Kahdet alle kaksivuotiaat kaksoset + viideskin lapsi mutta vanhemmat ei ole parisuhteessa?
Okei. Jotain mä en nyt ymmärrä.
Heillä on kyllä kaksi eri taloa mutta ei kai se tarkoita ettei ole parisuhdetta?
Ovat eronneet esikoista odottaessa mutta silti selvästikin on yhteinen elämä ja seksiä...
Onko parisuhteen määritelmä muuttunut?
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Niin siis lasten isä on nyt vanhempainvapaalla noista pienemmistä kaksosista. Jos näin on, onko äidin edes mahdollista olla yksinhuoltaja? Missään ei nimittäin sanottu, että hän olisi yh virallisestikaan.
Mitä tulee muihin kysymyksiin, käsitin äidin puheista, että lapset on tekemällä tehty ja niitä on koko ajan lisää toivottu. Kyse ei ole siis vahingoista.
Ei sillä yksinhuoltajuusstatuksella ole mitään vaikutusta lapsilisään tai tukiin. Heillä on myös omistusasunnot ja niihin saa korkeintaan korkojen osalta asumistukea. Kaksosista on pidempi vanhempainvapaa kuin yhdestä lapsesta ja summa on sama olit sitten yh tai ei. Lapsilisään saa yh-korotuksen, jos ei ole avopuolisoa. Tässä on tosiasiallisesti kaksi eri ruokakuntaa, niin ei se nyt väärin ole saada korotettu lapsilisä. Joku väitti tukien olevan 5000-6000 e, koska asuvat erillään. Ööö, mitkä tuet?
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset elämänkoululaiset hankkivat valtavasti lapsia. Voi lapsiparkoja.
Mä taas olin innoissani, että kerrankin oli juttu muista kuin elämämkoululaisista. Vapaita ihmisiä elämässä oman näköistä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siivoushulluus ja sen korostaminen kertoo jostain traumasta, aina red flag, ettei voi olla ruokailunkaan jälkeen heti imuroimatta. Ei tasapainoinen ihminen elä noin.
On myös mahdollista, että lehtijuttua varten vähän kaunisteltiin. Kyllähän valtaosa ruokailun jäljet varmaan siivoaa - itse tosin en, mutta olenkin poikkeuksellisen sotkuinen henkilö.
Jos on neljä ihan pientä lasta sotkemassa niin sitä sotkua varmasti myös syntyy hiukan enemmän kuin yhdestä vauvasta tai pelkistä aikuisista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä voi seksiä harrastaa vaikka ei halua sitoutua parisuhteeseen. Luulisi olevan itsestäänselvää näin vuonna 2023
Siten että kumpikaan ei voisi alkaa suhteeseen kenenkään muun kanssa?
Ja noinhan lehden jutussa kerrottiin.
No niinhän siinä kerrottiin. Mikä on pointtisi?
Se pointti, että ovat kuitenkin sitoutuneet toisiinsa, kun kummallakaan ei voi olla ulkopuolista suhdetta. En ymmärrä, miten tämä eroaa tavallisesta parisuhteesta, kun ovat kuitenkin sitoutuneet toisiinsa.
Itse käsitin, että tuo johtuu enemmänkin elämäntilanteesta - kaksi maatilaa, kahdet pienet kaksoset. Se ei vielä tarkoita, että suhde pitää määritellä parisuhteeksi, jos ei yhteisten lasten hoitamisen vuoksi ehdi deittailla.
Vierailija kirjoitti:
Siivoushulluus ja sen korostaminen kertoo jostain traumasta, aina red flag, ettei voi olla ruokailunkaan jälkeen heti imuroimatta. Ei tasapainoinen ihminen elä noin.
Noin se just pitää elää, jos aikoo tuon paketin pitää kasassa. Ei se raivosiivoaminen kerran kahdessa viikossa ole millään tasolla tervettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sitä voi seksiä harrastaa vaikka ei halua sitoutua parisuhteeseen. Luulisi olevan itsestäänselvää näin vuonna 2023
Ja hankkia 5 lasta ja jakaa arki yhdessä?
Ei silti kyse parisuhteesta?
Ei ole hankittu suunnitellen viittä lasta.
Vaan heillä on kahdet kaksoset. Sekä esikoinen.
Sitä kun ei voi itse päättää, montako lasta kerralla synnyttää.
