Onko tällä ketään entisiä tekstinkäsittelijöitä/konekirjoittajia paikalla, niitä jotka purkivat lääkäreiden saneluita?
Onkohan koko ammattikunta jo hävinnyt ja puheentunnistusohjelmat vieneet paikat? Kyselee entinen tekstinkäsittelijä/saneluiden purkaja.
Kommentit (34)
Pääsisi varmaan lääkäriinkin paremmin, jos sihteerit hoitaisivat ne kirjalliset työt, eivätkä lääkärit sillä yksisormijärjestelmällään.
Minäkin tein aikoinaan ko. duunia ja sai vieläpä tehdä etänä kotoa jos halusi. Nyt olen osa-aikaeläkkeellä ja voisin hyvin kuvitella vielä tekeväni sitä vaikkapa osa-aikaisesti jos se olisi mahdollista. En usko, että puheentunnistus koskaan korvaa kirjoitettua tekstiä.
En osaa muuta sanoa kuin että ainakin meillä lääkärien pitää näpytellä itse lausuntonsa suoraan koneelle. Iso lääkärikeskus kyseessä.
Voisikohan sieltä isosta lääkärikeskuksesta kysellä tekstinkäsittelijän/sanelunpurkajan hommia?
Isommissa paikoissa osastonsihteerit eivät pura saneluja vaan sitä varten on erikseen tekstinkäsittelijäyksikkö
Joskus 1990-luvulla olin vähän aikaa purkamassa saneluita röntgenissä. Aiakin kuvantamisen osalta puheentunnistus on jo vienyt tekstinkäsittelijöiden työt. En osaa sanoa, onko koko maasta, mutta ainakin HUS:istä, VSSHP:stä ja SatSHP:stä. HUS:issa myös kliiniseltä puolelta tekstinkäsittelijöiden tarve on vähentynyt, mutta ei puheentunnistuksen vuoksi vaan siksi, että lääkäritkin joutuvat muodostamaan nk rakenteellisia dokumentteja ja sen vuoksi valitsemaan potilastietojärjestelmässä erilaisista pudotusvalikoista oikeat vaihtoehdot. Sanelu toimii, jos tallennettava tieto on pelkkää teksitimössä, mutta ei silloin, jos sanelun purkajan täytyisi osata sanelun perusteella valita valikoista oikeat vaihtoehdot.
Olen ollut osastonsihteerien sijaisena, hommana oli myös jonkun verran sanelunpurkua. Kyseisessä sairaalassa on kuulemma jo vuositolkulla puhuttu, että sanelunpurku vähintäänkin ulkoistetaan ja sitten lopulta sanelunpurkuohjelma hoitaa loput. Eipä ole vielä tapahtunut ja villi veikkaus ettei ihan muutamiin vuosiin tule tapahtumaankaan :D
Kyllä meidän 20 000 asukkaan kaupungissa on terveyskeskuksessa vielä tekstinkäsittelijät, ja lääkärit sanelevat tekstit.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut osastonsihteerien sijaisena, hommana oli myös jonkun verran sanelunpurkua. Kyseisessä sairaalassa on kuulemma jo vuositolkulla puhuttu, että sanelunpurku vähintäänkin ulkoistetaan ja sitten lopulta sanelunpurkuohjelma hoitaa loput. Eipä ole vielä tapahtunut ja villi veikkaus ettei ihan muutamiin vuosiin tule tapahtumaankaan :D
Sama juttu ensin puhuttiin ja laittoivat käytäntöönkin, iso sairaala. Ulkoistettu firma tekee nykyään sanelut ja se vielä kilpailutetaan joka vuosi, monet vakituiset joutuivat lähtemään ja iso sotkuhan siitä tuli kun ei puheenkäsittely toiminutkaan eikä lääkärit halunneet sitä käyttää. Pakkotahtista työtä muutenkin, ohjelmat valvovat nykyään tehtyjä sanelumääriä päivittäin ja puhutteluun joutui jos ei tehnyt tarpeeksi.
Diktamen ainakin hakee tuohon hommaan koko ajan työntekijöitä, olen harkinnut itsekin hakevani. Palkka ei varmaan kyllä päätä huimaa.
Satakunnan hyvinvointialueella on kyllä vielä sanelujen käsittelykeskus, joka hoitaa perussairaanhoidon ja erikoissairaanhoidon lääkäreiden sanelujen kirjoittamiset. Puheentunnistus on tuloillaan jollakin aikataululla ja saa nähdä miten se sujuu ja mitä tapahtuu henkilökunnalle.
Vierailija kirjoitti:
Diktamen ainakin hakee tuohon hommaan koko ajan työntekijöitä, olen harkinnut itsekin hakevani. Palkka ei varmaan kyllä päätä huimaa.
Onkohan kukaan saanut noita Diktamenin töitä? Itsekin olen hakenut ja muilta olen kuullut, että ovat hakeneet, vaan eivät sieltä ota yhteyttä ollenkaan. Onko tämä taas niitä ns. avoimia työpaikkoja, joita ei oikeasti olekaan??
Lääkäripula helpottuisi, jos lääkärit saisivat keskittyä töihinsä ja kirjauksen hoitaisivat sihteerit tai tekstinkäsittelijät.
Onkohan joku saanut tuota kautta salaista tietoa jostain tutusta. Jopa jotain tavallista merkillisempää.
Pohjois-Pohjanmaan hyvinvointialueella juuri tänä syksynä irtisanottiin sanelun purkijat ja siirrytään digiaikaan.
Tekstareita kyllä vielä on, riippuen kaupungista ja työnantajasta. HUS, Diktamen....
Minä oli joskus muinoin lasten psykiatrisella purkamassa saneluita. En tiedä, näpyttävätkö lääkärit ne nykyisin itse, mikä on kyllä hullua. Sihteerin työ oli kyllä aliarvostettua, nythän heitä kaivataan moneen paikkaan takaisin.