Köyhäilyruoka onkin ihan törkeän hyvää!
Keitin kokonaista ohraa, sekoitin siihen currytahnaa ja lopuksi paistettua uunilenkkiä. Hyvää!
Kommentit (1264)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna on kasvi siinä missä muutkin jotka eivät ole eläimiä. Kuuluu itse asiassa samaan kastiin mm.tomaatin kanssa. En käsitä miksi siitä tulee joku muu siinä vaiheessa, kun hokema "puoli kiloa päivässä" sai julkisuutta. Puoli kiloa pottua on puoli kiloa kasvista ja sillä selvä.
Köyhän kannattaa syödä perunaa. Muistan jutun missä joku kokeili syömällä pelkkää perunaa kolme kuukautta niin ei ollut tullut mitään puutostauteja vaan kaikki arvot olivat jopa parantuneet.
Pula-aikoina ihmiset ovat pysyneet jopa terveimpinä perunalla ja juureksilla eikä ole tullut kakkostyypin diabeettesta kun nykyään se ihan kansantauti jo pikku lapsillakin kun sokeri pitoista vedetään kuin simo hilloa. Teollisuus lisää piilo sokeria ihan kaikkeen kun se maistuu paremmalta ja koukuttaa.
Opiskelu aikoina kun ei ollut liiemmälti rahaa ruokaan niin ei kannattanut ostaa ravinnotonta makaroonia kun siihen aikaan ei saanut vielä kuitupitoisempia ruskeita makarooneja, vaan perunaa joista sai maustamalla tosi hyvää uuniperunaa. Sipuli ja pakaste pinaatti oli myös edullisinta superfoodia. Itse tehdyt pinaatti lätyt olivat herkkua.
Ei ihan kaikki ruoka ole vieläkään älyttömän kallista jos osaa halvimmista aineksista itse kokata herkkuja ja osaa maustaa.
Opin eräästä matkailuohjelmasta, että peruna on lähtöisin Perusta. Alunperin on syöty vain kuoret ja muu on syötetty eläimille tai heitetty pois, kunnes on tajuttu, että sisus kelpaa syötäväksi. Sitten heitettiin juurikin se ravinteikkain osa mihin kaikki kerääntyy, eli kuoret pois, kunnes tajuttiin tuo, että kuoretkin voi syödä.
Peruna on tosiaan alunperin Etelä-Amerikasta kotoisin. Tuotiin Eurooppaan ja sai suuren suosion koska kasvoi maan alla, eikä maan päällä kuten vilja. Joten kun sotajoukot marssivat peltojen päältä niin vilja tuhoutui mutta perunat eivät, joten asukkailla oli syötävää perunoiden ansioista.
Vierailija kirjoitti:
Oma köyhäilybravuurini on purkkihernekeitto savusuikaleilla höystettynä. Viikon annosten (5) kokonaishinta 4,50 euroa. Valmistuu noin 10 minuutissa ja nälkäänsä kun syö, maistuu joka kerta yhtä hyvältä. Lisäksi erinomainen dieettiruoka, koska vähäkalorinen. Tällä olen mennyt koko kuluneen kevättalven. Kroppa, mieli ja kukkaro kiittävät. 😎
Kuulostaa hyvältä, mutta miksi et itse tee hernekeittoa kuivatuista herneistä?
Vierailija kirjoitti:
Paistetut riisit kaukoidän tapaan on todella halpoja. Joukkoon sopii oikeastaan mikä vain ja idea se että niitä ei tarvita paljoa, maustaminen pääasia. On mun suurta herkkua ja näihin menee kasvisten ja lihojen jämät, kananmuna sopii, riisiviinietikka ja soija maksaa lidlissa n.2e pullo. Samoin 2kg riisisäkki oli alle 3e.
N52
Munariisi varsinkin herkullista ja parissa minuutissa valmista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten peruskotiruoka on muuttunut köyhäilyruuaksi?
Siten kun on tajuttu, ettei ruskeakastike ja perunat ole kovin ravintorikasta ruokaa tai vaikkapa makaronilaatikko, mikä vaan makkara ja nakkiruoka.
Onneksi ajat ovat erit.
