Lapset eivät uskalla hiihtää yksin laturaivoajien takia
Ihme touhua, ei voi muuta sanoa.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2863457f-c81f-4226-b088-09ae1cf47b92
Kommentit (122)
Oma isäni on aikoinaan ollut aikamoinen himohiihtäjä, mutta hänellä on myös normaalit käytöstavat. On opettanut minulle ja sisaruksilleni, että:
-nopeampi väistää aina hitaampaa, hitaampi saa pysyä latu-uralla ja nopeampi menee keskeltä ohi
-aina ennen ladun keskelle siirtymistä pitää katsoa, ettei muita ole juuri tulossa kummastakaan suunnasta
-ei saa hiihtää ihan kannoilla eikä saa ohittaa aivan vierestä vaan pitää jättää vähän väliä - jos kyseessä on lapsi tai muuten aloittelija, pitää väliä jättää enemmänkin, koska toinen voi koska tahansa kaatua
-jos joku on tiellä niin, ettei hänestä pääse turvallisesti ohi, ei huudeta "latua", vaan pyydetään "anteeksi, saisinko latua"
Näillä opeilla olen itse pärjännyt, ja opettanut eteenpäin omillekin lapsille.
Ihmetellään miksi lapset liikkuvat liian vähän ja miksi jo lapsissa on niin paljon ylipainoisia. No miksiköhän?
Jos lapset käyttäytyisivät ladulla asianmukaisesti niin luultavasti "raivoajilla" ei olisi mitään sanomista heidän tekemisiinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Innostuin yläaste-ikäisenä harjoittelemaan luisteluhiihtoa. Olihan se minun meno hidasta ja kömpelöä ja kaatuilin solkenaan.
Kerran taas kaaduin ja takaa tuleva aikuinen himohiihtäjä alkoi oikeesti raivoamaan minulle, maahan kaatuneelle lapselle, että tämä ei ole mikään harjoituslatu!!! :D
Niin että mihin siis pitäis mennä hiihtään, jos ei osaa tai kunto riitä hiihtämään yhtä kovaa kuin joku aikuinen ammattilainen? Missä tälläsiä harjoituslatuja siis on? :D en ole ikinä kuullutkaan moisista.
Kyllä sitä yleisille laduille kaikki vauvasta vaariin saa mennä, no onneksi osasin lapsenakin ajatella, että olipas typerä aikuinen. Miten lapset ja nuoret oppii ja innostuu hiihtämään jos lähimetsän ladulle ei saa mennä harjoittelemaan?
Monesti hiihtoalueiden lähipelloille on ajettu latuja, joilla helpompi harjoitella. Ei sillä, että kenenkään oikeutta metsässä hiihtoon vastustaisin, mutta kyllähän se vaaratilanteita aiheuttaa, jos mätkähtää paikkaan, jossa muut liikkuvat kovaa.
Lähimmälle pellolle taitaa meiltä olla 30 km matkaa. Siinä on kova homma mennä koululaisilla harjoittelemaan jos pitää ensin pelto etsiä.
Meillä on koulun viereen tehty erikseen harjoittelulatuja. Siinä menee myös älyttömän kiva pieni valaistu lenkki, joka on tosi mäkinen mutta melko vähän liikennöity (siihen päästäkseen pitää kävellä pieni pätkä yhdysladulta). Siellä on hyvä käydä treenailemassa sekä pienen aloittelijan että haasteita ja mäkiä kaipaavan lapsen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Innostuin yläaste-ikäisenä harjoittelemaan luisteluhiihtoa. Olihan se minun meno hidasta ja kömpelöä ja kaatuilin solkenaan.
Kerran taas kaaduin ja takaa tuleva aikuinen himohiihtäjä alkoi oikeesti raivoamaan minulle, maahan kaatuneelle lapselle, että tämä ei ole mikään harjoituslatu!!! :D
Niin että mihin siis pitäis mennä hiihtään, jos ei osaa tai kunto riitä hiihtämään yhtä kovaa kuin joku aikuinen ammattilainen? Missä tälläsiä harjoituslatuja siis on? :D en ole ikinä kuullutkaan moisista.
Kyllä sitä yleisille laduille kaikki vauvasta vaariin saa mennä, no onneksi osasin lapsenakin ajatella, että olipas typerä aikuinen. Miten lapset ja nuoret oppii ja innostuu hiihtämään jos lähimetsän ladulle ei saa mennä harjoittelemaan?
