Lasten hautajaispukeutuminen
Minkälainen lasten hautajaispukeutuminen on teidän mielestä ok?
Olimme sukulaisen hautajaisissa ja siellä oli totta kai myös hänen lapsensa. Kaksi heistä on noin 10v. tyttöä ja tänään suoraan sanoen ihmettelin sitä, miten olivat pukeutuneet äitinsä hautajaisissa. Toisella oli farkkuhame ja vaaleansininen paita, toisella oli mustat housut mutta violetti yläosa. Eikä edes mikään tumma violetti, vaan ihan kirkas tai vaalea. Kaksi muuta lasta oli sentään asianmukaisesti pukeutuneet mustaan ja valkoiseen.
En ikinä antaisi omien lasteni pukeutua tuolla tavalla kenenkään hautajaisiin. Kyllä lapsillekin pitää opettaa oikeaa pukeutumista. Onko tämä yleistäkin, että lasten annetaan pukeutua miten haluaa?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko niitä lapsia joka paikkaan raahata? Lapsien ei kuulu käydä hautajaisissa. Lapset voi jättää kotia. Häiritsevät surevia ihmisiä hautajaistilaisuudessa.
Joppase joo. Ei ollut hyvä provoyritys tää, Mutta sen verran, että kommentoin
Lapsia ei kuulu viedä hautajaisiin. Todellakaan hautajaiset ei sovi lapsille. Antakaa surevien omaisten surra ilman lapsia. Ei lapsia joka paikkaan tarvi viedä. Uskomatonta touhua lapsien vanhemmilta. Vanhemmatkin voisi hyvin käyttää aivoja ja miettiä. Aivojen käyttö jopa suotavaa.
Onneksi isän hautajaiset pidettiin rajoitusaikaan ja paikalla oli vain lähipiiri. Ei voinut kukaan kauhistella perhepiirissä mietittyä asiaa siitä että isä ja vaari ei olisi pistänyt pahakseen värejä mustissa ja valkoisissa pönötyksen sijaan. Meillä kaikilla oli väriä, sinistä,vihreää, violettia, tummaa rosaa jne. Tippaakaan ei vähentänyt vainajan kunnioitusta ja itse kunkin surua. Mitä siitä ap ajattelet että valitsin virsivihjeistä kiitosvirren niiden surujollotusten sijaan?
Nää hautajaisasujutut on hauskoja, pitäisi olla vapaampaa ja kuka siitä välittää, mitä on päällä, mutta jos sanoo, että häissä on ihan OK olla pitkässä valkoisessa prinsessamekossa, niin sitä ihmetellään, että miksi haluat olla naurettava.
Miksi ei häihin saisi pukeutua niin kuin haluaa, voihan hääparia kunnioittaa muulla tavalla. Jos kokee, että kumisaappaat ja työhaalari on hyvä asu, niin sitten voi tulla niissä ja laittaa vaikka hunnun päähän.
Mikä siitä mustasta tarkalleen tekee niin surun värin, että ajatellaan, että hautajaisissa voisi surra ja kunnioittaa surua vain mustissa?
Musta väri hautajaisvaatteissa on siltä peräisin siltä ajalta, kun omaiset pukeutui mustaan tietyn ajan läheisensä kuoleman jälkeen ihan koko ajan. Ei nykyään esimerkiksi lesket paina menemään tuolla kaupungilla mustissa puvuissaan tai muut omaiset surunauhat käsivarsissa. Miksi nämä on muuttuneet, mutta musta väri hautajaisissa ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden tutun vaimo kuoli sairauteen niin että lapset oli ihan pieniä, vasta alle kouluikäisiä. Toivoi että kaikki hautajaisiin tulevat laittavat mahdollisimman värikästä päälle. Ei tuollaisessa tilanteessa ole muuta mahdollisuutta kuin yrittää löytää ne keinot miten yrittää jatkaa kun oma rakas kumppani on kuollut ja lapset menettäneet toisen vanhempansa. Siinä jonkun tolvanan pöyristelyt ei paljoa kiinnosta.
Siskoni toivoi aikoinaan päinvastoin eli lapsillekin mustat vaatteet. Hän halusi, että joskus tulevaisuudessa lapset muistaisivat sen päivän jotenkin erityisenä eikä vain yhtenä pitkän sairauden monista arkipäivistä. Vaatteilla luodaan muistoja, niiden avulla erotetaan arki juhlasta. Hautajaiset ovat surujuhla.
Jokainen tekee omat valintansa itse ja jos ajattelee, että oma elämäni ei ole minkään arvoinen, niin silloin on hankala hyväksyä niitä, jotka arvostavat itseään ja muita.
Ihan yleissivistyksenä. Hautajaisiin pukeutuminen riippuu vainajan uskonnosta. Esim. Mormoonit, Herran Kansalaiset suosivat kirkkaita värejä ja arkisempaa pukeutumista.
