselta että jos pitää puolensa savustetaan ulos (varsinkin koska tj:n lemmikki) se riskihän siinä aina on. Mulle kävi niin ja koko kokemus oli aika traumaattinen mutta kannatti sinänsä koska nykyään hyvässä paikassa.
Onhan tässä piehenköstä yrityksestä jo 5 kokeneempaa työntekijää jo ehtinyt viime aikoina lähteä.
Viidakkorumpu huolehtinee siitä ettei ainakaan fiksumpia työntekijöitä tule tilalle niin että siinä mielessä toimiston näkymät eivät näytä hyvältä. Fiksuinta olisi jättää uppoava laiva.
Tämä on se riski mikä liian osaamattoman ja kokemattoman esimiehen palkkaamisessa on.
Esimiestä pitäisi voida kunnioittaa edes jollain mittarilla jotta homma toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arkkitehtitoimisto
Onhan tässä piehenköstä yrityksestä jo 5 kokeneempaa työntekijää jo ehtinyt viime aikoina lähteä.
Viidakkorumpu huolehtinee siitä ettei ainakaan fiksumpia työntekijöitä tule tilalle niin että siinä mielessä toimiston näkymät eivät näytä hyvältä. Fiksuinta olisi jättää uppoava laiva.Tämä on se riski mikä liian osaamattoman ja kokemattoman esimiehen palkkaamisessa on.
Esimiestä pitäisi voida kunnioittaa edes jollain mittarilla jotta homma toimii.
Joo ja oi voi. Ei kuullosta kyllä toimitusjohtaja ihan penaalin terävimmältä kun on tuollaisen valinnan tehnyt. Tsempit sinne.
Vaihtaminen kannattaa lähes aina. Palkka ei ainakaan nouse, jos ei vaihda paikkaa.
Tuosta vaihtamalla saat paremman palkan ja luultavasti esimiehen.
Ihmiset vaihtavat työpaikkojaan liian harvoin. Tällä tavalla palkat eivät ikinä nouse.
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaminen kannattaa lähes aina. Palkka ei ainakaan nouse, jos ei vaihda paikkaa.
Tuosta vaihtamalla saat paremman palkan ja luultavasti esimiehen.
Ihmiset vaihtavat työpaikkojaan liian harvoin. Tällä tavalla palkat eivät ikinä nouse.
Samaa mieltä. Aiemmin ainakin on vaihtaminen aina nostanut palkkaa ja tehtävien laatua.
Nyt on vaan rakennusalalla melko vaikeat ajat.
Vierailija kirjoitti:
No ihan samat sanat täältä esimiespuolelta sinnepäin.
Esimiehen tulee näyttää esimerkkiä, ei olla malli, jota kopioidaan.
Hyvä työilmapiiri syntyy hyvistä esimiehistä.
Sinä et ole sellainen, vaihda alaa.
Mikä esimiehessä on huonoa.
Onko tasapuolinen. Klikkiytyykö joidenkin alaisten kanssa. Ym ym.
Ei mitenkään pääse. Se pysyy paikoillaan, onhan hänellä kaikki mitä tarvitaan. Hän on meidän CEO...
Vierailija kirjoitti:
Mikä esimiehessä on huonoa.
Onko tasapuolinen. Klikkiytyykö joidenkin alaisten kanssa. Ym ym.
En ole AP mutta tässä meidän tapauksessa esimiehessä huonoa on
- ammatillisen osaamisen puute.
Jakelee asiantuntijana ohjeita asiasta josta tietää paljon vähemmmän kuin alaisensa keskimäärin, tekee tässä. jatkuvasti virheitä
- kokemuksen puute. Ei yksinkertaisesti osaa hoitaa asioita kun ei kokemattomuutensa vuoksi tunne koko alaa.
- ei pysty edustamaan toimistoa asiakkaiden suuntaan em. ammattitaidon puutteen vuoksi.
- suunnittelee typeriä työohjeistuksia koska ei ymmärrä mitä työtehtävät sisältävät eikä yrityksen vastuuta.
- haluaa sotkea toimiston työryhmiä ja istumajärjestyksiä ymmärtämättä miten tämä vaikuttaa työntekoon.
