******Syyskeijujen viikko 47*****
En ainakaan huomannut vielä pinoa.....[color=red][size=6]♥[/size][/color] [color=red][size=6]♥[/size][/color] [color=red][size=6]♥[/size][/color] [color=red][size=6]♥[/size] [color=red][size=6]♥[/size][/color][/color] [color=red][size=6]♥[/size][/color]
Kommentit (44)
[color=blue]Kerttu on alkanu itkemään öisin....pitää sellasta ähinää ja huitomista ja ei nuku millään. Sillä on selvästi maha kipeä. Veisin sen vyöhyketerapiaan mutta kun täällä ei ole:( Pitäis lähteä Tampereelle sitä varten...mutta kaikki muu on kokeiltu ja jos monta tälläistä yötä on vielä niin sitte lähdetään kyllä Tampereelle...
[B]Hansulille tuohon imemiseen vielä.[/B] Meilläkin tyttö saa välillä oikein raivokohtauksia tissillä. Ottaa tissin suuhun ja alkaa imemään nälkäisesti mutta samantien työntää tissin pois ja itkee. Sitten kohta taas kokeilee imeä mutta taas hermostuu. Meillä tämä johtuu varmasti osin siitä että
-mulla tulee liikaa maitoa. Joskus sitä oikein suihkuaa vaikka vauva ei imekkään. Tästä se varmasti hermostuu:(
-vauvalla on maha kipeä. Se joskus oikein kipristelee siinä tissillä ollessaan. Monesti kyllä kakkaakin syödessään ja sen jälkeen helpottaa.
-Vauva on väsynyt.
Luin netistä että varsinkin tuo liika maidon tulo voi saada vauvan ärtymään niin, että lopettaa tissin syömisen kokonaan 2kk iässä. Toivottavasti ei mene siihen. Mutta voisko teilläkin Hansuli olla sama ongelma? Meidänkin tyttö syö toisesta tissistä todella noipeasti, ehkä 5minuuttia ja on valmista. Toisella tissillä josta maitoa tulee huonommin, saattaa roikkua puolikin tuntia...
Lisäksi....kun jos teillä tätä ongelmaa ollu vaan pari päivää niin Annilla saattaa nyt vaan olla tankkaus vaihe. Vauvallahan on 2kk iässä tiheän imemisen kausi ja sillon olis tissillä vaikka koko ajan. Mutta se menee ohi. Meillä oli sellaista tuossa 7-8 vkon iässä.
[B]Vauvauinnista![/B] Minä olen aina haaveillut että mennään sitte vauvauintiin koko perhe. Mutta lähin vauvauintia järjestävä uimahalli on melkeen tunnin ajomatkan päässää niin en sitten tiedä...ei olla ainakaan vielä ilmottauduttu mukaan. Mieshän se on joka ei ole oikeen innostunut....
Meillä muuten Kerttu nukkuu uskomattoman hyvin ulkona. Eilenkin veti neljän tunnin unet :) En tiedä olisko nukkunu pitempäänkin mutta hain sen jo sisälle. Johtuskohan muuten tuostakin sen yövalvomiset...kun nukkuu niin sikeästi päivällä.
Minä kävin eilen shoppaileen ison kasan villalankoja. Nyt alkaa joululahjojen valmistus:)
Pelikaani ja Kerttu [color=red][size=5]♥[/size][/color]
meidän vauva oppi tutille jo synnärillä...vaikka niin pienellehän ei tuttia ees suositella. Ei meinannut huolia sitä, mutta hoitaja laittoi tuttiin pari tippaa sokerivettä ja sai sillä tavalla houkuteltua vauvan imemään. (tämä siksi että rauhottui tutkimusten ajaksi...)
Voiskohan tätä kokeilla kotona?
Mutta vaikka meidän vauvalla on tutti käytössä, kyllä oma nyrkki silti maistuu :) Meillä se on kyllä ollu selvästi vaan mielenkiinnon kohde, ei siis nälän merkki.
Elikkäs kiitos kaikille imemistä kommentoineille. Kuten Pelikaani arvelit, minullakin maitoa tulee suihkuamalla ja välillä vauva joutuu yskimään tukehtumaisillaan olevan oloisesti, kun päästää tissistä irti. Itku kuitenkin yleensä tulee ennen kuin hän aloittaakaan syömistä, ei sen aikana. Mutta ehkä on vaan välivaihe. Olen nyt suosiolla jättänyt tyrkyttämättä, jos lapsi ei tissiä ota. Kyllä se sitten syö kun on tarpeeksi nälkäinen ja onhan tuo kasvanut niin vauhdilla, että siinä mielessä en huolissanu syönneistä kyllä ole. Ja tämä ajoittainen raivoaminen on nyt tosiaan kestänyt vasta pari päivää, josoa menee ohi.
