Miksi Tampereen yliopiston ongelmat ovat jatkuvasti uutisissa? Taas tänään Hesarissa
Tämä perseily on ihan mahdotonta opiskelijat kertovat nyt, mikä kaikki Tampereen yliopistossa mättää
Opettajat äksyilevät, kurssimerkinnät viivästyvät ja protestit ovat ainoa tapa saada äänensä kuuluviin näin opiskelijat kertovat HS:n kyselyssä Tampereen yliopiston ongelmista.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Yliopistojen johtajia ei valitse yliopistoyhteisö kuten ennen ja systeemiä on muutettu muutenkin ylhäältä päin toimivaksi, siis vähemmän demokraattiseksi. Ongelmia on myös muissa yliopistoissa, esim. Hgin yliopiston taannoinen rehtori ei saanut uutta kautta ja on nyt toteuttamassa leikkauksia Turussa.
Yliopistojen korkea johto on kiinnostunut "strategioista" ja "arvoista" ja iskulauseista, esim. "Tieteen voimalla maailman parhaaksi" (yliopistoksi, pikemminkin kuin maailman hyväksi), kun taas tutkija seuraa tieteensä logiikkaa ja yrittää löytää vastauksen eteensä tuleviin tieteellisiin kysymyksiin. Strategiat ovat tässä heiveröisiä, näitä kysymyksiä mikään hallinto ei pysty kattavasti ennustamaan. Monille tieteenaloille olisi parasta, että hallintoherrat ja -rouvat unohtaisivat ne ainakin strategioitaan hioessaan!
Hallinto on kuitenkin vastuussa rahoista. Ainahan sitä joutuu kuuntelemaan sitä tahoa jolta rahansa saa. Jos nuo tutkijat ja opettajat hankkisivat itse rahoituksensa 100%, niin silloin olisi vapaus itse päättää rahojen käytöstä. Mutta silloin kun pelataan toisten rahoilla (eli veronmaksajien ja yritysten), joista hallinto on vastuussa, niin silloin pitää kuunnella maksajia.
Mulle on tullut aina kurssiarvosanat aikanaan.
Enkä edes tälläisestä valittaisi, ellen olisi juuri valmistumassa. Eihän sillä muuten edes väliä.
Ilmeisesti ongelmana juuri nämä keskustan vassariopiet
Kun muut saa esim. Hervannassa kyllä opintopisteet aina normaalisti.
Vassaripäästä supistettava ja ehkä ns. tehostettava toimintaa Hervannan mallia vastaavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaupissa ja Hervannassa on asiat hyvin.
Keskustassa on pieni joukku hörhöjä, jotka valittavat mistä vain ja koko ajan.
Kurssiarvosanojen viivästyminen on ainakin ihan todellinen ongelma. Kerran olen joutunut kyselemään ylemmältä taholta, kun opettaja ei vastannut edes sähköposteihin.
Ahaa
En tiedä ketään kellä kurssikavereistani oli ollut tätä ongelmaa. En ketään.
Minäkin luulin että olen ainut jolla tämä ongelma on ollut, kunnes luin tuon jutun. Toistaiseksi olen joutunut kyselemään kahden kurssin arvosanoja, toinen opettaja sentään vastasi (kootut selitykset toki) ja hoiti homman heti.
Googlasin juuri näitä juttuja ja yksi mikä tuli vastaan oli Janne ja Taina Saarikiven valitus. Siinä valittavat, että törkeä, että opiskelijoita nyt kannustetaan valmistumaan. WTF? Ei yliopistoon pidä kenenkään tulla viettämään koko elämäänsä, kyllä se on opiskelijoidenkin etu päästä valmistumaan.
"1990-luvun alussa yliopistoon tulleelle opiskelijalle sanottiin, että täältä ei ole kiire pois. Houkuteltiin hyppimään tieteiden, oppiaineiden ja luentosalien raja-aitojen yli. Kutsuttiin mukaan osakuntatoimintaan ja ainejärjestöihin. Yliopistoon ei tultu valmistumaan vaan oppimaan, olemaan osa yliopistoyhteisöä.
Nykyinen yliopistolainen täyttää ensimmäisenä asiakirjan nimeltä henkilökohtainen opintosuunnitelma."
No ilmeisesti polittiikan opet ei sitten jaksa antaa pisteitä?
Muilla ei ongelmaa?
Pitäsikö vaihtaa porukkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurssiarvosanojen viivästyminen on ainakin ihan todellinen ongelma. Kerran olen joutunut kyselemään ylemmältä taholta, kun opettaja ei vastannut edes sähköposteihin.
Ahaa
Minäkin luulin että olen ainut jolla tämä ongelma on ollut, kunnes luin tuon jutun. Toistaiseksi olen joutunut kyselemään kahden kurssin arvosanoja, toinen opettaja sentään vastasi (kootut selitykset toki) ja hoiti homman heti.
Lisäyksenä tähän, että olen siis keskustakampuksella. Voi olla että Hervannassa homma toimii paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Googlasin juuri näitä juttuja ja yksi mikä tuli vastaan oli Janne ja Taina Saarikiven valitus. Siinä valittavat, että törkeä, että opiskelijoita nyt kannustetaan valmistumaan. WTF? Ei yliopistoon pidä kenenkään tulla viettämään koko elämäänsä, kyllä se on opiskelijoidenkin etu päästä valmistumaan.
