Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lasten hautajaispukeutuminen

Vierailija
11.02.2023 |

Minkälainen lasten hautajaispukeutuminen on teidän mielestä ok?

Olimme sukulaisen hautajaisissa ja siellä oli totta kai myös hänen lapsensa. Kaksi heistä on noin 10v. tyttöä ja tänään suoraan sanoen ihmettelin sitä, miten olivat pukeutuneet äitinsä hautajaisissa. Toisella oli farkkuhame ja vaaleansininen paita, toisella oli mustat housut mutta violetti yläosa. Eikä edes mikään tumma violetti, vaan ihan kirkas tai vaalea. Kaksi muuta lasta oli sentään asianmukaisesti pukeutuneet mustaan ja valkoiseen.

En ikinä antaisi omien lasteni pukeutua tuolla tavalla kenenkään hautajaisiin. Kyllä lapsillekin pitää opettaa oikeaa pukeutumista. Onko tämä yleistäkin, että lasten annetaan pukeutua miten haluaa?

Kommentit (121)

Vierailija
21/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mä luin just?

Tän TÄYTYY olla provo😳

Vierailija
22/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka 10-vuotias on oman vanhemman hautajaisissa, niin eiköhän pienin ongelma ole se, että mitkä vaatteet hänellä on. Kunhan ovat ehjät ja puhtaat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pukeutuminenko hautajaisissa onkin tärkeintä?

Ei pukeutuminen, vaan vainajan elämän kunnioittaminen. Aikoinaan surua näytettiin ulospäin mustilla (lapsilla valkoisilla) vaatteilla eli osoitettiin siten, että läheiseni on menehtynyt, minulla on suruaika. Tällä mustalla asulla näytän, että minulla on surua. Hautajaisissa jätettiin hyvästejä, ne olivat vainajan viimeinen juhla maan päällä ja sitä haluttiin kunnioittaa.

Enää ei ole tällaista, pidetään jotenkin halveksittavana, että edes miettii hautajaisvaatteita. Sama on häissä, on täysin luvallista tulla pitkässä valkoisessa prinsessamekossa paikalle, koska se on vain vaate eikä pukeutuminen ole tärkeintä, kunhan vesiraja ei pilkota. Maailma muuttuu, tavat muuttuvat.

Miksi surua pitää edes näyttää ulospäin?

Ei kai se sitä surua muuta miksikään, näkee muut mustia vaatteita tai ei.

Vai meinaatko, että meidän perheellä oli jotenkin vähemmän surua, kun me ja moni muu pukeutui siskoni hautajaisissa vaaleisiin asuihin?

Vierailija
24/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mä luin just?

Tän TÄYTYY olla provo😳

Sairas aloitus oli provo tai ei. Erityisesti jos ei ole provo. 

Vierailija
25/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset ovat menettäneet äitinsä ja sinulle pienin murhe on, että näillä on hautajaisissa vääränlaiset vaatteet?

Vierailija
26/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu.

Minulla taisi olla äitipuoleni hautajaisissa juurikin jotain sinistä tai violettia vaatetta. Ja siskollani oli tosiaan ainakin joku sininen paita. Näistä on tosin aikaa jo yli 20 vuotta.

Vierailija
27/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelepa ap, jos lasten vaatteet olivat viimeiset, jotka ehtivät äitinsä kanssa ostaa ja halusivat siksi pukea juuri nuo vaatteet päälle. Olisiko sittenkin sinua pöyristyttänyt, etteivät pukeutuneet mustaan?

Vierailija
28/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pukeutuminen, vaan vainajan elämän kunnioittaminen. Aikoinaan surua näytettiin ulospäin mustilla (lapsilla valkoisilla) vaatteilla eli osoitettiin siten, että läheiseni on menehtynyt, minulla on suruaika. Tällä mustalla asulla näytän, että minulla on surua. Hautajaisissa jätettiin hyvästejä, ne olivat vainajan viimeinen juhla maan päällä ja sitä haluttiin kunnioittaa.