Mutta aloitanpa uuden gallupin: KUINKA PALJON TEIDÄN LAPSENNE NUKKUVAT VUOROKAUDESSA? Meidän neiti nykyään nukkuu päiväunia 4,5-6 tuntia yhteensä ja yöunia 8-11 tuntia eli unia yhteensä kertyy vuorokauden aikana noin 14-16 tuntia. Lapset taitavat olla aika yksilöllisiä tässä suhteessa, mutta vertailu kuitenkin kiinnostaa. Meillä nukutaan yhdet pitkät kolmen-neljän tunnin päiväunet aamulla/päivällä ja sitten sen jälkeen lähinnä puolen tunnin, joskus tunnin pätkiä. Toki päivärytmi vielä vaihtelee, mutta tämä noin pääsääntöisesti on meidän päivän kulku.
Hansuli ja Anni, 2 kk ja 1pvä
nopsasti tulin vain pinoutumaan ja ilmoittamaan, että meidän Onni sai viime sunnuntaina nimen. Oli ihana kastetilaisuus ja kaikki meni oikein hyvin. Poika nukkui koko tilaisuuden ajan.
Nimekseen hän sai Roope Jouko Julius. toinen nimi siis miehen edesmenneen papan mukaan.
Olen kyllä ehtinyt käydä pinot pika pikaa lukemassa, mutten oikeen ehtinyt raapustelemaan mitään.
Roope on tyytyväinen kaveri, mutta vatsavaivat jatkuvat edelleen. Hän jokeltelee ja hymyilee/naurelee jumppamatollaan ja on tarkkaavainen kaveri..niin aina silloin kun ei masussa väännä:(
Meillä ei mitään rytmiä tai jos on niin se menee sekaisin seuraavana päivänä jo, kun ehdin siitä jollekin kehaista!
Kakka on edelleen vihertävää, vaikka kuinka syötän tissin tyhjäksi ja hän saa takamaidot varmasti. En tiedä onko allergiaa, suolistovikaa, tyypillistä vatsavaivaisen ongelmaa vaiko mitä..neuvola meil ollut vasta parisen kertaa ja 1.12 seuraava...tarvii alkaa todenteolla tutkia asiaa, on se niiiin inhottavaa kun pientä miestä sattuu masuun..jos ei nuku pidempiä pätkiä, niin sitten meillä syödään melekeen tunnin parin välein..jee e..ja sehän saa taas ne väänteet aikaiseksi. nyt on mukaan tullut vielä reilummat pulautukset ja pelkään että ois vielä sitä takaisinvirtaustakin mahdollisesti...
itseäni ja syömisiäni en enää jaksa syyttää, kun kaikkia olen kokeillut syödä ja olla syömättä/juomatta..
Meillä herätään jokayö klo kolme siihen ähinään ja siitä jatkuu yleensä itkut päälle,koska kakka ei vaan tule...ja sitten voidaan tissin jälkeen torkahtaa hetkeksi, mutta meillä herätään joka aamu viiden jälkeen ja roope saa vasta sitten kakattua..ja joskus menee sinne aamu seiskaan saakka..Roope menee jo ilta kuuden/yhdeksän välillä jo yöunilleen, mikä osittain tietenkin lisää sitä, että meillä heräillään jo niin varhain aamuyöllä. Mutta on aikas hankalaa masuvaivaisen vauvan " rytmiä" alkaa muuttamaan...
meille vaan aina sanotaan että koliikki vauva..no onhan se tietty jotain sellasta, muttei roope hirmuisesti huuda/itke päivässä..hänellä on vaan selvästi ummetusta ja sitten kun saa tuupattua ulos, niin tuleekin ihan löysää tavaraa.....
Uskokaa tai älkää kaikki keinot on kokeiltu cuplatonit sun muut imetys välien pidentämiset jne...mikään ei auta, kuin päiväksi korkeintaan...
ainut mikä on vielä kokeilematta on vyöhyketerapia.
aika rankkaa tämä on ollut, mutta silti olen jaksanut nauttia vauva ajasta täysin rinnoin ja tiedän masuvaivojenkin aikanaan poistuvan:)mä menen itsekin aina nukkumaan jo ilta kahdeksalta viimeistään, että saan vähän uniaikaa myös itselleni..
JouluG: mennään mun vanhempien luokse maalle, missä myös roope kastettiin.
enempää en muista kommentoida..suokaa anteeksi keijut:)
ai että taas ahistaa tää ruho...
Mie jo päätin että alotan vartalonmetsästyksen vasta tammikuussa, mutta on se jo aiemmin alotettava, niin paljon öklötti eilen kun saunan oven ikkunasta erehdyin itseäni katsomaan. eipä ihme jos ei mieskään ole vaimoonsa erityisen villina (ai mitennii itsetunto ongelmia?)
Pakko kommentoida myös tuota VIHREETÄ KAKKAA, meillä oli pojalla vihertävä kakka ennen kuin todettiin allergiat (lehmänmaito ja viljat ja ja ja. tai pikemminkin sopimattomuudet, ei koskaan näkyny allergia testeissä/veressä, vain altistuessaan) ja sen lisäks meillä alko iho-ongelmat poskista, kuivuivat ja lehahtelivat punaseks, suun ympärys oli aina vaaleampi, pahimmillaan näytti siltä kuin ois ottanu tutti suussa aurinkoa ja polttanu poskensa. Nyt Iinalla on myös vihreä kakka ja posket kuivahkot...joten hiukkasen arveluttaa että noinkohan alkaa ongelmia ilmaantumaan...että odottavalla kannalla, nyt jos ongelmat lisääntyy niin osataan ainakin lehmänmaito heti sulkea pois, koska eihän Iina saa kuin NAN-maitoa vasta. Pojan kanssa ongelmat paheni vasta kun tuli muitakin ruooka-aineita kuvioihin ja niitä sitten jouduttiinkin karsimaan rankalla kädellä että aiheuttajat löydettiin.
