Kannattaako kuunnella intuitiota? Jotenkin huono fiilis lähimmästä päiväkodista
En osaa tarkkaan määritellä miksi tutustumiskäynnin jälkeen jäi jotenkin huono fiilis siitä päiväkodista. Tapaamamme opettaja oli ihana, todella taitava ja mukava, hän oli mielestäni ihan parasta siinä paikassa. Mutta muuten. Piha oli pieni, siinä ei ollut mitään vihreää vaan asfalttia ja sitten sepeliä keinun alla. Sisätilat oli sokkeloiset, ei erityisen viihtyisät. Vain osalle lapsista oli kerrossängyt, osa kuulemma nukkuu päiväunet patjalla lattialla. Muu henkilökunta oli lasten kanssa pihalla kun kävimme ja he vain istuivat vierekkäin yhdellä penkillä, mitään kontaktia lapsiin ei ollut. Jotenkin jäi kolkko olo kun sieltä lähdimme kotiinpäin. Mutta se on vain olo, en osaa nimetä yhtään oikeasti huonoa asiaa sieltä. Joten miten on, kannattaako kuunnella intuitiota näissä? Vai olenko ihan hakoteillä?
Kommentit (70)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noo
Olen huomannut, että aika usein ensimmäistä lastaan päiväkotiin laittavat suhtautuvat hyvin, hyvin kriittisesti päiväkotiin. Sitä kriittisemmin, mitä pienempi lapsi on.
Tietenkin kuuluukin olla joku vaatimustaso, mutta usein kritiikki kohdistuu hieman epäoleellisiin asioihin.
Emme me voi tietää onko päiväkoti hyvä vai ei. Kuvailemasi asiat eivät kerro juuri mitään, kuulostaa tavalliselta.
Onko siis tavallista, että pihalla oleva henkilökunta ei ole missään kontaktissa lapsiin vaan istuvat penkillä, juttelevat keskenään eivätkä edes vilkuile selän takana olevia keinuja mitä siellä tapahtuu? Eivätkä vaikuta paljoa katselevan lasten suuntaan muutenkaan. Ap
Kyllä se pihavalvonta pitää olla kunnossa ja aikuisten keskittyä vahtimaan lapsia eikä juoruamaan keskenään. Jos leikit ovat hyvässä vauhdissa ja homma rullaa, ei tarvi aktiivisesti aikuisten mennä sekaan. Itse olen päiväkodissa töissä ja pihavalvonta on asia minkä pomo vahtii ja muistuttaa. Ei auta mikään selitys jos keinuilla sattuisi eikä kukaan edes katsoisi sinnepäin.
Niin olen siis olettanut, että ei aikuiset koko aikaa lasten kanssa leiki, mutta jokaiseen lapseen pitää olla koko ajan aktiivinen näköyhteys jollain aikuisella. Tältä ei vaikuttanut asia kun kävimme siellä. Minusta vapaata leikkiäkin pitää välillä käydä ohjaamassa jos meno yltyy liian vauhdikkaaksi tai huitomiseksi tai jos joku lapsista jaa yksin ja ulkopuolelle. Tältäkään ei toiminta vaikuttanut vaan lähinnä aikuiset näytti kyllästyneiltä. Ap
Mitä olette mieltä tuosta, että johtajan työhuone on toisessa päiväkodissa eli hän ei ole yleensä paikalla ja sitten henkilökunnasta osa on vaihtuvia sijaisia? Minua tuo kuvio epäilyttää. Ensinnäkin saako sijaiset perehdytystä, kun esimies ei ole paikalla? Kuka vahtii, että henkilökunta toimii kuten pitääkin? Vai elääkö työntekijät kuin pellossa kun kukaan ei vahdi heitä? Entä jos on vaikeita työtilanteita niin mitenhän he saa niihin apua jos esimies on aina muualla?
Ap
Minä kuuntelisin mutta vaikea noista on tosiaan tietää. Mutta lapsi kuitenkin viettää ison osan päivästään hoidossa niin kyllä paikalla on väliä.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kuuntelet intuitiota.
Entä jos intuitio on väärässä? Voiko se joskus olla?
