Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko hajusteyliherkkyys puhjeta yhtäkkiä?

Vierailija
10.02.2023 |

Tai en tiedä miksi sitä sanoisi. En ole ikinä ollut herkkä hajusteille. Jotkut harvat tuoksut ovat saaneet minut aivastelemaan, mutta tuoksut eivät muuten ärsytä.

Nyt tänä talvena tuoksut, ihan hyvätkin sellaiset, ovat alkaneet aiheuttaa pahoinvointia ja jopa kirjaimellisesti oksentelua. Tämä tekee esimerkiksi bussimatkoista todella hankalia - olen alkanut pelätä bussissa istumista, kun yhtäkkiä jonkun hajuvesi alkaa oksettaa.

Onko pahoinvointi tyypillistä hajusteyliherkille? Migreenitaipumusta minulla on myös, ehkä nykyään tuoksut laukaisevat minulla migreenin joka ilmenee pahoinvointina? Kummallista kyllä, ettei sellaista ongelmaa ole ikinä ennen ollut tuoksujen kanssa.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yliherkistymisen ammattilainen, mutta vuosia sitten kun itselläni oli koiranpentu ja pissiläikkiä siivosin lattialta tietyn hajuisella puhdistusaineella - niin nykyään en kestä mitään saman hajuista puhdistusainetta, heti tuntuu ikään kuin päänsärky ja nenässä outo tunne :D

Vierailija
2/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole yliherkistymisen ammattilainen, mutta vuosia sitten kun itselläni oli koiranpentu ja pissiläikkiä siivosin lattialta tietyn hajuisella puhdistusaineella - niin nykyään en kestä mitään saman hajuista puhdistusainetta, heti tuntuu ikään kuin päänsärky ja nenässä outo tunne :D

Erikoista! Hajut myös toki tuovat vahvasti muistoja pintaan, ja monilla meistä on jokin inhokkihaju, joka muistuttaa esimerkiksi joskus lapsena sairastetusta oksennustaudista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Hajusteita ja kemikaaleja on niin paljon koko ajan ympärillämme.

Vierailija
4/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa, että laitoin vähän väärän otsikon ketjulleni. Eniten minua kiinnostaisi tietää, onko tuo pahoinvointi hajusteyliherkillä jotenkin tyypillistä, vai lieneekö kyse jostain muusta sitten.

Vierailija
5/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla puhkesi joskus n. 26-27 v iässä. Hajusteet oksettaa ja aiheuttaa päänsärkyä ja huonoa oloa. 

Vierailija
6/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreenikoilla on pahoinvointia hajuista ja kirkkaista valoista, verensokerikin tai väsymys. Kemikaaleissa on ainesosia jotka eivät ehkä sovi edes taviksille ja alkoholi boostaa sitä. Luomussa osa miedompia esim. saippua, ei tee samanlaista efektiä välttämättä, riippuen ihan mikä se on. Sitten voi olla allergia tai astma joillakin päälle.

Vierailija
7/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla puhkesi joskus n. 26-27 v iässä. Hajusteet oksettaa ja aiheuttaa päänsärkyä ja huonoa oloa. 

Haa, eli oksetusta ja huonoa oloa sinullakin!

Minä olen nyt 40, kun tämä alkoi.

Vierailija
8/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hajusteyliherkkä menettää jostain syystä hajuaistinsa kokonaan, herkistyykö ja reagoiko hän silti hajusteille, vaikkei tiedä eikä haista mitään hajuja?

Vierailija
9/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliherkkyyksien äkillinen puhkeaminen saattaa liittyä myös traumaattisiin ja psykologisiin kokemuksiin. Oireilla voi monella tapaa. Kaikki ei ole aina niin mustavalkoista. Tuo on hyvin yksilöllistä.

Vierailija
10/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi tuosta aiemmasta, että myös silmien taittovika tai huono näkö voi lisätä pahoinvointia, joillekin sopii tummennetut lasit.

Vierailija
11/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos hajusteyliherkkä menettää jostain syystä hajuaistinsa kokonaan, herkistyykö ja reagoiko hän silti hajusteille, vaikkei tiedä eikä haista mitään hajuja?

Hyvä kysymys. Mutta minulla on aina ollut aika huono hajuaisti. Nykyään kun ne oksettavat, haistan hajuvedet yms. paljon selkeämmin. Outoa.

Vierailija
12/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliherkkyyksien äkillinen puhkeaminen saattaa liittyä myös traumaattisiin ja psykologisiin kokemuksiin. Oireilla voi monella tapaa. Kaikki ei ole aina niin mustavalkoista. Tuo on hyvin yksilöllistä.