Ollapa rakastunut...mulla on ihan hirvee romantiikan nälkä, muttei tässä huushollissa kovin ole romantiikka viime aikoina kukkinu :(, välillä tuntuu että ollaan pikemminkin kavereita kuin rakastavaisia ja puolisoita keskenämme. Yhteinen aika on kortilla ja siitäkin suuren osan mies viettää harrastuksiensa parissa ja minä lasten kanssa kotona. Tahtoisin tuntea itseni tärkeäksi muutenkin kuin lastenhoitajana, pyykinpesijänä ja ruoanlaittajana. Että pikkusen alavireinen olo tällä hetkellä (mies taas kalassa). No, jospa se tästä, ajan kanssa, pienillä teoilla taas parantus...toivottavasti. Ja sitten kun itse ei tunne itseään kauniiksi ja haluttavaksi vaan isoksi pulleaksi porsaaksi niin...hohhoi..koetan vaan rankuttaa itelleni että eihän synnytyksestä ole vasta kuin 2kk, eihän tässä nyt missin mitoissa tarvitsekaan olla, mutta totuus on se että jotainhan tälle on alettava tehdä, ainakin sen verran jo ennen joulua ettei tule ainakaan lissää!!!!
Onko mulla edes " kohtalotovereita" vai kukoistaako kaikkien muiden keijujen liitot, mielialat ja vartalot?
Anteeksi alakuloinen vuodatukseni, enpä vaan nyt keksi muutakaan minne tän työntäsin.
Parempia aikoja odotellen
Minjuska
IMEMISESTÄ nyrkit on löytynyt täälläkin ja Onni kovasti lutkuttaa käsiään. Tuttiakin syö aina välistä ja noita raivareita saa välillä kun tarjotaan pullosta kun poika haluaakin vain imeä, ei syödä. Tai sitten hermostuu kun tutista ei tulekaan maitoa eli välillä (etenkin kun Onni on väsynyt) aikamoista tasapainoilua sen suhteen mitä tarjotaan ja mihin tyyntyy... Öisin herään usein siihen, kun Onni lutkuttaa nyrkkiään ja ehdin hakea maitopullon ennenkuin ihan itkuksia saakka ehtii.
NUKKUMISESTA, yöllä Onni nukkuu noin 8-9h ja päiväunia yhteensä ehkä 4-5h (yhdet pitkät, yhdet tunnin ja yhdet vartin). Imetysvälit eivät ole kasvaneet juurikaan, yleensä yöhän mahtuu yksi neljän tunnin unipätkä ja sitten syö 3h välein.
ROMANTIIKKA PARISUHTEESSA meillä kukoistaa nyt, olen kuin uudestaan rakastunut mieheeni. Meillä Onnin syntymä lähensi toisiamme ja olen kyllä yrittänyt panostaakin aikaisempaa enemmän kahdenkeskisiin hetkiin, vaikka ne kovin lyhyitä ovatkin nyt kun perheessä kolme lasta. Pyöritetään isommille DVD:tä viikonloppuisin Onnin päikkäriaikaan, jolloin voidaan ainakin jutella ja halia kahdestaan ilman kesketyksiä.Vartalo ei ole synnytyksestä palautunut eli kiloja on edelleen, muttei se onneksi miestä haittaa. Kiinteytyksen alan todenteolla vasta vuodenvaihteen jälkeen :)
Minjuska oletko puhunut miehesi kanssa tarpeistasi ja kenties siitä, että hän voisi vähentää omia menojaan yhteiseksi hyväksi? Kurjaa, jos et saa sitä läheisyyttä, jota häneltä kaipaat.
VAUVAUINNISSA ollaan käyty isompien kanssa ja haluaisin nytkin, mutta koska Onni ei voi sukeltaa ennen leikkausta niin mietityttää.. voisimme aloittaa joskus noin 5kk iässä, jos täällä sellainen ryhmä keväällä löytyy mihin voi mennä mukaan väähn myöhässä.
MANTA suosittelen kokeilemaan vyöhyketerapiaa, meillä se toi avun keskimmäisen vatsaongelmiin, jotka tosin olivat koliikki-itkua ja ilmavaivoja. Vihreä kakka saattaa olla allergista tai sitten ilmaa suolistossa, meillä Onnilla välillä vihertää kakka ja yleensä silloin on ollut kovasti ilmavaivaa, jota itkenyt ensin. Tätä siis kuitenkin niin harvoin (kerran viikossa, kahdessa) etten usko allergiaksi. Onnea Roopelle nimestä!
