Miksi Tampereen yliopiston ongelmat ovat jatkuvasti uutisissa? Taas tänään Hesarissa
Tämä perseily on ihan mahdotonta opiskelijat kertovat nyt, mikä kaikki Tampereen yliopistossa mättää
Opettajat äksyilevät, kurssimerkinnät viivästyvät ja protestit ovat ainoa tapa saada äänensä kuuluviin näin opiskelijat kertovat HS:n kyselyssä Tampereen yliopiston ongelmista.
Kommentit (99)
Enpä ole Tampereella opiskelevana koskaan muiden kanssa jutellessa törmännyt siihen, että Tampereen yliopistossa opiskeleminen olisi tuollainen ilkkumisen aihe. Luulen että kyse on lähinnä jostain pienehkön piirin sisäpiirijutusta.
Tampere on melkoinen junttikeskittymä: sinne muuttavat lähinnä elämässään epäonnistuneet yksilöt nuolemaan haavojaan?
Tampereen yliopisto kerää ihan epätoivoisena rahalahjoituksia ulkopuolisilta. Ja sitten nämä vassarit kusevat omaan pesään. Mitä ne kuvittelevat, että kun nytkin on pulaa rahasta niin sitten se jotenkin parantaa asioita kun sabotoivat uudetkin rahankeräykset?
Vierailija kirjoitti:
Tampere on melkoinen junttikeskittymä: sinne muuttavat lähinnä elämässään epäonnistuneet yksilöt nuolemaan haavojaan?
Jep, tuon huomaa jopa VoF'issa! Viime jaksossa tamperelainen onnistui laulamaan lähes joka nuotin rutkasti vierestä, kun taas nokialaistaustainen Jyväskylän itseluottamusta uhkuva håmppeli(?) oli kuin eri planeetalta vaikka onkin kotoisin ihan Emäjunttilan naapurista... ; )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupissa ja Hervannassa on asiat hyvin.
Keskustassa on pieni joukku hörhöjä, jotka valittavat mistä vain ja koko ajan.
Kurssiarvosanojen viivästyminen on ainakin ihan todellinen ongelma. Kerran olen joutunut kyselemään ylemmältä taholta, kun opettaja ei vastannut edes sähköposteihin.
Silloinhan se ongelma on se opettaja, joka ei hoida tehtäviään josta hänelle maksetaan palkkaa!614
Opettajan vaimona voin kertoa, että hän hukkuu töihinsä. Tarkistaa tenttejä aina iltaisin, koska muulloin ei ole aikaa. Tätä on koko lukuvuoden. Itse olen myös tympääntynyt miehen jatkuvaan töiden tekemiseen, koska se vaikuttaa perheeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurssiarvosanojen viivästyminen on ainakin ihan todellinen ongelma. Kerran olen joutunut kyselemään ylemmältä taholta, kun opettaja ei vastannut edes sähköposteihin.
Silloinhan se ongelma on se opettaja, joka ei hoida tehtäviään josta hänelle maksetaan palkkaa!614
Opettajan vaimona voin kertoa, että hän hukkuu töihinsä. Tarkistaa tenttejä aina iltaisin, koska muulloin ei ole aikaa. Tätä on koko lukuvuoden. Itse olen myös tympääntynyt miehen jatkuvaan töiden tekemiseen, koska se vaikuttaa perheeseen.
Noiden opettajien kanssa töitä tehneenä (toisesta yliopistosta), voin sanoa, että ovat aivan pohjasakkaa. Laiskoja, epäpäteviä ja työtä vieroksuvia.
Joten jos te olette tyytymättömiä töihinne ja kaikki ovat tyytymättömiä teihin, niin jospa vain irtisanoutuisitte? Kaikki olisivat tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoja on liian monta Suomessa. Jokainen yliopisto tarvitsee tukipalvelut esim. kirjasto maksaa todella paljon. Aineistot ovat kalliita ja usein jollakin kalliilla aineistolla ei ole kuin yksi tai muutama käyttäjä. Keskitetyssä mallissa tukipalveluiden ylläpito ei olisi yhtä kallista. Maakuntayliopistot ja -korkeakoulut pitäisi ottaa tarkasteluun ja ruveta lakkauttamaan huonoimpia, Lapin yliopisto olisi ensimmäisenä listalla.