Jos sulla ei ole mitään rakentavaa ja asiallista sanomista tähänkään ketjuun, pidä se
törkyinen turpasi tukossa!
Vierailija kirjoitti:
Molemmat saa yhteiskunnan tuet ja äiti saa kaikki yksinhuoltajakorotukset. Viiden lapsen kanssa tuet yhteensä ovat noin 5000 e - 6000 e kuukaudessa.
Pihutko nyt jostain maataloustuista vai mistä? Viidestä lapsesta saa kyllä lapsilisät, mutta nehän tulisivat joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei silti kyse parisuhteesta?Ei ole hankittu suunnitellen viittä lasta.
Jos sulla ei ole mitään rakentavaa ja asiallista sanomista tähänkään ketjuun, pidä se
törkyinen turpasi tukossa!
Sen voi päättää hankkiutuuko uudelleen raskaaksi muutaman kuukauden päästä synnytettyään edelliset kaksoset. Vaikka olisi tullutkin vain yksi niin lapsia olisi silti neljä.
Vierailija kirjoitti:
Tia ja Marko eivät ole parisuhteessa, mutta elävät kuten pariskunta (mukaan lukien seksi) ja kasvattavat lapsia yhdessä. "kumpikaan ei voisi alkaa suhteeseen kenenkään muunkaan kanssa"
Mikä tekee tästä ei-parisuhteen?
Se, että olisi ihan liian tylsää kutsua sitä parisuhteeksi - jollainhan sitä pitää päästä olemaan erikoinen. Mielestäni tätä teoriaa tukee myös se, että jos he eivät Hesarissa asti erikseen vatvoisi asiaa, niin kukaan tuskin kiinnittäisi siihen mitään huomiota, vaan saisivat ihan rauhassa määritellä suhteensa kuten haluavat. Mutta sehän ei käy, kun pointti on se, että kaikki varmasti tajuavat, kuinka uniikki suhdemuoto heillä on.
Ja toki myös varmaan ne Kelan tuet, jotka moni on maininnut, mutta itsellä ei ole niistä tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
törkyinen turpasi tukossa!Sen voi päättää hankkiutuuko uudelleen raskaaksi muutaman kuukauden päästä synnytettyään edelliset kaksoset. Vaikka olisi tullutkin vain yksi niin lapsia olisi silti neljä.
Onko tässä nyt siis ongelmana se, että on hankkiuduttu raskaaksi "liian pian" tai että lapsia on liikaa? Tässä kuitenkin on kyse ihmisistä, joilla on molemmilla työ ja ammatti, eli lapsia ei elätetä yhteiskunnan tukien varassa. Ja periaatteessahan kaksosten saaminen säästää tukirahoja, koska jos lapset syntyisivät kolmen vuoden välein, pitäisi maksaa erikseen täydet äitiyspäivärahat yms molemmista. Nyt menee tavallaan samassa paketissa kaksi. Mutta tosiaan: vanhemmilla on elämä kunnossa, työ, omaisuutta, jne. En oikein tajua, mistä tässä närkästytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen asia kuin ehkäisykin on keksitty, että jos ei ole parisuhteessa mutta haluaa seksiä, niin joka kerralta ei oo pakko tehdä mukuloita.
Hyvä tulonlähde ja yhteiskunta maksaa. Mä tunnen yhden naisen, jolla kunnan iso rivari saunoineen, hulppea piha ja useita lapsia, varmaan liki 10. Parin vuoden välein tekaisi aina eri ukolle. Pubista näytti tulevan maha pystyssä taas kun viimeksi näin. Hänen vanhin tyttärensäkin asuu samassa kämpässä lapsensa kanssa, eli varhain on aloitettu. Sukupolvelta toiselle menee.
Ja on koiraa ja kissaa, rööki palaa huulessa ja kalja maistuu. Perhehoitajat ja mitkä lie avustajat siellä käy ja päivääkään ei ole ollut töissä tuo mamma. Instassa kuvia. Kakarat ja koirat ympärillä ja hyvin pyyhkii, bilekuvia sit kans, varaa näyttää olevan ihan hyvin elellä. Jos sattuu vahinko, ja "joutuu" johonkin työhön, loppuu se aika äkkiä, kun tuollainen kakaralauma sairastaa, kukin vuoronperään. Viikkojen poissaolo.
