Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lasten ja nuorten lukutaito tuntuu olevan aiempaa heikompi

Vierailija
07.02.2023 |

Työskentelen koulupsykologina, ja osana oppimistutkimuksia arvioin usein myös oppilaiden lukutaitoa ja mahdollisia lukivaikeuksia. Minulle valikoituvat oppilaat eivät toki edusta koko oppilaiden kirjoa, mutta myös opehuoneessa kuulee usein, että lasten ja nuorten lukutaito on nykyään paljon heikompi kuin vielä vuosikymmen sitten. Kasvavassa määrin oppimistutkimuksissa todetaan, että lukemisen taustataidoissa ei ole puutteita, eli lukivaikeutta ei pitäisi olla, mutta silti yläkoulun loppupuolella olevan nuoren lukutaito on 2. luokkalaisen tasolla. Harjoituksen puute näkyy äärimmäisen selvästi.

Tuntuu siltä, että kodeissa yksinkertaisesti luetaan ja harjoitetaan lukutaitoa paljon aiempaa vähemmän. Koulujen lukemisopetusta on käsittääkseni jopa lisätty, mutta se ei korvaa vapaa-ajan harjoittelua. Monilla tosiaan lukutaito kehittyy siinä 1.-3. luokilla, mutta kun koulussa varsinainen lukemisopetus väistyy, ei edistymistä enää tapahdukaan. Sitten yläkoulussa on aivan tuskaa lukea kokeisiin.

Ei ole tarkoitus syyllistää, en itsekään enää lue näin älypuhelinaikakaudella lainkaan tarpeeksi. Oman yläasteen aikana lueskelin Dostojevskia, nyt joku dekkarin lukeminen on jo liian vaativaa, kun keskittymiskyky on samaa luokkaa kuin pissahädästä kärsivällä oravalla.

Miten lapset ja nuoret saisi innostumaan lukemisesta? Vai pitääkö vain hyväksyä se, että nykyinen sukupolvi tulee lukemaan selvästi vanhempiensa sukupolvea hitaammin lopun ikäänsä, ja sopeutua siihen?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielletään jo vauvoilta pääsy kirjastoon!

Vierailija
2/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat eivät enää edes lue lapsille iltasatuja, laitetaan vain joku äänikirja pyörimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsille pitäis antaa enemmän luettavaksi lyhyitä kirjoja tai sarjakuvia joka saattaisi innostaa pidempään lukemiseen

Vierailija
4/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat eivät enää edes lue lapsille iltasatuja, laitetaan vain joku äänikirja pyörimään.

Tää on valitettavan totta. Moni tuttu valittaa kun lapselle lukeminen on niin vaikeaa ja kysyttäessä mitä kotona tykkäätte lukea, menee tutut vaikeaksi. Eli eivät edes lue kotona tai kannusta lasta lukemaan, äänikirjat tai YouTube vaan pyörimään ja sillä hyvä

Mä tapaan työni puolesta paljon nuoria tai just täysi-ikäiseksi tulleita ja monella heilläkin tuntuu olevan lukemisessa ja luetun ymmärtämisessä paljon haasteita :/

Vierailija
5/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeaa ajatella, että peruskoulun voi päättää niin, että lukutaito on kuin kakkosluokkalaisella.

Vierailija
6/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut lapsille ja ostanut pitkät rivit kirjoja.

Hyvin vähän he lukevat silti.

Vierailija
7/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein psykologit määräävät tälläisessä tilanteessa kaikenlaisia helpotuksia heikon lukutaidon takia. Miksi ei määrätä lisää harjoitusta? Siis tilanteessa, jossa heikko lukutaito ei johdu lukivaikeudesta? Itselläni on lukihäiriö ja paras apu siihen oli valtava määrä lukemista.

Vierailija
8/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vähän aikaa lukemiseen.

Sama työelämässä. Ei kerkeä kuin kotona käydä nukkumassa.

Liian kova kiire.

Vierailija
9/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein psykologit määräävät tälläisessä tilanteessa kaikenlaisia helpotuksia heikon lukutaidon takia. Miksi ei määrätä lisää harjoitusta? Siis tilanteessa, jossa heikko lukutaito ei johdu lukivaikeudesta? Itselläni on lukihäiriö ja paras apu siihen oli valtava määrä lukemista.

