Köyhäilyruoka onkin ihan törkeän hyvää!
Keitin kokonaista ohraa, sekoitin siihen currytahnaa ja lopuksi paistettua uunilenkkiä. Hyvää!
Kommentit (1264)
Nyt on jo nokkoset parhaimmillaan ainakin täällä vähän pohjoisemmassa Etelä-Suomessa! Nokkossoppaa pinaattikeiton tapaan, voi+vehnäjauhot+maito+mausteet eivät paljoa maksa (no, ostan maidon aina punalaputettuna, litrahintahan on muuten yli euron), lisänä keitettyjä kananmunia (0,10-0.30€/kpl). Annoshinta ei ole paha, vaikka söisi näkkileipää vielä lisäksi (maistuu paremmalta pinaatti- ja nokkoskeiton kanssa kuin ruisleipä tai vaalea leipä - minun mielestäni).
Talveksi pakastan vihervihanneksia (lehtikaali, mangoldi, pinaatti, lamopinaatti jne) tällaista keittoa varten. En muista, koska olisin viimeksi ostanut pinaattia kaupasta - ja vielä pidempi aika on siitä, kun olen pinaattikeittoa ostanut.
Jos soppaa jää yli, käytän sen pinaattilettujen (nokkoslettujen) taikinaan.
Vierailija kirjoitti:
Paistetut puurot on herkkua, mä teen ruskeeta kastiketta kerran viikossa perunoitten kanssa, kylkeen porkkanaraastetta
Voitteko vinkata jonkun helpon hyvän ruskeakastikeohjeen? Itse en osaa tehdä. Ostan aina valmiina kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Peruna on niin aliarvostettu. Johtunee tästä hiilarikammosta ja taas toisaalta ylipaino lisääntyy, kun mätetään muuta kuin puhdasta perunaa. Jännä kun ihmiset on saatu kammoamaan yhtä parhaimmista ja edullisimmasta kotimaisesta kasvista.
No roskaruuallakin voi laihtua. Tässä kaksi esimerkkiä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-soi-pelkkaa-mcdonald-s-ruokaa-…
https://www.seiska.fi/Kotimaa/BB-Kati-soi-viikon-ajan-Makkarin-ruokaa-y…
Mutta ei todellakaan oo mitään köyhäilyruokaa.
Katsokaa Pasi Viherahoa ruokavinkit.
Hernekeittoa sekaan kalapuikkoja lihapullia ja lenkkimakkaraa ym kaapista löytyvää raikasta ja ravitsevaa ja niistä saa yhdelle vähintään viikon sapuskan : )
Vierailija kirjoitti:
Katsokaa Pasi Viherahoa ruokavinkit.
Hernekeittoa sekaan kalapuikkoja lihapullia ja lenkkimakkaraa ym kaapista löytyvää raikasta ja ravitsevaa ja niistä saa yhdelle vähintään viikon sapuskan : )
En kyllä tajua miksi hernekeittoon pitäisi laittaa kalapuikkoja tai mitään muutakaan sinne perinteisesti kuulumatonta. Että hiukan menee Pasilla yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paistetut puurot on herkkua, mä teen ruskeeta kastiketta kerran viikossa perunoitten kanssa, kylkeen porkkanaraastetta
Voitteko vinkata jonkun helpon hyvän ruskeakastikeohjeen? Itse en osaa tehdä. Ostan aina valmiina kaupasta.
Paista lihapaloja, ripota jauhoja, näin saat helpolla ruskeakastikkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä laitatte ruskeaan kastikkeeseen sekaan? Ei kai pelkkää kastiketta ja perunaa? Jauhelihaa, makkaraa tai jotain?
Täällä nää meinaa, että syövät pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa. Oli mulle aivan täysin uusi juttu, että piti jututtaa äitiäkin, kun en omasta lapsuudesta tuommoista muista.
Äitikin oli samaa mieltä, että kyllä ruskeeseen kastikkeeseen tuli aina lihaa tai makkaraa/nakkia. Nauroi vielä päälle, eihän kukaan niin ravintoköyhää ole syönyt, että tosiaan pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa?
vm -72
Ruskea kastike=voissa ruskistettuja vehnäjauhoja mausteilla.
Jos sekaan laitetaan lihaa, kyseessä on luonnollisesti lihakastike. Nakeilla nakkikastike jne.
