Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko hajusteyliherkkyys puhjeta yhtäkkiä?

Vierailija
10.02.2023 |

Tai en tiedä miksi sitä sanoisi. En ole ikinä ollut herkkä hajusteille. Jotkut harvat tuoksut ovat saaneet minut aivastelemaan, mutta tuoksut eivät muuten ärsytä.

Nyt tänä talvena tuoksut, ihan hyvätkin sellaiset, ovat alkaneet aiheuttaa pahoinvointia ja jopa kirjaimellisesti oksentelua. Tämä tekee esimerkiksi bussimatkoista todella hankalia - olen alkanut pelätä bussissa istumista, kun yhtäkkiä jonkun hajuvesi alkaa oksettaa.

Onko pahoinvointi tyypillistä hajusteyliherkille? Migreenitaipumusta minulla on myös, ehkä nykyään tuoksut laukaisevat minulla migreenin joka ilmenee pahoinvointina? Kummallista kyllä, ettei sellaista ongelmaa ole ikinä ennen ollut tuoksujen kanssa.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen herkistyy vähitellen, ja lopulta tulee se lemppa, joka katkaisee kamelin selän. Siinä kohtaa sen ehkä tajuaa itsekin vasta ensimmäisen kerran ja ihmettelee, mistä tämä nyt tuli.

En minä lapsena kaihtanut hajusteita ympärilläni mutta nykyisin en voi hengittää. Laimeatkin tuoksut käyvät nenään voimakkaina. Tämä on ikävää, koska olen opettaja. Olen pyytänyt oppilaita jättämään hajusteet pois tai laittamaan niitä niin vähän, että tuoksuvat vain 10 cm päähän heistä eikä 10 metrin päähän. Tänäänkin piti kahdella tunnilla pyytää etupenkin oppilasta siirtymään peräpenkkiin, koska tuoksu oli niin voimakas, että kävi henkeen ja alkoi yskittää ja pää särkeä. Kun viimeisellä tunnilla tuli kolmas tuoksuja, alkoivat migreenioireet. Puolipökerryksissä pääsin kotiin asti, otin lääkkeen ja nyt alan tässä vähitellen toipua.

Vierailija
22/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen herkistyy vähitellen, ja lopulta tulee se lemppa, joka katkaisee kamelin selän. Siinä kohtaa sen ehkä tajuaa itsekin vasta ensimmäisen kerran ja ihmettelee, mistä tämä nyt tuli.

En minä lapsena kaihtanut hajusteita ympärilläni mutta nykyisin en voi hengittää. Laimeatkin tuoksut käyvät nenään voimakkaina. Tämä on ikävää, koska olen opettaja. Olen pyytänyt oppilaita jättämään hajusteet pois tai laittamaan niitä niin vähän, että tuoksuvat vain 10 cm päähän heistä eikä 10 metrin päähän. Tänäänkin piti kahdella tunnilla pyytää etupenkin oppilasta siirtymään peräpenkkiin, koska tuoksu oli niin voimakas, että kävi henkeen ja alkoi yskittää ja pää särkeä. Kun viimeisellä tunnilla tuli kolmas tuoksuja, alkoivat migreenioireet. Puolipökerryksissä pääsin kotiin asti, otin lääkkeen ja nyt alan tässä vähitellen toipua.

ei ole varmaan olla helppo ope tän vaivan kanssa ja teinit eivät varmaan ymmärrä, että se soidintuoksu(joka vakiona käryy jo toiselle puolelle katua) voi tehdä toisen oikeasti työkyvyttömäksi. Toki on näitä aikuisiakin törppöjä, jotka vielä lisää hajuveden määrää kun pyydetään huomioimaan muutkin toimistolla. Ja näitä on pyydetty käyttämään tuoksuja maltillisemmin, ei jättämään kokonaan pois. Sekin on joillekin aikuisille vieras asia miksi ei saisi kesken päivää suihkia itseensä lisää hajuvettä, noh, ehkä joku päivä se herkkyys löytää heidätkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen "erityisherkkä" vaikkakin diagnoosi on uusi. Oikeasti häiritsee etenkin jos kuulen muiden ihmisten olemassaolon, tyyliin rapinat, askeleet, puheensorinan. Tätä kautta voin ymmärtää hajusteyliherkkiä, että oikeasti joku aistimus voi tulla sun henkilökohtaiseen tilaan niin voimakkaasti että menettää tilanteen hallinnan kokonaan ja alkaa vain joku oire, esim. teillä migreeni. Minulla itselläni vain lievä paniikki.

Mutta aistiyliherkkyys on tosiasia. En tämän vuoksi käytä hajustettuja pesuaineita pyykissä, ainoastaan lievästi tuoksutettua shampoota. En todellakaan halua olla se ajattelematon joka laukaisee kenelläkään oireita.