G: Mitä tekisit toisin?
Mieleeni on tullut useita asioita joita tekisin toisin jos vielä saisin kolmannen vauvan. Tai mitä tulen tekemään toisin näiden kahden lapsen kanssa.
Nyt siis vaan tulemaan juttuja, on mukava lukea muuten vaan tai saadakseen joitain vinkkejä :)
Kommentit (27)
Jos nyt vielä saisin lapsen
- nukuisin enemmän, päivällä tai silloin kun mahdollista
- järjestäisin 1-2 " vierailutuntia" sukulaisille ja tutuille synnytyksen jälkeisinä viikkoina enkä päästäisi ketään kylään muulloin.(Kutsumattomia vieraita juoksi meillä alkuun viikonloppuisin tasaisena virtana. en voinut levätä enkä imettää, vauva huusi ja kaikilta paloi pinna.)
- lopettaisin yösyötöt aikaisemmin esim. 7kk iässä. (nyt isä alkoin nukkua vauvan kanssa 9kk jälkeen)
- en stressaisi kehitysvaiheita ja pelkäisi kehityshäriöitä
- ostaisin vähemmän vauvatarvikkeita uutena
- huolehtisin kunnostani paremmin, kävisin kuntosalilla tai lenkillä
- järjestäisin enemmän aikaa parisuhteelle
Meillä esikoinen oli niin terve, tyytyväinen ja ihana vauva, etten kertakaikkiaan saanut päähäni mahtumaan, ettei sillä ole mitään hätää. Siinäpä sitten kyttäsin ja stressasin (" minä en vaan huomaa, voisinko tehdä jotain paremmin..." ) ja Ihan Turhan Takia.
On turhaa turhautua siitä, ettei asioita voi tehdä paremmin, pienen vauvan tarpeet ovat kuitenkin aika yksinkertaiset.
Minulla oli (kesäaikaan) mm. kolmen peiton/viltin (+harsojen) systeemi, jolla pystyin säätämään vauvan lämpötilaa mahdollisimman tarkkaan (eri paksuiset ja eri kuohkeuksiset, jotka varaavat lämpöä eri tavoin).
Mutta mistäpä sitä saisi järkeä päähänsä hankittua...ja kun olin luullut että vauvat itkevät (" äiti oppii tunnistamaan vauvansa itkusta..." ), no minä en oppinut kun pieni ei itkenyt, oli hitaasti kiihtyvää lajia ja jo hänen ähinäänsä ja pieneen levottomuuteen reagoitiin ja reippaasti.
Rianna80:
" Unirytmistä en osaa sanoa sen tarkemmin mutta on hyvä opettaa vauva alusta saakka nukahtamaan itse. Hyvä kirja on Tracy Hogg -Opi kuuntelemaan vauvaasi. Tässä linkki siihen:
http://ok.otava.fi/pagesingle.cfm?book=2 25 "
Nyt muistinkin taas lisää, olin lukenut tuo yo. kirjan odotusaikana, ja miehen kanssa oltin molemmat ihan, et jee jee, näin tää homma menee. Noh, eka kuukausi tai kaksi olisivat voineet olla PALJON helpompia, jos ko. kirjaa EN olisi lukenut... Siis meidän tytsyä ei vieläkään saisi ängettyä mihinkää EASY-ohjelmaan (eat, activity, sleep, you), alusta lähtien tyttö nukkunut sen verran vähän, että tarvitsee valveillaolojaksolla useamman kerran ruokaa, mutten ehkä meneekin. Eli mitä tekisin toisin, jättäisin opukset omaan arvoonsa, ja IHAN ITTE tarkkailisin vauvaa ja muodostaisin omat systeemit, heti alusta. Tuossa kirjassa hyvää olivat kyllä ne merkit, et jos vauva tekee nöin ja näin, niin se tarkoittaa että on väsynyt, nälkä tms.
ihana toi juttu noista peittorakennelmista... vähän mä repesin :-D Siis en tietenkään ilkeyttäni vaan hyväntahtoisesti just siitä, että koko ajan muka-pitää olla kauhea yrittäminen päällä. Ja allekirjoitan ton opusten jättämisen omaan arvoonsa -joskus tuntuu, että kaikkein eniten " pihalla" ja stressaantuneita on ne, jotka on hulluna valmistautuneet ja lukeneet opuksia.