Meillä oli lapsuudessa usein keitettyjä perunoita, ruskeaa kastiketta ja lihapullia (erillään kastikkeesta). Hyvin tyypillinen kotiruoka kasarilla.
vm -78
Kyllä, hyvin tyypillinen. Päätin jo silloin, etten koskaan tee ruskeaa kastiketta aikuisena - enkä ole tehnyt. En siedä edes sen hajua. Meillä sentään oli kanala, kasvimaat, marjapensaat ja viljapellot, joten ei ihan ruskean kastikkeen varassa oltu. Mutta kyllä se oli todella sitä kasariajan perusruokaa.
Meillä lihapullat aina kastikkeessa oli se sitten ruskeakastike tai tomaattimurskasta tehty kastike.
Tuota... Siinä Hk:n sinisessä on muovikuori joka pitäisi poistaa...
Tosin kukin tyylillään.
Meillä oli todella köyhää silloin, kun olin lapsi / teini.
Ihan perusruokia oli mm. keitetyt perunat + ruskea kastike (siis tosiaan pelkkä kastike), riisi- ja mannapuuro, kaalikeitto (kaalia, porkkanaa, liemikuutio, vettä), klimmpisoppa, peruna-sipulilaatikko (paistinpannulle perunoita siivuina ja sipulia vuorotellen ja vettä vähän liemenä), perunoita ja pinaattimuhennosta, perunasoppaa makaroonilla.. Joskus harvoin perunaa ja makkarakastiketta.
Aamulla oli kahvi ja syötiin leipää, päivällä lämmin ruoka ja illalla leipää kahvin kanssa. Lihaa meillä oli 2-3 kertaa vuodessa. Voi oli usein loppu ja leivälle laitettiin hilloa. Kaikesta oli pulaa, kun ei rahaa ollut. Muistan aina kun ihmettelin ekaluokalla, kun koulussa sai ruuan kanssa maitoa.
Mummo ja pappa jaksoi sillon vielä kasvattaa ite perunoita, kaalia, porkkanoita, pinaattia, punajuuria. Lisäksi oli omenapuu, pari musta- ja yksi punaherukkapensas.
Aikuisena meni pitkään, että opin tykkäämään kaalista ja perunasta, koska muksuna niitä oli lähes joka päivä jossain muodossa. Nykyisin rakastan kaikkia kaaliruokia :D
Oon syntynyt 1972, joten tälläinen lapsuus ja nuoruus 70-80 luvuilla.
Vierailija kirjoitti:
Tosin kukin tyylillään.
Eikö se olekaan suolta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä laitatte ruskeaan kastikkeeseen sekaan? Ei kai pelkkää kastiketta ja perunaa? Jauhelihaa, makkaraa tai jotain?
Täällä nää meinaa, että syövät pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa. Oli mulle aivan täysin uusi juttu, että piti jututtaa äitiäkin, kun en omasta lapsuudesta tuommoista muista.
Äitikin oli samaa mieltä, että kyllä ruskeeseen kastikkeeseen tuli aina lihaa tai makkaraa/nakkia. Nauroi vielä päälle, eihän kukaan niin ravintoköyhää ole syönyt, että tosiaan pelkkää ruskeeta kastiketta ja perunaa?
vm -72
Ruskea kastike=voissa ruskistettuja vehnäjauhoja mausteilla.
Jos sekaan laitetaan lihaa, kyseessä on luonnollisesti lihakastike. Nakeilla nakkikastike jne.
Meillä oli lapsuudessa usein keitettyjä perunoita, ruskeaa kastiketta ja lihapullia (erillään kastikkeesta). Hyvin tyypillinen kotiruoka kasarilla.
vm -78
Kyllä, hyvin tyypillinen. Päätin jo silloin, etten koskaan tee ruskeaa kastiketta aikuisena - enkä ole tehnyt. En siedä edes sen hajua. Meillä sentään oli kanala, kasvimaat, marjapensaat ja viljapellot, joten ei ihan ruskean kastikkeen varassa oltu. Mutta kyllä se oli todella sitä kasariajan perusruokaa.
Meillä lihapullat aina kastikkeessa oli se sitten ruskeakastike tai tomaattimurskasta tehty kastike.
Mä söin just aamiaiseksi kahvin kanssa pari ruisleipää, joiden väliin pilkoin tähteeksi jääneet lihapullat. Njams! 😋
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paista lihapaloja, ripota jauhoja, näin saat helpolla ruskeakastikkeen.
Tuo ei kyllä ole ruskea kastike. Siihen kun tulee rasva, jauhot ja vesi sekä suola. Juhlakastikkeeseen ripaus maustepittpuria. Ohjeita soosin tekoon on monta ja löytyy haulla. Lihakastike on lihakastike.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tosin kukin tyylillään.
Eikö se olekaan suolta?
