Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä kumpuaa "turvallisen tilan" tarve?

Vierailija
08.02.2023 |

https://www.ykliitto.fi/turvallinen-tila

Tarve turvalliselle tilalle on todellinen. Mielestäni tarve koko ajan kasvaa.

Onko kasvatuksessa joku suuntaus joka lisää turvallisen tilan tarvetta? Mielestäni on.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kumpuaa korvien välissä olevasta viasta. Ei ole tervettä etsimällä etsiä koko ajan uhkia ympäriltään. Eletään liikaa pumpulissa kun pitää keksimällä keksiä "mikä mua tänään uhkaisi".

Vierailija
2/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin haluaisin uimahalleihin uuden lain myötä turvalliset , ainoastaan biologisille naisille tarkoitetut pukeutumis- ja peseytymistilat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä on alkanut näkymään mm. messuilla ja vastaavissa tiloissa. Ihan sama vaikka koko aihe olisi sellainen, ettei se vedä puoleensa ahdistelijoita (esim. nörttien suosiossa oleva aihe), niin vähintään yksi turvallinen tila pitää olla! Sitä olen huomannut myös, miten aikuiset vievät lapsilta heille tarkoitettua tilaa mm. omimalla lapsille hankittuja pomppulinnoja tai piirrustusnurkkauksia. Eihän niissä suoranaista ikärajaa ehkä ole, ja kaikkia lapsettaa joskus, mutta kasa aikuisia nörttimiehiä piirtelemässä lasten pöytäryhmän äärellä...joo.

Vierailija
4/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistelijaa taitaa kiukuttaa kun jäät kohta kiinni.

https://yle.fi/a/74-20016684

Vierailija
5/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ainakin haluaisin uimahalleihin uuden lain myötä turvalliset , ainoastaan biologisille naisille tarkoitetut pukeutumis- ja peseytymistilat.

Laitoin alapeukun koska mainitsit vain naiset. Kaikki ansaitsevat turvalliset puku- ja pesutilat.

Vierailija
6/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat on lapsilleen koko ajan reiluja ja rehtejä. Kun näin kasvatettu lapsi kohtaa elämän todellisuuden niin ei kestä ja alkaa mielenterveys reistailla.  Eiköä kykene toimimaan "normaalissa" yhteiskunnassa.

Vierailija
7/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungit liian täynnä ihmisiä, tila kaventunut. Pitäisi olla kaikille tilaa ja rauhaa, jossain.

Vierailija
8/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naisena olet tietysti tottunut etuoikeutettuun asemaasi ja segregaatioon. 

Tosi ovelaa kirjoittaa tyhmästi ja itse jatkokommentoida.

Vierailija
9/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se kumpuaa korvien välissä olevasta viasta. Ei ole tervettä etsimällä etsiä koko ajan uhkia ympäriltään. Eletään liikaa pumpulissa kun pitää keksimällä keksiä "mikä mua tänään uhkaisi".

Jännä kommentti. PS pelkää helvetisti kaikkea mielikuvitussontaa, mutta kieltäytyy myöntämästä todellisia ongelmia, esim tätä, joka nyt tulee näkyviin kotimaisin voimin:

https://yle.fi/a/74-20016684

Vierailija
10/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On semmoinen suuntaus, että väkivaltaa ja seksuaalirikoksia ei enää hyväksytä.

Vierailija
11/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoin alapeukun koska mainitsit vain naiset. Kaikki ansaitsevat turvalliset puku- ja pesutilat.

Sinänsä kyllä, ja tässä suhteessa turvallisuuteen riittää kahdet pesutilat sen mukaan, mitä jalkojen välissä roikkuu tai ei roiku. 

Vierailija
12/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsi joka on turvallisen tilan tarpeessa. Mietin että kasvatimme hänet liian hyvin. Olisi pitänyt kohdella epäreilusti ja ottaa tikkari välillä kädestä. Ehkä olisi sopeutunut maailmaan paremmin.

Nyt ei voi käydä koulua, ei voi olla töissä kun kaikki vaan koko ajan kiusaa. Hänen kanssaan vaikea kommunikoida kun vetää herkästi herneen nenään että arvostellaan.

