Kotimaisista luomukananmunista on löytynyt liian suuria haitallisia PFAS-pitoisuuksia, joka tulee itämeren kalajauhosta
Luomukananmunista otetuissa muutamissa näytteissä pitoisuudet ovat ylittäneet asetetut enimmäismäärät. Raja on määritelty EU-tasolla. Kohonneita pitoisuuksia ei kuitenkaan ole kaikissa luomumunissa.
PFAS-yhdisteillä on osoitettu olevan immuunipuolustusta heikentäviä vaikutuksia.
PFAS-yhdisteet rikastuvat ravintoketjussa ja kertyvät elimistössä veren proteiineihin, munuaisiin ja maksaan. Yhdisteiden kertyminen elimistöön johtuu siitä, että ne eivät helposti erity virtsan tai ulosteiden mukana.
Kohonneita pitoisuuksia havaittiin luomukananmunista, joiden tuotannossa munivien kanojen rehuun oli lisätty luonnonkalasta valmistettua kalajauhoa.
Ruokavirasto ohjeistaa luomumunien tuottajia vähentämään luonnonkalasta valmistetun kalajauhon käyttömäärää. Lisäksi on pyrittävä käyttämään sellaisia kalajauhoeriä, joissa PFAS-yhdisteiden pitoisuudet ovat mahdollisimman pieniä.
https://kemia-lehti.fi/luomukananmunista-loydetty-liikaa-pfas-yhdisteit…
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia oma pieni kanala. Kanojahan saa nykyään pitää taajamassakin. Hauskoja ja helppo hoitoisia. Ja hyödyllisiä. Meillä kanat munivat 4-5 munaa päivässä.
Mitä annat niille aminohappojen turvaamiseksi? Kalajauhoa tai soijaa käyttävät yleisesti luomukanojen pitäjät.
En ylläty. Moni ei ajattelekaan mitkä myrkyt eläintuotteisiin kertyy ja mikä niiden puhtauden taso todellisuudessa on. Vegaanina näiltä välttyy hyvillä mielin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa hankkia oma pieni kanala. Kanojahan saa nykyään pitää taajamassakin. Hauskoja ja helppo hoitoisia. Ja hyödyllisiä. Meillä kanat munivat 4-5 munaa päivässä.
Mitä annat niille aminohappojen turvaamiseksi? Kalajauhoa tai soijaa käyttävät yleisesti luomukanojen pitäjät.
Meillä on muutama kana piharakennuksessa. Ne syövät kauraa ja ruuantähteitä ja kesäisin lähimatoja ja -etanoita, -hyönteisiä ja kaikkea muuta mitä onnistuvat kiinni saamaan. Kanahan on kaikkiruokainen. Ne syövät hyvin mielellään myös muuten kalaa, kun joku mietti ettei kala kuulu kanan ruokavalioon. Kyllä kuuluu, jos kanalta itseltään kysytään.
No kiinnostaisi kyllä tietää mitä niille tavallisille rääkätyille kanoille sitten syötetään... Tuskin mitään jyviä laareista heitellään... Ostan luomumunia pääasiassa siksi, että toivon kanojen siten saavan elää vähän parempaa elämää. En ole itse mikään luomuasiantuntija ja ehkä olen vähän kyyninen, mutta en kyllä hetkeäkään ole kuvitellut luomukanojenkaan syövän mitään ns. oikeaa ruokaa. Joku kalajauho ei suoraan sanoen hätkäyttänyt ajatuksena mitenkään, myrkyt enemmän.
Vierailija kirjoitti:
No kiinnostaisi kyllä tietää mitä niille tavallisille rääkätyille kanoille sitten syötetään... Tuskin mitään jyviä laareista heitellään... Ostan luomumunia pääasiassa siksi, että toivon kanojen siten saavan elää vähän parempaa elämää. En ole itse mikään luomuasiantuntija ja ehkä olen vähän kyyninen, mutta en kyllä hetkeäkään ole kuvitellut luomukanojenkaan syövän mitään ns. oikeaa ruokaa. Joku kalajauho ei suoraan sanoen hätkäyttänyt ajatuksena mitenkään, myrkyt enemmän.