Nykyään ihmiset syövät liikaa proteiinia, varsinkin lihaa, terveyden kannalta. Ja tämä ei liity mitenkään ideologiaan vaan yksinkertaisesti terveyteen. Ihminen on sekasyöjä, eli proteiini, varsinkin liha, on vain yksi osa ihmisen luontaista ruokavaliota. Itse treenasin tosi paljon personal trainerin avulla pari vuotta ja ruokavalio oli myös sen mukaista, eli pääosin vain vähärasvaista proteiinia, kasviksia ja hyviä rasvoja. Laboratoriotulokset päätyivät olemaan hälyttäviä, juuri liiallisen proteiinin takia.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa arkiruoissa on se jännä piirre, että ne ovat aika kansainvälisiä. Makaronilaatikkoa, hernekeittoa ja kaalikääryleitä syödään mm. etelä-Euroopassa vähän erilaisina versioina. Myös lihaperunalaatikkoa jota syödään ilman mitään kastikkeita yms. Olen syönyt näitä sikäläisiä versioita ja erona on lähinnä maustaminen.
Mitä jännää siinä on, että kaikkialla maailmassa syödään aika lailla samoja ruokia, varsinkin kun kasvit ovat levinneet vuosisatojen aikana maanosasta toiseen? Kaikki ihmisten sivilisaatiot kuitenkin perustuvat maanviljelykseen ja kaikilla ihmisillä on samat biologiset ravinnolliset tarpeet, joten tottakai samat perusravintoaineet ovat kaikkialla maailmassa, riippuen jossain määrin ilmastosta. Esimerkiksi italialaiseen keittiöön keskeiseksi mielletty tomaatti ei ole italialainen ollenkaan, vaan Etelä-Amerikasta kotoisin oleva kasvi, jonka espanjalaiset toivat Sisiliaan silloin kun hallitsivat siirtomaita sekä Etelä-Amerikassa että Sisiliaa. Spaghetti on kiinalaisten nuudelien innoittama.
Suomalaisilla harvinaisia ovat kasvit, jotka kasvavat vain näin pohjoisessa, kuten metsämustikat. Samoin kalalajit, joita saa vain pohjoisista vesistä.
Mausteina ovat perinteisesti olleet eri puolilla maailmaa ne maustekasvit, jotka kasvavat kyseisessä ilmastossa. Euroopassa, mukaanlukien Suomi, pääosin yrtit kuten tilli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisissa arkiruoissa on se jännä piirre, että ne ovat aika kansainvälisiä. Makaronilaatikkoa, hernekeittoa ja kaalikääryleitä syödään mm. etelä-Euroopassa vähän erilaisina versioina. Myös lihaperunalaatikkoa jota syödään ilman mitään kastikkeita yms. Olen syönyt näitä sikäläisiä versioita ja erona on lähinnä maustaminen.
Suomessa ei ole oikeastaan omaa kulttuuria missään. Kieli on oma, mutta sekin on kehittynyt virosta. Ruoat ovat kaikki tuontitavaraa karjalanpiirakoista joulukinkkuun.
Ja siellä Putinin trolli Pietarista kirjoittelee fiktiota :=)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten peruskotiruoka on muuttunut köyhäilyruuaksi?
Siten kun on tajuttu, ettei ruskeakastike ja perunat ole kovin ravintorikasta ruokaa tai vaikkapa makaronilaatikko, mikä vaan makkara ja nakkiruoka.
Onneksi ajat ovat erit.
Nykyään ihmiset syövät liikaa proteiinia, varsinkin lihaa, terveyden kannalta. Ja tämä ei liity mitenkään ideologiaan vaan yksinkertaisesti terveyteen. Ihminen on sekasyöjä, eli proteiini, varsinkin liha, on vain yksi osa ihmisen luontaista ruokavaliota. Itse treenasin tosi paljon personal trainerin avulla pari vuotta ja ruokavalio oli myös sen mukaista, eli pääosin vain vähärasvaista proteiinia, kasviksia ja hyviä rasvoja. Laboratoriotulokset päätyivät olemaan hälyttäviä, juuri liiallisen proteiinin takia.
Luultavasti labratulokset kuitenkin johtuvat huonoista rasvoista kuten margariini, rypsiöljy ja hyvien rasvojen puutteesta voi, läski ja kalan rasvat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota... Siinä Hk:n sinisessä on muovikuori joka pitäisi poistaa...
Tosin kukin tyylillään.
Eikö se olekaan suolta?
Kumpikin on väärässä. HK:n Sinisen kuori on selluloosaa - ei siis muovia. Sen kuoren kyllä joo teoriassa voi syödä, ei ole vaarallista, mutta ei siitä mitään hyötyäkään ole, ei ihmisen suolisto sulata sitä.
Ei voi sanoa noinkaan. Selluloosa on toiselta nimeltään ravintokuitua, jota pidetään hirvittävän terveellisenä, vaikka suolisto ei sitä sulatakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin kukin tyylillään.
Eikö se olekaan suolta?
