HS: moni asia ministeri Lintilän puhelintarinassa ei täsmää
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009386791.html
- Kunnolla suojatun puhelimen hakkerointi maksaa jopa satoja tuhansia euroja, joten sitä ei kuka tahansa tee. Huonosti suojattuun puhelimeen ja etenkin pelkkään Whatsappiin voi teinikin päästä sisälle.
Hakkeroinnin lopputulos ei tue ajatusta, että taustalla olisi kansallisvaltio tai rikollisryhmä.
Rikolliset haluavat kiristää. Kansallisvaltiot kuten, Venäjä ja Kiina, yrittävät aiheuttaa hämmennystä ja kerätä tietoa. Kummallekaan joukolle hassu memettely juhlinnalla ja suhdejuoruilla ei ole päämäärä.
Teinihakkerin voisi kuvitella julkaisevan vähän rajumpaa materiaalia kuin melko hyvin keskustalaiseen vaaliturhautumiseen sopivaa meemiä.
Kyllä tästä nyt pitäisi voida keskustella. Alkeellinen moka Lintilältä turvautua hätävalheeseen.
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Relaa boomeri, se oli vitsi ja hyvä :D
Ai se, että ministeri valehtelee kansalle, medialle ja koko parlamentaariselle järjestelmälle että hänen käytössään olevan eduskunnan puhelin on hakkeroitu? Ja kaikki tämä vain peitelläkseen omaa arviontikyvyttömyyttään. Mitäs vitsikästä siinä nyt on?
Ainoa humoristinen asia mitä itse kyseisessä keississä itse näen on se, kuinka meillä voi olla ministerinä tuollainen tampio.
Ei ole valehdellut. Lopeta toi disinformaatiota jakaminen
Juu, ei ole vielä 100 % varmuudella todistettu. Vielä. Mutta kaikki asiasta haastatellut tietoturva-asiantuntijat ovat antaneet ymmärtää, että se kaikkein epätodennäköisin vaihtoehto on että Lintilän Whatsapp-tili olisi hakkeroitu. Jos ei ole hakkeroitu, niin miten sieltä Lintilän puhelimesta sitten lähti kesken ravintolaillan tuollainen hauska meemi kepun whatsapp-rinkiin? Sitä sopii pohtia.
Whatsapp-viestien lähetys on kytketty puhelinnumeroon ja tuota numeroa pidetään niin luotettavana että sitä käytetään myös vahvaan tunnistautumiseen mobiilivarmenteessa. Lintilän hätävale oli tosi typerä, olisi vain pahoitellut että sori viesti lähti väärään ryhmään.
Mika kirjoitti:
Iloa, valoa ja Olvia. Kauhee darra ja morkkis. Ensi viikolla sitten tyhjentämään työpöytä.
Lopettakaa noi darra puheet. On teilläki huvit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoan virheen Lintilä teki siinä, että keksi hätävalheen. Olisi vain sanonut, että hauska meemi, joka oli tarkoitettu yksityiseen Whatsapp-ryhmään. Osuva meemi, ei mitään pahaa ole sen lähettämisessä.
Kun ei ole mitään hätävalhetta. Näkee kyllä, että vkk ja venäjä trollit täällä jakamassa disinformaatiota. Te sitä väärää tietoa jaette.
Eli uskotko siis, että Lintilän Whatsapp oli hakkeroitu? Aika naiivia.
Ei sillä uskon kanssa mitään tekemistä ole. Katsotaan nyt rauhassa mitä lähipäivinä asiasta tulee ilmi. Nää on kuitenkin asiantuntijan kommentteja.
Nii asiantuntijoiden kommentteja ja jengi on ihan villinä täällä. Kyllä persu faneilla kivaa ku pääsee taas ruoskimaan hallitus puolueita
Kaikilla muilla on hymy huulessa paitsi demareilla.
Mika kirjoitti:
Iloa, valoa ja Olvia. Kauhee darra ja morkkis. Ensi viikolla sitten tyhjentämään työpöytä.
No ei Sannan nyt enää kannata lähteä. Kohta on kuitenkin vaalit ja menee vaihtoon joka tapausessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lintilä on keskustalainen, tarviiko tätä selventää sen enempää?
Vois Annika nyt jyrähtää jos hänellä on yhtään johtajuutta. On vissiin katsellut ton juopon touhuja sormien läpi jo monta vuotta.
Ei uskalla Saarikko jyrähtää Lintilälle. Vaalit lähestyy ja kepun kannatus on jo valmiiksi maissa.
Saarikko nauraa meemille muiden lailla katketakseen.