Lukutaidon ja uuden tiedon harjoittelu täytyy erottaa toisistaan, jos mennään jo yläluokilla. Lukemista on tärkeä harjoitella ja itse ainakin korostan sitä, mutta eihän ketään pakottaa voi. Sitten sen oppilaan pitäisi oppia myös fysiikkaa, ja siihen voi sitten käyttää esimerkiksi äänikirjoja. Jos ei yhtään avitettaisi, olisi se vähän sama kuin laittaa keskimääräinen suomalainen aikuinen käymään korkeakoulu ruotsiksi. Kieli on opetettu ja sinällään pitäisi sujua, mutta suurimmalle osalle olisi aivan tuskaa, eikä tuottaisi tulosta. Lukutaidon puute ei myöskään ole suoraan älykkyyden puutetta, ja oppimiskykyä pitäisi pystyä osoittamaan muutenkin kuin lukemalla ja kirjoittamalla.

Siinä olet oikeassa, että lukutaidon kehittämisessä tärkeintä on harjoitella ihan turkasen paljon.

Ap

Vierailija
10/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupsykologiksi olet kyllä harvinaisen pitkäpiuhainen. Mistä tässä nyt on jo vuosikaudet oltu huolissaan? Mitä lukemattomat (heh) tutkimustulokset ovat osoittaneet jo pitkään? Aivan, lukutaito on laskenut kuin lehmän häntä.

Minä olen huolissani siitä, että vasta nyt psykologista "tuntuu" lukutaidon heikentyneen.

Tosin en ole yllättynyt. Oma kokemukseni koulupsykologeista oppilashuoltopalavereissa on se, että ainoat neuvot ovat luokkaa "katsellaan vielä" ja "kokeillaanko tarravihkoa". Tajuan kyllä, että resurssipula se siellä teilläkin käsiä sitoo, mutta opettajilla on ollut lasten puolesta akuutti hätä jo pitkään, eikä mistään saa apua.

T. Ope

Vierailija
11/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut tämän saman väitteen, ja aina syytetään kotia. Mutta mietitääs hetki, mitä siellä kouluissa puuhataan.

Oma kolmasluokkalaiseni oli tänään neljä tuntia koulussa. Ekalla tunnilla opettelivat läppäreiden käyttöä, tokalla pelasivat matematiikan tunnin ohessa monivalintapeliä kännyköillä, jossa aiheena kertotaulut. Vikoilla tunneilla katsoivat elokuvaa sekä saivat itse valita yhden tehtävän läksyksi siitä matematiikasta.

Tämä päivä ei ollut mikään poikkeuspäivä, eikä koulukaan ole mikään erikoinen, tavallinen peruskoulu tavallisessa lähiössä. Olen nyt useamman viikon ihmetellyt tätä "valitse itse kotiläksysi"-hommaa, kuten myös aina lisääntyviä älylaitteita (9-vuotiaalla niitä arkikäytössä koulussa nyt kolme, joista kaksi koulun puolesta) opetuksessa. Minusta Kahootin(?) pelaaminen useamman kerran viikossa tunnilla ei ole opiskelun kannalta mielekästä, mutta en toisaalta ole itse opettaja. 

Vierailija
12/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille luettiin joka ilta lapsena iltasatu ja kirjastoon mentiin perheen kanssa aina säännöllisesti. Nyt aikuisenakin luen. En osaa muutakaan tehdä. Koen kirjojen maailmat kaikkein mielenkiintoisiksi, koska niissä saa viettää aikaa pidempää kuin elokuvan parissa. Lisäksi tykkään "nähdä" itse ja lukiessa omaa mielikuvitustaan saa käyttää. 

Vierailija
13/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpompaa paritella samalla jos ei tarvitse itse lukea.

Vierailija
14/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kirja voi kilpailla jonkun ruudun kanssa, missä kaikki lävähtää silmille helposti vaivaa näkemättä. 

Lukeminen on palkitsevaa, mutta ensin kirja pitäisi saada jotenkin markkinoitua noille lukemattomille lapsille. Haastavaa. 

Vierailija
15/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksaako nykyajan lapset sitten kuunnella satuja, jos niille lukee? Minulla ei ole lapsia, en siis tiedä. Mutta itse rakastin iltasatutuokiota. Sehän ei ollut se pelkkä satu, vaan se että vanhemmilla oli se pieni hetki aikaa kiireisen päivän päätteeksi. 