Kumpikin on väärässä. HK:n Sinisen kuori on selluloosaa - ei siis muovia. Sen kuoren kyllä joo teoriassa voi syödä, ei ole vaarallista, mutta ei siitä mitään hyötyäkään ole, ei ihmisen suolisto sulata sitä.
Ei voi sanoa noinkaan. Selluloosa on toiselta nimeltään ravintokuitua, jota pidetään hirvittävän terveellisenä, vaikka suolisto ei sitä sulatakaan.
Hk blöön kuori on sellainen, että se se todellakaan pilkkoudu suolessa siihen malliin, että se toimisi ravintokuituna. Eli ei siitä haittaa ole, muttei mitään hyötyäkään.
Makaronin sekaan riittää sipuli ja ruuttaus tomaattipyreetä. Sen verran tuhlausta, että täysjyvämakaronia.
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa Pasi Viherahoa ruokavinkit.
Hernekeittoa sekaan kalapuikkoja lihapullia ja lenkkimakkaraa ym kaapista löytyvää raikasta ja ravitsevaa ja niistä saa yhdelle vähintään viikon sapuskan : )
Meneekö nyt vähän ylitse? Ei ole mitään järkeä heitellä lihapullia ja kalapuikkoja hernekeittoon. Eikö sulla hyvänen aika ole enää makuaistia tallella? Lisäksi on ihan järkyttävän epäterveellistä syödä kalapuikkoja ja valmislihapullia. Kai pierutkin haisee mädälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paistetut puurot on herkkua, mä teen ruskeeta kastiketta kerran viikossa perunoitten kanssa, kylkeen porkkanaraastetta
Voitteko vinkata jonkun helpon hyvän ruskeakastikeohjeen? Itse en osaa tehdä. Ostan aina valmiina kaupasta.
Paista lihapaloja, ripota jauhoja, näin saat helpolla ruskeakastikkeen.
Kuule, asia on nyt niin, että ruskea kastike on ruskea kastike, lihakastikkeet on erikseen, jotka voidaan myös tehdä ruskeakastikepohjaan. Perus ruskeaan kastikkeeseen tulee voita, vehnäjauhoja, vettä, suolaa ja yleensä sipulia. Niin
Terveisin kokki.
SIENET. Korvasienikeitto, mmmm... Olen alkanut nyt syömään aiempaa enemmän sieniä ja jopa miettinyt kokeilisinko kasvattaa siitakkeita parvekkeella kasvatussetillä. Mihin tarvitsee lihaa kun sienet voivat olla niin herkullisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna on kasvi siinä missä muutkin jotka eivät ole eläimiä. Kuuluu itse asiassa samaan kastiin mm.tomaatin kanssa. En käsitä miksi siitä tulee joku muu siinä vaiheessa, kun hokema "puoli kiloa päivässä" sai julkisuutta. Puoli kiloa pottua on puoli kiloa kasvista ja sillä selvä.
Köyhän kannattaa syödä perunaa. Muistan jutun missä joku kokeili syömällä pelkkää perunaa kolme kuukautta niin ei ollut tullut mitään puutostauteja vaan kaikki arvot olivat jopa parantuneet.
Pula-aikoina ihmiset ovat pysyneet jopa terveimpinä perunalla ja juureksilla eikä ole tullut kakkostyypin diabeettesta kun nykyään se ihan kansantauti jo pikku lapsillakin kun sokeri pitoista vedetään kuin simo hilloa. Teollisuus lisää piilo sokeria ihan kaikkeen kun se maistuu paremmalta ja koukuttaa.
Opiskelu aikoina kun ei ollut liiemmälti rahaa ruokaan niin ei kannattanut ostaa ravinnotonta makaroonia kun siihen aikaan ei saanut vielä kuitupitoisempia ruskeita makarooneja, vaan perunaa joista sai maustamalla tosi hyvää uuniperunaa. Sipuli ja pakaste pinaatti oli myös edullisinta superfoodia. Itse tehdyt pinaatti lätyt olivat herkkua.
Ei ihan kaikki ruoka ole vieläkään älyttömän kallista jos osaa halvimmista aineksista itse kokata herkkuja ja osaa maustaa.
Opin eräästä matkailuohjelmasta, että peruna on lähtöisin Perusta. Alunperin on syöty vain kuoret ja muu on syötetty eläimille tai heitetty pois, kunnes on tajuttu, että sisus kelpaa syötäväksi. Sitten heitettiin juurikin se ravinteikkain osa mihin kaikki kerääntyy, eli kuoret pois, kunnes tajuttiin tuo, että kuoretkin voi syödä.
