Kotimaisista luomukananmunista on löytynyt liian suuria haitallisia PFAS-pitoisuuksia, joka tulee itämeren kalajauhosta
Luomukananmunista otetuissa muutamissa näytteissä pitoisuudet ovat ylittäneet asetetut enimmäismäärät. Raja on määritelty EU-tasolla. Kohonneita pitoisuuksia ei kuitenkaan ole kaikissa luomumunissa.
PFAS-yhdisteillä on osoitettu olevan immuunipuolustusta heikentäviä vaikutuksia.
PFAS-yhdisteet rikastuvat ravintoketjussa ja kertyvät elimistössä veren proteiineihin, munuaisiin ja maksaan. Yhdisteiden kertyminen elimistöön johtuu siitä, että ne eivät helposti erity virtsan tai ulosteiden mukana.
Kohonneita pitoisuuksia havaittiin luomukananmunista, joiden tuotannossa munivien kanojen rehuun oli lisätty luonnonkalasta valmistettua kalajauhoa.
Ruokavirasto ohjeistaa luomumunien tuottajia vähentämään luonnonkalasta valmistetun kalajauhon käyttömäärää. Lisäksi on pyrittävä käyttämään sellaisia kalajauhoeriä, joissa PFAS-yhdisteiden pitoisuudet ovat mahdollisimman pieniä.
https://kemia-lehti.fi/luomukananmunista-loydetty-liikaa-pfas-yhdisteit…
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen varmaan ymmärtänyt luomun aivan väärin. Luulin että lumumunia munivalle kanalle ei syötetä eläinperäistä rehua.
Olet todella ymmärtänyt väärin. Kana on sekasyöjä ja tarvitsee eläinperäistä valkuaista.
Vain niin. Siinä tapauksessa herää kysymys siitä mitä luomua luomumunissa sitten on? Ei mitään, eikö niin. Taas meitä on kusetettu.
Eikö villikala mielestäsi ole luomua? Toki kanoille syötetään kasvipohjaista rehua myös, mutta tarvitsevat myös tuon proteiininlähteen.
Minun mielestä itämeren kala ei ole luomua. Koska itämeressä elävät villit kalat eivät välttämättä ole kovinkaan myrkyttömiä, niiden liian ahkeraa syömistä ei suositella. Niiden elinoloja ja puhtautta ei pysty kontrolloimaan ja tästä syystä niiden käyttö luomumunien tuotannossa ei ole kovin fiksua. Syön kyllä satunnaisesti jonkin verran villiä itämeren kalaa, mutta en halua siihen lisäksi muniin piilotettuja myrkkylisiä, koska yhteismäärä jäisi silloin täydeksi mysteeriksi. Munia haluan syödä useamman kappaleen viikossa. Ja enpä kyllä kaipaa munaan mitään kalaisaa makuvivahdettakaan.
Mikä voisi olla kalalle luonnonmukaisempaa elämää kuin meressä tai järvessä vapaana uiskentelu?
No ei ainakaan Itämerestä pyydetty PFAS-pitoinen kala!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen varmaan ymmärtänyt luomun aivan väärin. Luulin että lumumunia munivalle kanalle ei syötetä eläinperäistä rehua.
Olet todella ymmärtänyt väärin. Kana on sekasyöjä ja tarvitsee eläinperäistä valkuaista.
Vain niin. Siinä tapauksessa herää kysymys siitä mitä luomua luomumunissa sitten on? Ei mitään, eikö niin. Taas meitä on kusetettu.
Eikö villikala mielestäsi ole luomua? Toki kanoille syötetään kasvipohjaista rehua myös, mutta tarvitsevat myös tuon proteiininlähteen.
Minun mielestä itämeren kala ei ole luomua. Koska itämeressä elävät villit kalat eivät välttämättä ole kovinkaan myrkyttömiä, niiden liian ahkeraa syömistä ei suositella. Niiden elinoloja ja puhtautta ei pysty kontrolloimaan ja tästä syystä niiden käyttö luomumunien tuotannossa ei ole kovin fiksua. Syön kyllä satunnaisesti jonkin verran villiä itämeren kalaa, mutta en halua siihen lisäksi muniin piilotettuja myrkkylisiä, koska yhteismäärä jäisi silloin täydeksi mysteeriksi. Munia haluan syödä useamman kappaleen viikossa. Ja enpä kyllä kaipaa munaan mitään kalaisaa makuvivahdettakaan.
Luomun määritelmässä ei olekaan kyse sinun mielipiteestäsi. Eikä luomu suinkaan tarkoita automaattisesti myrkytöntä tai terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä voisi olla kalalle luonnonmukaisempaa elämää kuin meressä tai järvessä vapaana uiskentelu?
No ei ainakaan Itämerestä pyydetty PFAS-pitoinen kala!
Luonnonmukaisessa tuotteessa on mukana kaikki luonnossa esiintyvät haitallisetkin aineet. Luomun vastakohta on tehotuotanto.
Ajaako kissat ja koirat puimuria kun nappuloissa on viljaa.