En ymmärrä avopuolison toimintaa, mitä hän haluaa?!?!
Taustaa: Olemme yli kolmekymppinen avopari, takana on kahdeksan yhteistä vuotta. Asumme vuokralla yhteisessä kodissamme. Molemmat käyvät töissä.
Elämässä ja suhteessamme on ollut ylä- ja alamäkiä. Välillä tuntuu, ettemme ole ihan samalla sivulla sen suhteen, miltä elämämme pitäisi näyttää. Mies on hakenut ja päässyt jatko-opintoihin, mikä alkaessaan tarkoittanee elintasomme laskua mineksi vuodeksi. Minä taas haluaisin suunnitella perheen perustamista ja oman asunnon hankintaa (säästöjä on molemmilla). Tähän ei monen vuoden tohtoriopinnot sovi. Mies haluaa muutenkin haahuilla ja unelmoida elämässä. Se on ihan ok yksin, mutta parisuhteessa toiselle hyvin ahdistavaa. Tuntuu että hänelle kaikki on auki ja mahdollista, minä taas haluan keskittyä olennaiseen: perheeseen, uraan ja omaan kotiin.
Kerroin miehelle nämä tuntemukseni ja huolenaiheet pari kuukautta sitten ja sanoin, että haluan ottaa aikaa ja miettiä suhteemme tulevaisuutta. Olimme joulun ja uuden vuoden erillämme omien sukulaistemme luona. Tammikuussa mies oli työmatkoilla emmekä juurikaan keskustelleet. Oletinkin kaiken olevan ok, ja miehen ymmärtäneen pointtini.
Pari viikkoa sitten mies ilmoitti out of nowhere vuokranneensa oman asunnon ja muuttavansa helmikuun alussa. Muutto vähän viivästyi mutta lauantaina ja sunnuntaina mies hakee tavaransa ja jotain huonekaluja pois. Saan kuulemma tehdä kotimme kanssa mitä haluan.
Minun on vaikea ymmärtää mitä on tapahtumassa. Halusin vain keskustelua ja avata miehen silmät todellisuuteen. Olen saattanut sanoa etten halua jatkaa näin, mutta mies on ymmärtänyt sen väärin. Miksi hän tekee minulle näin? En ymmärrä! Esim en pysty yksin maksamaan kotimme vuokraa.
Mikä on teidän analyysi tilanteesta?
Kommentit (127)
Stadilainen kirjoitti:
Selvisi, että teillä on hyvin erilaiset tulevaisuuden näkymät.
Katse eteenpäin ja täyttämään omat haaveesi.
Ei vaan selvisi että ap ei salli toiselle haaveita ja tavoitteita.
Tuo aloitus kuulosti siltä, kuin olisi oletettu että kaikki pitäisi olla mahdollista toteuttaa saman tien (paitsi ei miehen tohtorinopinnot). Vähän kummallista muuten että aloittaja itse ajattelee tekevänsä uraa ja hankkivansa lapsen samalla, vaikka eiväthän nämä toisiaan sulje pois tietenkään - kaikki eivät tähän pysty tai se "ura" jää joksikin aikaa taka-alalle kun lapsi on pieni.
Kaikkea mitä on taustalla ei voi kuin arvailla. Mikä on yhteinen näkemys taloudesta? Mitkä olisivat miehen tulot tohtorikoulutuksen aikana? Tukeeko miehen työnantaja opiskelua? Parantaako tohtorinkoulutus miehen työnäkymiä? Vai onko se enemmän omaksi kehittämiseksi haluttu juttu (siis henkisesti tärkeä, vaan ei niinkään rahallisten tulosten takia)? Kauanko opiskeleminen kestäisi (miten se on aikataulutettu ja onko ajateltavissa että mies pystyy pysymään aikataulussa)?
Lapsen syntymä aiheuttaa kuluja, mutta pieni lapsi ei itsessään aiheuta paljon kuluja kun hankkii tarvikkeet käytettynä eikä innostu hankkimaan liikaa - toki jos menee mukaan "äitien kilpavarusteluun", niin saa uppoamaan rahaa vaikka kuinka paljon lapsen varusteisiin.