Hmm, jännä juttu. Minulla tämä alkoi äitini kuoltua.

Vierailija
13/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se voi puhjeta milloin vaan ja joo, kaikki taitaa yllättyä silloin kun se puhkeaa. 

Itselle kävi niin, että olin vuosia töissä sisäilmaongelmaisessa päiväkodissa ja kun vaihdoin työpaikkaa niin iski monikemikaaliherkkyys. En kestänyt enää mitään hajustetta missään. Päätä särki, oksetti, pyörrytti. 

Jotenkin altistuessa elimistö kävi ylikierroksilla ja kun se altistus loppui, niin elimistö sekos totaalisesti. 

Vierailija
14/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli aina pikkuhiljaa päänsärky. Sitten kerran kun aamulla työkaveri meni ohi niin se haju vaan tuntui iskeytyvän pahemmin ja haistoin sen hajun koko päivän avotoimistossa, kun yleensä siihen tottui. Hajusteyliherkkyyden tunnistaa juuri tuosta että siihen EI TOTU.

Outoa että jollakin on lupa olla niin kiinni mun iholla ja nenässä, ilman mun lupaa. Ja se on vähintä, aivastelen ja nokka vuotaa pitkin päivää ja välillä päänsärky yltyy.

Vierailija
15/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla ainakin kemikaaliyliherkkyys puhkesi just ihan yllättäen. Ja osaan oireilen just pahoinvoinnilla. Osa taas sit saa naaman ja kurkun turpoamaan ja röörit valumaan vettä.

Se itse hajuhan ei mitään aiheuta, vaan sen hajun aikaansaavat kemikaalit on ne, jotka saa oireilemaan.

Mun käsittääkseni yliherkkyys puhkeaa yleensä juuri liiallisen altistuksen kautta. Se on sitten yksilöllistä, mitä kukakin kestää. Harmittaa kyllä, että aikoinaan tuli hölvättyä kaikenmaailman hajusteiden kanssa. Nyt ei kestä juuri mitään enää.

Että yleisesti pieni vinkki kaikille: hillitkää lapsiperheissä niitä hajustettuja pyykinpesu- huuhtelu - ja siivousaineita. Lapsenne kiittävät, kun ei tarvitse aikuisena herkistyneenä sitten karsia valtaosaa hajusteista elämästä pois. Sitä ei ikinä tiedä, kuinka herkkä just se sun lapsesi on, kuinka paljon se sitä omon imeytymistä kestää ihonsa/hengitysteidensä kautta kehoonsa.

Vierailija
16/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menetin onnettomuuden seurauksena hajuaistin. En saanut enää hajuista oireita.

Kun hajuaisti hieman palasi, saan oireita satunnaisesti.

Kemikaaleista tulee oireet, ei mistään luonnollisista hajuista esim. Kakka, vaikka sen haistan hyvin.

Vierailija
17/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

eri ihmisillä oireet voi olla erilaisia. Itselläni hajusteet aiheuttaa hengenahdistusta ja jopa semmosta "sekavaa pöllyssä oloa" , jos joku on oikein puoli pullollista jotain supertainnuttavan intensiivistä tuoksua päälleen kaatanut( ei ole väliä onko mies vai nainen). Myös siivousaineet ja kaikenmaailman kemikaalikäryt tekee samaa, välillä jopa naaman pistelyä. Itselläni oireet laukaisi sisäilmaongelmat työpaikalla. Onneksi korona toi etätyöt jäädäkseen, niin kestää sen pari krt kuussa käydä tstolla.

Vierailija
18/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä lähete allergiatestiin. Saat sen terkkaristakin jos olet vaikka työtön.

Vierailija
19/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi jos on suomalainen.

Vierailija
20/23 |
10.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla lähti koronan takia n. vuosi sitten hajuaisti, välillä toimii, välillä ei, ja silloin kun toimii, niin toimii heikommin kuin ennen. Oireilen ihan samoin kun ennenkin. Esim. tulee bussissa kehno olo ja päätä alkaa särkeä ja kun jäädään kaverin kanssa bussista hän saattaa kirota kuinka joku oli kylpenyt jossain partavedessä. Mä en haista kun korkeintaan jonkun hyvin miedon tuoksun, jota en osaa siellä bussissa yhdistää oireisiin, kun aiemmin aina yhdisti nuo oireet siihen voimakkaaseen hajuun.

Että eiköhän ne aiheuta oireita, vaikka olisi hajuaisti täydellisestikin poissa. Tuskin esim. koronan takia makuaistinsa menettänyt kala-allergikkokaan yhtäkkiä voi alkaa syödä kalaa ilman oireita, vaan siksi että ei haista/maista sitä.