Ai kauhea mikähän mahtaa olla korko vuodelta 88 kun mummoni kuoli ja minulla (silloin 5v) oli kirkkaan punainen hame
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä lapsen farkkuhameella tai paidan värillä?
No mut kun Mirkku-serkulle tulee paha mieli ja se on hänen mielestään epäsopivaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhden tutun vaimo kuoli sairauteen niin että lapset oli ihan pieniä, vasta alle kouluikäisiä. Toivoi että kaikki hautajaisiin tulevat laittavat mahdollisimman värikästä päälle. Ei tuollaisessa tilanteessa ole muuta mahdollisuutta kuin yrittää löytää ne keinot miten yrittää jatkaa kun oma rakas kumppani on kuollut ja lapset menettäneet toisen vanhempansa. Siinä jonkun tolvanan pöyristelyt ei paljoa kiinnosta.
Siskoni toivoi aikoinaan päinvastoin eli lapsillekin mustat vaatteet. Hän halusi, että joskus tulevaisuudessa lapset muistaisivat sen päivän jotenkin erityisenä eikä vain yhtenä pitkän sairauden monista arkipäivistä. Vaatteilla luodaan muistoja, niiden avulla erotetaan arki juhlasta. Hautajaiset ovat surujuhla.
Jokainen tekee omat valintansa itse ja jos ajattelee, että oma elämäni ei ole minkään arvoinen, niin silloin on hankala hyväksyä niitä, jotka arvostavat itseään ja muita.
Meinaatko ettei äitinsä menettäneet lapset mitenkään muuten voisi erottaa sitä hautajaispäivää muusta arjesta jos ei ole kokomustat vaatteet? Ja niitä mustia vaatteitako ei voi mitenkään muuten pitää kuin hautajaisissa, muuttuuko muut päivät heti hautajaispäiviksi jos on mustissa?
Mulla oli isomummoni hautajaisissa valkoinen kauluspaita ja vaaleanpunainen neulehame ja valkoiset sukkahousut. Isomummo olisi pitänyt oikein sievän näköisenä.
Parit läheisen ihmisen hautajaiset takana joista toiset tulivat todella yllättäen ja toisia jouduin itse järjestämään
Itse olin molemmissa tilaisuuksissa ainakin niin turta ja voimaton etten jaksanut omaa tai muiden ulkonäköä virittää. Muutakin ajateltavaa ja järjesteltävää oli niin paljon. Päätöksiä ei olisi jaksanut millään tehdä ja joku hautakiven valinta oli jo katkaista tämän kamelin selän. En myöskään edes muista mitä lapsellani oli näissä tilaisuuksissa päällä.
Muissa etäisempien ihmisten hautajaisissa ollaan kaivettu vaan itsellemme kaapista jotain usein jo vähän liian pieneksi jäänyttä mustaa vaatetta ja lapselle siisteimmän vaatteet mitä kaapista sattuu löytymään. Joskus on ollut tummansininen paita.
Pienillä tytöillähän ei kaapissa normaalisti yleensä ole mitään mustaa tai tummansinistäkään. Ja ymmärrän hyvin ettei läheisensä menettäneellä ensimmäinen ajatus ole lastenvaatteiden shoppailu.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei kuulu viedä hautajaisiin. Todellakaan hautajaiset ei sovi lapsille. Antakaa surevien omaisten surra ilman lapsia. Ei lapsia joka paikkaan tarvi viedä. Uskomatonta touhua lapsien vanhemmilta. Vanhemmatkin voisi hyvin käyttää aivoja ja miettiä. Aivojen käyttö jopa suotavaa.
Olen eri mieltä. Kuolema on osa elämää ja lastenkin täytyy voida osallistua tilaisuuteen jossa yhdessä surraan pois nukkunutta omaista.
Vierailija kirjoitti:
Pukeutuminenko hautajaisissa onkin tärkeintä?
Ei vaan korut ja kampaus. Ja meikki. Totta kai!
Vierailija kirjoitti:
Tarviiko niitä lapsia joka paikkaan raahata? Lapsien ei kuulu käydä hautajaisissa. Lapset voi jättää kotia. Häiritsevät surevia ihmisiä hautajaistilaisuudessa.
Kenen kanssa ne jäisi?
Juu, ehdottomasti on tärkeintä tilaisuudessa näyttää omaisille, että näin kuuluu pukeutua ja laittaa hiukset, katsokaapas minua.
Eiku...
Ihan typerää olettaa joidenkin lasten vaatteiden värin takia, että perhe ei muka kunnioittaisi surua.
Vierailija kirjoitti:
Pukeutuminenko hautajaisissa onkin tärkeintä?
Totta kai.
On tärkeintä olla itse paikalla kokomustissa osoittamassa, että MINÄ olen oikein pukeutunut ja että MINÄ kunnioitan tällä pukeutumisella vainajaa ja surua eniten. Samalla voi myös katsoa nenänvartta pitkin lapsia, joilla on muita kuin mustia vaatteita.