Mayella ja Onni 8 viikkoa
Kiitos kommenteistanne tuota vihreää kakkaa kohtaan. Itsekin olen sillä kantilla, että joku allergia oire on taikka just nuo ilmavaivat myöskin..Roope saa hyvin kyllä ilmojaan pihalle aina pieree ja röyhkii kuin isompikin mies, mutta se kakan junnaaminen onkin ihan eri juttu..
Muuten mini mies on niiin pirtsakka poika että :) nytkin tuolla ilmakylpyilee ja jokeltelee tyytyväisenä, kun ei väännä. Itseasiassa tänään on ollut hyvä päivä! Kokeilin nyt itse jättää kaikki maitotuotteet pois ja katsoa kuinka roopen masu reagoi. Se piti vielä mainita, että hän kyllä hyvin kasvaa kaikesta huolimatta, niin en ole kauhean huolissani vielä ollut. Kurjaa vaan jos on allergiaa...
Romantiikka juttuun kommentoisin sen verran, että täälläkin se on vähän eksyksissä..no lähinnä sen takia kun äiti on vähän väsynyt roopen masuvaivojen takia..mutta iskä on niiiin ihanaa sorttia, että ymmärtää hyvin ja jaksetaan odottaa omaa aikaamme. samoin kuten raskausaikanakin..
Kiloja vaan tulee lisää roppakaupalla...:( ja kohta on taas joulukin...eli lisää tiedossa,jei!
nyt tarttee lopetella, roope on liikkunut tuolla sohvalla ilmakylpyilynsä lomassa, pian tipahtaa sohvalta jos en mene apuun.
Manta ja Romppu 8vkoa
Viel piti sanomani, että myöskin roopella posket punaiset ja kuivahkot. muu iho on todella kuosissa. eli vielä enemmän alan epäillä maito allergiaa..voihan rähämä!
Minjuska ihan oli kun minun mietteistä. kroppineen, parisuhteineen päivineen. Mulla alkaa perjantaina tuo liikuntapaikan maksut menemään taas, että on vähän pakko jo aloitella, tosin mietin että ois siirtänyt vielä kuukaudella eteenpäin. Mutta yök tätä kroppaa, sellut on kauheat ja maha ja peffa ja kaikki. tukka hapsottaa aamusta iltaan ja naama on läiskäinen ja missä vlissä sitä ehtii edes meikkaamaan?????? Miehen kanssa otettiin yhteen eilen ja ihanasti se ilmaa puhdisti mutta on minulla edelleen ikävä omaa ukkoa =( siis ihan sylittelyä ja yhdessä kahdestaan oloa. Neljän kanssa kun tuntuu että ei enää mitään muuta aikaa ole kun lasten huolto, imetys, siivous ja ruuanlaitto ja riitely millon kuka kenenkin kanssa. No luotan siihen että kun Pihlalle tulee oma rytminsä niin palautuu taas pikkuhiljaa tämä elo uomiinsa.
sitten nimistä että on ihan pakko kommentoida Riina Ja Rasmus kun meidän lasten serkut on Riina ja Rasmus!!!
muuten tämä on tätä vauva-arkea, 2kk neuvolassa typy oli 54cm ja 4400g, pieni tyttä vieläkin. Tissimaidolla mennään ja nyt on taas syöty yöt niin että eka väli on noin kolme tuntia ja sen jälkeen tunnin välein. Mahtaako tilailla lisää vai mikä on mutta äiti ei meinaa enää jaksaa. tämä on ollut tätä tiheää yösyöntiä alusta asti. Ensi yöksi otan pakkasesta sulamaan yhden satsin omaa ja mies saa syöttää, pakko saada nukkua minunkin edes muutama tunti. vanhemmat herättää lähes joka yö myös painajaisineen.
meillä on kolmevuotiaalla niin hemmetinmoinen uhma meneillään että hermo menee välillä itselläkin. lisäksi vanhin vänkää joka asiaan lähes vastaan ja eilen sorruin uhkaamaan että jos joulupukki yhdenkin paketin tuo, palautan ne tontuille samantien. =(( voi että voi olla äiti kaamea ja julma. tänään pyysin kyllä anteeksi.
nyt en muista mitä galluppeja oli ja amyn lailla alkaa ja se on äitin oma juttu viikossa, jolloin mies hoitaa kaikki hommat, minä katselen sitä ja imetän jos on tarvis =) tosin lähes aina sorrun siinä sivussa samalla siivoilemaan ja nyt pitäisi lakanat vaihtaa kun makkarissakin on telkka =)
kuulumisiin, tuisku
No jehna niiden teidänkin poskien kanssa :(
Meillä siis alko Veetillä pienenä kuivahkona länttinä joka lehahteli punaiseksi ja kuivuus vaan levis niin et välillä näytti kuin ois ollu jotenkin suomuilla se poskien iho, eikä mikään perusrasvaus auttanu. Nyt Iinalla on toisessa poskessa punottava hilseilevä läntti kuten Veetilläkin aikanaan...
Ja ennen kuin saatiin maito ja viljat ja suurinosa kaikesta muustakin (Veeti 8kk söi kauraa, perunaa, päärynää, mustikkaa, possua ja Almiron pepti erityismaitoa) pois ruokavaliosta, oli posket paloauton punaiset (ja suun ympärys siis valkoinen, oikein selkeä raja), totaalisen auki, visvoivat ja ruvella, samaa löytyi myös käsivarsien taka osasta, pohkeista ja pakaroista.