Ja joo, en ole kateellinen.
Kivaa on. Mutta toi loppuu siinä 45-50:n hujakoilla, kun ei ole eikä tule enää pieniä lapsia. Siinä vaiheessa sitten mennään kouluun opiskelemaan eka ammattitutkinto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tia ja Marko eivät ole parisuhteessa, mutta elävät kuten pariskunta (mukaan lukien seksi) ja kasvattavat lapsia yhdessä. "kumpikaan ei voisi alkaa suhteeseen kenenkään muunkaan kanssa"
Se, että olisi ihan liian tylsää kutsua sitä parisuhteeksi - jollainhan sitä pitää päästä olemaan erikoinen. Mielestäni tätä teoriaa tukee myös se, että jos he eivät Hesarissa asti erikseen vatvoisi asiaa, niin kukaan tuskin kiinnittäisi siihen mitään huomiota, vaan saisivat ihan rauhassa määritellä suhteensa kuten haluavat. Mutta sehän ei käy, kun pointti on se, että kaikki varmasti tajuavat, kuinka uniikki suhdemuoto heillä on.
Ja toki myös varmaan ne Kelan tuet, jotka moni on maininnut, mutta itsellä ei ole niistä tietoa.
Jännä, että moni koki juuri tuon noinkin triggeröiväksi asiaksi, että eivät ole parisuhteessa. Itselleni se oli lehtijutussa vain pieni sivuasia, kun itsellä kiinnittyi huomio vain melko haastavaan palettiin: kaksi maatilaa, kahdet kaksoset. Itse koen, että on lähinnä yhdentekevää, ovatko parisuhteessa vai määrittelevätkö suhteensä jotenkin muuten. Ja onhan tuossa järkevä pointti sekin, että nyt lapset ovat täyssisaruksia, se helpottaa aikanaan esim. perintöjen jakoa, kun ei ole mitään sekavaa uusperhehässäkkää. Että siinä mielessä järkevääkin hankkia lapset mieluummin yhden ja saman ihmisen kanssa kuin että kumpikin hankkisi lapsia tahoillaan uuden kumppanin kanssa. Deittailu voi olla maalla asuvalle vaikeaa, etenkin kun kuviossa on lapsi/lapsia, joten ehkäpä käytännön syistä muutenkin helpompaa hoitaa lisääntyminen eksän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
törkyinen turpasi tukossa!Sen voi päättää hankkiutuuko uudelleen raskaaksi muutaman kuukauden päästä synnytettyään edelliset kaksoset. Vaikka olisi tullutkin vain yksi niin lapsia olisi silti neljä.
Onko tässä nyt siis ongelmana se, että on hankkiuduttu raskaaksi "liian pian" tai että lapsia on liikaa? Tässä kuitenkin on kyse ihmisistä, joilla on molemmilla työ ja ammatti, eli lapsia ei elätetä yhteiskunnan tukien varassa. Ja periaatteessahan kaksosten saaminen säästää tukirahoja, koska jos lapset syntyisivät kolmen vuoden välein, pitäisi maksaa erikseen täydet äitiyspäivärahat yms molemmista. Nyt menee tavallaan samassa paketissa kaksi. Mutta tosiaan: vanhemmilla on elämä kunnossa, työ, omaisuutta, jne. En oikein tajua, mistä tässä närkästytään.
En tietääkseni ole närkästynyt mistään? Kommentoin ainoastaan tuolle joka kehotti ihmisiä pitämään törkyisen turpansa tukossa koska niittä viittä lasta ei oltu suunniteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se pointti, että ovat kuitenkin sitoutuneet toisiinsa, kun kummallakaan ei voi olla ulkopuolista suhdetta. En ymmärrä, miten tämä eroaa tavallisesta parisuhteesta, kun ovat kuitenkin sitoutuneet toisiinsa.
Itse käsitin, että tuo johtuu enemmänkin elämäntilanteesta - kaksi maatilaa, kahdet pienet kaksoset. Se ei vielä tarkoita, että suhde pitää määritellä parisuhteeksi, jos ei yhteisten lasten hoitamisen vuoksi ehdi deittailla.
