En ymmärrä avopuolison toimintaa, mitä hän haluaa?!?!
Taustaa: Olemme yli kolmekymppinen avopari, takana on kahdeksan yhteistä vuotta. Asumme vuokralla yhteisessä kodissamme. Molemmat käyvät töissä.
Elämässä ja suhteessamme on ollut ylä- ja alamäkiä. Välillä tuntuu, ettemme ole ihan samalla sivulla sen suhteen, miltä elämämme pitäisi näyttää. Mies on hakenut ja päässyt jatko-opintoihin, mikä alkaessaan tarkoittanee elintasomme laskua mineksi vuodeksi. Minä taas haluaisin suunnitella perheen perustamista ja oman asunnon hankintaa (säästöjä on molemmilla). Tähän ei monen vuoden tohtoriopinnot sovi. Mies haluaa muutenkin haahuilla ja unelmoida elämässä. Se on ihan ok yksin, mutta parisuhteessa toiselle hyvin ahdistavaa. Tuntuu että hänelle kaikki on auki ja mahdollista, minä taas haluan keskittyä olennaiseen: perheeseen, uraan ja omaan kotiin.
Kerroin miehelle nämä tuntemukseni ja huolenaiheet pari kuukautta sitten ja sanoin, että haluan ottaa aikaa ja miettiä suhteemme tulevaisuutta. Olimme joulun ja uuden vuoden erillämme omien sukulaistemme luona. Tammikuussa mies oli työmatkoilla emmekä juurikaan keskustelleet. Oletinkin kaiken olevan ok, ja miehen ymmärtäneen pointtini.
Pari viikkoa sitten mies ilmoitti out of nowhere vuokranneensa oman asunnon ja muuttavansa helmikuun alussa. Muutto vähän viivästyi mutta lauantaina ja sunnuntaina mies hakee tavaransa ja jotain huonekaluja pois. Saan kuulemma tehdä kotimme kanssa mitä haluan.
Minun on vaikea ymmärtää mitä on tapahtumassa. Halusin vain keskustelua ja avata miehen silmät todellisuuteen. Olen saattanut sanoa etten halua jatkaa näin, mutta mies on ymmärtänyt sen väärin. Miksi hän tekee minulle näin? En ymmärrä! Esim en pysty yksin maksamaan kotimme vuokraa.
Mikä on teidän analyysi tilanteesta?
Kommentit (127)
Ap, aloituksestasi huomaa, että teillä on ihan erillaiset päämäärät elämässä. Sinä haluat lapsia ja oman asunnon, kun taas mies haluaa opiskella. Toki se opiskelu vie loven talouteen, mutta kaikilla toki pitää olla mahdollisuus toteuttaa unelmiaan niinkuin myös sinulla. Jos nämä kaksi asiaa eivät kohtaa? Ketään ei voi pakottaa toista suhteessa toteuttamaan omia unelmiaan, koska se vastuu omasta onnesta ja unelmista on itsellä. Ehkä mies lähti, kun huomasi, että teillä ei ole yhteisiä tavoitteita elämässä. Toivon ap sinulle tsemppiä elämässä. Ja jos voit vielä jotenkin puhua tästä asiasta miehellesi ja saada yhteisen sävelen? Tai mennä puhumaan terapeutille? Monesti pariskunnat eivät välttämättä ymmärrä toisiaan joten ehkä ulkopuolinen näkee asiat paremmin tai mitä asioille voisi tehdä? Kun kumpikaan ei ole se voittaja tai häviäjä. Jos löytyy jokin kultainen keskitie?
Et halunnut eroa, halusit vain, että mies luopuu omista unelmistaan sinun unelmiesi vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Et halunnut eroa, halusit vain, että mies luopuu omista unelmistaan sinun unelmiesi vuoksi.
Eli "avaa silmänsä todellisuuteen".