Monesti hiihtoalueiden lähipelloille on ajettu latuja, joilla helpompi harjoitella. Ei sillä, että kenenkään oikeutta metsässä hiihtoon vastustaisin, mutta kyllähän se vaaratilanteita aiheuttaa, jos mätkähtää paikkaan, jossa muut liikkuvat kovaa.
Mun 6v lapsi on innostunut hiihtämisestä. Noissa aloitteluladuissa on se vika, että ne on aina täysin tasaisella (mikä siis ihan aloittelijalle toki hyvä juttu). Kun lapsi jo osaa hiihtää sitä tasaista, niin että into säilyy, olisi seuraavaksi kiinnostavampaa siirtyä aavistuksen mäkisempään maastoon. Jossain vaiheessa sinne pururadan mäkiin on kuitenkin ekaa kertaa mentävä, jos meinaa joskus oppia. On muuten ne spandexit itsekin olleet joskus ekaa kertaa. On vaan tainnut jo unohtua.
Joo, mun huimapää-ekaluokkalaiselle ei mikään tasainen hissuttelureitti kelpaa, pitää olla mäkiä että pysyy mielenkiinto yllä. Mielellään isoja. Hiihtää kyllä hyvin ja osaa käyttäytyä suorastaan erinomaisesti ladulla,eikä meille ketään raivoajia ole tullut vastaan onneksi. Tosin täällä on niin paljon latuja että on helppo pysyä pois sieltä kisaladuilta jossa laturaivo kuulemma kukkii.
Tää on lähinnä pk-seudun ongelma, kun lumitilanne on usein heikko. Siellä täällä on parin kilsan latupätkiä, ja ihmisiä aivan valtavasti. Silloin pitäisi vaan kaikkien ymmärtää, ettei voi mennä kovin kovaa ja ottaa peruskuntolenkin kannalta.
Meilläkin tapana käydä mökkipaikkakunnalla hiihtelemässä ja siellä lapsi saa lähinnä kannustusta vierailta osakseen.
Toinen on sitten varmaan se, että jos esim. lapsen kaatuessa tulee takatulevalle kiireväistö, moni reagoi säikähtäessään vihaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Oma isäni on aikoinaan ollut aikamoinen himohiihtäjä, mutta hänellä on myös normaalit käytöstavat. On opettanut minulle ja sisaruksilleni, että:
-nopeampi väistää aina hitaampaa, hitaampi saa pysyä latu-uralla ja nopeampi menee keskeltä ohi
-aina ennen ladun keskelle siirtymistä pitää katsoa, ettei muita ole juuri tulossa kummastakaan suunnasta
-ei saa hiihtää ihan kannoilla eikä saa ohittaa aivan vierestä vaan pitää jättää vähän väliä - jos kyseessä on lapsi tai muuten aloittelija, pitää väliä jättää enemmänkin, koska toinen voi koska tahansa kaatua
-jos joku on tiellä niin, ettei hänestä pääse turvallisesti ohi, ei huudeta "latua", vaan pyydetään "anteeksi, saisinko latua"
Näillä opeilla olen itse pärjännyt, ja opettanut eteenpäin omillekin lapsille.
Näillä säännöillä kun kaikki liikkuisi niin oispa kiva! Ja jos laittaa kuulokkeet niin voluumi semmoiselle tasolle että kuulee, jos joku tulee takaa ja pyytää tilaa. Kaikkien tehtävä on huomioida muutkin ladulla liikkujat niin on mukavaa ja turvallista hiihtää.
Vierailija kirjoitti:
Voi surku tuota ADHD lasta kohtaan, liikunta helpottaa ADHD:n oireita ja ei ole välttämättä helppo löytää liikuntalajia mistä tykkää. Miksei nuo kilpahiihtäjät mene jonnekin lappiin suksimaan niin ei tarvitse lapsia uhkailla?
Aivan! Sais suksia vaikka vit*uun tuollaiset aikuiset jotka pelottelee lapsia. Pitäisi järjestää jotain latuvahteja turvaamaan että kaikki saavat hiihtää rauhassa. Ikään ja taitoihin katsomatta.