Ja eihän Saarikon tarvitse Marinia nöyristellä. Meemi oli varsin osuva.
Tämä saa minut äänestämään ensimmäistä kertaa demareita. Hyvä Sanna.
Vierailija kirjoitti:
Pointti on nyt kyllä se, että Lintilä hädissään valehtelee, että hänen puhelimensa olisi muka kaapattu. Vetosipa jossakin jopa äskeiseen Afrikan matkaansa.
Tästä valehtelusta seuraa, että Lintilän puhelinta tutkivat kalliit ekspertit tämän oletetun "kaappauksen" seurauksena päivä/viikkotolkulla (veronmaksajien rahoilla). Ministerin puhelimeen tunkeutuminen ei nimittäin ole ihan pikku juttu turvallisuuden kannalta.
Tyyppi siis antaa oman mokansa eskaloitua mediassa, kun ei enää uskalla tunnustaa, että ihan itse lähetti viestin tod. näk. väärälle porukalle whatsappissa.
Miltäs vaikuttaa uskottavuuden osalta ja näin vaalien alla? Valehtelee jo näin mitättömässä asiassa, saatikka sitten isommissa?
Ai niin kuin samalla lailla kuin joku valehtelisi aamiaisestaan ja sitten salaisi sitä koskevat kuitit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lintilä ei viitsi kertoa, että hän sen viestin lähetti. Mutta tottahan sen sisältö on.
Miksei viitsi vaan valehtelee, jos kerran viesti oli niin fiksu?
Ei halua riskeerata seuraavia eduskuntavaaleja varsinkin kun kepulla on kyseessä tuolileikki.
Itse asiassa luulen, että Lintilä olisi voinut saada muutaman lisä-äänen, mutta ei enää.
Minäpäs luulen, että Lintilä saa nyt reilusti lisä-ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai se, että ministeri valehtelee kansalle, medialle ja koko parlamentaariselle järjestelmälle että hänen käytössään olevan eduskunnan puhelin on hakkeroitu? Ja kaikki tämä vain peitelläkseen omaa arviontikyvyttömyyttään. Mitäs vitsikästä siinä nyt on?
Ainoa humoristinen asia mitä itse kyseisessä keississä itse näen on se, kuinka meillä voi olla ministerinä tuollainen tampio.
Meemin sanoma on arka asia demareille.
Eihän siinä meemissä edes ollut mitään sanomaa.
Tämän keissin ainoa sanoma on se, että ministeriasemassa oleva kepulainen on törttöillyt ja nyt valehtelee.
Olihan siinä sanoma, ja se oli, että demarit ovat epäluotettavia ja harrastavat syrjähyppyjä, vaikka ovat naimisissa.
Yllättävän hyvää kontenttia Mikalta!
Nykyään ei kyllä kukaan tunnu kestävän minkäänlaista huumoria tai hyväksyä sitä. Mitä niin pahaa siinä meemissä nyt oli? En ymmärrä. Kyllä poliitikkojen tulee kestää arvostelua ja kansakunnan meemitolppana oleminen.
Vierailija kirjoitti:
Viestin on lähettänyt Lintilä itse tai joku samassa seurueessa ollut.
WhatsApp kaappaus vaatii huomattavaa vaivannäköä ja on aika epäuskottavaa, että kaappari haluaisi vain lähettää yhden Marin- meemin eikä muuta :D
Miksi Lintilä valehtelisi jostain harmittomasta meemistä?
Vierailija kirjoitti:
Lintilä jäi kiinni housut kintuissa ja nyt valehtelee niin että korvat heiluu. Mutta eihän se mitään uutta. Niinhän teki Mäkynenkin.
Olen pitänyt Lintilää yhtenä lahjattomimmist poliitikoista mitä meillä on ollut, puolueensa jees-mies jolla ei ole mitään omia mielipiteitä. Mutta jonkun hassun pilakuvan jakamisen hyväksyn kyllä. Ei siitä olisi tarvinnut ruveta valehtelemaan.
Huvittavaa tässä on että valehtelija naureskelee toiselle valehtelijalle. Ja ilmeisesti kuvittelee itse olevansa jotenkin parempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin. Nyt sitten nähdään, savustetaanko harmaa miesministeri pois tehtävistään mokattuaan. Vai annetaanko jatkaa ja muka normalisoidaa tilannetta median toimesta, kuten päihteilevän, kansallista turvallisuutta vaarantavan Santsun annettiin.
Eihän Marin ole vaarantanut kansallista turvallisuutta. Jos nyt tarkoitat sitä virkapuhelinkohua, niin se juttu tutkittiin ja Marin sai puhtaat paperit.
