Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millaista pääkaupunkiseudulla on asua? Muutto toiselta puolelta Suomea

Vierailija
06.02.2023 |

Olen miettinyt että muuttaisin pääkaupunkiseudulle.
Asun nyt Pohjois-Suomessa ja työskentelen vuokratyöntekijänä nollatuntisopimuksella.

Töitä on alkanut olla koko ajan vähemmän.
Eikä täällä muutenkaan oikein mikään pidättele.

Katselin tossa työpaikkoja ja pääkaupunkiseudulla näyttäisi olevan oman alan töitä tarjolla ja vielä vakituisia työsuhteita.
Mietin että voisin hakea noita paikkoja.
Eniten oman alan töitä on tarjolla Vantaalla, mutta muuallakin pk-seudulla.

Minkälaista pääkaupunkiseudulla on asua?
Onko asumisen hintataso joka paikassa kallis?

Kommentit (1010)

Vierailija
961/1010 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseutu on niin valtavan laaja käsite. Itse asuin ennen Helsingissä, kantakaupungin vanhoissa kaupunginosissa. Rakastin niitä. Se vaan oli että jos sijaintia haluaa, asunnon laadusta ja/tai koosta täytyy olla valmis tinkimään, ja sittenkin vuokrat ovat kovia. Omistusasuntoon ei olisi ollut mitään mahdollisuutta.

Vierailija
962/1010 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisasta pysyä siellä missä olet. Ei täällä mitään ihmiselle ole. Ja niggejä sekä sähköportaitakin ym. nähtävyyksiä on jo vaikka Iisalmessa. Ja kummallisesti molottavia ihmisiä vaikka missä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1010 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos töitä on tarjolla Vantaalla, niin kannatta alkuun katsella asuntoa jostain sieltä läheltä. Työmatkoihin pk-seudun toiselta laidalta toiselle voi saada menemään inhottavan paljon aikaa. Jos se alue ei tunnu kivalta, niin sieltähän voi sitten muuttaa, kun tuntee muita alueita jo vähän paremmin. Harva jämähtää siihen paikkaan, mihin on ensimmäisenä muuttanut.

Joka puolella pk-seutua on monenlaisia alueita, kivoja alueita on myös Itä-Helsingissä ja myös Vantaalla, vaikka joskus stereotyyppisesti muuta väitetään. Ja myös Espoossa on ikäviä alueita.

Kannattaa miettiä myös kehyskuntia. Moni on lähtenyt pk-seudulta kehyskuntiin, kun on halunnut enemmän tilaa. Kehyskuntia on monenlaisia, osa on pieniä tai keskisuuria kaupunkeja ja osa on maaseutumaisia. 

Tätä minä en tajua miksi muutetaan jonnekin ikävimmille alueille mitä pääkaupunkiseudulta löytyy. Ei sinne Koivukyliin ja Hakunilaan tai saati jonnekin Keravalle kannata muuttaa. Ja jos Stadiin muuttaa, niin älkää nyt helvetissä jonnekin Kontulaan muuttako, jos maalta olette. Noilla alueilla asuu juurikin se surkein porukka, mitä pääkaupunkiseudulla asuu. Jos on töissäkäyvä ihminen, niin ei kannata sossulan asukkien alueille muuttaa ja sitten ihmetellä, kun on ikävää.

Olen eri, mutta minullakin ajankohtainen aihe. Mistäs sen tietäis, mitkä on noita ikäviä ja mitkä kivoja alueita? Ymmärsin vastauksesta, että Kontula, Koivukylä, Hakunila ja Kerava olisi ikäviä. Olen ymmärtänyt että Vuosaari myös on mm-alue. Realiteetti on minullakin kuten varmaan monella muullakin, että kun maalta tulee niin ei ole ihan valtavasti rahaa pistää asumiseen, mutta siedettävä asunto pitäisi saada, mielellään sellaiselta alueelta että muutkin siellä kävisi töissä. Onko Itä-Helsingissä esimerkiksi Mellunmäki tai Myllypuro kivoja? Entä Vesala? Rajakylä? Vinkkailkaa kokemuksia, jotka siellä päin olette!

Vierailija
964/1010 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keravakin on aika laaja paikka ja siellä voi ihan hyvin viihtyä. Kuten kaikkialla muuallakin.

Toisaalta pääkaupunkiseudulla asuminen on ihan samanlaista kuin muuallakin. Käyt töissä ja kaupassa ja sitten möllötät kotona katsoen telkkaria/pädiä/läppäriä. Joskus käyt jossain mikä kiinnostaa. Lähes kaikki harrastukset maksaa, työmatkoihin menee aikaa jne. Yhtä tylsää ja monotonista elämää kuten kaikkialla.