Kovasti todellakin olen tarkkailevalla kannalla tuon Iinan suhteen, välillä jo luulen (?) näkeväni hailakat rajat suun ympärillä....oi mie niin rukoilen ettei tulis... tai aianakaan yhtä pahana kuin Veetillä oli, eihän siinä muuten mitä, mutta teepä joka päivä ruokaa vain viidestä ruoka-aineesta. Mutta hyvinhän tuo söi ja kasvoi.
Nykyisellään Veeti syö melkein mitä vaan, huulien ympärykset on kyllä viime aikoina ruvenneet huolestuttavasti punottamaan välillä, muttei ole saatu kiinni aiheuttajaa.
Parisuhde keskustelua käytiin juu, ehkä vähän huonolla mielellä alotin ja tuloskin oli melko huono, hahhah. Tokihan mie ymmärrän että pitää omiakin harrastuksia olla, mutta mies otti puolustuskannan (mikä lienee keskustelijan aloittajan vika, myönnetään) eikä suostunut näkemään kuinka paljon on viime aikoina ollu poissa kotoa. Viikolla yksin lasten kanssa oleminen on miusta kuitenkin ihan eri asia kuin että miun pitää vielä viikonloputkin olla. sanoinkin kiukuissani olevani jo ihan valmis yksinhuoltaja, ei tätä tarvi enää harjotella joten voisit olla joskus kotonakin...ja että seuraavalta mihes ehdokkaalta kysyn kyllä heti ekana että uisteletko???(hienosti kommunikoitu, eikö`?).
No saatiin me kuitenkin tunteita tuuletettua, ajattelin nyt kun ilmasto on selkeesti leppeäpi ku alkuillasta alottaa keskustelua hieman rakentavammin, josko se siitä. Ja onneks alkaa loppumaan tuo uistelukausikin (että pakkasia ja lunta kiitos), joten menot kyllä vähenee sitäkin kautta. Totuus vaan lienee niin että kyllä se on miehen helpomi hommata koko päivän vieviä harrastuksia kuin naisen, ainakin meillä.
Olen alkanu myös suunnitella parisuhde yönseutua..kosksa tilanteelle on pakko tehdä jotakin.
niin että ei tässä nyt sentään eroamassa olla, ei piruillessammekaan ;)
Jo vähän paremmalla mielellä
Minjuska
Ihan ekana noita galluppeja:
JOULU: Kotona ollaan. Yksi joulu ollaan oltu miun äidillä K-Suomessa 3 vuotta sitten, meillä oli just joulun alla muutto, häät sekä angiina jokaisessa, joten siinä ei joulua jaksanut laitella. Ehkä käydään pyhinä syömässä miun mummolla. Anoppi perheineen on menossa vuokramökille jouluksi ja anoppi ehdotti meitäkin sinne siis aatoksi. Kiitos, mut ei kiitos. Toissajouluna meillä oli miun mummo ja se oli tosi mukavaa. Mut ihanaa on aattona olla miehen kanssa ihan kaksin, kun lapset nukkuvat ja on suklaata ja glögiä ja ja..
VAUVAN LAHJA: Ilona saa meiltä semmosen Ainun ensipupun, isot sisaretkin saaneet sellaisen ekana joulunaan. Muut lahjat jätetään kummien ja mummien varaan :D
JÄLKITARKASTUS: Vuotoa oli mullakin ja lääkäri tarkisti silti. Terkka sanoi, ettei ne ole kuukautiset, vaan hyvin tyypillistä on tuommoinen vuoto pari kolme viikkoa jälkivuodon loppumisen jälkeen. Tiedä häntä, sama juttu mulla oli esikoisen kohdalla. Lääkäri taas epäili menkoiksi..
HAISUKAULA: Esikoisella oli noita ongelmia poimujensa kanssa ja niihin käytin talkkia. Hyvin hoiti. Sinkkivoiteesta miullei oo kokemusta.
MASENNUS: Toisen muksun jälkeen oli tosi alakuloinen olo. Imetys ei onnistunut niin kuin olin haaveillut, vauva oli tosi itkuinen ja mahakipuinen. Oltiin asuttu kylällä vasta reilu 6kk, enkä tuntenut äitituttuja enkä paljon muitakaan, koska koko kevät meni opiskellessa, en päässyt kerhoihin. Kaiken kukkuraksi oli kesä eikä mitään lapsitapahtumia koko paikkakunnalla. Kellekään en uskaltanut tunnustaa pahaa oloa, tuntui siltä, että eihän tässä saa olla mitään hätää, kun on VAIN kaksi lasta! Ja sit satoi koko ajan! Murr.
Nyt on ollut ihan hyvät fiilikset. Mies oli pitkään kotona (tais olla 5 viikkoa Ilonan syntymisen jälkeen), joten tosi hyvin sain alkuun imetyksen ja sain levättyä. Mulla on paljon lähipiirissä pienten lasten äitejä, joista muutama hyviä ystäviä. Ja auto! No eipä meiltä muuten mihinkään pääsisi..