Kumpikin on väärässä. HK:n Sinisen kuori on selluloosaa - ei siis muovia. Sen kuoren kyllä joo teoriassa voi syödä, ei ole vaarallista, mutta ei siitä mitään hyötyäkään ole, ei ihmisen suolisto sulata sitä.
Pikakaalilaatikko: keitä kaali kypsäksi. Keitä ohra tai riisi kypsäksi. Paista vähän jauhelihaa kypsäksi ja kuullota sipulia. Kaada ylimääräinen vesi pois. Sekoita ja mausta.
- pinaattikeitto ja puolikas keitettyä kananmunaa
- pinaattiletut ja puolukoita
- perunavelli
vm -72[/quote]
Eipä tullut. Omat vanhempani ja minä olemme vielä 60-luvulla syöneet sipulikastiketta ja perunaa pääruokana. Siis, ruskistettua sipulia, ruskeaa kastiketta, perunaa. Lisänä maito ja ruisleipä. Eikä naureskeltu yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viro on kantakieli, josta suomenkieli on eronnut aikoinaan. Se ei persuilulla muuksi muutu. Rääveli eli Tallinna oli oikeasti keskiajalla iso kaupunki jonka veroista Suomessa ei ollut. Turku oli Suomessa iso paikka ja keskus, mutta siellä puhuttiin ruotsia. Kielen kehityksestä löytyy kyllä tieteellistä tutkimusta vaikka kuinka paljon.
Turku oli Hansakaupunki. Saksaa puhuttiin siellä paljon.
Turussa oli porvareissa paljon Hansakauppiaita mutta Turku ei noussut koskaan Hansakaupungiksi. Kaikkea sitä oppii täällä, kun joutuu ottamaan selvää. Historiantunneilla meni ohi nämä, kun ilmeisesti piirtelin ihastuksen nimeä kirjan sivuille;)
Mutta Viipuri oli hansakaupunki. Ja vaikka Turku oli hallinnollinen keskus, niin Viipuri oli aina Suomen tärkein ja kansainvälisin ja keskeisin kauppakaupunki. Turku oli ihan surkea murju siihen verrattuna.
Ja kyllä Viipuri veti ihan täysin vertoja Räävelille. Lisäksi se Rääveli oli nimenomaan saksalaisten kaupunki, ei virolaisten. Olihan koko Hansaliittokin saksalaisten juttu.
Vierailija kirjoitti:
Pikakaalilaatikko: keitä kaali kypsäksi. Keitä ohra tai riisi kypsäksi. Paista vähän jauhelihaa kypsäksi ja kuullota sipulia. Kaada ylimääräinen vesi pois. Sekoita ja mausta.
Toisin sanoen kaalipata. Lientä ei kannata heittää pois, siinähän ne parhaat maut on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peruna on niin aliarvostettu. Johtunee tästä hiilarikammosta ja taas toisaalta ylipaino lisääntyy, kun mätetään muuta kuin puhdasta perunaa. Jännä kun ihmiset on saatu kammoamaan yhtä parhaimmista ja edullisimmasta kotimaisesta kasvista.
Peruna on juures eikä kasvis.
Noin muuten olen iloinen että meillä on varaa parempaan kuin perunoihin ja ruskeeseen kastikkeeseen. Yhdistelmä josta sain tarpeekseni jo koulussa 🤢
Meillä ei kasarin alussa kyllä ollut. Kotona oli.
Koulussa oli kanaviillokkia, pinaattilettuja, perunamuusia, nakkeja. tillilihaa, nakkikastiketta, verilettuja, perunoita, hemapa-risottoa, kalapuikkoja, maksalaatikkoa, jne.
Meillä oli muuten samoja ruokia -70 luvulla, mutta verilettujen tilalla veripalttua. Tämä stadissa.
Hassua, kasarilla meillä oli Pohjanmaalla muuten ihan samoja ruokia, mutta en muista että koskaan olisi ollut hemapa-risottoa.
Muistan parhaiten että meillä oli kanaviillokkia, pinaattikeittoa, pinaattilettuja, jauhelihakeittoa, uunikalaa, tillilihaa. Porkkanaraastetta, punajuuria.
Paistetut riisit kaukoidän tapaan on todella halpoja. Joukkoon sopii oikeastaan mikä vain ja idea se että niitä ei tarvita paljoa, maustaminen pääasia. On mun suurta herkkua ja näihin menee kasvisten ja lihojen jämät, kananmuna sopii, riisiviinietikka ja soija maksaa lidlissa n.2e pullo. Samoin 2kg riisisäkki oli alle 3e.
N52