En ymmärrä avopuolison toimintaa, mitä hän haluaa?!?!
Taustaa: Olemme yli kolmekymppinen avopari, takana on kahdeksan yhteistä vuotta. Asumme vuokralla yhteisessä kodissamme. Molemmat käyvät töissä.
Elämässä ja suhteessamme on ollut ylä- ja alamäkiä. Välillä tuntuu, ettemme ole ihan samalla sivulla sen suhteen, miltä elämämme pitäisi näyttää. Mies on hakenut ja päässyt jatko-opintoihin, mikä alkaessaan tarkoittanee elintasomme laskua mineksi vuodeksi. Minä taas haluaisin suunnitella perheen perustamista ja oman asunnon hankintaa (säästöjä on molemmilla). Tähän ei monen vuoden tohtoriopinnot sovi. Mies haluaa muutenkin haahuilla ja unelmoida elämässä. Se on ihan ok yksin, mutta parisuhteessa toiselle hyvin ahdistavaa. Tuntuu että hänelle kaikki on auki ja mahdollista, minä taas haluan keskittyä olennaiseen: perheeseen, uraan ja omaan kotiin.
Kerroin miehelle nämä tuntemukseni ja huolenaiheet pari kuukautta sitten ja sanoin, että haluan ottaa aikaa ja miettiä suhteemme tulevaisuutta. Olimme joulun ja uuden vuoden erillämme omien sukulaistemme luona. Tammikuussa mies oli työmatkoilla emmekä juurikaan keskustelleet. Oletinkin kaiken olevan ok, ja miehen ymmärtäneen pointtini.
Pari viikkoa sitten mies ilmoitti out of nowhere vuokranneensa oman asunnon ja muuttavansa helmikuun alussa. Muutto vähän viivästyi mutta lauantaina ja sunnuntaina mies hakee tavaransa ja jotain huonekaluja pois. Saan kuulemma tehdä kotimme kanssa mitä haluan.
Minun on vaikea ymmärtää mitä on tapahtumassa. Halusin vain keskustelua ja avata miehen silmät todellisuuteen. Olen saattanut sanoa etten halua jatkaa näin, mutta mies on ymmärtänyt sen väärin. Miksi hän tekee minulle näin? En ymmärrä! Esim en pysty yksin maksamaan kotimme vuokraa.
Mikä on teidän analyysi tilanteesta?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Mies lukee tohtoriksi mutta ei ymmärrä mitä tarkoittaa meidän pitäisi keskustella? Onnea vaan opinnoille. Parisuhteessa on tapana keskustella eikä vaan yhtäkkiä häipyä.
Johan ne keskusteli pari kk sitten Ja ap sanoi, että näin ei voi jatkua.
Vierailija kirjoitti:
Mikä se "totuus" on, mille ap haluaa miehen silmien avautuvan?
Se, että ap ei ymmärrä eikä hyväksy muiden ajatuksia ja maailmankuvaa. No onneksi aukesi.
Olemme olleet yhdessä melkein 10 vuotta ja nyt minulle tuli yllätyksenä, että puoliso haluaa tehdä väitöskirjan. Että paljonko on noiden vuosien aikana jo keskusteltu, jos tohtoriopinnot tuli yllätyksenä?
Ottaisitte mallia maan äidistä, joka on hyvä esimerkki kaikille:
1. Kirjoittele runoja, suojele eläimiä ja "haahuile"
2. Mene naimisiin presidentin kanssa
3. Synnytä lapsi
4. Opiskele tohtoriopinnot, kirjoita väikkäri ja väittele tohtoriksi
5. Ilmoita, että tästä lähtien tittelisi on "tohtori" eikä "rouva"
6. Käyttäydy aina kauniisti ja arvokkaasti
Jos jotain olen oppinut niin sen ettei ikinä pidä olettaa mitään vaan pitää suoraan sanoa mitä haluaa ja mitä ei halua niin että molemmat ovat varmasti ymmärtäneet mistä on kyse.