Enää ei ole tällaista, pidetään jotenkin halveksittavana, että edes miettii hautajaisvaatteita. Sama on häissä, on täysin luvallista tulla pitkässä valkoisessa prinsessamekossa paikalle, koska se on vain vaate eikä pukeutuminen ole tärkeintä, kunhan vesiraja ei pilkota. Maailma muuttuu, tavat muuttuvat.

Elikkäs jos vainajan alaikäisellä lapsella ei ollut mielestäsi hautajaisetikettiin sopivia vaatteita, mutta puolituntemattoman Matti-enon uudella rouvalla oli, niin se vainajaa täysin tuntematon rouva kunnioitti vainajaa enemmän? Joo-o. 

Vierailija
29/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasten äiti on kuollut ja sinä jaksat vinkua jostain vaatteiden väristä! Ei taida olla siinä perheessä nyt vaatteet päällimmäisenä mielessä.

Vierailija
30/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap: miltä tuntuu esittää olevansa elossa vaikka sydän pumppaa pakkasnestettä?

Vierailija
31/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli mummon hautajaisissa 9-vuotiaana kirkkaan punainen mekko. Mummo oli sen minulle ommellut ja halusin laittaa sen, koska se mekko päällä mummo oli minua mielessäni lähellä. Äiti ei onneksi edes yrittänyt estää. Tiedän, että mummo olisi ollut pahoillaan, jos minut olisi pakotettu laittamaan joku muu mekko. 

Vierailija
32/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri vanhan sukulaisen hautajaisissa. Kälyllä oli punainen käsilaukku.

Itselläni oli äitini hautajaisissa viininpunainen toppatakki. Lapsilla 2-5v oli puna-kelta-oranssi-violettitoppapuvut. Isäni hautajaisissa oli siskontytöillä (13v, 9v) pinkit kangastossut. 

Vierailija
33/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se vaatteiden väri sinua häiritsi? Otitko kuvia instaan ja siniset ja violetit värit erottui ikävästi jättäen sinut varjoon?

Minä pyytäisin lapsia poistumaan kuvasta.

Vierailija
34/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se vaatteiden väri sinua häiritsi? Otitko kuvia instaan ja siniset ja violetit värit erottui ikävästi jättäen sinut varjoon?

Minä pyytäisin lapsia poistumaan kuvasta.

0/5 Ja sekin yläkanttiin annettu pistemäärä noin surkeasta provosta. 

Vierailija
35/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta sillä ei ole mitään väliä, minkä värisissä vaatteissa ihmiset on hautajaisissa. Puhtaat ja siistit vaatteet riittää.

Minulle tärkeintä on se, että ne tärkeät ihmiset on hautajaisissa paikalla. Mielensäpahoittajista ei taas ole niin väliä, voivat hyvin jäädä kotiinsa.

Vierailija
36/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnioitusta täytyy osoittaa silloin kun ihminen on vielä elossa.

Vierailija
37/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isälläni oli punainen paita lapsensa hautajaisissa, koska punainen oli tämän siskoni lempiväri. Kukat oli myös siskon lempikukkia ja niiden kukkien kuvia oli myös arkkuun maalattuna.

Vierailija
38/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö ap:n ottaa yhteyttä vaikka Iltasanomiin tai Iltalehteen, että pääsisi kertomaan kuinka hän niin mielensä pahoitti, että lapsilla oli äitinsä hautajaisissa väärän väriset vaatteet? Niin kuin se joku Markus vai mikä hänen nimensä nyt oli, joka niin mielensä pahoitti, kun televisiossa näytettiin iltapäivällä pippeli?

Vierailija
39/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miltä tuntuu olla ankeuttaja?

Vierailija
40/121 |
11.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivottavasti tämä on provo . Olisi kauhea huomata, että joku lähipiiristä olisi ap.n kaltainen ihminen.