Ihan fiksu liike mieheltä. En minäkään jäisi katselemaan parisuhteeseen, jossa toinen odottaisi minun tulevaisuudensuunnitelmieni tai perheajatusteni muuttuvan. VARSINKIN, jos tämä toinen on itse ehdottanut taukoa parisuhteesta. Ero ei myöskään mielestäni tullut out of the blue, sillä onhan tauon ottaminen jo itsessään aika suuri merkki siitä, että parisuhde on jollain tapaa kriisissä. Mies käsitteli tauon nyt näin.
Seuraavan kerran kun ET halua erota, niin ÄLÄ pidä taukoa parisuhteestasi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Ei ole oikein pakottaa ketään luopumaan unelmistaan. Täällä eletään vaan kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puoliso kieltäytyy ymmärtämästä, eipä siinä ole muuta vaihtoehtoa kuin etsiä uusi joka ymmärtää.
Eli lyhyesti
Jätä se sika.Sori, mutta sika ehti jo jättämään ap:n, koska ap ei arvostanut sian haaveita ja unelmia.
Sori ittelles. Kirjoituksesta voisi päätellä että ap haluaa miehensä takaisin. Mutta jos ap ei halua muuttaa omia haaveitaan ja unelmiaan, niin mitä vaihtoehtoja hänellä on? Jätä äijä ja älä ota takaisin. Vaihda parempaan
Jos minulle sanoisi, että haluaa omaa aikaa ja miettiä suhteen tulevaisuutta niin minun korvaani se kuulostaa siltä, että toinen haluaa suhteesta tauon. Ja minun mielessäni tauko on vain alkusoitto erolle.
Joten voi olla, että miehen näkökulmasta sinä olet halunnut erota. Tai olet ainakin epäreilu. Ei kukaan halua roikkua löysässä hirressä odottaen mihin tulokseen toinen tulee pohdintojen jälkeen. Ja ehkä mies tuon avauksen kautta päätti, että te ette ole yhteensopivia. Tai voi olla, että mies on sitä muutenkin miettinyt.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas totaalisen surkea naisvihamielinen provo. Nämä tunnistaa siitä että naisesta tehdään niissä aina täysi idiootti. Ja aina on tämä sama teema "sanoin miehelle että haluan erota mutta en tarkoittanut sitä". Ja sitten aina tuo muka-ei-ymmärtävä "miten tässä näin kävi".
Kirjoittaja on naisia vihaava mies. Ole hyvä ja lopeta, nämä eivät ole fiksuja eivätkä hauskoja.
Kunpa olisikin provo.
Vierailija kirjoitti:
Ihan fiksu liike mieheltä. En minäkään jäisi katselemaan parisuhteeseen, jossa toinen odottaisi minun tulevaisuudensuunnitelmieni tai perheajatusteni muuttuvan. VARSINKIN, jos tämä toinen on itse ehdottanut taukoa parisuhteesta. Ero ei myöskään mielestäni tullut out of the blue, sillä onhan tauon ottaminen jo itsessään aika suuri merkki siitä, että parisuhde on jollain tapaa kriisissä. Mies käsitteli tauon nyt näin.
Seuraavan kerran kun ET halua erota, niin ÄLÄ pidä taukoa parisuhteestasi.
Tuollainen "tauon" haluaminen taisi olla yritys vain kiristää ja näpäyttää, mutta menikin pieleen. Mies lähti.
Vierailija kirjoitti:
Jos minulle sanoisi, että haluaa omaa aikaa ja miettiä suhteen tulevaisuutta niin minun korvaani se kuulostaa siltä, että toinen haluaa suhteesta tauon. Ja minun mielessäni tauko on vain alkusoitto erolle.
Joten voi olla, että miehen näkökulmasta sinä olet halunnut erota. Tai olet ainakin epäreilu. Ei kukaan halua roikkua löysässä hirressä odottaen mihin tulokseen toinen tulee pohdintojen jälkeen. Ja ehkä mies tuon avauksen kautta päätti, että te ette ole yhteensopivia. Tai voi olla, että mies on sitä muutenkin miettinyt.