Mutta kuten itsekin sanot että ette ole samalla sivulla niin että ole samalla sivulla. Sinulla on nyt mahdollisuus toteuttaa omia haaveitasi ja miehellä omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei halua perhettä ja kotia. Haluaa elää vapaata opiskelijaelämää. Ilmeisesti tajuaa että sinä haluat perheen ja tuon ikäisenä naisena se pitää perustaa nyt.
Hän havahtuu sitten nelikymppisenä että perhe ois kiva mutta ei löydä enää lisääntymisikäistä lapsetonta naista itselleen ja jää lapsettomaksi ja alkaa vihaamaan naisia.
Mistä tiedät että havahtuu nelikymppisenä että lapset olis kivoja? Ei välttämättä. Itse pian 50 eikä ole vielä sellaista havahtumista tullut. Ja varmasti löytää nuoremman.naisen jos huolehtii itsestään.
Minusta ei myöskään kuulosta että mies haluaisi elää vapaata opiskelijaelämää. Hän haluaa tehdä väitöskirjan, kovaa työtä.
Ei tietenkään kaikki miehet eikä kaikki naiset halua lapsia myöhemminkään. Mutta onhan tämä kohtaanto-ongelma ihan tutkittua, ei löydy puolisoa ja jäädään ilman perhettä. Täälläkin palstalla on niitä miehiä vinkumassa kun on nelikymppinen, perhe olisi ajankohtainen mutta ei löydykään nuorta lapsetonta naista jonka kanssa lisääntyä. Ei kelpaa jos on jo lapsia ennestään. Vanhempi lapseton ei käy kun pitäisi ensin vuosia seurustella ja tutustua ja hups, nainen onkin jo liian vanha. Jotkut vaatii jopa kokematonta naista jos ei ihan neitsyttä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies lukee tohtoriksi mutta ei ymmärrä mitä tarkoittaa meidän pitäisi keskustella? Onnea vaan opinnoille. Parisuhteessa on tapana keskustella eikä vaan yhtäkkiä häipyä.
Ovathan he keskustelleet, ap kertoi että: "Kerroin miehelle nämä tuntemukseni ja huolenaiheet pari kuukautta sitten ja sanoin, että haluan ottaa aikaa ja miettiä suhteemme tulevaisuutta. Olimme joulun ja uuden vuoden erillämme omien sukulaistemme luona. Tammikuussa mies oli työmatkoilla emmekä juurikaan keskustelleet. Oletinkin kaiken olevan ok, ja miehen ymmärtäneen pointtini."
Tämän keskustelun perusteella minä ainakin olisin miehenä ajatellut että olemme jo eronneet. Jos kerran ei ole edes oltu lähes missään tekemisissä sen jälkeen kun ap ilmoitti haluavansa ottaa aikaa, mitä muuta sanomista jää jäljelle kuin ilmoittaa siinä vaiheessa kun on saanut hankittua uuden asunnon? En ymmärrä mikä muu se pointti olisi voinut olla jonka ap oletti miehen ymmärtäneen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies ei halua perhettä ja kotia. Haluaa elää vapaata opiskelijaelämää. Ilmeisesti tajuaa että sinä haluat perheen ja tuon ikäisenä naisena se pitää perustaa nyt.
Hän havahtuu sitten nelikymppisenä että perhe ois kiva mutta ei löydä enää lisääntymisikäistä lapsetonta naista itselleen ja jää lapsettomaksi ja alkaa vihaamaan naisia.
Mistä tiedät että havahtuu nelikymppisenä että lapset olis kivoja? Ei välttämättä. Itse pian 50 eikä ole vielä sellaista havahtumista tullut. Ja varmasti löytää nuoremman.naisen jos huolehtii itsestään.