Joku poliisi-isi tai -äiti voisi mennä nyt Lepuskiin hiihtelemään pienokaisensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tuossa ollut jotkut helpot ladut kyseessä, kun kerta koululaistenkin käytössä. Ei jotain alakouluikäisiä viedä mihinkään kovin mäkiseen maastoon heti ensimmäisenä.
No Leppävaarassa on itseasiassa pk-seudun jyrkimmät ja vaativimmat ladut, joiden profiilia jyrkennettiin vielä muutama vuosi sitten täyttämään kv-sprinttikisalatujen standardit. . Niille kisaladuille en kyllä lähtisi viemään alakoululaisia, koska ne nousut ovat rankkoja ja alamäet todella jyrkkiä ja mutkaisia. Se stadion on tietenkin sitten tasamaata.
Joka tapauksessa mikään latuprofiili ei tietenkään oikeuta huutamaan lapsille.
Minä olisin halunnut viedä hiihtämisestä innostuneen lapsen alkukaudesta ensilumenladulle, mutta en kerta kaikkiaan uskaltanut kun olen kuullut näistä raivopäistä. Kaupungin liikuntatoimi kyllä erikseen ilmoitti ja muistutti, että se on tarkoitettu myös lapsille ja heitä pitää kannustaa eikä lannistaa, koska kuka vaan voi olla tuleva Kerttu tai Iivo.
Ihan nostaa itsellä raivon kun tällaisia lukee! Tekisi mieli mennä itse tuonne ladun varteen raivoamaan. Tosin kohdistaisin sen oman raivoni ihan muihin kuin lapsiin. No en toetenkään oikeasti näin tekisi, koska aikuisten välinenkin riitely ja raivoaminen pelottaa lapsia, vaikka se raivo ei heihin kohdistuisi ollenkaan. Mutta eikö noita voisi kuitenkin joku taho oikeasti valvoa, ja sakottaa epäasiallisesta käytöksestä? Pitää laittaa esille latusäännöt, ja painottaa niissä, että ladut ovat kaikille. Oikeastaan pitäsi olla eri tasoisille hiihtäjille omat selvästi merkityt reitit. Saisi himohiihtäjät pysyä sitten ihan omilla laduillaan, ja muut saisi rauhassa ja pelkäämättä mennä rauhallisemmilla laduilla omaan tahtiinsa.
Jos lapset ei enää uskalla hiihtää pelätessään raivohulluja aikuisia, ei meillä sitten jatkossa Suomessa ole myöskään uusia huippuhiihtäjiä.
En edes aikuisena uskalla mennä hiihtämään. Olen hiihtänyt viimeksi koulussa, ja nyt nelikymppisenä kiehtoisi kokeilla miten sujuisi, mutta ei huvita mennä tuonne raivon kohteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ihan nostaa itsellä raivon kun tällaisia lukee! Tekisi mieli mennä itse tuonne ladun varteen raivoamaan. Tosin kohdistaisin sen oman raivoni ihan muihin kuin lapsiin. No en toetenkään oikeasti näin tekisi, koska aikuisten välinenkin riitely ja raivoaminen pelottaa lapsia, vaikka se raivo ei heihin kohdistuisi ollenkaan. Mutta eikö noita voisi kuitenkin joku taho oikeasti valvoa, ja sakottaa epäasiallisesta käytöksestä? Pitää laittaa esille latusäännöt, ja painottaa niissä, että ladut ovat kaikille. Oikeastaan pitäsi olla eri tasoisille hiihtäjille omat selvästi merkityt reitit. Saisi himohiihtäjät pysyä sitten ihan omilla laduillaan, ja muut saisi rauhassa ja pelkäämättä mennä rauhallisemmilla laduilla omaan tahtiinsa.
Oikeasti riittäisi, että lukisi isolla joka paikassa, että NOPEAMPI VÄISTÄÄ. Suurin osa laturaivoajista raivoaa siksi, että ajattelevat, että kun hän tulee, niin kaikki muut hyppää metsään hänen tieltään. Tuo ei miltään hiihtoa opettelevalta lapselta onnistu ja raivoaja hermostuu.
Vierailija kirjoitti:
Jos lapset käyttäytyisivät ladulla asianmukaisesti niin luultavasti "raivoajilla" ei olisi mitään sanomista heidän tekemisiinsä.