Toki yhteisestä vuokrasopimuksesta ei irottauduta tuolla tavoin, etukäteen ilmoittamatta.
Vierailija kirjoitti:
WE WERE ON A BREAK!!!!!
🤣
Joko tämä on provo tai aloittaja ei ole penaalin terävin kynä.
Se on semmoinen juttu, että kumppania ei aleta muuttamaan sellaiseksi kuin itse haluaisit hänen olevan. Jos hän haluaa "haahuilla" vapaasti ilman stressiä, tehköön niin. Mies tajusi ettei halua sinun kanssa samoja asioita ja päätti muuttaa omilleen. Nyt olet yllättynyt kun hän pystyy myös itsenäisiin päätöksiin?
Kyllä näissä erokeskusteluissa voi käydä oikeasti niin, että toinen ymmärtää väärin. Tässä tilanteessa on tainnut tapahtua niin, että nainen on halunnut miettiä ja ottaa vähän aikalisää, mutta mies on sen tulkinnut yksiselitteisesti niin, että nainen haluaa erota. Vuorovaikutus ei suhteessa varmaan ole ollut kovin toimivaa, jos mies ei vaivaudu edes kertomaan, että selvä, erotaan, hankin jo oman asunnon, vaan muutto tulee toiselle yllätyksenä. Tietysti lapsettomassa suhteessa ja ilman yhteistä omaisuutta sen voi tehdä noinkin.
Vierailija kirjoitti:
Raijalle nimipäivä onnittelut !!!
KIITOS :)
Vierailija kirjoitti:
Pointtini on siis etten ole koskaan tarkoittanut erota!
Ap
Pointtisi on siis se että miehen olisi pitänyt alkaa elää sinun suunnitelmiesi mukaan ja heittää omat toiveensa nurkkaan.
Tästä tulee mieleen mitä omalle siskolle kävi vuosia sitten. Halusi alkaa opiskelemaan ja avomies alkoi inttämään ettei voi lähteä toiseen kaupunkiin opiskelemaan. Kyse oli vain muutamista vuosista ja molemmat alle 30v silloin. Jostain syystä miehen äiti myös lähti tuohon ettei "saisi" lähteä. Sisko alkoi jo katsomaan itselleen omaa asuntoa ja erohan siitä melkein tuli. Vasta siinä vaiheessa mies suostui siihen että lähtisi opiskelemaan. Loppujen lopuksi kaikki meni hyvin. Viikonlopuiksi tuli yhteiseen kotiin ja arkipäivät oli toisella kaupungilla ja opiskeli. Sekä mies itsekkin tajusi että voisi myös opiskella ja lähti opiskelemaan kun siskoni valmistui. Nykyään heillä menee hyvin. On omakotitalo ja lapsi tulossa kohta.
Vierailija kirjoitti:
Mies ei halua perhettä ja kotia. Haluaa elää vapaata opiskelijaelämää. Ilmeisesti tajuaa että sinä haluat perheen ja tuon ikäisenä naisena se pitää perustaa nyt.
Hän havahtuu sitten nelikymppisenä että perhe ois kiva mutta ei löydä enää lisääntymisikäistä lapsetonta naista itselleen ja jää lapsettomaksi ja alkaa vihaamaan naisia.
En tullut tekstistä samaan päätelmään. Mielestäni mies huomasi, että toinen haluaa muuttaa häntä ja jos onnistuisi, niin huomaisi nelikymppisenä olevansa katkera yksinhuoltajaisä, joten parempi toteuttaa unelmaansa ja saattaa opintonsa loppuun. Samalla voi toteutua hyvä parisuhdekin jonkun kanssa, joka ei pakota toista muottiinsa.
Mitä roskaa koko aloitus.