Lapset eivät uskalla hiihtää yksin laturaivoajien takia
Ihme touhua, ei voi muuta sanoa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2863457f-c81f-4226-b088-09ae1cf47b92
Kommentit (122)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä heru sympatiaa erityislapsia kohtaan, riesa ja rasite missä liikkuvatkin ja ihmisten sekaan pitää aina pyrkiä. Tuntuu käsittämättömältä, että sellaisiin lapsiin tuhlataan rahaa, joista ei ikinä tule mitään, yhteiskunnan pitäisi pikemminkin tukea normaaleja lapsia, jotka tulevaisuudessa elättävät itsensä ohella myös hyödyttömät ongelmatapaukset.
Sinä taidat olla erityisaikuinen. Ainakin kuulostat sellaiselta koliikkiaikuiselta, joka on riesa ja rasite kaikille kuuloetäisyyden päässä oleville.
Päinvastoin. Rakastan rauhaa ja hiljaisuutta ja pysyttelen mieluummin omissa oloissani. Sääliksi käyvät kuitenkin normaalit lapset, jotka eivät saa käydä rauhassa koulua, koska erityislapsia ei uskalleta eristää häirikköluokille omiin kouluihinsa.
Mites nyt niputit kaikki erityislapset häiriköiksi?? Sen mukaan kaikki ei-erityisihmiset ovat häirikköjä myös. Tuolla logiikalla, latukäyttäytymisen perusteella ja vielä tämän palstan.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on pohjimmiltaan lapsivihamielinen yhteiskunta. Ei mikään muu voi tätä selittää. Lapsia ei arvosteta, koulutusleikkaukset, lapset ei saa näkyä ja kuulua. Lapset ei saa harrastaa eikä leikkiä ettei tule ääntä. Sitten ihmetellään miksi niin moni lapsi haluaa olla vain sisällä pelaamassa pleikkaria. No ei tarvitse moneen raivoajaan törmätä, kun lapsi tekee sen johtopäätöksen ettei kerrostalon pihalla kannata leikkiä tai että hiihtäminen on ihan tyhmä harrastus.
Ikävä kyllä näin se taitaa olla. Just joku tamperelainen poliitikon alku ehdotteli, ettei VAUVOJA saisi päästää kaikkialle. Koska niistä lähtee melua. siinä keakusteluketjussa kyllä tuli ilmi suomalaisten asenne yleisemminkin. Ihan kammottavaa luettavaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset käyttäytyisivät ladulla asianmukaisesti niin luultavasti "raivoajilla" ei olisi mitään sanomista heidän tekemisiinsä.
Tässä tapauksessa sit se hiihtäminen on asiatonta ja poissaoleminen asianmukaista. Jep.
Sanominen/ohjeistaminen miten ladulla kuuluu tai ei kuulu käyttäytyä = laturaivo, semmoinen fiilis tuosta jutusta jäi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni on aikoinaan ollut aikamoinen himohiihtäjä, mutta hänellä on myös normaalit käytöstavat. On opettanut minulle ja sisaruksilleni, että:
-nopeampi väistää aina hitaampaa, hitaampi saa pysyä latu-uralla ja nopeampi menee keskeltä ohi
-aina ennen ladun keskelle siirtymistä pitää katsoa, ettei muita ole juuri tulossa kummastakaan suunnasta
-ei saa hiihtää ihan kannoilla eikä saa ohittaa aivan vierestä vaan pitää jättää vähän väliä - jos kyseessä on lapsi tai muuten aloittelija, pitää väliä jättää enemmänkin, koska toinen voi koska tahansa kaatua
-jos joku on tiellä niin, ettei hänestä pääse turvallisesti ohi, ei huudeta "latua", vaan pyydetään "anteeksi, saisinko latua"
Näillä opeilla olen itse pärjännyt, ja opettanut eteenpäin omillekin lapsille.
Näillä säännöillä kun kaikki liikkuisi niin oispa kiva! Ja jos laittaa kuulokkeet niin voluumi semmoiselle tasolle että kuulee, jos joku tulee takaa ja pyytää tilaa. Kaikkien tehtävä on huomioida muutkin ladulla liikkujat niin on mukavaa ja turvallista hiihtää.