Eivät seurustele muiden kanssa, mies on käynyt säännöllisesti viikonloppuisin katsomassa perhettä. Ja uusi raskaus alkoi isompien kaksosten ollessa 4 kk. Mies asunut nyt pienempien kaksosten syntymän jälkeen perheen luona. Hesarin jutun mukaan miehen tila on metsä- ja viljatila, joten voi asua perheensä luona. Ja eronneet (tai päättäneet, etteivät ole parisuhteessa !) jo silloin, kun vanhinta lasta odotettiin. Noiden vanhempien "parisuhde" on sitten ilmeisesti itse määriteltävä mielentila, vaikka ulkopuoliset helposti näkevätkin sen parisuhteena, missä ainakin on pariteltu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse oli yhdestä lauseesta lehtijutussa, joka käsitteli ihan muuta asiaa. Meinaatko tosiaan, että ovat itse ottaneet yhteyttä lehteen, joka sitten tahdottomana tekee jutun, vaikka ei yhtään olisi kiinnostunut? Onhan tuo elämäntilanne erikoinen, ja itseäni ainakin kiinnosti se nimenomaan kaksien kaksosten vuoksi.
Viiden lapsen vanhemmat ovat ahkeria, saavat homman pyörimään ja ovat onnellisia, eivätkä valita mistään. Ulisijat ulisee, on se niin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät seurustele muiden kanssa, mies on käynyt säännöllisesti viikonloppuisin katsomassa perhettä. Ja uusi raskaus alkoi isompien kaksosten ollessa 4 kk. Mies asunut nyt pienempien kaksosten syntymän jälkeen perheen luona. Hesarin jutun mukaan miehen tila on metsä- ja viljatila, joten voi asua perheensä luona. Ja eronneet (tai päättäneet, etteivät ole parisuhteessa !) jo silloin, kun vanhinta lasta odotettiin. Noiden vanhempien "parisuhde" on sitten ilmeisesti itse määriteltävä mielentila, vaikka ulkopuoliset helposti näkevätkin sen parisuhteena, missä ainakin on pariteltu.
Eikö parisuhde AINA ole itse määriteltävä mielentila? Itse olen eronnut lasteni isästä vuosia sitten, ja olen sen jälkeen ollut suhteessa naisen kanssa. Lasteni kevätjuhlassa ja vanhempainilloissa muut ihmiset varmasti oelttavat minut ja ex-mieheni pariskunnaksi, ja toisaalta kun käyn nykyisen kumppanini kanssa leffassa, kahvilla, tms valtaosa varmaan luulee meitä ystävyksiksi (etenkin koska emme näytä miltään stereotyyppisiltä lesboilta). Määrittyykö parisuhteeni siis sen mukaan, mitä muut olettavat tai näkevät, vai määrittyykä parisuhteeni sen mukaan, miten itse asian koen? Eli olenko nyt siis heterosuhteessa vai lesbosuhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö parisuhde AINA ole itse määriteltävä mielentila? Itse olen eronnut lasteni isästä vuosia sitten, ja olen sen jälkeen ollut suhteessa naisen kanssa. Lasteni kevätjuhlassa ja vanhempainilloissa muut ihmiset varmasti oelttavat minut ja ex-mieheni pariskunnaksi, ja toisaalta kun käyn nykyisen kumppanini kanssa leffassa, kahvilla, tms valtaosa varmaan luulee meitä ystävyksiksi (etenkin koska emme näytä miltään stereotyyppisiltä lesboilta). Määrittyykö parisuhteeni siis sen mukaan, mitä muut olettavat tai näkevät, vai määrittyykä parisuhteeni sen mukaan, miten itse asian koen? Eli olenko nyt siis heterosuhteessa vai lesbosuhteessa?
No etkö ole lesbosuhteessa, näin mielestäni. Voithan esiintyä miehesi kanssa ilman olettamaa, että olet hänen kanssaan parisuhteessa.
"kiintymykseen ja seksuaalisuuteen perustuva kahdenvälinen suhde", tällaisen määritelmän löysin parisuhteesta.
Ko pariskuntaa ajatellen kuitenkin, kun selvästi heidän välillään on seksiä, siksi ihmettelin, miksi he kieltävät sen, että ovat parisuhteessa? Ilmeisesti sitten se kiintymyksen tunne puuttuu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta se sitoutuminen toiseen on se, milloin voi puhua parisuhteesta.
Onko ystäväsi myös sopinut miehen kanssa, että kumpikaan ei ryhdy minkäänlaiseen suhteeseen kenenkään toisen kanssa?