Enemmänkin nykyisiin yliopistoihin pitäisi panostaa paljon enemmän, jos painostetaan lisäämään opiskelupaikkoja. Ongelma ei ratkea sillä, että siirretään vaikkapa Tampereen opiskelijat Turkuun ja Helsinkiin tai Lapin opiskelijat Ouluun ja lakkautetaan Tampere ja Lappi. Tukipalvelut ovat aina olleet olennainen osa opetusta ja tutkimusta sekä ihan silkkaa yleissivistyksen tukemista, niiden vähentäminen ei lisää opetuksen laatua missään. En tosin ihmettelisi, vaikka joku ihan vakavissaan alkaisi ajamaan yliopistojen lakkauttamista. Niin vähän Suomessa koulutusta ja tutkimusta arvostetaan, vaikka aina puhutaan kauniisti sen puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noiden opettajien kanssa töitä tehneenä (toisesta yliopistosta), voin sanoa, että ovat aivan pohjasakkaa. Laiskoja, epäpäteviä ja työtä vieroksuvia.
Joten jos te olette tyytymättömiä töihinne ja kaikki ovat tyytymättömiä teihin, niin jospa vain irtisanoutuisitte? Kaikki olisivat tyytyväisiä.
Ja lisään vielä, että nämä opettajat pitivät vapaata keskellä päivää, lähtien urheilemaan tuntikausiksi, neljän kuukauden kesälomat, jättivät kaiken sovitun tekemättä, yms. Tosi, tosi huono mielipide noista Tampereen yliopisto-opettajista. Muissa yliopistoissa meno on aivan erilaista, siellä ollaan päteviä, ahkeria ammattilaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopistoja on liian monta Suomessa. Jokainen yliopisto tarvitsee tukipalvelut esim. kirjasto maksaa todella paljon. Aineistot ovat kalliita ja usein jollakin kalliilla aineistolla ei ole kuin yksi tai muutama käyttäjä. Keskitetyssä mallissa tukipalveluiden ylläpito ei olisi yhtä kallista. Maakuntayliopistot ja -korkeakoulut pitäisi ottaa tarkasteluun ja ruveta lakkauttamaan huonoimpia, Lapin yliopisto olisi ensimmäisenä listalla.
Enemmänkin nykyisiin yliopistoihin pitäisi panostaa paljon enemmän, jos painostetaan lisäämään opiskelupaikkoja. Ongelma ei ratkea sillä, että siirretään vaikkapa Tampereen opiskelijat Turkuun ja Helsinkiin tai Lapin opiskelijat Ouluun ja lakkautetaan Tampere ja Lappi. Tukipalvelut ovat aina olleet olennainen osa opetusta ja tutkimusta sekä ihan silkkaa yleissivistyksen tukemista, niiden vähentäminen ei lisää opetuksen laatua missään. En tosin ihmettelisi, vaikka joku ihan vakavissaan alkaisi ajamaan yliopistojen lakkauttamista. Niin vähän Suomessa koulutusta ja tutkimusta arvostetaan, vaikka aina puhutaan kauniisti sen puolesta.
Tukipalvelut ovat juttuja kuten IT-palvelut, HR, yms. Niillä ei ole mitään tekemistä opetuksen kanssa. Suurin osa noista Tampereen yliopiston opettajista ei edes tiedä, eikä viitsi ottaa selvää, siitä mitä kaikkea tukea heille on tarjolla. Joten tuen puutteesta ei ole kyse. Vaan opettajien laiskuudesta ja epäpätevyydestä. Miten vaikeaa voi olla katsoa intrasta mitä tukea on tarjolla? Tai vaikka soittaa tai mailata jonnekin ja kysyä? Mutta ei, se olisi Tampereen yliopisto-opettajalta ihan liikaa vaadittu. Haluaisivat, että joku tekee kaiken heidän puolestaan - tietysti ilmaiseksi, samalla kun he nostavat palkkaa eivätkä tee mitään.