Jos epäilyttää, niin melko huono alku. Sun pitäisi pystyä luottamaan päiväkotiin, jotta elämä rullaa. Lapsi taatusti vastustaa päiväkotiin menoa ainakin jossain välissä. Siinä on vanhemman vaikea vakuuttaa lapselle, että päiväkodissa sujuu, jos ei edes itse luota päiväkodin olosuhteisiin.
Itse en ole ikinä törmännyt pk:n aikuisiin, jotka istuisivat pihalla. Mitähän he sisällä puuhaavat, eivätkö siellä ehdi istua lasten leikkien äärellä tarpeeksi? Olen nähnyt kyllä ringissä seisomista välillä ja se on totta kai ok, jos pystyvät samalla seuraamaan pihan tapahtumia.
Vierailija kirjoitti:
Jos epäilyttää, niin melko huono alku. Sun pitäisi pystyä luottamaan päiväkotiin, jotta elämä rullaa. Lapsi taatusti vastustaa päiväkotiin menoa ainakin jossain välissä. Siinä on vanhemman vaikea vakuuttaa lapselle, että päiväkodissa sujuu, jos ei edes itse luota päiväkodin olosuhteisiin.
Itse en ole ikinä törmännyt pk:n aikuisiin, jotka istuisivat pihalla. Mitähän he sisällä puuhaavat, eivätkö siellä ehdi istua lasten leikkien äärellä tarpeeksi? Olen nähnyt kyllä ringissä seisomista välillä ja se on totta kai ok, jos pystyvät samalla seuraamaan pihan tapahtumia.
Laiskat istuu.
Vierailija kirjoitti:
On työntekijöillä oikeus taukoihin ja ulkoilu on hyvä hetki siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei ole, ulkoilu on työaikaa ja työtehtävä. Tauot on erikseen, ja tauoilla vuorotellaan. Niin se muissakin töissä menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on oikeus taukoihin. Ja isompaan palkkaan myös. Mutta se itseäni tuossa epäilyttäisikin, että onko sisällä olo päätöntä ryntäilyä ympäriinsä, siivoamista ym, jos kokee ulkona tarvetta istua. Ne päiväkodit, jossa omat lapset ovat olleet, ovat mahdollistaneet aikuisille istumisen sisällä, kun lapsia puetaan, leikkejä seurataan/ohjataan ym. Ulkona ovat sitten mielummin seisseet. Silloin tällöin olen nähnyt aikuisen kahvikuppikin kädessä aamuisin, itselle se luo positiivisen mielikuvan, tuskin täydessä kaaoksessa uskaltaa juoda kahvia lasten lähellä.
-sama
Haluaisin vielä kommentteja siihen, että itselle tuli tuolla jotenkin kolkko ja apaattinen olo. En osaa määritellä mistä, mutta se tuli heti kun menimme pihaan ja vahvistui vain sisällä ja siellä ollessa. Se ei ole minulle tyypillinen olo. Ja esimerkiksi jättäessäni lapseni jonkun läheiseni hoitoon kun menen omiin menoihin ei mitään tuollaista oloa tule. Miten tätä oloa pitäisi tulkita?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin vielä kommentteja siihen, että itselle tuli tuolla jotenkin kolkko ja apaattinen olo. En osaa määritellä mistä, mutta se tuli heti kun menimme pihaan ja vahvistui vain sisällä ja siellä ollessa. Se ei ole minulle tyypillinen olo. Ja esimerkiksi jättäessäni lapseni jonkun läheiseni hoitoon kun menen omiin menoihin ei mitään tuollaista oloa tule. Miten tätä oloa pitäisi tulkita?
Ap siis kirjoitti tämän, mutta unohti allekirjoittaa.
Me oltaisiin saatu aikanaan ilmainen kerhopaikka lähipk:hon ihan kulmalle, mutta sen sijaan maksettiin mieluummin vilkkaan esikoisen virikehoito tuttuun 2 pvä/vko puolitoista kilometriä kaemmaksi. Sen lähipk:n menoa näki liiankin usein, aina ulkoillessa lapset tappeli keskenään ja henkilökunta juorusi jossain nurkassa. Sydäntä särki joskus kun joku ihan pieni itki pihassa ja aikuiset vaan lätisteli omiaan ennenkuin joku viitsi vaivautua katsomaan. Ei koskaan näkynyt sellaista omassa hoitopaikassa.