Peruna on tosiaan alunperin Etelä-Amerikasta kotoisin. Tuotiin Eurooppaan ja sai suuren suosion koska kasvoi maan alla, eikä maan päällä kuten vilja. Joten kun sotajoukot marssivat peltojen päältä niin vilja tuhoutui mutta perunat eivät, joten asukkailla oli syötävää perunoiden ansioista.
Luen juuri historiantutkimuksia, jännä juttu että riisiä Suomessa oli jo 1500-luvulla kaupan mutta peruna tuli vasta parisataa vuotta myöhemmin. Aateliset söivät Suomessa viikoittain riisiä 1500-luvulla. Sinappia oli myös ja makkaroita tehtiin. Tomaattia pidettiin myrkyllisenä vielä silloinkin kun peruna hyväksyttiin.
1930-luvulla syntynyt isäni vielä kammosi tomaattia, se oli hänelle täysin vieras ruoka. Aina kun ostettiin jostain sämpylä tai hampurilainen, niin faijan nyppi siitä tomaattisiivun pois, että sen voi syödä.
Sitten kotona opettivat minulle, että "kaikkea täytyy syödä, ainakin maistaa!" :)
Itse tutkivat huoltoaseman sämpylästä tarkkaan aina täytteet, ja nyppivät niitä pois.
Käyttäjä42056 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paistetut puurot on herkkua, mä teen ruskeeta kastiketta kerran viikossa perunoitten kanssa, kylkeen porkkanaraastetta
Voitteko vinkata jonkun helpon hyvän ruskeakastikeohjeen? Itse en osaa tehdä. Ostan aina valmiina kaupasta.
Paista lihapaloja, ripota jauhoja, näin saat helpolla ruskeakastikkeen.
Kuule, asia on nyt niin, että ruskea kastike on ruskea kastike, lihakastikkeet on erikseen, jotka voidaan myös tehdä ruskeakastikepohjaan. Perus ruskeaan kastikkeeseen tulee voita, vehnäjauhoja, vettä, suolaa ja yleensä sipulia. Niin
Terveisin kokki.
Te lankeatte taas suomalaisten perisyntiin, eli puritanismiin.
Ruskea kastike tehtiin 70-luvulla niin, että sekaan laitettiin makua antamaan pienenpieniä lihapaloja.
Pienet lihapalat kuuluivat suomalaiseen kekkosajan ruskeaan kastikkeeseen. Eivät ravintosisällön, vaan maun takia.
Terveisin suomettunut vanha pieru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luen juuri historiantutkimuksia, jännä juttu että riisiä Suomessa oli jo 1500-luvulla kaupan mutta peruna tuli vasta parisataa vuotta myöhemmin. Aateliset söivät Suomessa viikoittain riisiä 1500-luvulla. Sinappia oli myös ja makkaroita tehtiin. Tomaattia pidettiin myrkyllisenä vielä silloinkin kun peruna hyväksyttiin.
1930-luvulla syntynyt isäni vielä kammosi tomaattia, se oli hänelle täysin vieras ruoka. Aina kun ostettiin jostain sämpylä tai hampurilainen, niin faijan nyppi siitä tomaattisiivun pois, että sen voi syödä.
Sitten kotona opettivat minulle, että "kaikkea täytyy syödä, ainakin maistaa!" :)
Itse tutkivat huoltoaseman sämpylästä tarkkaan aina täytteet, ja nyppivät niitä pois.
En tiedä mistä sun faijas on kotoisin, mutta oma 30-luvulla syntynyt faijani on Helsingistä ja tottunut tomaatin popsija. Itse ole syntynyt 60-luvulla ja aina meillä on kotona tomaatteja syöty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin kukin tyylillään.
Eikö se olekaan suolta?
Mansikkahillo tehdään nykyään selluloosasta. Se mansikka mitä on mansikkajäätelössä on selluloosaa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä laitatte ruskeaan kastikkeeseen sekaan? Ei kai pelkkää kastiketta ja perunaa? Jauhelihaa, makkaraa tai jotain?
Meillä, kun lapset tulevat käymään kotona on ruokatoiveena usein läskisoosi tai makkarakastike, joka tehdään halvimmasta lenkistä, jossa ei ole broileria, siis ruskeakastikepohjainen
Oma köyhäilybravuurini on purkkihernekeitto savusuikaleilla höystettynä. Viikon annosten (5) kokonaishinta 4,50 euroa. Valmistuu noin 10 minuutissa ja nälkäänsä kun syö, maistuu joka kerta yhtä hyvältä. Lisäksi erinomainen dieettiruoka, koska vähäkalorinen. Tällä olen mennyt koko kuluneen kevättalven. Kroppa, mieli ja kukkaro kiittävät. 😎