Muuttaisitko täysin vieraalle paikkakunnalle tilanteessani?
Mulla on semmoinen tilanne että työskentelen nollatuntisopimuksella ja nyt ei hirveästi ole töitä.
Olen laittanut työpaikkahakemuksia ympäri Suomea, siis sellaisiin paikkoihin jossa saa kokoaikaisen työajan 40h viikko.
Viihdyn muuten nykyisellä asuinpaikkakunnalla ihan hyvin, mutta tosiaan työtilanne välillä epävarmaa.
No sain perjantaina tiedon että saisin työpaikan toiselta puolelta Suomea. Sovittiin että ilmoitan maanantaina otanko paikan vastaan.
En tiedä vieläkään mitä kannattaisi tehdä.
En ole siis ikinä käynyt paikkakunnalla josta saisin kokoaikaisen työpaikan.
Perhettä tai puolisoa ei ole, että sikäli muutossa ei olisi ongelmaa.
Mitä tekisit tässä tilanteessa?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Missäpäin uusi työpaikkasi olisi?
Itä-Suomessa, pohjoisesta muuttaisin.
Ap
En lähtisi, en ole valmis muuttamaan työn perässä. Itse päätät
Mitä päätit, ap?
Tuo, että nykyinen työnantajasi sanoi, että "heikolta näyttää" on kyllä aika lannistavaa. "Yrittää järjestää" kuulostaa myös siltä, ettei hirveästi tunteja ole tulossa.
Lähtisin. Omat vanhempani ovat muuttaneet toiselle puolelle Suomea työn perässä, myös Itä-Suomeen, jossa eivät olleet ikinä edes käyneet. Synnyin siellä ja vaikka kotona ei puhuttu itäsuomalaisittain, minä koen itseni itäsuomalaiseksi.
Aikanaan lähdin sieltä opiskelemaan ja opiskelujeni jälkeen sain paikan ulkomailta. Sinne kotiuduin. Ihminen on sopeutuvainen nuorena. Neuvoni on: lähde kokeilemaan siipiäsi.
Riippuu ihan mistä päin Suomea. Länsi- ja Etelä-Suomeen kannattaa muuttaa, samoin Ouluun. Idässä ei ole oikein mitään. Mutta haluatkin ehkä sieltä pois?
Minä muuttaisin. Älä anna nollatuntisopimuksen määrätä elämääsi. Se sitoo sinut vain köyhyyteen ja epävarmuuteen.
Itse olen muuttanut pohjoisesta ensin opiskelemaan ja sen jälkeen työn perässä useaan kertaan. Yhtään muuttoa en ole katunut. Olen saanut tutustua uusiin ihmisiin, paikkoihin ja olen monta monituista kokemusta rikkaampi kuin ne, jotka eivät koskaan lähteneet.
Muuta vaan ap. Koe ja elä uusia asioita!
Jotta ei menisi ihan fiilistelyksi niin kyllä säännöllinen kuukausipalkka on säännöllinen kuukausipalkka. Se tuo vakautta, turvaa ja mielenrauhaa elämään.
Olen muuttanut. Jos on määräaikainen, vaadi irtisanomispykälä. Pääseehän sieltä pois, ja nykyään voi pitää yhteyttä sukuun ja kavereihin tuossa tilanteessa. Järjestyyhän asunto? Älä unohda hakea liikkuvuusavustusta, jos saat jotain soviteltua päivärahaa.
Jos osoittautuu täysin mahdottomaksi paikaksi, jatkat sitten matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Noin vain sait työn ilman haastattelussa käymistä?
Täysin mahdollista. Itse olen saanut useammankin työpaikan pelkän hakemuksen perusteella. Nykyiseen valitsi lähiesimies hakemuksen perusteella. Kun tehtävä vakinaistettiin, piti korkeamman esimiehen haastatella, mutta hän perui haastattelun samana aamuna, kun sen olisi pitänyt olla. Olin tosin hoitanut tehtävääni useamman vuoden.
Ap. voi olla ammatissa, josta on pulaa tuolla paikkakunnalla.