-En ostaisi yhtään leluja alle 1vuotiaalle. Niitä on saanut lahjaksi aivan riittävästi. Vauva saa tarpeeksi virikkeitä tavallisista kodin esineistäkin.
-En ottaisi äitiyspakkausta, sillä sen vaatteet on jäänyt käyttämättä kun kaapissa on ollut vaihtoehtona kauniimpia itse ostettuja (kaupasta tai kirpparilta) tai lahjaksi saatuja.
-En ostaisi alle 1vuotiaalle ollenkaan uusia kalliita vaatteita, sillä kirppareilta löytyy mahdottomasti lähes käyttämättömiä uudenveroisia. Tuoreet äidit ovat ostaneet pienen pieniä vaatteita etukäteen liikaa ja lapsi onkin kasvanut niistä ulos alta aikayksikön. Kalliita merkkivaatteita lapsi kaipaa vasta kouluiässä, joten on hyvä säästää vauva aikana rahaa tulevaisuuteen, niihin käytettäväksi.
-Imettäisin niin pitkään että lapsi alkaa juoda lehmän maitoa mukista (eli yli 1v). Imetin 10kk jonka jälkeen lopetin ja jouduin ottamaan käyttöön tuttipullot. Tuttipullojen jokapäiväinen pesu on yhtä tuskaa. Kädet kuivuu Fairysta ja lapsen nukahdettua illalla olisi muutakin puuhaa kuin tiskata. Tiskikoneeseen kun ei voi laittaa tuttiosia, ja muutenkaan meillä ei kone ole täynnä joka päivä.
-En totuttaisi tuttiin. Tuli todettua esikoisen (1v) kanssa että tutti on turha kapistus. Lapsellani ei sellaista ikinä ollut käytössä ja siitä ei ole ollut mitään haittaa. Ei ime peukkua tai huuda kaupassa. Rauhoittuu puhumalla, kun on siihen aina tottunut.
-Lisäksi opettaisin omaan pinnasänkyyn ja omaan huoneeseen nukkumaan mahdollisimman pienenä, niin rauhoittuu heti kaikkien yöunet.
Ensin pari kommenttia
Hauskaa oli kyllä lukea, kuinka joku sanoi seuraavan lapsen kohdalla nukkuvansa kun vauvakin nukkuu. Mutta entäs kun esikoinen ei silloin nukukaan? ;)
MAARIA: Kuinka niin tuttipullon osia ei saa pestä koneessa? Minä ainakin olen pessyt...
Meillä tehdään toisin:
- en anna nukahtaa tissille (johti melkoisiin ongelmiin esikon kanssa)
- en nukuta vieressä, jottei tulisi tilannetta, että nukahtaa tissille
-aloitan kiinteät heti 4 kk iässä (ettei nälkäisenä alkaisi heräilemään vähän väliä)
-opetin heti tutille ja myös pulloa annan silloin tällöin jotta tuntuma säilyy
- otin liinaan jo heti laitoksella
-kestoilu aloitettin kans ihan heti
- en stressaa ihan joka asiasta
Ninnu ja pojat 1v 9 kk ja 2 kk
Samoin:
- reagoin välittömästi vauvan tarpeen ilmaisuille, en jää odottamaan itkua (tämä voi olla vaikeaa, kun on sitten jo toinen 3 1/2-v kotona)
- yritän parhaani imetyksessä
- pidän selkeät rytmit (olen huomannut että esikoisella se on ollut tärkeää)
- pidän paljon sylissä
- annan tuttia jos kaipaa (mitään ongelmaa en kokenut tutista vaikka esikoinen käytti melkein 2-vuotiaaksi)
Eri tavalla:
- ostan unipussin - en aio juosta pitkin öitä katsomassa onko peitto päällä ja vauvalla varmasti lämmin
- en stressaa koko ajan onko kaikki hyvin jos kerran on
- otan muutenkin rennommin
- koitan nukkua päivällä