Vierailija
965/1010 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halvemmilla alueilla pieni kaksi kustantaa 660-700 € ja ABC-vyöhykkeen 30 vrk kausilippu on 82,80€ jos joudut vaikkapa Espoosta tai Vantaalta käymään Helsingissä töissä. Ruuan hinta lienee hivenen korkeampi kuin maalla. Siinäpä alkuun.

Helsingin kaupungin asunto HeKa nosti vuokria 14%  alkaen 1.1.2024.

Ns halpa asunto 63 m vuokra 912e. 

Vuokra nousi noin 70e ja asumustuki laski 250e.

Olen eläkkeellä, opiskeleva lapsi asuu kotona vielä.

Lisäksi sähkölasku, vesilasku, ABC- vyöhykkeen lipputaksat, ruoka, lääkekulut, älypuhelinetti itsellä, lapsella tietokonenetti välttämätön opiskelussaan.

Eläkkeeni on 1495e brutto - vero - ulosotto lopun elämääni.

Kallista on. Kituutetaan.

Vierailija
966/1010 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosaari / Aurinkolahti on ihan mukavia asuinalueita nykyään, on rakennettu paljon uusia kerrostaloja ja muutenkin huono maine taitaa olla vanhoja peruja. Itse tekisin tänne muuttaessa niin että kävisin kävelemässä eri alueita ja katsastamassa miltä ne tuntuu, miten helppo on liikkua paikasta toiseen jne, onko ne palvelut lähellä mitä haluat että on ym. 

Vierailija
967/1010 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa voi vuokrata rivariasunnon 40m2 alle 700€ Leppäkorvesta Vantaalta.

Vierailija
968/1010 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä olisiin kaupungin pormestari niiin rakennuttaisin hesaan maanalle tunneleiita joia pitkin pääsisi liikkumaan ruuhkaisessa kaupungissa

Vierailija
969/1010 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos töitä on tarjolla Vantaalla, niin kannatta alkuun katsella asuntoa jostain sieltä läheltä. Työmatkoihin pk-seudun toiselta laidalta toiselle voi saada menemään inhottavan paljon aikaa. Jos se alue ei tunnu kivalta, niin sieltähän voi sitten muuttaa, kun tuntee muita alueita jo vähän paremmin. Harva jämähtää siihen paikkaan, mihin on ensimmäisenä muuttanut.

Joka puolella pk-seutua on monenlaisia alueita, kivoja alueita on myös Itä-Helsingissä ja myös Vantaalla, vaikka joskus stereotyyppisesti muuta väitetään. Ja myös Espoossa on ikäviä alueita.

Kannattaa miettiä myös kehyskuntia. Moni on lähtenyt pk-seudulta kehyskuntiin, kun on halunnut enemmän tilaa. Kehyskuntia on monenlaisia, osa on pieniä tai keskisuuria kaupunkeja ja osa on maaseutumaisia. 

Tätä minä en tajua miksi muutetaan jonnekin ikävimmille aluei

Eikö siellä maalla pitänyt jäädä niin perkeleesti rahaa säästöön, kun on halpaa asua. No käyttäkää nyt ne säästönne asiallisiin asuinalueisiin.

Vierailija
970/1010 |
18.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim Myllypuro on ihan kiva nykyään.

Vierailija
971/1010 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanda kirjoitti:

Vantaan parhaimmat ja kalleimmat alueet on: Kartanonkoski, Pakkala, Ylästö ja Aviapolis. Noilta alueilta kulkeminen on suht helppoa. Aviapolis on uusi ja rakenteilla oleva alue.

Aviapolista en suosittele. Paljon pieniä yksiöitä, joihin muuttaa nuoria jotka (tai heidän vieraansa) todennäköisesti sotkee rapussa ja häkkivarastoihin murtaudutaan jatkuvasti. Meillä oli täällä Veromiehessä ihan paskaa käytävää pitkin.

Vierailija
972/1010 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanda kirjoitti:

Vantaan parhaimmat ja kalleimmat alueet on: Kartanonkoski, Pakkala, Ylästö ja Aviapolis. Noilta alueilta kulkeminen on suht helppoa. Aviapolis on uusi ja rakenteilla oleva alue.

Aviapolista en suosittele. Paljon pieniä yksiöitä, joihin muuttaa nuoria jotka (tai heidän vieraansa) todennäköisesti sotkee rapussa ja häkkivarastoihin murtaudutaan jatkuvasti. Meillä oli täällä Veromiehessä ihan paskaa käytävää pitkin.

Minun mielestä Vantalla on hyviä alueita ainakin Vapaala, Hämevaara, Koivuvaara, Silvola, Ylästö, Pakkala, Kuninkaala, Kartanonkoski ja Ilola. Myös osa Martinlaaksosta on hyvää aluetta. 