Mutta ap kyllä kertoi, että teamsissä oli haastattelu. Lukekaa viestiketju ennen turhaa kommentointia ja jankutusta.
Rohkeasti vaan matkaan Ap 🖤
Itse lähdin Helsingistä miehen kuoleman jälkeen täysin vieraaseen "arvalla valittuun" pikkukaupunkiin. Siitä on kohta kymmenen vuotta aikaa ja hyvin olen viihtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu ihan mistä päin Suomea. Länsi- ja Etelä-Suomeen kannattaa muuttaa, samoin Ouluun. Idässä ei ole oikein mitään. Mutta haluatkin ehkä sieltä pois?
Ap muuttaa pohjoisesta, joten itä-Suomi voi hyvinkin olla parannus, jos nykyinen kotipaikkakunta on joku pohjoisen pikkukylä (ei sillä, monet näissäkin tykkää asua eikä siinä mitään). Riippuu tietysti myös siitä, kuinka vahvat siteet on nykyiseen kotikaupunkiin, mutta ap ei ole antanut ymmärtää, että jäisi hirveästi kaipaamaan kotikaupunkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Noin vain sait työn ilman haastattelussa käymistä?
Viimeisen kolmen vuoden ajan työnhakemiset, työhaastattelut ja henkilövalinnat on tehty etänä. Ei tarvita kuin hakemus sähköisessä muodossa ja siitä eteenpäin kaiken voi hoitaa Teams- tai zoom-palaverina. Työsopimukset voi allekirjoittaa sähköisellä allekirjoituksella ilman paperien pyörittämistä.
Itse jouduin esittämään voimassaolevan henkkari Teams-palaverissa esimiehelleni, mutta se oli vasta sen jälkeen, kun kaikki oli sovittu.
Minä olen parikin kertaa muuttanut työn perässä tuhansien kilometrien päähän ulkomaille, enkä ole katunut. Molemmissa tapauksissa haastattelut tehtiin todellakin etänä, ja se on nykyaikaa.
Kannattaa ehdottomasti tarttua tilaisuuteen. Suomen sisällä muuttaminen on vielä ihan helppoa, kun ei tarvita mitään suurta paperisotaa, tai vieraan kielen hallintaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä päätit, ap?
Tuo, että nykyinen työnantajasi sanoi, että "heikolta näyttää" on kyllä aika lannistavaa. "Yrittää järjestää" kuulostaa myös siltä, ettei hirveästi tunteja ole tulossa.
Lähtisin. Omat vanhempani ovat muuttaneet toiselle puolelle Suomea työn perässä, myös Itä-Suomeen, jossa eivät olleet ikinä edes käyneet. Synnyin siellä ja vaikka kotona ei puhuttu itäsuomalaisittain, minä koen itseni itäsuomalaiseksi.
Aikanaan lähdin sieltä opiskelemaan ja opiskelujeni jälkeen sain paikan ulkomailta. Sinne kotiuduin. Ihminen on sopeutuvainen nuorena. Neuvoni on: lähde kokeilemaan siipiäsi.
Päätin että otan paikan vastaan.
Tulotaso nousee ja ihan kiva vaihtaa maisemaa välillä.
Välillä täytyy vaan uskaltaa ja tehdä päätöksiä.
Kiitos kaikista vastauksista!
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä päätit, ap?
Aikanaan lähdin sieltä opiskelemaan ja opiskelujeni jälkeen sain paikan ulkomailta. Sinne kotiuduin. Ihminen on sopeutuvainen nuorena. Neuvoni on: lähde kokeilemaan siipiäsi.Päätin että otan paikan vastaan.
Tulotaso nousee ja ihan kiva vaihtaa maisemaa välillä.
Välillä täytyy vaan uskaltaa ja tehdä päätöksiä.
Kiitos kaikista vastauksista!
Ap
Oikea päätös, välillä pitää vaan uskaltaa.
Muutin itse kolme vuotta sitten töiden perässä Helsingistä Kuopioon ja olen kyllä viihtynyt.
Siinä menee yleensä jotain 2-4 kk että uuteen paikkakuntaan tottuu.