Voi että minua potuttaa, kun pitikin aloittaa MINIPILLERIT! Muita niiden syöjiä paikalla??? Söin kolme nappulaa ja sit alkoi tämä vuoto :( Koko ajan tipluttaa ja nyt vuotaa ihan kunnolla ja mahaa jomottaa. Voihan :( Tekisi mieli lopettaa koko homma, mut enpä taida uskaltaa, menee kai elimistö ihan sekaisin.. Pitää vaan toivoa, et tää kestää vaan tuon ekan liuskan verran. Tämä sama oli silloin esikoisen jälkeen, miksi en viisastunut siitä. Kakkosen jälkeen mentiin riskillä eli ei käytetty mitään, osittaisimetin ja aloitin e-pillerit sitten, kun vähäsetkin imetykset loppuivat.
Ja mitäs Ilonasta :) Hyvin pyyhkii. Tutti kelpaa satunnaisesti, tissi käy joka vaivaan. Vaipoista käytetään Midi Liberoja, kestoihin mullei juuri nyt riitä energia (alkuun käytin ainakin kerran päivään ja varmasti palailen siihen meininkiin ihan pian). Silloin tällöin fuskaa vaippa, mutta sen oon laittanu huonon tuurin syyksi. Rytmiä sen verran, että aamuisin on uninen. Yleensä kaikki kerhot nukkuu, kun ne ovat aamupäivisin. Nytkin uinuu sitterissä, kohta varmaan herää syömään ja sit unille vaunuhin.
Apua, mie oon kirjottanu kauheesti! Valmis piparitaikina sulamassa. Ulos ei inspaa mennä, vettä sataa ja meidän etupiha törkeän liukas :(
Jatkoja ja jaksuja!!! -piias- ja Ilona pian 2kk
Välillä olen yrittänyt käydä pikaisesti lukemassa syyskeijujen juttuja, mutta kirjoitteluun ei ole olevinaan ollut aikaa. Yritetäänpäs nyt.
Poitsu nukkuu parvekkeella. Alkaa pikkuhiljaa rytmit selkiytyä, kun olen alkanut nukuttaa pidempiä unia ulkona. Sisällä nukkuu juuri sen hetken, minkä saa olla sylissä tai korkeintaan vartin sen jälkeen, kun olen kehtoon laskenut. Jos lähden aamupäivällä kauppareissulle, niin hän nukkuu kiltisti koko ajan, vaikka siirtelen häntä autosta kärryyn ja kärrystä autoon ja vielä jatkounille partsillekin. Toisten ulkounien ajankohta vielä vaihtelee riippuen syömisistä ja muista päivän kuvioista. Pääsääntöisesti poika nukkuu ulkona reilun kolmen tunnin unet aamupäivällä ja 2-3 tuntia iltapäivällä. Yöunille meno on venynyt n. klo 23, juuri syystä että poika ei nuku ilman minun seuraani sisällä vaan herää heti, kun vien hänet sänkyyn ja kuitenkin tahdon itse päivän päätteeksi katsoa telkusta jotain. Eilen olin itse niin väsynyt, että menimme nukkumaan yhdessä klo 21 ja kas kummaa, poika nukkui epäilyistäni huolimatta aamuun saakka, tietenkin välillä tisutellen. Täytynee rukata omia iltakuvioita jatkossakin...
Joulugallup: vanhempieni luona vietän aattoillan kera lasten ja exän. Mummolassa syödään ja siellä käy joulupukki. Näin on ollut jo monena vuonna eikä tähän jouluun ole vielä muutosta tulossa. Exälläni ei vanhempia ole elossa ollutkaan yhdessäolomme aikaan kuin äiti vähän aikaa, joten valintaongelmaa ei ole ollut, kumman vanhempien luo mennään. Kotona laitan joulua itse tosi vähän. Kuusi ja vähän koristeluja. Lapset eivät joulusafkoista välitä, joten en niitä viitsi itseäni varten laittaa. Siksi onkin kiva syödä vanhempien luona edes yksi jouluateria. Muuten ollaan joulu kotona ja toivotaan, että tämän pikkuisen isä piipahtaisi meitä moikkaamassa.
Jahas, kesken jäi. Poitsu heräsi ja eikun syöttämään. Palataan.
fullmoon ja poika 2 kk
Tyttö uinahti päiväunilleen taas tosi aikaisin. Onko muilla sellaista, että pitkät päikkärit tulisi tosi pian aamuheräämisen jälkeen? Meillä joskus ei mene kuin tunti kun tyttö olisi jo valmista kamaa, yritän joskus sitten vähän lykätä unia seurustelemalla, mutta nytkin se vaan kuukahti ihan väkisin. No, ehditäänpä tänään sitten varmaan vaunulenkille ennen pimeää. Meillä taitaa olla kaamos ihan ovella, aurinko ei taida enää nousta ainakaan tuolta lähivaarojen takaa meidän pihalle asti. Etukäteen pelotti, miten jaksan pimeän ajan täällä kotona motissa vauvan kanssa, mutta toistaiseksi ei mitään masennusta tai kyllästymistä ilmassa. Kaamos sinänsä ei mua sen kummemmin masennakaan, ihanaa vaan kun saa hyvästä syystä torkkua ja horrostaa.