Eläinrääkkäys on Suomen laissa kielletty.
Vierailija kirjoitti:
Soijaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jopa sadevedessä on PFAS-yhdisteitä. Niiltä ei voi välttyä enää missään maapallon kolkassa
Mutta miksi ihmeessä niitä pitäisi sen lisäksi syöttää kanoillekin? Selvää PFASn vähentämistä, jos kanoja ruokittaisiin ravinnolla, jossa PFASta ei ole ollenkaan tai juuri lainkaan. Eipä ne kanat ennenkään ole kalaruokaa kaivanneet.
"Kanan täysipainoinen ruokinta edellyttää viljan rinnalle valkuaispitoisempaa rehua, josta ainakin osa on eläinperäistä. Eläinvalkuainen täydentää muiden rehuraaka-aineiden valkuaista (aminohappokoostumusta) siten että rehu paremmin vastaa siipikarjan tarpeita.
Rehuteollisuus käyttää valkuaisrehuna soijaa tai kalarehua. Soija on kasviperäisistä rehuista lähinnä kanan tarpeita. Kala ei aiheuta makuhaittoja, kun raaka-aineiden tuoreudesta on huolehdittu ja käyttömäärät pysyvät kohtuullisina. Ruskeita munia munivien kanojen munat ovat herkempiä makuhaitoille kuin valkoiset."
Käytännössä valkuaislähteen vaihtoehdot on kalarehu tai ulkomailta roudattu soija. Kumman valitset?
Ilman muuta soijan! Itämeren kaloista tehtyä jauhoa en valitsisi missään nimessä. Enkä muutenkaan halua kalamunia. Vieläkin makumuistissa ne entisajan ikävästi kalalle maistuneet halpismunat.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen varmaan ymmärtänyt luomun aivan väärin. Luulin että lumumunia munivalle kanalle ei syötetä eläinperäistä rehua.
Olet todella ymmärtänyt väärin. Kana on sekasyöjä ja tarvitsee eläinperäistä valkuaista.
Mitkä merkit myyvät luomumunia ilman kys myrkkyä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen varmaan ymmärtänyt luomun aivan väärin. Luulin että lumumunia munivalle kanalle ei syötetä eläinperäistä rehua.
Olet todella ymmärtänyt väärin. Kana on sekasyöjä ja tarvitsee eläinperäistä valkuaista.
Vain niin. Siinä tapauksessa herää kysymys siitä mitä luomua luomumunissa sitten on? Ei mitään, eikö niin. Taas meitä on kusetettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain niin. Siinä tapauksessa herää kysymys siitä mitä luomua luomumunissa sitten on? Ei mitään, eikö niin. Taas meitä on kusetettu.
Ei, meitä ei ole kusetettu, sinä et vain ole ymmärtänyt mitä luomu tarkoittaa. Se ei tarkoita, että kaikki rehu olisi kasviperäistä, eikä sellaista ole missään väitettykään.
Opit tästä ketjusta uuden asian, onnen pekka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö villikala mielestäsi ole luomua? Toki kanoille syötetään kasvipohjaista rehua myös, mutta tarvitsevat myös tuon proteiininlähteen.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä merkit myyvät luomumunia ilman kys myrkkyä?
Ainoa tapa selvittää, on kysyä suoraan tuottajalta millä hän kanansa ruokkii, ja toivoa että saa totuudenmukaisen vastauksen.
Tuottajan numerohan on painettuna jokaiseen munaan, heti maakoodin ja tuotantomuotokoodin jälkeen. Netistä löytyy tuottajan tiedot sillä koodilla.
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleensäkään ikinä pitää kanalle syöttää kalaa jauhettuna? Aivan älytöntä. Munat maistuvat kalalle, hyi.
Kanoille syötetään rehusilakkaa, jotta issa olisi Omega-3 rasvahappoja. Rehusilakoissa (niissä suurissa) vaan sattu olemaan myös näitä ympäritömyrkkyjä, vaikkakin esim. dioksiinipitoisuudet niissä ovat laskeneet hieman huippuvuosista.