Minusta ei myöskään kuulosta että mies haluaisi elää vapaata opiskelijaelämää. Hän haluaa tehdä väitöskirjan, kovaa työtä.Ei tietenkään kaikki miehet eikä kaikki naiset halua lapsia myöhemminkään. Mutta onhan tämä kohtaanto-ongelma ihan tutkittua, ei löydy puolisoa ja jäädään ilman perhettä. Täälläkin palstalla on niitä miehiä vinkumassa kun on nelikymppinen, perhe olisi ajankohtainen mutta ei löydykään nuorta lapsetonta naista jonka kanssa lisääntyä. Ei kelpaa jos on jo lapsia ennestään. Vanhempi lapseton ei käy kun pitäisi ensin vuosia seurustella ja tutustua ja hups, nainen onkin jo liian vanha. Jotkut vaatii jopa kokematonta naista jos ei ihan neitsyttä :D
Ei pidä sekoittaa normaaleja miehiä noihin muutamaan kovaääniseen vinkujaan. Kyllä hyvä mies, tohtori varsinkin löytää naisen iässä kuin iässä. Ja miksi se on monelle naiselle niin vaikeaa ymmärtää että lapset ei todellakaan kiinnosta moniakaan. Veikkaan että hyvin moni mies olisi lapseton jos saisi itse päättää asian ilman painostusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovathan he keskustelleet, ap kertoi että: "Kerroin miehelle nämä tuntemukseni ja huolenaiheet pari kuukautta sitten ja sanoin, että haluan ottaa aikaa ja miettiä suhteemme tulevaisuutta. Olimme joulun ja uuden vuoden erillämme omien sukulaistemme luona. Tammikuussa mies oli työmatkoilla emmekä juurikaan keskustelleet. Oletinkin kaiken olevan ok, ja miehen ymmärtäneen pointtini."
Tämän keskustelun perusteella minä ainakin olisin miehenä ajatellut että olemme jo eronneet. Jos kerran ei ole edes oltu lähes missään tekemisissä sen jälkeen kun ap ilmoitti haluavansa ottaa aikaa, mitä muuta sanomista jää jäljelle kuin ilmoittaa siinä vaiheessa kun on saanut hankittua uuden asunnon? En ymmärrä mikä muu se pointti olisi voinut olla jonka ap oletti miehen ymmärtäneen?
Kyllähän tuo ihan selkeä erokiristys oli. Näkee tuostakin ilmaisusta "Oletinkin... miehen ymmärtäneen pointtini". Eli että hänen pitää luopua jatko-opintohaaveestaan ja haluta perhe ja omistusasunto.
Siinä olen ap:n puolella, että miehen olisi pitänyt puhua eron käytännön asioista, pääasiassa siitä, mitä nykyiselle vuokra-asunnolle tehdään, mutta muuten en näe, että tuossa tilanteessa olisi ollut mitään mahdollisuuksia jatkaa suhdetta.
Kysyt: "Mitä hän haluaa?" Vastaus: elää omanlaistaan elämää, johon ei kuulu samat asiat kuin sinulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki sinä uusi mies, perusta perhe ja elä elämää. Älä jää jumiin ja menetä mahdollisuutta perheeseen, biologinen kello raksuttaa.
Hyi helkkari, onneksi en ole mies. Olisi kauheaa olla vain joku äijä joka mahdollistaa naiselle kotileikit.
Eikö siinä kuviossa myös nainen ole miehelle joku akka joka mahdollistaa kotileikit? Vai meinaatko että mies pakotetaan siihen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
...
Minä taas haluaisin suunnitella perheen perustamista ja oman asunnon hankintaa. Tähän ei monen vuoden tohtoriopinnot sovi.
...
