Suomalaiset ostavat yhä enemmän yli tonnin puhelimia
https://www.hs.fi/talous/art-2000009369172.html
Mutta miksi? Mitä pystyy tekemään tonnin puhelimella mikä ei onnistu halvallakin?
Kommentit (68)
Miksi ihmiset hyväksyy että elektroniikka tehdään kestämään vain sen muutaman vuoden. Kiltisti päivitetään aina uuteen. Ne hinnat on aivan käsittämättömiä. Jos 2000 luvulla joku olisi sanonut että kunnon puhelimen saat 1000e ja siitä ylöspäin niin miltä se olisi kuulostanut. Ahneus ahneus ja vielä kerran häikäilemätön ahneus. Sitä koko ihmiskunta pullollaan.
Miksi joitakin tuntuu oikein ärsyttävän, että toisilla on vaikkapa Applen puhelin? Jos et itse halua iPhonea puhelinta niin älä sellaista hanki, mutta anna jokaisen ostaa sellainen puhelin, jonka hän itse kokee parhaaksi itselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi. Kännykkä oli trendikäs uutuus joskus 25 vuotta sitten. Nykyään se on lähinnä tylsä pakko joka pitää vaihtaa muutaman vuoden välein hyytymisen takia.
Kannattaa ostaa sellainen seniorimalli niin kestää pidempään, eikä maksa turhasta.
On harkinnassa, koska joka päivityksen jälkeen puhelimesta on tullut uteliaampi ja nyt kun se halusi alkaa muistella kanssani menneitä ja näyttää menneiden kuukausien ja vuosien kuvia alkaa olla lähtölaskenta päällä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset hyväksyy että elektroniikka tehdään kestämään vain sen muutaman vuoden. Kiltisti päivitetään aina uuteen. Ne hinnat on aivan käsittämättömiä. Jos 2000 luvulla joku olisi sanonut että kunnon puhelimen saat 1000e ja siitä ylöspäin niin miltä se olisi kuulostanut. Ahneus ahneus ja vielä kerran häikäilemätön ahneus. Sitä koko ihmiskunta pullollaan.
Valitettavasti tavallisilla ihmisillä ei ole mitään vaikutusvaltaa, nämä päätetään yritysten yhtiökokouksissa joissa osakkeenomistajat käyttävät äänivaltaansa ja nämä sitten lobataan & runnotaan poliitikkojen kurkusta alas voitelurahoilla.
Mutta, mitä tapahtuu kun halvempaan puhelimeen ei enää tulekaan päivityksiä?
Tuleeko tietoturvavuotoja?
Jos laittaa puhelimeen 300€ tai enemmän saa päivitykset ainakin kolme vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi. Kännykkä oli trendikäs uutuus joskus 25 vuotta sitten. Nykyään se on lähinnä tylsä pakko joka pitää vaihtaa muutaman vuoden välein hyytymisen takia.
Kannattaa ostaa sellainen seniorimalli niin kestää pidempään, eikä maksa turhasta.
On harkinnassa, koska joka päivityksen jälkeen puhelimesta on tullut uteliaampi ja nyt kun se halusi alkaa muistella kanssani menneitä ja näyttää menneiden kuukausien ja vuosien kuvia alkaa olla lähtölaskenta päällä.
En ainakaan Doroa suosittelisi, minkä olivat appivanhemmille myyneet senioripuhelimena. Luurissa on normaali androidin logiikka sotkettu, eikä pysty edes asentamaan kaikkia sovelluksia. Hanurista koko vehje.
Vierailija kirjoitti:
Tehokkaan androidin saa 80...200 eurolla.
On iso näyttö ja kaikki toiminnot.Apple pahiten ylihintainen.
Samsungit maksavat yhtä paljon kuin iPhonet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puheet kansan köyhtymisestä on höpöhöpöä. On varaa tonnin puhelimiin, moniin ulkomaanmatkoihin, kuluttamiseen. Ehkä joillakin jää se kolmas ulkomaanmatka tekemättä tänä vuonna.
Samalla asutaan 350 000 € omakotitalossa ja pihassa on 2kpl 80 000 € Audeja ja saman verran 15 000 € mopoautoja. Ihan siis kolmekymppisillä keskiluokalla, eikä millään pankinjohtajilla.
Kolmekymppisillä mopo ikäisiä lapsia?.vai ajeleeko ne ajelee itse niillä mopoautoilla.
Minä olen ostanut aina Black Fridayn aikaan suunnilleen 400€ supertarjouksessa olleen Samsungin tai Oneplussan (mikä milloinkin on parhaassa tarjouksessa) joka vielä keväällä maksoi 700-800€
Käytettävyydessä erot näihin 1200€ huippumalleihin ovat minun tapauksessani merkityksettömiä sikäli kuin niitä edes on ja näissä tarjouspuhelimissakin on jo 120Hz OLED-näyttö jonka tarkkuus ylittää silmän resoluution.
Kamera on varmaankin parempi uudessa yli tonnin huippumallissa mutta harrastan valokuvausta ja omistan parikin digijärkkäriä joten käytän joka tapauksessa niitä aina kun haluan laadukasta kuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli vapauttava tunne kun kosketusnäytöllisen puhelimen hajottua laitoin sim-kortin sabluunaan ja vanhaan nokian näppäinpuhelimeen.
Ei muistellut menneitä, sopi ihan housuntaskuun tai minne vaan siten, ettei edes muistanut sen olevan siellä koska ei painanut koko ajan jostakin nurkastaan, eikä tarvinnut varoa sen taittumista.
Lataustarpeen harvenemisesta nyt puhumattakaan.
Hiukan arvokkaampi Samsung on hyvä valinta, jossa päivitykset jatkuvat vielä kolmen vuoden jälkeenkin
Kyllä itteäkin vähän hirvitti ostaa tämä note 20 ultra joka yli tonnin hintainen, mutta niin vaan tuli ostettua. Tosin käytettynä, mutta on siinäkin riskinsä. Enpä tiedä kannattiko vaihtaa note 8:sta joka sekin oli melko hyvä, mutta tähän on nyt tyytyminen.
Muuten oon sitä mieltä, että kännykköjen hinnat alkaa olemaan liian suuria varsinkin huippumalleilla. Vaan harvoilla varaa ostaa 1000e kännyköitä.
Jotenkin puhelinten vertailu tuntuu
alaikäisten teinien jutulta. Itsellä
perusandroid ja tämä on ihan riittävän
hyvä selailuun, kuvien ottamiseen ja
kyllä... kuulit oikein: puheluiden soittamiseen.
Mulla alle satasen puhelin ja pelittänyt 4v. jo ja edelleen toimii 10+.
Mun iPhone 14 Pro Maxia on kiva esitellä. Kaverit toooosi kateellisia :)
Itselläni on Iphone se ja 6. vuosi menossa eikä tarvetta vaihtaa, toimii kuin junan vessa, varsinkin alumiini runko on hyvä ja kestävä. Akut saisivat olla vähän kestävämpiä, toinen akku menossa ja senkin kunto alkaa hiipumaan, alkuperäinen ja tarvikeakku ovat olleet suunnilleen yhtä kestäviä.