Minusta ei kuulosta kovin fiksulta, että takaatulevia aletaan "huomioimaan" väistelemällä. Joku kuitenkin väistää vääräälle puolelle ja ja siinä on sit taas törmäys ja soppa valmis. Yksinkertaisin sääntö on, et takaa tuleva väistää. Ja jos joku on ladulla rähmällään, tämä takaa tuleva odottaa, kunnes pääsee ohi.
Vierailija kirjoitti:
En edes aikuisena uskalla mennä hiihtämään. Olen hiihtänyt viimeksi koulussa, ja nyt nelikymppisenä kiehtoisi kokeilla miten sujuisi, mutta ei huvita mennä tuonne raivon kohteeksi.
Kannattaa myös muistaa, että laturaivo on sen verran harvinainen juttu, että yksittäisestä räyhääjästä tehdään lehtijuttu. On siis aika epätodennäköistä, että törmäät tuollaiseen urpoon ja törmäätkin niin muista, että se urpo on se väärässä oleva osapuoli.
Tekis mieli itsekin opetella hiihtämään uudelleen näin aikuisiällä, mutta pienikokoisena naisena en todellakaan pysty hiihtämään samaa vauhtia kuin pitkät miehet ja muutenkin varmaan menee ihan vaan tekniikan hakuun yksi talvikausi. Parempi siis jättää hiihtäminen muille ja treenaan jatkossakin vain tuossa lähellä olevalla naistensalilla, siellä saa rauhassa pieniä painojaan kolisutella tai kyykätä ilman että kukaan mies salakuvaa takapuoltasi.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset käyttäytyisivät ladulla asianmukaisesti niin luultavasti "raivoajilla" ei olisi mitään sanomista heidän tekemisiinsä.
Mitähän ei asianmukaista siinä on että vasta opettelee hiihtämään/hiihtää hitaammin kuin aikuiset?
Vierailija kirjoitti:
Minä olisin halunnut viedä hiihtämisestä innostuneen lapsen alkukaudesta ensilumenladulle, mutta en kerta kaikkiaan uskaltanut kun olen kuullut näistä raivopäistä. Kaupungin liikuntatoimi kyllä erikseen ilmoitti ja muistutti, että se on tarkoitettu myös lapsille ja heitä pitää kannustaa eikä lannistaa, koska kuka vaan voi olla tuleva Kerttu tai Iivo.
Samaa mieltä, mutt hiihtämisen ilo pitää olla kyllä ihan kaikilla. Ei vain siltä varalta, että on mahdollisesti tulevaisuudessa kansallissankari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni on aikoinaan ollut aikamoinen himohiihtäjä, mutta hänellä on myös normaalit käytöstavat. On opettanut minulle ja sisaruksilleni, että:
-nopeampi väistää aina hitaampaa, hitaampi saa pysyä latu-uralla ja nopeampi menee keskeltä ohi
-aina ennen ladun keskelle siirtymistä pitää katsoa, ettei muita ole juuri tulossa kummastakaan suunnasta
-ei saa hiihtää ihan kannoilla eikä saa ohittaa aivan vierestä vaan pitää jättää vähän väliä - jos kyseessä on lapsi tai muuten aloittelija, pitää väliä jättää enemmänkin, koska toinen voi koska tahansa kaatua
-jos joku on tiellä niin, ettei hänestä pääse turvallisesti ohi, ei huudeta "latua", vaan pyydetään "anteeksi, saisinko latua"
Näillä säännöillä kun kaikki liikkuisi niin oispa kiva! Ja jos laittaa kuulokkeet niin voluumi semmoiselle tasolle että kuulee, jos joku tulee takaa ja pyytää tilaa. Kaikkien tehtävä on huomioida muutkin ladulla liikkujat niin on mukavaa ja turvallista hiihtää.
Minusta ei kuulosta kovin fiksulta, että takaatulevia aletaan "huomioimaan" väistelemällä. Joku kuitenkin väistää vääräälle puolelle ja ja siinä on sit taas törmäys ja soppa valmis. Yksinkertaisin sääntö on, et takaa tuleva väistää. Ja jos joku on ladulla rähmällään, tämä takaa tuleva odottaa, kunnes pääsee ohi.