Eikä Lintilää tulla "savustamaan ulos" tehtävistään, hän eroaa itse. Hän eroaa, kun jää kiinni valehtelusta. Tuli kuitenkin valehdeltua aika merkityksellisestä asiasta... Tuo valehtelu oli paljon suurempi asia kuin Lintilän alkuperäinen moka.
Ja PM muka ei ole valehdellut 😅?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3d35caa7-50e0-4d2f-8d9a-5a5969bba…
Ainiin, tota en muistanutkaan! Sehän oli nimenomaan tämä Lintilä joka irvaili Marinin ravintolassa käyntiä korona-altistuksen jälkeen sanoin: "Ei siinä nyt varmaan ihan askel lankulle osunut". Heti päänaukomisen jälkeen kävi kuitenkin ilmi, että Lintilä oli itse osallistunut altistuneena salibandyn maaotteluun vastoin valtioneuvoston ohjeita.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/82419be2-208b-47ea-b58f-c330ef696…
Eipä mies mitään tuostakaan mitään oppinut. Vaihtoon vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole valehdellut. Lopeta toi disinformaatiota jakaminen
Juu, ei ole vielä 100 % varmuudella todistettu. Vielä. Mutta kaikki asiasta haastatellut tietoturva-asiantuntijat ovat antaneet ymmärtää, että se kaikkein epätodennäköisin vaihtoehto on että Lintilän Whatsapp-tili olisi hakkeroitu. Jos ei ole hakkeroitu, niin miten sieltä Lintilän puhelimesta sitten lähti kesken ravintolaillan tuollainen hauska meemi kepun whatsapp-rinkiin? Sitä sopii pohtia.
No mietitäänpä 🤔
Eiköhän se ole niin, että Lintilä on sellainen partiopoika, että häntä nolottaa että jää kiinni selän takana naureskelusta. Ymmärrän. Sitten on pitänyt äkkiä keksiä joku selitys, kun ei kuitenkaan halua julkisesti nolata hallituskumppania. Sitten se selitys alkaakin elää ihan omaa elämäänsä, kutsutaan paikalle dataniilot ja toimittajat kiinnostuvat ja loppu on historiaa.
Paljon melua tyhjästä.
Lintilä on ollut sen verran kauan mukana politiikassa, että luulisi tietävän että ministeri lähes poikkeuksetta kenkää kun jää kiinni valehtelusta. Lintilän eroilmoitus kuullaan todennäköisesti ensi viikolla.
Eihän Haavistokaan saanut kenkää kun valehteli sekä Ulkoministeriön tulehtuneesta henkilöstötilnteesta sekä iiiisis-naisten tänne hakemisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajat kustantavat Lintilän puhelimen tutkimisen.
Että sikäli.
Onko summa yhtä iso kuin Sannan Uniper-neuvotteluissa hassaamat mljardit? Mitä luulet?
Menee kyllä kokoomuksen ja kepun piikkiin.
Ei mene Marinin mokat kokoomuksen ja kepun piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viestin on lähettänyt Lintilä itse tai joku samassa seurueessa ollut.
WhatsApp kaappaus vaatii huomattavaa vaivannäköä ja on aika epäuskottavaa, että kaappari haluaisi vain lähettää yhden Marin- meemin eikä muuta :D
Miksi Lintilä valehtelisi jostain harmittomasta meemistä?
Hyvä kysymys. Ainoa looginen vastaus lienee se, että mies ei ole mikään järjenjättiläinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoan virheen Lintilä teki siinä, että keksi hätävalheen. Olisi vain sanonut, että hauska meemi, joka oli tarkoitettu yksityiseen Whatsapp-ryhmään. Osuva meemi, ei mitään pahaa ole sen lähettämisessä.
Kun ei ole mitään hätävalhetta. Näkee kyllä, että vkk ja venäjä trollit täällä jakamassa disinformaatiota. Te sitä väärää tietoa jaette.
Eli uskotko siis, että Lintilän Whatsapp oli hakkeroitu? Aika naiivia.
Ei sillä uskon kanssa mitään tekemistä ole. Katsotaan nyt rauhassa mitä lähipäivinä asiasta tulee ilmi. Nää on kuitenkin asiantuntijan kommentteja.
Nii asiantuntijoiden kommentteja ja jengi on ihan villinä täällä. Kyllä persu faneilla kivaa ku pääsee taas ruoskimaan hallitus puolueita
Miksi jotkut hallituspuolueet jatkuvasti antavat siihen aihetta?
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/3d35caa7-50e0-4d2f-8d9a-5a5969bba…