JOULU aiotaan viettää ekaa kertaa kotona ilman isovanhempia. Siskon perhe, miehen veli ja ehkä joitakin kavereita lienee sen sijaan tulossa meille. Ihan kiva ajatus olla omassa kodissa, vaikka laittamista tuleekin kauheasti verrattuna mummolajouluun. Ei meillä ole esim. ensimmäistäkään joulukoristetta, jotakin pitää ostaa. Joululahjoja ei ole vielä paljon mietitty, rahaa ei ole liiemmin niihin tärvätä, mutta varmaan hankitaan kirjoja ja vaatteita lapsille.
MENKAT vai ei? Tytön 2-kuukautispäivän tienoilla oli pari päivää veristä vuotoa, jälkivuoto loppunut jossain 5 viikon kohdalla. Mahaa jomotteli vähän, ja on jomotellut satunnaisesti vielä sen jälkeenkin. Kuinkahan pitkään jälkisupistuksia voi tulla?? Vähän mietitytti jo, ei kai ole taas kohtutulehdus. Esikoisen synnyttyä jouduttiin tekemään kaavinta pari kuukautta synnytyksen jälkeen. Silloin vuotoa oli kyllä yhtäjaksoisesti ja jomotus voimakkaampaa. On se nyt hemmetti, jos menkat alkoi täysimetyksestä huolimatta nyt jo!
EHKÄISY on edelleen auki, mutta melkein alan päätyä siihen, että imetysaika mennään kortsuilla. Inhottaa jotenkin ihan vaan vaistonvaraisesti ajatus minipillerien syönnistä, vaikka niitä turvallisiksi mainostetaankin. Imetyksen jälkeen voisin kokeilla vaikka ehkäisyrengasta, kun jostain luin, että sen kanssa olisi vähemmän sivuvaikutuksia kuin muilla hormonaalisilla.
Njoammil ja tyttö 2,5 kk
jatkona siis aikaisempaan.
Joululahjoista: Ostin jo pikkuiselle sellaisen hypisteltävän pureskeltavan perhoslelun ja ehkä ostan jonkin muunkin lelun. Seuraava lahjajuhla on kuitenkin sitten vasta syksyllä... Nimpparit vain välissä. Isovanhemmat eivät osta mitään, kun meillä on sellainen tapa, että minä hankin joululahjat lapsille (saan rahaa heiltä sitä varten).
Njoammil: Meillä myös aamun pitkät unet ovat ehkä tunnin hereillä olon jälkeen. Siinä mielessä ihan hyvä, että saan touhuta omiani, kun muut lapset ovat aamupäivän koulussa.
2 kk neuvola oli eilen ja paino tällä hetkellä 6650 g ja pituus 63, 4 cm. Pituutta tosin ihmettelen, kun 74 cm bodyt ovat ihan sopivia ja 68-70 cm jo ihan nafteja.
Nyt on riennettävä ruuan laittoon. Nälkä kurnii omassa ja tytön vatsassa. Pojan nälkä katosi, kun kaveri tuli hakemaan ulos...
fullmoon ja poitsu 2 kk
Toivottavasti ehdin kirjoittaa, ennen kuin kuopuksella menee hermot.
Kantoliinoista: juu minä toimin tukihenkilönä :) Ensimmäiseksi liinaksi suosittelen lämpimästi pitkää trikooliinaa, kuten joku jo tiesi kertoa (anteeksi, en muista enää nimeä), se antaa anteeksi pienet virheet sidonnoissa ja on helppo laittaa päälle, koska sen saa sitoa kuten ihonmyötäisen paidan, liina venyy vauvan mukaan. Kotimaiset liinat ovat todella hyviä, eivätkä niin kalliita kuin Hugga ja Babu.
Kestoista: sisätäyttö omalla imulla voisi toimia pitemmän välin, meillä kuopus vetää päikkärit sisätäytössä, jonka sisällä on taiteltuna harso. Ohut, mutta imukykyinen on bambu, se toimii myös hienosti. Meillä on yövaipassa harso, jonka sisällä on hamppua ja bambua ja koko yön pelittää.
Ja nyt neidillä kilahti, äiti siis menee kiltisti :)
Porenn ja typykät
Tekemiset loppu, joten istahan sitten tähän koneelle odottelemaan Lukan heräämistä taasen mukavan pituisilta päikkäreiltä! Kaveri on syönyt viimeeksi ennen puolta kahta ja sitten lähettiin hakemaan esikkoa koulusta ja kaupoille, jolta reissulta laitoin jatkamaan unia vaunuihin ulos ja siellähän tuo nukkuu edelleen! Kerkesin tuossa välissä askartelemaan monta monituista joulukorttiakin, tänä vuonna kun hurahdin tuohon askarteluun, noin niinkun ihan oikeasti! Viime yönä väkersin kortteja vielä kahdentoista jälkeenkin, kun iski inspiraatio ja ei voinut millään jättää seuraavaan päivään...