Vierailija
16/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykylapset eivät välttämättä löydä samaistumispintaa klassikkokirjallisuudesta. Jossei ole elänyt tiettyä aikakautta eikä historia ole intohimon kohde jo lapsena, aika harva nykylapsi kiinnostuu Viisikon piknikeistä tai Annin pikkuvanhasta meiningistä. Nykykirjoista Tatu ja Patu ovat uponneet omilleni parhaiten, siellä on omaperäistä huumoria ja kaikinpuolin laadukas meininki muutenkin. Mutta sitten kun noista on kasvettu ulos...no, jossei kiinnosta yliluonnolliset noita/vampyyri/ihmissusi-jutut (tai ysärin Härköset), eipä se nuortenkirjallisuus niin kummoisaa ole. 

ps. Japanilaiset sarjakuvat suomeksi käännettynä ovat kelvanneet toiselle lapsistani, tosin vain muutama sarja, joissa ei ole perinteisiä sukupuolirooleja tai romanttista juonta. 

Vierailija
17/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt 80-luvulla ja viettänyt lapsuuttani 90-luvulla. Paljon on minun ikäisiä aikuisiakin, jotka eivät lue. Noihin aikoihin alkoi tulla muutakin viihdettä kuin kirjat. Tuli Commodore, Nintendo, videot.  Kolmoskanavakin saapui ja ohjelmaa oli jopa 21.00 jälkeenkin!

Vierailija
18/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian vähän aikaa lukemiseen.

Sama työelämässä. Ei kerkeä kuin kotona käydä nukkumassa.

Liian kova kiire.

Silti kaikilla on aikaa somettaa.

Vierailija
19/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukutaidon ja uuden tiedon harjoittelu täytyy erottaa toisistaan, jos mennään jo yläluokilla. Lukemista on tärkeä harjoitella ja itse ainakin korostan sitä, mutta eihän ketään pakottaa voi. Sitten sen oppilaan pitäisi oppia myös fysiikkaa, ja siihen voi sitten käyttää esimerkiksi äänikirjoja. Jos ei yhtään avitettaisi, olisi se vähän sama kuin laittaa keskimääräinen suomalainen aikuinen käymään korkeakoulu ruotsiksi. Kieli on opetettu ja sinällään pitäisi sujua, mutta suurimmalle osalle olisi aivan tuskaa, eikä tuottaisi tulosta. Lukutaidon puute ei myöskään ole suoraan älykkyyden puutetta, ja oppimiskykyä pitäisi pystyä osoittamaan muutenkin kuin lukemalla ja kirjoittamalla.

Siinä olet oikeassa, että lukutaidon kehittämisessä tärkeintä on harjoitella ihan turkasen paljon.

Ap

Tässä vaan käy nyt niin, että laiskuuttaan lukemaan oppimaton fiksu oppilas, ei koskaan pääse kehittymään maksimiinsa.  Jos hänet pakotettaisiin opettelemaan kunnon lukutaito voisivat korkeakoulujen ovet avautua sitten aikuisena. Jos vaan helpotetaan, ei lukutaito koskaan kehity riittävän hyvälle tasolle. Yksinkertaisissa töissä fiksu tyyppi kuitenkin turhautuu.

Jos olisin itse saanut alakoulussa helpotuksia, en missään tapauksessa olisi saanut kehitettyä oppimistrategioita, joiden avulla selvisin yliopisto-opinnoista.

Vierailija
20/35 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:n keskittymiskyky ei riitä edes dekkariin, jos hän on aiemmin lukenut sujuvasti vaativimpiakin kirjoja? Mulla on adhd ja pystyn helposti keskittymään kiinnostavaan kirjaan ihan samalla tavoin kuin nuorempana. Oikeasti kyse ei ole varsinaisesta keskittymiskyvystä, vaan ihan siitä, että nykyään viihteen määrä on kasvanut eksponentiaalisesti viimeisten kymmenen vuoden aikana. Nyt ihmisillä on vaan entistä enemmän valinnan varaa viihteen suhteen, jolloin vähänkin tylsemmät jutut putoavat helposti pois.