Tämähän on vähän sama, kun tavanomaisesti ruokittujen eläinten lannasta saa valmistaa luomulannotteita. Puutarhapiireissä on viime vuosina kohistu nestemäisten luomulannoitteiden torjunta-ainejäämistä, jotka ovat peräisin eläimille syötetystä melassista. Tämä melassi on taas peräisin sokerijuurikkaista, joiden viljelyssä on käytetty kyseistä torjunta-ainetta. Näille torjunta-ainejäämille ovat herkkiä ainakin tomaatin kasvustot, aiheuttavat kasvuhäiriötä kuten lehtien voimakasta käpertymistä.
Ja siis todellakin, luomuhan ei tarkoita kasvisperäistä, kuten moni usein luulee!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi yleensäkään ikinä pitää kanalle syöttää kalaa jauhettuna? Aivan älytöntä. Munat maistuvat kalalle, hyi.
Kanoille syötetään rehusilakkaa, jotta issa olisi Omega-3 rasvahappoja. Rehusilakoissa (niissä suurissa) vaan sattu olemaan myös näitä ympäritömyrkkyjä, vaikkakin esim. dioksiinipitoisuudet niissä ovat laskeneet hieman huippuvuosista.
Ei sitä kalarehua minkään rasvahappojen takia syötetä vaan valkuaisen. Itämeren silakka on nykyään laiha ja vähärasvainen kala ja omegat saadaan pellavasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on muutama kana piharakennuksessa. Ne syövät kauraa ja ruuantähteitä ja kesäisin lähimatoja ja -etanoita, -hyönteisiä ja kaikkea muuta mitä onnistuvat kiinni saamaan. Kanahan on kaikkiruokainen. Ne syövät hyvin mielellään myös muuten kalaa, kun joku mietti ettei kala kuulu kanan ruokavalioon. Kyllä kuuluu, jos kanalta itseltään kysytään.
Muistathan antaa myös kananmunan kuoret? Kanat saa niistä todella paljon ravintoaineita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö villikala mielestäsi ole luomua? Toki kanoille syötetään kasvipohjaista rehua myös, mutta tarvitsevat myös tuon proteiininlähteen.
Minun mielestä itämeren kala ei ole luomua. Koska itämeressä elävät villit kalat eivät välttämättä ole kovinkaan myrkyttömiä, niiden liian ahkeraa syömistä ei suositella. Niiden elinoloja ja puhtautta ei pysty kontrolloimaan ja tästä syystä niiden käyttö luomumunien tuotannossa ei ole kovin fiksua. Syön kyllä satunnaisesti jonkin verran villiä itämeren kalaa, mutta en halua siihen lisäksi muniin piilotettuja myrkkylisiä, koska yhteismäärä jäisi silloin täydeksi mysteeriksi. Munia haluan syödä useamman kappaleen viikossa. Ja enpä kyllä kaipaa munaan mitään kalaisaa makuvivahdettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä itämeren kala ei ole luomua. Koska itämeressä elävät villit kalat eivät välttämättä ole kovinkaan myrkyttömiä, niiden liian ahkeraa syömistä ei suositella. Niiden elinoloja ja puhtautta ei pysty kontrolloimaan ja tästä syystä niiden käyttö luomumunien tuotannossa ei ole kovin fiksua. Syön kyllä satunnaisesti jonkin verran villiä itämeren kalaa, mutta en halua siihen lisäksi muniin piilotettuja myrkkylisiä, koska yhteismäärä jäisi silloin täydeksi mysteeriksi. Munia haluan syödä useamman kappaleen viikossa. Ja enpä kyllä kaipaa munaan mitään kalaisaa makuvivahdettakaan.
Mikä voisi olla kalalle luonnonmukaisempaa elämää kuin meressä tai järvessä vapaana uiskentelu?
No joo, ei lähde huuhtelemalla :D
"PFAS-yhdisteet rikastuvat ravintoketjussa ja kertyvät elimistössä veren proteiineihin, munuaisiin ja maksaan."