Myöhemmin muutettiin ja uusi oli hyvä pk myös eikä tullut huolia. Joku johtamisessa tms mätti siinä huonossa, jälkikäteen joskus tuttu lto:kin ihan muihin asioihin liittyen sanoi, että ei haluaisi sinne itse töihin. Luottaisin intuitioon ja pyrkisin muualle, tai vähintään kävisin useasti kävelyllä ohi tarkkaamassa miten homma toimii.
Hitto ap sä olet raskas märehtijä. Mitä jos vaikka joskus ihan vaan eläisit elämää? Edes yhden päivän niin huomaisit miten paljon kivempaa on olla elossa ja elää eikä vain murehtia kaikkea maan ja taivaan välitä?
Ei sillä johtajalla mitään tee päiväkodissa. Vai teilläkö töissä johtajan pitää kädestä pitäen auttaa kaikkia kaikessa? Jokainen päiväkodin työntekijä on koulutettu alalle ja rikosrekisteri tarkistettu. Perehdytyksen voi tehdä toinen työntekijä.
Mitä se sokkeloisuus haittaa? Onko kauheeta ajatella että lapsesi oppisi vaikka joskus liikkumaan itsenäisesti ja hahmottamaan etäisyyksiä tai ongelmanratkaisua? Se vaatii juuri sitä et aivot tekee joskus töitä! Ihankun et edes haluaisi lapsesi voivan joskus pärjäävän ilman että pidät häntä pumpulissa.
Lapset voi leikkiä asfaltilla. Ai miksi? Vähemmän multaa, vähemmän jäykkäkouristusbakteeria, vähemmän punkkeja, vähemmän kitiseviä vanhempia kun haalarissa on ruohosta tahra.
Ai että, just apn kaltaisten takia muistan miksen ikinä mene päiväkotiin takaisin töihin. Lapset on aivan ihania, mutta te vanhemmat olette niin sieltä syvältä.
Vierailija kirjoitti:
Hitto ap sä olet raskas märehtijä. Mitä jos vaikka joskus ihan vaan eläisit elämää? Edes yhden päivän niin huomaisit miten paljon kivempaa on olla elossa ja elää eikä vain murehtia kaikkea maan ja taivaan välitä?
Ei sillä johtajalla mitään tee päiväkodissa. Vai teilläkö töissä johtajan pitää kädestä pitäen auttaa kaikkia kaikessa? Jokainen päiväkodin työntekijä on koulutettu alalle ja rikosrekisteri tarkistettu. Perehdytyksen voi tehdä toinen työntekijä.
Mitä se sokkeloisuus haittaa? Onko kauheeta ajatella että lapsesi oppisi vaikka joskus liikkumaan itsenäisesti ja hahmottamaan etäisyyksiä tai ongelmanratkaisua? Se vaatii juuri sitä et aivot tekee joskus töitä! Ihankun et edes haluaisi lapsesi voivan joskus pärjäävän ilman että pidät häntä pumpulissa.
Lapset voi leikkiä asfaltilla. Ai miksi? Vähemmän multaa, vähemmän jäykkäkouristusbakteeria, vähemmän punkkeja, vähemmän kitiseviä vanhempia kun haalarissa on ruohosta tahra.
Ai että, just apn kaltaisten takia muistan miksen ikinä mene päiväkotiin takaisin töihin. Lapset on aivan ihania, mutta te vanhemmat olette niin sieltä syvältä.
Olipa erikoinen kommentti.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ihan hyvä, että pysyt pois alalta.
T. Eräs vanhempi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä ihan hyvä, että pysyt pois alalta.
T. Eräs vanhempi
Niinpä. Oli aika ikävää tekstiä tuon ex-hoitajan kirjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kuunnella.
Samaa mieltä.
Minustakin noista on vaikea sanoa, mutta tuo istuskelu ja juoruilu ulkona ei kuulosta hyvältä.
Kyllä se pihavalvonta pitää olla kunnossa ja aikuisten keskittyä vahtimaan lapsia eikä juoruamaan keskenään. Jos leikit ovat hyvässä vauhdissa ja homma rullaa, ei tarvi aktiivisesti aikuisten mennä sekaan. Itse olen päiväkodissa töissä ja pihavalvonta on asia minkä pomo vahtii ja muistuttaa. Ei auta mikään selitys jos keinuilla sattuisi eikä kukaan edes katsoisi sinnepäin.