Onnea uudesta työpaikasta!
Teit varmasti oikean päätöksen.
Ainakin sulla on nyt parempi työsopimus.
Ehkä myös unelmiesi kumppani asuu tuolla paikkakunnalla ja universumi on järjestänyt sulle työpaikan tuolla, koska muuten ette koskaan tapaisi.
Muutin jo-. - Tosin itse olin muuttoni hetkellä työtön ja minua ei odottanut toistaiseksi voimassa oleva työsuhde vaan vuoden määräaikainen. - Ja vaikka kaiken omalta osaltani pitäsi jatkua myönteisesti, niin stressaan aika paljon sen kanssa, että paitsi, että työsuhteeni on määräaikainen =löydänko itseni vuoden päästä yskinäsienä vieraalla paikkakunnalla vai jo sitä enenn koska työsuhdettani koskee huomattavan pitkä koeaika.
Huomattavan pitkälläla tarkoitan että se on ilm. itseasiassa kuuden kuukauden mittaisena laittoman pitkä. Mutta minulla ei ole voimia alkaa ainakaan tässä vaiheessa kun työtä on takana vajaa kaksi kuukautta alkaa peräämään oikeuksiani.
Asunnon sain vuokrattua vuoden määräajaksi kun ei ollut aikaa yhtä paljon järjestellä asioita kuin Ap:la mutta en tiedä olisinko löytänyt sittenkään paljon parempaa vaihtoehtoa. Kun on pieno paikkakunta, niin vuokramarkkinat on käsittääkseni aika hiljaiset ja sitten se, joka otetaan niin halutaan sitoa mutta näinhämn se on isommissakin paikoissa; ellei sitten pääse esim kunnan vuokra-asuntoon (tms).
On ollut päiviä, jolloin on ollut vähän halju olo. Mutta toisaalta onhan tämä jännää kun kaikki on tavallaan vielä ihan uutta.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä myös unelmiesi kumppani asuu tuolla paikkakunnalla ja universumi on järjestänyt sulle työpaikan tuolla, koska muuten ette koskaan tapaisi.
En ole Ap mutta loit minulle täysin vieraalle paikkakunnalle töiden perässä hiljattain muuttaneelle parkkiintuneelle sinkulle hieman lohtua(!)
Vierailija kirjoitti:
Muutin jo-. - Tosin itse olin muuttoni hetkellä työtön ja minua ei odottanut toistaiseksi voimassa oleva työsuhde vaan vuoden määräaikainen. - Ja vaikka kaiken omalta osaltani pitäsi jatkua myönteisesti, niin stressaan aika paljon sen kanssa, että paitsi, että työsuhteeni on määräaikainen =löydänko itseni vuoden päästä yskinäsienä vieraalla paikkakunnalla vai jo sitä enenn koska työsuhdettani koskee huomattavan pitkä koeaika.
Huomattavan pitkälläla tarkoitan että se on ilm. itseasiassa kuuden kuukauden mittaisena laittoman pitkä. Mutta minulla ei ole voimia alkaa ainakaan tässä vaiheessa kun työtä on takana vajaa kaksi kuukautta alkaa peräämään oikeuksiani.
Asunnon sain vuokrattua vuoden määräajaksi kun ei ollut aikaa yhtä paljon järjestellä asioita kuin Ap:la mutta en tiedä olisinko löytänyt sittenkään paljon parempaa vaihtoehtoa. Kun on pieno paikkakunta, niin vuokramarkkinat on käsittääkseni aika hiljaiset ja sitten se, joka otetaan niin halutaan sitoa mutta näinhämn se on isommissakin paikoissa; ellei sitten pääse esim kunnan vuokra-asuntoon (tms).
On ollut päiviä, jolloin on ollut vähän halju olo. Mutta toisaalta onhan tämä jännää kun kaikki on tavallaan vielä ihan uutta.
Minun käsittääkseni puolen vuoden koeaika on ihan normaalia. Itselläkin sellainen juuri menossa.
Missäpäin uusi työpaikkasi olisi?