Siksi näkisin asiat niin, että tohtorinopinnot ja lapsen hankkiminen samanaikaisesti eivät välttämättä sulje toisiaan pois. Mieskin osallistuu opintojen ohessa lapsen hoitamiseen (opintojen aikana voi olla joustavampi aikataulu kuin muutoin) eikä pieni lapsi niin paljon kuluta rahallisesti. Muutaman vuoden päästä mies on sitten tohtori, lapsi vähän isompi jolloin ehkä pitää muuttaa isompaan asuntoon. Joten se asunnon ostaminen kannattaa jättää tuonnemmaksi tuossa tilanteessa. Paitsi jos rouva tekee uraa ja ansaitsee hyvin, eli pitää lyhyen äitiysloman ja hoitaa isomman osuuden lainakuluista samalla kun mies vielä opiskelee, ja mies opintojensa jouston takia hoitaa lasta enemmän esim. iltaisin kun rouva on ylitöissä.
Jos mies on luonteenlaadultaan "ikuinen opiskelija" ja tämä ei sovi AP:lle, niin sitten varmaan on ihan hyvä että mies veti johtopäätökset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtini on siis etten ole koskaan tarkoittanut erota!
ApHalusithan. Tai ainakin sanoit niin. Minä tein väitöskirjan vanhempainvapaalla, joten on kyllä aika hassu ajatus ettei voisi opiskella perheellisenä. Meillä on kaksi lasta ja molemmat olemme opiskelleet jatkotutkinnon siitä huolimatta. Kotikin on oma ja velaton. Sinä sanoit että teidän arvot ei kohtaa, miehesi tulkitsi just niinkuin minäkin olisin tehnyt.
Ap:n mies oli ilmeisesti tekemässä väitöskirjaa työnsä lisäksi, kyllä siinä tulee vuorokauden tunnit täyteen, jos pitää jossain välissä nukkuakin.
Ap sanoi tulojen tippuvan.
Ei kai mies nyt töitään jätä väitöskirjan takia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApHalusithan. Tai ainakin sanoit niin. Minä tein väitöskirjan vanhempainvapaalla, joten on kyllä aika hassu ajatus ettei voisi opiskella perheellisenä. Meillä on kaksi lasta ja molemmat olemme opiskelleet jatkotutkinnon siitä huolimatta. Kotikin on oma ja velaton. Sinä sanoit että teidän arvot ei kohtaa, miehesi tulkitsi just niinkuin minäkin olisin tehnyt.
Ap:n mies oli ilmeisesti tekemässä väitöskirjaa työnsä lisäksi, kyllä siinä tulee vuorokauden tunnit täyteen, jos pitää jossain välissä nukkuakin.
Lapsiko tarkoittaisi tuntien lisääntymistä?
Joskus näkyy näitä... vauva nukkui koko ajan, tein väitöskirjan tyyppisiä tarinoita eli riippunee vauvasta minkä verran ylimääräistä aikaa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap sanoi tulojen tippuvan.
Ei kai mies nyt töitään jätä väitöskirjan takia?
Aika monelle se tarkoittaa juurikin sitä. Väitöskirja ei ole mikään opintopäiväkirja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsiko tarkoittaisi tuntien lisääntymistä?
Joskus näkyy näitä... vauva nukkui koko ajan, tein väitöskirjan tyyppisiä tarinoita eli riippunee vauvasta minkä verran ylimääräistä aikaa on.
Ei meidän vauva nukkunut koko ajan. Ei se vauvasta ole kiinni vaan siitä miten elämänsä järjestää. Sen sijaan että olisin ollut töissä 8h/pvä, olin kotona lapsen kanssa ja tein väikkäriä päivästä riippuen 1-5h/pvä.
Selvisi, että teillä on hyvin erilaiset tulevaisuuden näkymät.
Katse eteenpäin ja täyttämään omat haaveesi.