Tässä LOISTAVA piparitalon " liima" - sekä kuorrutusohje!
Unohda sulatettu kuuma sokeri- tämä " sementti" liimaa talon osat yhteen helposti!
Samaa massaa voi värjätä karkkiväreillä ja pursottaa minigrip-pussista (=laita massaa pussiin, solmi pussi tai sulje kuminauhalla, leikkaa pieni pala kulmasta pois). Pipareiden koristelu on hauskaa!
Massaa ei kannata laittaa kuin n. 1/2 dl pussia kohti.. se on riittoisaa ja lapsikin jaksaa pursottaa helpommin, kun pussi ei ole suuri ja painava.
Ohje:
2 isoa valkuaista
2 tl sitruunamehua TAI veitsenkärjellinen puhdistettua viinikiveä (saa apteekista)
5 dl tomusokeria
- Vatkaa valkuaisia ja sitruunamehua hetken aikaa. Lisää joukkoon tomusokeri ja vatkaa, kunnes massa on kuohkeaa (vrt. löysähkö marenki)
Massa on heti käyttövalmista.
Tästä saa myös aivan upeat jääpuikot piparitalon katonreunaan :)
Kommentit (23)
Silloin se ei pala, eikä maistu millekkään muulle, kuin sokerille. Ja minäkin laitan sellofaania valmiin talon päälle, niin talo ei pölyynny.
" Mut mä haluisin kans tietää kuinka ne jääpuikot sitten tehään et ne jääkin siihen katon reunaan?? "
=
Eli teet tarpeeksi vahvan kuorrutteen (esim kaupan kuorrute on liian löysää!) Ja sit kun pursotat katonreunaan niin vedät vähän alaspäin " räystäältä" puikkoa. Jos puikko alkaa valumaan, on seos liian löysää.
mutta se kovettuu niin hitaasti että talon kasaaminen vie ikuisuuden.
Poltettu sokeri kovettuu hetkessä eikä tartte käsin pidellä seiniä kasassa.
Hyvä tulee myös niin, että ihan vain tomusokeria ja tilkka vettä, sekin kovettuu aika nopsaan.
Vinkki: liimausmassa kannattaa värjätä kaakaolla, niin ei näy niin kovasti ne liimat! :)
Ohuet puuvillahanskat käteen, niin välttyy palovammoilta!
Tein eilen piparitalon ja liima toimi loistavasti ja koristelu on paljon näyttävämpää. Hyvästi kaamea polttosokeri ja valuva sokerilitku! Jääpuikot syntyivät kauniisti katon reunaan ja jähmettyivät miltei heti.
Ehkä tämäkin tumpelo leipuri uskaltautuu kerrankin kokeilemaan...
tekee sen että kuorrutus ei kellastu..
Kunpa ohje tavoittaisi mahdollisimman monen.
Olispa hyvä juttu, jos täällä olisi joku " arkisto" , jonne voisi tallentaa kaikkia hyviä vinkkejä. Viime jouluna oli mahtavan pitkä askarteluketju, joka olisi taas kiva selata läpi, mutta mistä senkin löytäisi.
Ainakaan tekniikan puolesta ei, koska tämä kuorrutus on tukevaa (ei valu) ja voi rauhassa asetella osia paikoilleen. Kuitenkin kuorrutus kovettuu nopeasti eli ei tarvitse iän kaiken odotella, että seinät pysyvät pystyssä ;)
Makunsa puolesta en myöskään voi kehua sulatettua sokeria; mitä tummemmaksi se tulee, sitä karvaampi on maku. Meillä ainakaan lapset eivät voi sietää " poltetun" sokerin makua.
Minäkin ennen liimailin sulatetulla sokerilla, kun en paremmasta tiennyt, mutta en enää. Tämä massa kun päihittää sen mennen tullen!
Se tietysti pitää muistaa, että kuorrutetta saa laittaa ihan reilusti liimaamisvaiheessa... toisaalta sekin on vain mukavan näköistä, kun ei jää irvisteleviä talonsivuja, vaan niissä on saumat. Ja maku siis on myös hyvä.
Mutta itsehän en ole sitä täällä osannut " mainostaa" kun olen luullut, että kaikki sen tietävät =) Siis olen luullut, että se sokerilla polttaminen on jo niin vanha juttu..
-kondiittori-
Eli esim. kun kaksi seinää liimaa yhteen, niin miten kauan tarttee odottaa ennen kun alkaa kolmatta liimaamaan?
Vielä helpompi konsti: kaupan sokerikuorrutteet pitävät ihan hyvin talon kasassa. Niillä olen saumannut viimeiset 5 vuotta piparitaloni ja hyvin pysyvät pystyssä. Ja on valmiiksi kätevässä tuubissa. Tosin kalliimpaa kuin tää itse tehty.
Lisäksi se saattaa olla tosi kovaa ja sitä saa liotella kuumassa vedessä iän kaiken...
Tämä on kyllä NIIN helppoa valmistaa itsekin, että miksi ostaa pieni tuubillinen valmista, kun saa pienellä vaivalla isommankin määrän. Ja voi helposti värjätä erivärisiä massoja.
Lastenkin on helppo pursottaa pieneen muovipussiin laitettua massaa, se kaupan tuubi on kerrassaan epäkäytännöllinen!
Eli kun kokoat taloa, laita massa muovipussiin (kirkas ja kestävä, esim. minigrip) ja sulje pussi tiiviisti (solmu tai kuminauha)
Leikkaa kulmasta pala pois; liimatessa isompi kulma kuin koristellessa (n. 3 mm on melko hyvä)
Kokoa talo seinä kerrallaan, laita kuorrutusta aina siihen seinään (ja sen pohjaan), mitä olet lisäämässä taloon. Perustus pysyy hyvin pystyssä eikä sitä tarvitse erikseen pidellä.
Anna kuivua hetki (5 min) ennen kuin liimaat katon. Kattoa voi pidellä pari minuuttia paikoillaan, että varmasti pysyy. Laita katon päälisaumaankin kuorrutetta, niin ei taatusti putoa. Älä kuitenkaan liioittele, että kuorrutus pääsee kuivumaan (jos on tosi paksulti, kuivuminen kestää kauemmin)
Vierailija:
Vielä helpompi konsti: kaupan sokerikuorrutteet pitävät ihan hyvin talon kasassa. Niillä olen saumannut viimeiset 5 vuotta piparitaloni ja hyvin pysyvät pystyssä. Ja on valmiiksi kätevässä tuubissa. Tosin kalliimpaa kuin tää itse tehty.
=(
Pitäydyn siis sokeri-liimassa, eihän sitä niin paljoa tule että haittaisi makua liioin tms...
t. allergikon äiti, joka on myös kyllästynyt sekä siihen kuuman näpit polttavan sokerin kanssa lutraamiseen, että kaupan tuubien lämmittämiseen...
Olisin tosikiitollinen vastauksista <:)
Mut mä haluisin kans tietää kuinka ne jääpuikot sitten tehään et ne jääkin siihen katon reunaan??
Terveisin avuton tonttu