Vierailija
13/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on paras kommentti ketjussa ja ehkä koko palstalla just nyt, pajatso tyhjeni. 🙌

Vierailija
14/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ja hyvä niin, mut turvallinen tila on kyllä ihan pikkuisen laajempi juttu.

Vierailija
15/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin ansaitsevat, mutta miehillä sellaiset on jo.

Vierailija
16/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lapsi joka on turvallisen tilan tarpeessa. Mietin että kasvatimme hänet liian hyvin. Olisi pitänyt kohdella epäreilusti ja ottaa tikkari välillä kädestä. Ehkä olisi sopeutunut maailmaan paremmin.

Nyt ei voi käydä koulua, ei voi olla töissä kun kaikki vaan koko ajan kiusaa. Hänen kanssaan vaikea kommunikoida kun vetää herkästi herneen nenään että arvostellaan.

Valehtelua agendan eteen. Ei voi arvostaa. 

Mene töihin, lopeta häröily, iso mies.

Vierailija
17/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noita ei kyllä tähänkään asti ole hyväksytty. Nurinkurisesti nyt, kun yhteiskunnan pitäisi erinäisten lakimuutosten ja käytänteiden vuoksi muuttua aina vaan turvallisempaan suuntaan, ulina turvallisten tilojen tarpeesta vain kasvaa.

Vierailija
18/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unisex-vessat, kenelle ne on turvallista tilaa?

Vierailija
19/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valehtelua agendan eteen. Ei voi arvostaa. 

Mene töihin, lopeta häröily, iso mies.

En valehdellut. 

(sama)

Vierailija
20/30 |
08.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Turvallisemman tilan periaatteet

Kunnioita toisen henkilökohtaista fyysistä ja psyykkistä tilaa. Kunnioita itsemääräämisoikeutta. Älä koske toista kysymättä lupaa. Muista, ettet voi tietää toisen rajoja kysymättä niitä. Pyydä tilaa myös itsellesi tarvittaessa.

Älä pilkkaa, ivaa, halvenna, sysää syrjään tai nolaa ketään puheillasi, käytökselläsi tai teoillasi. Pitäydy ulkonäön arvostelusta, juoruilusta ja stereotypioiden ylläpitämisestä.

Älä tee oletuksia ulkonäköön tai toimintaan perustuen. Älä tee oletuksia kenenkään seksuaalisuudesta, sukupuolesta, kansallisuudesta, etnisyydestä, uskonnosta, arvoista, sosioekonomisesta taustasta, terveydestä tai toimintakyvystä

Anna tilaa. Pyri huolehtimaan siitä, että kaikilla on mahdollisuus osallistua keskusteluun. Älä jyrää muiden mielipiteitä ja anna puheenvuoro. Kunnioita myös toisten yksityisyyttä ja käsittele arkoja aiheita kunnioittavasti.

Kuuntele ja opi. Ota vastaan uudet aiheet, henkilöt ja näkökulmat ennakkoluulottomasti. Suhtaudu jokaiseen vastaantulevaan asiaan ja tilanteeseen mahdollisuutena oppia uutta ja kehittyä.

Pyydä anteeksi, jos olet loukannut tahallisesti tai tahattomasti muita."

Sen päivän kun näkisi, että esim. turvallisia tiloja vaativat transaktivistit oikeasti lopettaisivat muiden ihmisten pilkkaamisen, stereotypioiden vahvistamisen ja oletusten tekemisen. Tai varmistaisivat kaikkien mahdollisuuden osallistua keskusteluun jyräämättä mielipiteitä, käsitellen arkoja aiheita kunnioittavasti ja ottaen uudet näkökulmat vastaan ennakkoluulottomasti.

Eiköhän jatkossakin homma mene niin, että turvallinen tila = heidän mielestään mukava tila. Esim. huutelua genitaalifetisisteistä tuskin lopetetaan ja cissupaskojen voi jatkossakin käskeä pitää suunsa kiinni vääristä mielipiteistään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kolme