Tuleeko muille hölmö olo lääkärissä kun
menette käymään ja vaivaan ei löydy syytä/todetaan harmittomaksi/ei jatkotoimenpiteitä? Tuntuu että lääkärit tällaisissa tilanteissa miltei vihaisia siitä että ihminen julkeaa edes näytille tulla.
Kommentit (24)
Ei ole koskaan päässyt näin käymään.
Ei tule. On vaan hyväksyttävä ettei joihinkin vaivoihin löydy syytä.
Käyn yksityisellä ja aina olen saanut lähetteen jatkotoimenpiteisiin. Ja kaikki ovat olleet tarpeellisia.
Miksi lääkärit olisivat vihaisia sellaisesta? Hyvähän se on, jos ei ole mitään vakavaa tautia.
Tulee. Ihan hävettää, että on tuhlannut kallista resurssia.
Ai se kun lääkäri ei tutki mitenkään eikä mitään kokeita oteta ja sanoo että ei minua vaivaa mikään? Kyllä minusta joo tuntuu että sairaanhoitopiiri on tyhmä kun tuon palkkasi
Vierailija kirjoitti:
No erikoislääkärihän se vasta tietää onko lopullista syytä. Yleislääkäri on lähettänyt erikoislääkärille, koska itse ei ole ollut varma syystä. Nyt sain erikoislääkäriltä vahvistuksen vaivaani ja jatkotoimenpiteisiin.
Aina ollut jotain, mutta usein asialle ei vain ole mitään tehty. On ollut tosin myös niin, että asia ei lääkärille kuulunut vaan esim. fysioterapeutille, psykologille tai farmaseutille.
Vierailija kirjoitti:
Jos joku yleislääkäri ei löydä syytä vaivoihin, niin sitten asia on vain hyväksyttävä vaikka kyseessä voisi olla joku erityisvaiva? Ja itse tietää, että asiat eivät ole oikein, niin hyväksyt vaan, ettei tässä nyt mitään syytä sitten ole, kun se yleislääkäri nyt noin sanoo? Ihan oikeasti?
Jos joku tosiaan vaivaa ja tiedät, ettei asiat ole kunnossa etkä saa apua julkiselta puolelta, niin käänny ihmeessä yksityiselle sektorille, jos vain on varaa.
Itse kävin tuossa ihan älyttömän monra kertaa tk/päivystys kuuntelemassa ettei minussa ole mitään vikaa..lopulta sain lähetteen eteenpäin ja vika löyty muyalta kun minun mielikuvituksesta..välillä tuntuu, että yleislääkärit ovat kuin muuri ha jos sen yli pääsee alkaa apua saamaan..sitä ennen saa aika monta yritystä tehdä ja syödä sitä kuuluisaa panadolia mikä auttaa kaikkeen.
Aina sanotaan, ettei raha tuo onnea, mutta kyllä se terveyttä tuo joskus, kun pääsee suoraan tutkimuksiin eikä blokata siellä terveyskeskusjonossa.
2018 Alkoi tasapaino olemaan kateissa siis vasen jalka tuntui vain kulkevan mukana ja portaitten alas meno oli hankalaa kun vasen jalka oli niin tunnoton kävin lääkärissä hän neuvoi että vaihda sininen maito rasvattomaan ja kaikki mitä laitata leivän päälle tulee olla sydän merkittyjä tuotteita
Ei ole käynyt koskaan noin. Aina on ollut jotain jatkotutkimuksia tai suoraa hoitoa vaativia vaivoja ja sairauksia.En tosin ramppaakkaan lääkärissä huvin vuoksi.
Kävin yksityisellä valittamassa jalkavaivaani ja samantien sain lähetteen magneettikuvauksiin. Kolmen viikon päästä jo tiesin, mikä vaiva on ja yhteystiedot spesialistille miten ongelmassa edetään.
Julkisella mulle olisi varmaan sanottu, että otahan vähän buranaa, kyllä se siitä ohi menee.
Vierailija kirjoitti:
2018 Alkoi tasapaino olemaan kateissa siis vasen jalka tuntui vain kulkevan mukana ja portaitten alas meno oli hankalaa kun vasen jalka oli niin tunnoton kävin lääkärissä hän neuvoi että vaihda sininen maito rasvattomaan ja kaikki mitä laitata leivän päälle tulee olla sydän merkittyjä tuotteita
No höpö höpö.
Usko pois melkein väkisin pakotettu ja vähän vihaisesti "et sitten aikaisemmin" hyI helv. todellakin toivoin että ei olisi pitänyt. Vastenmielistä toimintaa siellä joskus.
Vierailija kirjoitti:
Miksi lääkärit olisivat vihaisia sellaisesta? Hyvähän se on, jos ei ole mitään vakavaa tautia.
Eli sinä kärsisit kovista kivuista joka päivä, eikä niihin löytyisi syytä, niin olisit ihan vaan, että kiva juttu?
No voin sanoa, että on niitäkin potilaita, joiden vaivoille ei pitkällisten selvittelyjen ja monien lääkäreiden käyntien jälkeen löydy syytä, kunnes se viimeisin lääkäri lopulta keksii, mikä potilasta vaivaa, ja mikä olisi hoidttavissa oleva asia. Mutta kun potilas sanoo, että ei se sitä voi olla.
Monilla on syövän pelkoa, koska naapurin kumminkaimallakin oli. Mitään syöpään viittaavaa ei kuitenkaan tule esiin. Jos nenässä on ollut samanlaisena pysynyt näppy 10 vuoden ajan, ei se syöpää ole, eikä siitä tarvitse varata aikaa päivystykseen.
Ja kun naapurin lapsella oli oireeton korvatulehdus, niin tuodaan omatkin kaikki neljä oireetonta lasta tarkistettavaksi sen varalta. Ja tietysti päivystykseen. Ja vain yhdelle lapselle varattu aika.
Yksi vanhempi toi yskivää lastaan vastaanotolle, "kun sillä oli silloin kuumeeton keuhkokuume". Sairauskertomusteksteistä kävi ilmi, että kuumetta oli tuolloin ollut 40 asteessa.
Ja paljon on näitäkin, joilla se vaiva / oire on jo täysin parantunut siihen mennessä, kun tk-lääkärin vastaanottoaika on ajankohtainen. Sen ajanhan olisi voinut toki perua, ja sen olisi voinut antaa jollekin tarvitsevalle. "No, tulin nyt kumminkin, kun aika oli varattu, vaikka mitään vaivaa enää ollutkaan.
Yleensä tk-lääkärinä aloitan vastaanoton kysymällä, miksi tulit, mikä vaivaa, tms. On hyvin tavanomaista, että ei-dementoitunut potilas ei tiedä, miksi tuli lääkärille.
Sitten pistetään niitä ala-asteikäisiä lääkärille, eivätkä vanhemmat pääse mukaan, eikä lapsi osaa kertoa, miksi hänelle tämä lääkärin aika oli varattu.
Kunhan nyt edes pääsisi sinne lääkäriin!!!