Jääkö muillakin usein ns välipala syömättä?
Itselläni jää aina välillä välipala välistä. Pyrin syömään 3-4 tunnin välein ja jos esimerkiksi syön lounaan klo 12, niin tuntuu luonnolliselta syödä iltaruoka klo 16 ja sit myöhemmin illallla jotain pientä iltapalaa.
Mutta onko välipalan jääminen niin paha asia?
Kommentit (32)
En ole lapsuuden jälkeen syönyt välipaloja. Miksi ihmeessä sellaisia pitäisi syödä kun ei ole nälkä? Syön aamupalan (noin klo 8:30), lounaan (noin klo 13) ja päivällisen (noin klo 20), en muuta.
Jää. Ihan tarkoituksella. Ei aikuisen ihmisen tarvitse syödä kuin 2-3 krt päivässä.
Minä en syö välipaloja enkä myöskään iltapalaa. Sinulla on varmaan joku erityinen syy miksi pyrit syömään noin usein? Joku suositus? Se on hämmentävää miten täysin ristiriitaisia ravitsemusohjeita maailma on nyt pullollaan. Kukin saa tulla autuaaksi omalla uskollaan - minä olen nyt pysynyt 2 vuotta tavoitepainossa noudattamani elämäntavan avulla.
En ole koskaan syönyt välipaloja. Syön aamiaisen, lämmin ruoka tai salaatti, iltapala. Siinäpä se ja hyvin on pärjännyt. En halua puputtaa koko ajan jotain, syön vain silloin kun on nälkä. En olekaan lihava niinkuin suurin osa suomalaisista.
Hassu kysymys. Jos ruokailuvälit ovat itsellesi sopivat, syöt tarpeeksi mutta et liikaa ja ravinto on laadukasta, mitä väliä sillä on, millä nimellä mitäkin ateriaa kutsuu ja miten rytmittää isommat ja pienemmät ateriat?
Mä en ymmärrä tuota että kolmen tunnin välein pitäisi syödä. Kenelle tulee nälkä noin nopeasti? Vai onko nälkä jotain jota ei saisi tuntea?
Joku on ottanut nyt suomalaiset ravitsemussuositukset vähän liian tosissaan, jos kuvittelee että oikeasti pitäisi syödä jotain välipaloja. Monessa muussa maassahan aikuisille ei sellaisia ollenkaan suositella edes, joten eivät ole mitenkään välttämättömiä. Suomessa se on myönnytys perinteelle, aikaan jolloin moni teki kovaa maa- ja metsätyötä, ihmiset tarvitsivat enemmän kaloreita ja söivät usein 5 kertaa päivässä: aamupala, lounas, iltapäivän välipala, päivällinen ja iltapala. Mutta lähes kaikille istumatyöläisille ainakin riittäisi 3 ilman välipaloja, ja monelle muullekin. En sano että harvoin syömiseen erityisesti pitäisi pyrkiä, ainakaan nälkää sietäen, mutta jos luonnostaan ei tee mieli välipaloja, niin miksi semmoisia väkisin pitäisi syödä kello kädessä katsellen että 3-4 tunnin välein pitää syödä?
Syön aamiaisen, lounaan ja iltapalan. Jos herään aikaisin ja rytmi aikaistuu, saatan lounaan ja iltapalan välissä syödä rahkan, hedelmän tms. pientä. Ruokailuvälit ovat neljästä kuuteen tuntia ihan riippuen muista menoista ja aktiviteeteista. Olen normaalipainoinen ja harrastan päivittäin liikuntaa.
Jokainen syö sillä rytmillä, mikä on itselle sopiva. Toisille se on kerran päivässä toisille kuusi sisältäen välipalat. Kaikki on ok kunhan itse voi hyvin.
Syön itse yleensä neljästi päivässä. Jos on nälkä esimerkiksi treenipäivinä, syön jotain välipalaa näiden aterioiden välissä. Ei pidä tehdä syömisestä liian hankalaa tai luoda jotain jäykkiä sääntöjä ruoka-aikojen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä tuota että kolmen tunnin välein pitäisi syödä. Kenelle tulee nälkä noin nopeasti? Vai onko nälkä jotain jota ei saisi tuntea?
Kyllä monelle tulee, ja suorastaan huono olokin. Osalla syynä on verensokerin säätelyn heikkous, ja se voi olla perinnöllistä eikä sille oikein voi mitään. Mutta aika isolla osalla väittäisin että kyse on opitusta tavasta. Jos totuttaa elimistönsä siihen, että ruokaa tulee jatkuvasti sisään, ei elimistö ketterästi siirry käyttämään varastoista energiaa kun on syömistauko, vaan ehtii oireilla ärtymyksellä, vilulla, päänsäryllä, pahalla ololla yms. ennen kuin sitten vasta juuri ennen pyörtymistä kroppa päättää että nyt täytynee alkaa ottaa varastoista, ruokaa ei taidakaan suun kautta tulla heti sisään.
Välipalan tarvitsee, jos aterioiden väli on pitkä tai ateria ei ollut tarpeeksi täyttävä. Tai verensokereiden takia. Muutoin ei.
Mikä on aterian ja välipalan ero? Eikö voisi ajatella välipalaa pienenä ateriana, jolla on oma paikkansa päivän ruokailuissa eikä ekstrana ns. oikeiden aterioiden lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Välipalan tarvitsee, jos aterioiden väli on pitkä tai ateria ei ollut tarpeeksi täyttävä. Tai verensokereiden takia. Muutoin ei.
Verensokeria säädellään ruuan sisällöllä, ei suinkaan välipaloilla.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on aterian ja välipalan ero? Eikö voisi ajatella välipalaa pienenä ateriana, jolla on oma paikkansa päivän ruokailuissa eikä ekstrana ns. oikeiden aterioiden lisäksi.
Pikku ateria, hahhahaa
Ei mulla ainakaan ole mitään välipaloja töissä mukana.
Ns välipala-aikaan klo 9 ja 14 juon kupillisen kahvia.
Viikonloppuna klo 14 kahvilla pullaa tai kakkupala
🤔 no ei oo