Voiko kunnon kristitty olla kiinnostunut mysteereistä?
Olen näin aikuisiällä kääntynyt kristityksi oltuani pitkään new agen pauloissa. Sen toki ymmärrän että ne ufot ja enkelit on jätetty taakse, mutta entä mysteerit noin ylipäätään, esim. murhamysteerit, katoamiset, oudot ilmestykset/ilmiöt joiden alkuperä on aidosti mysteeri? Miten palstan kristityt näkee tämän asian?
Kommentit (47)
Enpä tiedä miksi ei voisi olla. Se onko se pidemmän päälle hyväksi hengellisessä tai mentaalisessa mielessä onkin jo uusi kysymys.
Murhat kiehtovat monia, kiinnostaa rikoksentekijän psyyke ja motiivit yms mutta jos yliluonnollisiin asioihin mennään lienee turvallisempaa pitää pesäeroa kaikkeen eikristilliseen. Varsinkin jos on new age-taustaa.
Omasta mielestäni kristinuskon ihmeet ja ihmeellisyys ovat riittäviä ja tarpeeksi uskoville.
Kyllä mua kiehtoo, murhamysteerit (elokuvat ja oikeat), jännitys, trillerit...
Enkä mä oikeastaan näe siinä mitään pahaa. Kiinnostaa psykologia, jännittävä tunnelma, "hurjuus".
Toki jokaisen omatunto kertoo mikä kellekin on hyväksi. Ja voit rukoilla vastausta siihen, onko nää sulle hyväksi vai ei.
Voi olla kun ei murhissa, katoamisissa ole mistään mystiikasta kyse vaan rikoksista ym.
Samaa mieltä kuin kommentoija 2. Noiden asioiden "kiehtovuudessa" piilee vaara, ei kannata tieten tahtoen asettaa itseään alttiiksi, jos on menneisyydessä ollut mukana henkisissä jutuissa voi salakavalasti joutua niiden pauloihin uudestaan. Parempi pysyä "raittiina ja kaidalla tiellä".
Vihollinen kyllä tietää keinot joilla saa ihmisen eksymään ja lankeamaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua kiehtoo, murhamysteerit (elokuvat ja oikeat), jännitys, trillerit...
Enkä mä oikeastaan näe siinä mitään pahaa. Kiinnostaa psykologia, jännittävä tunnelma, "hurjuus".
Toki jokaisen omatunto kertoo mikä kellekin on hyväksi. Ja voit rukoilla vastausta siihen, onko nää sulle hyväksi vai ei.
Niin minuakin. Mutta ap mainitsi myös oudot ilmiöt ja ilmestykset; niiden suhteen voi olla että liikutaan vähän vaarallisilla vesillä.
Vaikka olen ateisti niin kommentoin sen verran, että jos kysyt jotain tuhannelta kristityltä, saa melkein yhtä monta vastausta. Voin sanoa varmuudella, että suurin osa maailman kristityistä pitää tuota harrastusta ihan hyväksyttävänä. Sen tuomitsevat edustavat yleensä jotain pienempää lahkoa. Raamattusi ei tuota kiellä eikä se ole sen mukaan harhauttamista tai epäjumalien palvontaa.
Kristinusko on mysteeri, suuri sellainen.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olen ateisti niin kommentoin sen verran, että jos kysyt jotain tuhannelta kristityltä, saa melkein yhtä monta vastausta. Voin sanoa varmuudella, että suurin osa maailman kristityistä pitää tuota harrastusta ihan hyväksyttävänä. Sen tuomitsevat edustavat yleensä jotain pienempää lahkoa. Raamattusi ei tuota kiellä eikä se ole sen mukaan harhauttamista tai epäjumalien palvontaa.
En nyt ihan tiedä mitä ap tarkalleen tarkoittaa mutta oletan että ne ilmiöt yms nimenomaan ovat jotain yliluonnollista eivätkä kristinuskon mukaisia, joten minäkin kyllä kehottaisin mieluummin välttämään. Toki meiltä kristityiltä voi tulla monenlaisia vastauksia mutta meiltä ap kysyikin eikä ateisteilta, kaikella kunnioituksella sinua kohtaan, pakko kuitenkin todeta että nimenomaan Raamatussa meitä varoitetaan sekaantumasta tiettyihin asioihin ja tiettyihin valtoihin ja voimiin - joiden ilmentymiä ne selittämättömät mysteerit (en tarkoita nyt murhia tai katoamisia) ovat.
Pitää yhä paikkansa että jos antaa pahalle pikkusormen se vie äkkiä koko käden.
Puhun nyt myös omien kipeiden kokemusten ja vaiheiden pohjalta.
Alat vaan puhua enkeleistä henkiolentojen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan tiedä mitä ap tarkalleen tarkoittaa mutta oletan että ne ilmiöt yms nimenomaan ovat jotain yliluonnollista eivätkä kristinuskon mukaisia, joten minäkin kyllä kehottaisin mieluummin välttämään. Toki meiltä kristityiltä voi tulla monenlaisia vastauksia mutta meiltä ap kysyikin eikä ateisteilta, kaikella kunnioituksella sinua kohtaan, pakko kuitenkin todeta että nimenomaan Raamatussa meitä varoitetaan sekaantumasta tiettyihin asioihin ja tiettyihin valtoihin ja voimiin - joiden ilmentymiä ne selittämättömät mysteerit (en tarkoita nyt murhia tai katoamisia) ovat.