Äärivassarit tätä julkista mekkalaa masinoi. Eivät tykkää kun elinkeinoelämällä on valtaa yliopistossa ja siellä pitää tehdä töitäkin. Punk in Finlandissa on pitkä lanla tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisään vielä, että nämä opettajat pitivät vapaata keskellä päivää, lähtien urheilemaan tuntikausiksi, neljän kuukauden kesälomat, jättivät kaiken sovitun tekemättä, yms. Tosi, tosi huono mielipide noista Tampereen yliopisto-opettajista. Muissa yliopistoissa meno on aivan erilaista, siellä ollaan päteviä, ahkeria ammattilaisia.
Yliopiston opettajilla ei ole 3kk kesälomaa! Eikä todellakaan lähdetä keskellä päivää mihinkään.
Sitä en tajua että vähennetään tiloja (Linna) ja vuokrataan tiloja Nokia areenasta?
jotain ongelmaa johtamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yliopiston opettajilla ei ole 3kk kesälomaa! Eikä todellakaan lähdetä keskellä päivää mihinkään.
Ei varmaan kaikki lähde mutta todellakin jotkut teidän kollegoista tekevät juuri niin. Voin kertoa, että olin aika pöyristynyt kun yksi meidän yhteistyöprojektissa olleista yliopisto-opettajista ilmoitti todella usein keskellä päivää kun häntä tavoitteli, että on lähdössä pariksi tunniksi urheilemaan. Ja todellakin oli kesälomalla toukokuusta elokuuhun. Ilmoitti toukokuussa, että hän on tavoittamattomissa elokuun loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmaan kaikki lähde mutta todellakin jotkut teidän kollegoista tekevät juuri niin. Voin kertoa, että olin aika pöyristynyt kun yksi meidän yhteistyöprojektissa olleista yliopisto-opettajista ilmoitti todella usein keskellä päivää kun häntä tavoitteli, että on lähdössä pariksi tunniksi urheilemaan. Ja todellakin oli kesälomalla toukokuusta elokuuhun. Ilmoitti toukokuussa, että hän on tavoittamattomissa elokuun loppuun asti.
No jaa, itse tunnen vain yhden Tampereen yliopiston opettajan, ja hän joutuu kyllä olemaan töissä ihan koko ajan. Lisäksi opiskelijat kummallisia lumihiutaleita, jotka oikeasti eivät hyväksy esim. sitä, että plagiointi ei ole sallittua. Viime kerralla kun näin kyseistä opettajaa, hän kertoi käyttäneensä vuoden aikana vähintään koko työpäivän yhden afrikkalaissyntyisen opiskelijan kanssa vääntämiseen. Kyseinen ihminen oli vaatimalla vaatinut ja koettanut vielä open esihenkilöltäkin saada tukea kiristykseensä, jonka tarkoitus oli päästä läpi kurssista, jota ei ollut tehnyt, oppisuorituksella, joka ei täyttänyt minkäänlaisia kriteerejä. Ja kenen aika menee näiden kanssa "neuvottelemiseen" ja "tukemiseen"? No sen opettajaparan. Eikä siitä edes makseta mitään.
Yliopistoissa on muutakin kuohuntaa, mistä ei uutisoida. Intersektionaalinen marxilainen postmodernismi on syönyt länsimaisen yliopiston uskottavuuden. Esim. Harvard on romahtanut. Opiskelijat eivät tiedä mistään mitään.
ei välttämättä vaan hallinto ksoka sielläne laitetaan tietojärjestelmään
Kuullostaa aika rasistiselta että afrikkalaissyntyisen oppisuoritusta ei hyväksytä jos muiden on hyväksytty.
Ilkka Herlin lopetti ensimmäisen hallituskauden jälkeen. Taisi kyllästyä kapinoiviin punikkeihin ja totesi, että voi käyttää aikansa paremminkin.