Vierailija
973/1010 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sun alalla olis töitä Tampereella tai Turussa niin suosittelen ennemmin jompaa kumpaa näistä.

pistän paremmaksi, jos Jyväskylästä löytyy töitä mene sinne

Vierailija
974/1010 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on ihan siitä mitä kukakin hakee elämältään ja millasissa ympyröissä viihtyy. 

Itse ajattelin joskus reilut parikymppisenä että ikinä en muuttaa Helsinkiin, hirveitä snobeja ihmisiä ja ihan liian isoa kaikki. 

Sitten Savosta alkoi muuttoliike etelään ja 5 tuttavaani muutti pääkaupunkiseudulle, savolaisessa kaupungissa ei ollut kuin sijaisuuksia ja muita hanttihommia tarjolla. Pääkaupunkiseudulla työvoimapula.

Sitten tuli vielä sellainen ei toivottu  elämän käänne ja tein päätöksen ystäväni houkuttelemana..... tää tyttö lähtee "stadiin". Vantaa ja Espookin on koluttu.  Sille tielle jäin. 

Valtavasti hyviä puolia ja ah niin ihanat merimaisemat. Huonoja puolia mm jatkuvat ruuhkat, pitkät etäisyydet, jokapaikassa paljon ihmisiä ja meteliä. Isojen ajoväylien varsilla helvetinmoinen meteli. Nykyisin Hki keskustassa aivan liikaa kaikenmaailman laitapuolen kulkijoita, kerjäläisiä ym hör...jä. itähelsinkiin en astu jalallani, muutakuin arvoalueille.

Vierailija
975/1010 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

26 v siellä meni, joku syvääluotaava koti-ikävä jäyti viimeiset 3-5 vuota ja palasin "kotikaupunkiin". Nyt tuntuu siltä että ihan kun oisin vaan ollu siellä jollain työkeikalla. Nyt olen siellä minne kuulun.

On siinä oma viehätyksensä ja paljon kaikkea sellaista mitä ei muualta löydy. Ja pääsee käden käänteessä Tallinnaan, Tukholmaan, lentoasema vieressä josta suorat lennot ympäri maailman jne. 

Kuka kaipaa mitäkin elämässään.

Joku nauttii jopa ruuhkista, minä en.

Vierailija
976/1010 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tykkään asua Helsingissä. Kaikkea ilmaista tai edullista tarjolla, mm. upeita kirjastoja, puistoja, merta, saaria, kirpputoreja. Jos on massia, tietysti mahdollisuudet laajenee. Itse olen melko vähävarainen mutta hyvä penninvenyttäjä.

Ihmiset ovat tottuneet kansainvälisyyteen, siihen ettei kaikki ole jotain juntti-Einareita. Voin vilpittömästi sanoa, että rakastan Helsinkiä. Olen kotoisin maalta tylsästä pikkukylästä.

Vierailija
977/1010 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Antaisin hallitukselle ilmaisen neuvon.

Avainsana on kotouttaminen. Kotouttamiseen pitää ehdottomasti korvamerkitä riittävästi varoja, tarvittaessa vaikka velkarahalla

Juuri näin. Ongelmat katoavat kun roudataan takaisin kotiinsa se Afrikan sarven ja lähi-idän kriisipesäkkeiden laarinpohjalta kaavittu aines joka Suomeen saakka ajautui kaikkien vähänkin koulutettujen päästyä matkan varrella länsimaihin.

Tämä on sitä oikeaa kotouttamista josta ei rahoja pidä sääatellä kun hyödyt ovat niin ilmeisiä.

Ruotsissahan demarit ihan suoraan maksavat tälle ainekselle siitä että painuu takaisin mistä tulikin. Tai vaikka Suomeen kunhan ei aianakaan Ruotsiin jää.

Sehän on vihervasemmiston unelmaa, ja monikulttuurisuutta ...

se onse voimavara ja rikkaus..jotenkin luulis et just toistepäin

Vierailija
978/1010 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pks on kallista asua ja kadulla on turvatonta.

Lisäksi hki huono sossuhallinto.

Vierailija
979/1010 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanda kirjoitti:

Minun mielestä Vantalla on hyviä alueita ainakin Vapaala, Hämevaara, Koivuvaara, Silvola, Ylästö, Pakkala, Kuninkaala, Kartanonkoski ja Ilola. Myös osa Martinlaaksosta on hyvää aluetta. 

Asutaan hyvällä puolella Martinlaaksoa, ihan ok. Vieressä metsä, avaraa ja matalaa rakennusta sekä omat pihat. Kiva kesällä viettää aikaa omalla rauhallisella pihalla, asemalle ja palveluihin alle kilometri. 

Vierailija
980/1010 |
19.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ikinä muuttaisi sinne suomen tummimpaan kaupunkiin.siellä on liikaa hulluja kyläpäälliköstä lähtien.mahdollisimman kauas kaupungeista asumaan jos vaan hommia löytyy.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä neljä