Rizzu: Mein muksut ovat syntyneet samana päivänä, olikohan tunnin ikäerolla ja ommaavat kaksi samaa nimeä :) Meidän pojastahan tuli Luka Rasmus Mikael.
Jahas, alkoihan sieltä kuulua heräämisen ääniä, morjesta! :)
Niina ja Luka
Olinpas kattonut nimimerkit ihan väärin, siis ei Rizzu ollutkaan nimikaima vaa Riinan vauva, tsori! :)
oltiin saunassa vanhempieni luona ja nyt taas kotona. tyttö on iloisena sitterissä kun isi jaksaa ilveillä vieressä.
meillä on pikku ruun trikoinen kantoliina, taitaa olla 6m pitkä. olin siitä etukäteen tosi innoissani, mutta en ole kokeillut sitä kuin muutaman kerran. toivon että tulisi tässä puhtia alkaa käyttämään sitä, kun uutena ostin sen ja harmittaa kauheasti jos jää käyttämättä... tytöllä on siinä helposti kuuma, se muutenkin hikeentyy aika helposti jos tulee liian lämmin, mutta ehkä sen voisi laittaa nakuna liinaan :) enkä varmasti osaa sidontojakaan niin hyvin, saattaa olla että se siksikin ärsytti niillä muutamilla kokeilukerroilla vauvaa.
vaipoista käytettiin pamperseja useampi viikko, kun niitä jostain syystä oli eka paketti hankittu, ei ole aiempaa kokemusta niin ollaan kokeiltu nyt vähän kaikkea. kalliita ovat, hittolainen...
liberoita oli näytepaketin verran, ihan hyviä olivat. ei oo valskannut mutta täyteen tulee pissaa kyllä oikein tehokkaasti.
yks päivä haettiin pikavauhtia vaan joku paketti kun oli yksi jäljellä, joten daily-merkkisiäkin on kokeiltu, niissä on jotain ankankuvia joten omasta mielestäni tosi hauskoja :)
ei kyllä taida olla paras merkki, halvin kylläkin, mutta vaikutti vähän siltä että isommat satsit ei pysyisi varmaankaan sisällä. nyt ostin ison paketin muumivaippoja, tuleepahan kaikki kokeiltua.
alunperin suunnittelin kestoja, mutta tässä on kyllä myönnettävä, ettei synnytyksen jälkeen ole tullut kertaakaan mieleen aloittaa niiden käyttöä. ehkä myöhemmin, vielä ei pysty ajattelemaan sitä ruljanssia. :(
minipillerit aloitin 1,5 viikkoa sitten. ei ole nyt muuta mahdollista ehkäisykeinoa.. vielä ei ole mitään kummia tullut, toivotaan ettei jatkossakaan. onneksi vain kolme kuukautta niitä, riskit kuulostivat tukalilta.. ehkäisyrenkaan otin siihen jatkoksi. toivotaan että sen kanssa onnistuisi oleminen, pillereihin en uskalla palata sillä ne valskasivat ja saatiin tuo vauva :)
en oo nukuttanut umaa parvekkeella jostain syystä. varmaan kokeilen huomenna heti, sillä siellä taitaa saada paremmat unet! aamuisin tulee meilläkin pienet päiväunet aika pian heräämisen jälkeen, mutta eivät ole kovin pitkiä. tänään kyllä nukutti iltapäivästä ulkoilun ajan eli noin tunnin, sitten uni jatkui reilusti yli tunnin kotona, ja tuo saunareissu meni kans nukkumiseksi. jodlailusta päätellen tulee puuhakas ilta :)
hanna + uma 7,5 viikkoa
Aamun aluksi hyvät jutut, mut tää on ihan kamalaa! Ette uskokaan, miten mie vuodan. Koko ajan losahtaa siteeseen paljon verta :( Yölläkään tiennyt, miten päin oisin sängyssä ja sidettä piti käydä vaihtaa. Sekös myös valvotti ja kerkesin miettiä vaikka mitä, mm. joulukortit.
Totta puhuen, mullei oo ikinä ollu näin runsaita menkkoja eikä 4 v takaiset minipillerikokemukset ihan tällaisia olleet! Voi itku :( Pitää tänään soittaa neuvolaan, et mie vuodan kuiviin. Mieskin huolestui aamuyöllä ja käski mennä juomaan, ritarini ;)
Voi olla, et vouhkaan turhaan, mut ei tää kivaa oo.
-piias-
HANSULI Meillä myös neiti (2kk) on löytänyt nyrkkinsä ja imee sitä, täytyyhän omia käsiä tutkia :) Niin ja myös tissille " rähjäämistä" on, sen olen meidän neidillä tulkinnut väsymykseksi ja yleensä siihen on auttanut tutti. Eli vaikka edellisestä syönnistä olis kulunut aikaa, niin jos neiti rähjää tissille niin silloin ei auta muu kuin tutti suuhun ja uni tulee. Saattaa nukkua tunnin ajan ja sitten herää syömään.. Näitä tilanteita sattuu harvoin, mutta näin siis meillä. :)
Terkuin snoopy77 & Riina 2kk