Mikä tässä nyt on se ongelma? AP kerran selvästi ilmoittaa ettei miehen valitsema tohtoriopinnot sovi AP:n kuvioihin, joten mies sitten fiksuna ihmisenä päättä nostaa kytkintä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan ei ole keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei myöskään kuulosta että mies haluaisi elää vapaata opiskelijaelämää. Hän haluaa tehdä väitöskirjan, kovaa työtä.Ei tietenkään kaikki miehet eikä kaikki naiset halua lapsia myöhemminkään. Mutta onhan tämä kohtaanto-ongelma ihan tutkittua, ei löydy puolisoa ja jäädään ilman perhettä. Täälläkin palstalla on niitä miehiä vinkumassa kun on nelikymppinen, perhe olisi ajankohtainen mutta ei löydykään nuorta lapsetonta naista jonka kanssa lisääntyä. Ei kelpaa jos on jo lapsia ennestään. Vanhempi lapseton ei käy kun pitäisi ensin vuosia seurustella ja tutustua ja hups, nainen onkin jo liian vanha. Jotkut vaatii jopa kokematonta naista jos ei ihan neitsyttä :D
Ei pidä sekoittaa normaaleja miehiä noihin muutamaan kovaääniseen vinkujaan. Kyllä hyvä mies, tohtori varsinkin löytää naisen iässä kuin iässä. Ja miksi se on monelle naiselle niin vaikeaa ymmärtää että lapset ei todellakaan kiinnosta moniakaan. Veikkaan että hyvin moni mies olisi lapseton jos saisi itse päättää asian ilman painostusta.
Miksi minulle osuu aina ne miehet jotka ehdottomasti haluavat perheen, vaikka ensin pari vuotta muuta väittävät? Miksen minä jumalauta sentään löydä vapaaehtoisesti lapsetonta miestä, jos kerran suurin osa miehistä sellaisia on tai haluaisi olla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna haahuilijan mennä. Halailkoon niitä tutkintopapereitaan sitten loppuikänsä.
Kyllä tohtorismies pääsee halailemaan nuorempaa nasta yliopistolta. Lupaan sen.
Toivottavasti tohtorismies ymmärtää olla luopumatta työpaikastaan. On kovin alasta kiinni, miten paljon väitöskirjaa arvostetaan.
Mutta kun mies ei tee niinkuin MINÄ haluan...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hanki sinä uusi mies, perusta perhe ja elä elämää. Älä jää jumiin ja menetä mahdollisuutta perheeseen, biologinen kello raksuttaa.
Hyi helkkari, onneksi en ole mies. Olisi kauheaa olla vain joku äijä joka mahdollistaa naiselle kotileikit.
Eikö siinä kuviossa myös nainen ole miehelle joku akka joka mahdollistaa kotileikit? Vai meinaatko että mies pakotetaan siihen mukaan?
Kun puhutaan, että pitää löytää mies saadakseen haluamansa eli lapset, niin eipä siinä miestä haluta hänen itsensä vuoksi vaan vain välineeksi. Moni mies on pettynyt kun naista ei kiinnosta kuin lapset sen jälkeen kun ne on saatu. Toki aluksi uskotellaan ihan muuta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun mies ei tee niinkuin MINÄ haluan...
Mies voi sanoi, ettei halua tehdä kuten ap haluaa. Tämän jälkeen tietenkin kertoo myös, että haluaa muutta pois ja sopia ap:n kanssa milloin vuokrasopimus irtisanotaan.
Nyt jäi nämä keskustelut käymättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna haahuilijan mennä. Halailkoon niitä tutkintopapereitaan sitten loppuikänsä.
Kyllä tohtorismies pääsee halailemaan nuorempaa nasta yliopistolta. Lupaan sen.
Toivottavasti tohtorismies ymmärtää olla luopumatta työpaikastaan. On kovin alasta kiinni, miten paljon väitöskirjaa arvostetaan.
Aika harva tekee väitöskirjaa muuten kuin palkkatulon turvin. Jotkut toki yliopistotutkijana mutta selvä vähemmistö. Miksi muuten otit tämän esiin kun puhuttiin puolison löytymisestä?
Miksi ihmeessä naiset aina kuvittelevat, että he saavat muokattua miehetä sellaisen kuin itse haluavat.
AP haluaa tiettyjä asioita ja aloituksen perusteella vaikuttaa siltä, että hän on mielestään oikeassa ja kaikki muu on väärin. Eli miehen ajautkset ovat väärät ja hänen pitää ne muuttaa.
Kerrankin oli suoraselkäinen mies ja vaihtoi maisemaan.