Lasten odotat näyttävän aikuisille esimerkkiä asiallisesta käyttäytymisestä? Eiköhän se ole aikuisen tehtävä näyttää lapsille mallia, eikä päinvastoin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo ois kyllä hyvä juttu, Lapin laskettelukeskuksissahan ladut on merkattu vaativuustason mukaan todella selkeästi punaisiin, mustiin ja sinisiin. Eikö sama toimisi etelämmässäkin? Vaativat ladut himohiihtäjille ja niille helpommilla saa hidastella niin paljon kuin lystää. Tää oikeasti ois hyvä. Täällä ei ole laduissa oikein mitään merkintöjä, jäällekin kun aurataan koira/kävelylatu ja hiihtolatu erikseen niin ei mitään merkkiä kumpi on kumpi. Sitten ne molemmat on hiihtokelvottomia kun ihmiset talsii missä sattuu. Hiihtosäännöt vois myös painaa tauluihin vähintäänkin jokaiseen lähtöpaikkaan, että jokainen vois tarkistaa miten ladulla kuuluu olla. Nimittäin tuntuu aika monella olevan käytöstavat aivan hukassa siellä laduilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten odotat näyttävän aikuisille esimerkkiä asiallisesta käyttäytymisestä? Eiköhän se ole aikuisen tehtävä näyttää lapsille mallia, eikä päinvastoin.
Ihan jokaiselta ladun käyttäjältä voi odottaa asianmukaista käytöstä siellä riippumatta siitä onko aikuinen vai lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti riittäisi, että lukisi isolla joka paikassa, että NOPEAMPI VÄISTÄÄ. Suurin osa laturaivoajista raivoaa siksi, että ajattelevat, että kun hän tulee, niin kaikki muut hyppää metsään hänen tieltään. Tuo ei miltään hiihtoa opettelevalta lapselta onnistu ja raivoaja hermostuu.
Täältä vielä mustaa valkoisella, että etiketin mukaisesti nopeampi tosiaan väistää:
https://www.suomenlatu.fi/ulkoile/lajit/hiihto/latuetiketti-haltuun-2.h…
Eli lapsi saa rauhassa mennä latua omaa vauhtiaan ja mitään hulluja setiä ei tarvitse väistää muuta kuin siinä tilanteessa, että lapsi on setää nopeampi hiihtäjä ja ohittaa sedän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ois kyllä hyvä juttu, Lapin laskettelukeskuksissahan ladut on merkattu vaativuustason mukaan todella selkeästi punaisiin, mustiin ja sinisiin. Eikö sama toimisi etelämmässäkin? Vaativat ladut himohiihtäjille ja niille helpommilla saa hidastella niin paljon kuin lystää. Tää oikeasti ois hyvä. Täällä ei ole laduissa oikein mitään merkintöjä, jäällekin kun aurataan koira/kävelylatu ja hiihtolatu erikseen niin ei mitään merkkiä kumpi on kumpi. Sitten ne molemmat on hiihtokelvottomia kun ihmiset talsii missä sattuu. Hiihtosäännöt vois myös painaa tauluihin vähintäänkin jokaiseen lähtöpaikkaan, että jokainen vois tarkistaa miten ladulla kuuluu olla. Nimittäin tuntuu aika monella olevan käytöstavat aivan hukassa siellä laduilla.
PK-seudulla on muutamia lyhyitä latuja pururatojen päällä (näissä usein 2-3km latua, vaikkei lunta paljoa ole). Lisäksi on siirtymälatuja paikasta a paikkaan b, jotka nekin sallittava kaiken tasoisille. Vain todella hyvässä lumitilanteessa (mikä kestää täällä max 3vko) saadaan lisäksi peltolatuja jne., jolloin tuollaista jakoakin pääsisi tekemään.
Joo, mun huimapää-ekaluokkalaiselle ei mikään tasainen hissuttelureitti kelpaa, pitää olla mäkiä että pysyy mielenkiinto yllä. Mielellään isoja. Hiihtää kyllä hyvin ja osaa käyttäytyä suorastaan erinomaisesti ladulla,eikä meille ketään raivoajia ole tullut vastaan onneksi. Tosin täällä on niin paljon latuja että on helppo pysyä pois sieltä kisaladuilta jossa laturaivo kuulemma kukkii.