Youtube videoista, muiden kuvien ja videoiden käyttö omissa. Onko siis ok? Eikö se ole laitonta?
Youtube videoista, muiden kuvien ja videoiden käyttö omissa. Onko siis ok?
Eikö se ole laitonta?
Kommentit (20)
Luulisi, että voisi harmittaa jos saa haasteen?
Vai eikö voi saada?
Voinko siis tehdä tälläisen kanvan ja rikastua? Vai onko väärin?
Siis haluat tehdä youtubekanavan, missä käytät muiden videoita ja kuvia? Kyllähän moni noin tekee, mutta siihen pitää pistää alkuperäinen lähde.
Saat näyttää muiden luomaa materiaalia 20 sekuntia kerrallaan maksamatta tekijälle. Tämän jälkeen syyllistyt tekijänoikeus rikkomukseen jota nyt kuitenkaan jewtubessa kukaan valvoo ellei itse tekijä älähdä.
Vierailija kirjoitti:
Saat näyttää muiden luomaa materiaalia 20 sekuntia kerrallaan maksamatta tekijälle. Tämän jälkeen syyllistyt tekijänoikeus rikkomukseen jota nyt kuitenkaan jewtubessa kukaan valvoo ellei itse tekijä älähdä.
20 sekuntia?
Eli myös kuvia koskee?
Mielestäni suuri osa sisällöstä on tätä. Miksi se ei ole laitonta?
Ahaa
20s on riittävästi, sitten vaan vaihtaa videoo mikä taustalla
siis jos kertoo esim tarinaa putesta
voiko joku antaa lähettä tuolle 20 s säännölle?
Onks Youtubessa tollanen 20sec raja? Itse olen olettanut, että tekijänoikeudet on 100% suojassa, jollei toisin ole tekijä määritellyt (katsokaa millä lisenssillä video tms on julkaistu). Toki usassa oli joku oma "fair-use" juttu näissä. Tokihan asialliset varmasti kysyy luvan toiselta, ja saanee luvan, joko maksutta, tai jollain hinnalla. Riippuen lisenssistä, voi riittää, että ilmoittaa oman videon yhteydessä lähteen.
Vierailija kirjoitti:
käytä googlea
Vaihteleeko sallittu lainauspituus eri somekanavilla? Olen kuullut kolmen minuutin säännöstä,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
käytä googlea
eikö sitä nyt voi tänne laittaa kaikkien tiedoksi?
En edes usko väitettä
Mites sellaisen "sisällön tuotanto" jossa reagoidaan kun joku ragoi jollekkin. Ihan käsittämätön kaikukammio. Ja tällaista ihmiset katsoo? Kukaan ei enää opi mitään.
YouTubessahan on hirveä määrä iilimatoja, jotka tekee muiden kontentista koosteita ja analyysejä. Tehdään jotain feikkireaktioita johonkin musavideoon. Onneksi tällaisen turhuuden voi kiertää kaukaa kun kanavia on satoja miljoonia.
On laitonta ladata toisten videoita, jolleivat ole ilmaisjakelussa. Silloin niissä on koodihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.fi
Hmm. Jos kirjoittaisin kirjan, voisin lisätä erikseen siihen, mitä kohtia joku saa käyttää tai lukea videolla - vai onko koko kirja käytettävissä. Samoin kuvien suhteen, voi olla rajattu tai vapaa.
YouTuben sivuilla sanotaan, että jos käyttää toisten materiaalia, siitä joutuu maksamaan tekijänoikeuskorvauksina tietyn prosenttiosuuden.
En käyttäisi ainakaan mitään sellaista musiikkia mihin minulla ei ole oikeuksia, sillä ohjelma tunnistaa sen yleensä jo latausvaiheessa, joskus myöhemmin.
Kuvat ja filminpätkät voi olla vaikeampi tunnistaa, mutta olen huomannut, että hyvinkin suositut tubettajat käyttävät pieniä pätkiä leffoista, eli ilmeisesti jokin aikaraja on tosiaan olemassa, mistä isot yhtiöt ei älähdä.
Kaikki aina käyttää muiden videoita ja ohjelmien pätkiä kuvia luvatta.
Onko siis ok?
Ja miten ihmiset uskaltaa?
Vai eikö voi joutua maksamaan?