Niinhän se sääntö onkin kisoja lukuunottamatta. Poikkeus on sitten niin kapeat metsäladut, että niissä ei mahdu ohittamaan. Niillä voi pyytää latua ja sitten hitaamman on kohteliasta siirtyä hetkeksi umpihangen puolelle ja päästää ohi. Se on kuitenkin semmoinen operaatio, että tuskin onnistuu ilman kummankin pysähtymistä, eli siinäkään raivoaminen ei kyllä auta.
Tällaisia latuja ei taida paljoa olla pk-seudulla, mutta maakunnissa isännät vetävät näitä moottorikelkoilla metsiinsä ja pelloilleen.
Vierailija kirjoitti:
Sanominen/ohjeistaminen miten ladulla kuuluu tai ei kuulu käyttäytyä = laturaivo, semmoinen fiilis tuosta jutusta jäi.
Niinku fiilispohjalta sun mielestä huutaminen hiljenpaa hiihtäville on sama, kuin sanominen ja ohjeistaminen? Mitähän siinä nyt sit ohjeistettiin? Mulle tuli kyl täst sun jutusta semmonen fiilis, et raivoat ja ihan aiheettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Lapset on niin herkkiä nykyään
Ja sekö tässä on ongelma?
Just niitä kaikista kömpelöimpiä ja epäliikunnallisimpia lapsia pitäisi eniten saada motivoitua johonkin liikuntaan. Liikunnan terveysvaikutukset kuuluu kaikille, ei vain niille jotka on jo taitavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En edes aikuisena uskalla mennä hiihtämään. Olen hiihtänyt viimeksi koulussa, ja nyt nelikymppisenä kiehtoisi kokeilla miten sujuisi, mutta ei huvita mennä tuonne raivon kohteeksi.
Kannattaa myös muistaa, että laturaivo on sen verran harvinainen juttu, että yksittäisestä räyhääjästä tehdään lehtijuttu. On siis aika epätodennäköistä, että törmäät tuollaiseen urpoon ja törmäätkin niin muista, että se urpo on se väärässä oleva osapuoli.
Ei taida olla ihan yksittäinen tapaus. Tästä ilmiöstä kirjoitetaan joka vuosi. Ekan kerran luen suht asiallista ketjua aiheesta. Aiemmin ovat nämä raivopäät olleet täälläkin enemmän äänessä. Ja yllättävän yleinen mielipide ollut, että lasten putäisi pysyä poissa laduilta, kunnes oppivat hiihtämään. Hmm missähän sitä sitten opettelevat? Viime tai toissa vuonna opettaja sai palstalla tuta, kun oli vienyt oppilaansa Paloheinään liikkatunnilla. Ja siellä, ihan siinä pellolla, missä harjoittwluvat, oli kaksi naista raivonnu lapsille. Ja sit palstalla ihmeteltiin, miten ope on ollut niin tyhmä....
Onko tämä raivoaminen jokin Etelä-Suomen juttu, kun en ole törmännyt täällä? Jotkut valopääthän ovat kuulemme myös tarkoituksella levittäneet sepeliä ladulle alamäkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoinko että pitää takaatulevia väistää? Ei, vaan pitää huomioida. Pitää sauvansa lähellä ja olla kiihdyttämättä tahtia kun ohitetaan, pysyä siellä sivussa. Luisteluhiihdossa toki erityisen tärkeää, kun ohi ei tosiaankaan pääse ellei edessä oleva väistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoinko että pitää takaatulevia väistää? Ei, vaan pitää huomioida. Pitää sauvansa lähellä ja olla kiihdyttämättä tahtia kun ohitetaan, pysyä siellä sivussa. Luisteluhiihdossa toki erityisen tärkeää, kun ohi ei tosiaankaan pääse ellei edessä oleva väistä.
Moniko juuri hiihtämään opetteleva lapsi edes hiihtää luisteluhiihtoa?
Noille raivopäille tulis vetää oma latu joka päättyy siperiaan.
Kehtaavatkin möykätä pienemmille ja heikommille. Turpiin saavat ja katkon sukset jos mun kohdalle sattuvat.
Mikään ei oikeuta näitä setämiehiä karjumaan ala-asteikäisille (tai nuoremmille). Ja asianmukainen käytös ei sitten lasten kohdalla tarkoita hiihtämistä samaa vauhtia kuin se hullu takaa tuleva setämies