Totta, yliluonnolliset ilmiöt pois lukien hyväksyttää uskontosi kannalta. En lukenut ap:n viestiä riittävän hyvin, aneeksi siitä. Yliluonnolliset, mikäli eivät ole kristinuskon sisäisiä ilmiöitä ovat uskonne kirjoitusten mukaan pahan aikaansaannosta.
-sama ateisti
Tämä on nyt täysin arvailua, mutta voisiko olla että aloittaja itse tuntee/epäilee että ei ole ainakaan hänelle hyväksi kun asiaa kysyy?
Se jo saattaa olla vastaus. Harvinaista ei kuitenkaan ole sekään että monissa asioissa hiljan uskoontullut on jopa yliherkkä, tosin sekin on suojakeino, varsin tarpeellinen, alkuvaiheessa jotta pääsee juurtumaan ja lujittumaan Jumalasuhteessansa.
Kuulostaa pelokkaalta lahkolta, jossa katsotaan asioita pahviputken läpi, kun piti ottaa kaukoputki. Ja kysytään lupia. Ei pahikset ketään vie, ellei itse ryhdy sellaiseksi ja se voisi tapahtua myös kristinuskossa manipuloiden. Ei uskonto ole tae että nyt muuttuu enkeliksi, se pitää tehdä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, yliluonnolliset ilmiöt pois lukien hyväksyttää uskontosi kannalta. En lukenut ap:n viestiä riittävän hyvin, aneeksi siitä. Yliluonnolliset, mikäli eivät ole kristinuskon sisäisiä ilmiöitä ovat uskonne kirjoitusten mukaan pahan aikaansaannosta.
-sama ateisti
Hyvä ateisti! Kiitos sinulle, olet ystävällinen, kohtelias ja ajatteleva. Se ei valitettavasti ole kovin yleistä tällä palstalla. Iloitsen viesteistäsi ja tavastasi puhua meille.
Kaikkea hyvää sinulle, iloa ja valoa elämääsi <3
T: tuo sama
Miksi kristityt eivät voisi uskoa ufoihin?
Ap on sekopää. Suljettu osasto olisi oikea osasto, ei seurakunta. Toivottavasti se ei ole mikään river tms lahko vielä kaupan päälle.
Myytit ja legendat ovat kulttuurihistoriaa ja juontavat usein muinaisistakin tapahtumista ja ihmismielen komeroista. Kiinnostua aina voi, mutta nielaista ei kannata.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa pelokkaalta lahkolta, jossa katsotaan asioita pahviputken läpi, kun piti ottaa kaukoputki. Ja kysytään lupia. Ei pahikset ketään vie, ellei itse ryhdy sellaiseksi ja se voisi tapahtua myös kristinuskossa manipuloiden. Ei uskonto ole tae että nyt muuttuu enkeliksi, se pitää tehdä itse.
Ei uskovat enkeliksi muutu koskaan, eivät edes vertauskuvallisesti :)
Mutta jos me uskomme kristittyinä me myös tiedämme että pahuutta on ja meitä yritetään vetää siihen, tavalla tai toisella ja on asioita joita on oikeasti syytäkin karttaa.
Ja niin, meissäkin on, tämän maallisen elämän loppuun asti, pahuutta vaikka kuinka kilvoittelisimme ja haluaisimme olla hyviä. Toivottavasti sentään rikoksia välttyisimme tekemästä.
Vierailija kirjoitti:
Raamattu ei kaikkea suoraan kiellä. Siellä on kuitenkin sanottu, että "kaikki ei ole hyödyksi" "eikä kaikki ole rakentavaa." Nuo yllä olevat kristittyjen kommentit ja vastaukset siitä, että tietyssä kohtaa on hyvä pitää etäisyyttä menneisyyteen jollain lailla sidoksissa oleviin asioihin.
Kun on uskossaan vielä nuori, on hyvä ottaa selkeää välimatkaa asioista, jos vähänkin epäilee että sellainen ei ole välttämättä hyväksi. Toivottavasti löydät sopivia mysteerejä ilman, että niihin liittyy pimeä yliluonnollisuus.
Tietenkin saa olla kiinnostunut mysteereista. Olet "nuori" kristitty, ja siksi kyselet mitä kristitty saa tehdä ja mitä ei saa tehdä. Voin kertoa, että kristitylle on kaikki sallittua, mutta kaikki ei ole hyväksi, jos näin asian yksinkertaistan. Kehoitan sinua lukemaan ensimmäisen vuosisadan historioitsija Flavius Josephuksen kirjan Juutalaissodat, tutustumaan miksi Pompeijin tuhoutui Jerusalemin tuhon jälkeen, ja mistä Jeesus todella puhui. Ja mikä oli kirkon tuhatvuotinen valtakunta ( katolisen kirkon valta 800-1800 luku ). Tutustu myös Halleyn komeettaan, 18 kuukauden suuren pimeyteen vuonna 536 jne.
Mä olen entinen satanisti/newagehörhö ja nykyinen konservatiiviuskovainen. Mä ihan oman uskonvahvuuden takia yritän välttää kaikkia noitajuttuja. Ne vaan houkuttaa mua liikaa vanhoihin tapoihin. Tosin tämä koskee vaan taikuutta. Ufojuttuja voin katsoa, koska niistä ei tule samanlaisia ajatuksia. Murhamysteereistä pidän, mutta en mistään yliväkivaltaisesta mätöstä. Enemmän sellaisista Agatha Christie -tyyppisistä mysteereistä.
Tosikristittyjä paikalla? Liberaaliteologiset "tarotteja kirkkoon"-tyyppiset ei tarvi vaivautua.