- järjen puute. Ongelmamme on että työtä pitäisi tehostaa. Tämä esimies tuhlaa työyhteisön aikaa loputtomiin
kivaan ylimääräiseen puuhasteluun ja hyödyttömiin kyselyihin jotka eivät liity mitenkään työhön. Työntekijät ovat turhautuneita ja työteho sekä työmoraali laskee.
- ei tunne työn ja yksityiselämän välistä rajaa. Vaatii vastaamaan yksinomaan yksityiselämää koskeviin kysymyksiin ja kyselyihin mikä raivostuttaa työntekijöitä ja laskee työtehoa ja työmoraalia entisestään.
Tältä henkilöltä pukkaa sähköpostia loputtomasti aivan toisarvoisista asioista ja itse olen ainakin ohjannut ne kaikki suoraan roskapostikansioon.
Vierailija kirjoitti:
- vaatii meitä kertomaan minkälaisella autolla ( sähkö, hybridi, bensa vai joku muu) ajamme. yksityiset ajot vapaa-ajallamme. Em.kysymyksiin tulee vastata, vaikka yritys ei tue työntekijöiden liikkumista millään tavalla ( ei siis kannusta liikkumaan tai tarjoa työsuhdeautoja, pysäköintipaikkoja, bussilippuja, tms )
En tiedä firmaasi tai edes toimialaasi mutta veikkaan arvaavani mistä on kyse: Esimiehesi oma esimies on jostain syystä (aiheesta tai aiheetta) huolissaan oman jakkaransa heilumisesta, siksi hän on nostanut tuohon asemaan ihmisen joka on täysin riippuvainen niin hänestä itsestään kuin omista alaisistaankin. Tuollainen henkilö ei voi käytännössä kyseenalaistaa mitään vaan joutuu tottelemaan kritiikittä. Lisäksi tuo alainen toimii tarvittaessa syntipukkina ihan kaikille virheille ja laittomuuksille. Ja jos oikein tiukka paikka tulee, hänet voi uhrata (putkut tai rikossyyte), kukaan ei itke hänen peräänsä.
Veikkaan että kuvailemasi esimies tiedostaa itsekin tilanteen ja kärsii siitä mutta ymmärtää ettei saisi mistään samantasoista paikkaa ja palkkaa jos nyt tulisi monoa. Siksi hän pelaa tuossa mukana ja pelkää samalla jokaista risahdusta. Ja tämän vuoksi häneen on vaikea vaikuttaa edes silloin kun se olisi asianomainen omakin etu.
Ei Stalinkaan laittanut kakkosmieheksi mitään Hrutsevin, Zhukovin, Molotovin tai Berijan kaltaista ykkösketjulaista vaan toisarvoisten asioiden kanssa puuhastelevan Malenkovin. Jokainen voi miettiä miksi näin.
Vierailija kirjoitti:
- vaatii meitä kertomaan minkälaisella autolla ( sähkö, hybridi, bensa vai joku muu) ajamme. yksityiset ajot vapaa-ajallamme. Em.kysymyksiin tulee vastata, vaikka yritys ei tue työntekijöiden liikkumista millään tavalla ( ei siis kannusta liikkumaan tai tarjoa työsuhdeautoja, pysäköintipaikkoja, bussilippuja, tms )
En tiedä pitäiskö itkeä vai nauraa.
Suomalaista työelämää.
Vierailija kirjoitti:
Vie paketti kondomeja ja sano, että käyttää niitä. Mikäli kysyy perustelua, sano että toivot ettei hänenlaiset kusipäät lisäänny.
Tämä. Syntymä on kuolemantuomio.
Tänäänkin suu vaahdossa moitti minua omasta mielestään löytämistä virheestä.
Henkisesti olen mustelmilla.
Työpaikan pitäisi olla turvallinen. Sitä tunnetta ei ole. Kokoajan saa pelätä mitä nyt nostetaan. Puolustautua ei pysty kun se vähätellään ylimielisesti.
Voin purra vain kieltäni ja ottaa nöyränä haukut vastaan. Ja tätä pitäisi jaksaa 30v.
-ohis
Kuulostat ihmiseltä joka ei osaa muuta kuin etsiä virheitä ja valittaa ja on itse täysin kykenemätön tekemään asioille mitään. Sitten kun joku keksii lähteä taistelemaan asian vuoksi olet se joka pitää turpansa kiinni tilanteessa jossa pitäisi sanoa jotain ja jätät tämän asiaa ajavan henkilön yksin vastuuseen näistä valituksen aiheista