"1990-luvun alussa yliopistoon tulleelle opiskelijalle sanottiin, että täältä ei ole kiire pois. Houkuteltiin hyppimään tieteiden, oppiaineiden ja luentosalien raja-aitojen yli. Kutsuttiin mukaan osakuntatoimintaan ja ainejärjestöihin. Yliopistoon ei tultu valmistumaan vaan oppimaan, olemaan osa yliopistoyhteisöä.
Nykyinen yliopistolainen täyttää ensimmäisenä asiakirjan nimeltä henkilökohtainen opintosuunnitelma."
Ja tämä on kyllä niin vassarimeininkiä:
"Jos yhteiskunnassa on rahaa tai talouskasvua, se tulee vain luottavaisesti syytää yliopistoon."
Eli yhteiskunnan pitäisi vain syytää rahaa yliopistolle mutta mitään tekemistä ei saisi mitata tai seurata, mihinkään ei saisi olla sanomista vaan pitäisi vain antaa fyrkkaa ilman mitään sananvaltaa. Hulluja vassareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa
Hoh hoijaa. Mitään haittaa siitä ei ole, aivan turha asia.
Ja minulla ja kellään kenet tunnen ei tosiaan tälläistä ongelmaa ole koskaan ollut. Oikestaan palvelu ollut aina hyvää ja olen siitä kiitollinen. Asiat sujunut aina. Kiitos siitä, jos joku siellä lukee!
Kommariyliopistossa kaikki mättää kuin neukkulassa. Toki oikean aatteen kannattajat selviävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa
Lisäyksenä tähän, että olen siis keskustakampuksella. Voi olla että Hervannassa homma toimii paremmin.
Toimii kuin kello
Luin tuon tässä mainitun Hesarin jutun ja sen aikaisemman. Enkä nyt ihan tavoita sitä, että mikä nyt on niin pielessä. Juttujen mukaan luottamusmiehiä ja osaa opiskelijoista kiukuttaa yt-neuvottelut tukihenkilöstön parissa, turhista tiloista luopuminen, ja se että hallituksessa ei ole opiskelijoiden edustajaa. Mikä näistä nyt on niin järisyttävän tärkeää? Jos kolme organisaatiota fuusioituu, niin tietysti on päällekkäisyyksiä tukifunktioissa ja tiloissa. Ja se nyt vain pitää hyväksyä, että rahoittajien edustajat päättävät siitä kuka on hallituksessa.
Ap, mitä oletat? Tampereen yliopisto on alunperin äärivasemmiston perustama kansalaiskorkeakoulu, joka siirrettiin Tampereelle kommunistisen puolueen tuella 1950-luvulla. Tuota äärivassarimmaksi ja punaiseksi ei Suomessa pääsekään. Kai siellä kiukuttaa, kun elinkeinoelämä käyttää nyt valtaa yliopiston hallituksessa ja Teknillinen yliopisto ja Tamk jyräävät kaikessa paremmalla etevyydellään. Vassarit ovat menettämässä valtaansa ja sehän niitä kiukuttaa. Siksi masinoivat tätä negatiivista julkisuutta.
kurssien arvosanojen saaminen ollut ongelma, joskus kursseja ei järjestetä vaikka oppilaiden valmistuminen kiinni parista kurssista.on oikeita ongelmia.vihervassarit vaati paperitonta toimintaa,seurauksena kurssivihkoja ei julkaista ,tietoa vaikea saada ja viivästyy taas valmistuminen.osa ongelmaa on vihervassari uudistukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä paikka olla töissä.
Kyllä yliopistot yhdistyivät ja päällekäisyyksiä vähennetään. And? Järkevää - pakollista oikeastaan.
Osa suuttui kun meni hautausmaakukkien tutkijalta suojatyöpaikka alta. Siksi haukkuvat.
Noloa - jos ihmiset eivät osaa ottaa potkuja vastaan vaan ovat kuin lapsia.
Mitään ongelmaa ei oikeasti ole.
Ja eikö sieltä vähennetty vain tukitoimista henkilöstöä, ei edes opettajia? Mikä nyt on täysin normaalia, että nykymaailmassa ei nyt jokaisella opettajalla ole laumaa palvelijoita ja sihteerejä hoitamassa jokaista juttua. Ei niin ole enää edes yritysjohtajilla.
Kun tukitoimista vähennetään niin minne luulet tehtävien siirtyvän? Alhaalla ei enää ketään ole, eli ylöspäin palkkahaitarissa. Se onkin aina fiksuin tapa säästää, että lääkärit, proffat ja muut hyväpalkkaisimmat substanssiosaamisen vuoksi tienaavat (kuten ne mainitsemasi yritysjohtajat) laitetaan tekemään sihteerin töitä, omalla tuntikorvauksellaan tietysti.
Ettei vaan olisi kellään laumaa palvelijoita, ihan periaatteesta. Mikään ei ole niin viisas kuin konsultti. Toki kohta varmaan opiskelijat voi itse kirjata kurssisuorituksetkin niin on ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä paikka olla töissä.
Kyllä yliopistot yhdistyivät ja päällekäisyyksiä vähennetään. And? Järkevää - pakollista oikeastaan.
Osa suuttui kun meni hautausmaakukkien tutkijalta suojatyöpaikka alta. Siksi haukkuvat.
Ja eikö sieltä vähennetty vain tukitoimista henkilöstöä, ei edes opettajia? Mikä nyt on täysin normaalia, että nykymaailmassa ei nyt jokaisella opettajalla ole laumaa palvelijoita ja sihteerejä hoitamassa jokaista juttua. Ei niin ole enää edes yritysjohtajilla.
Kun tukitoimista vähennetään niin minne luulet tehtävien siirtyvän? Alhaalla ei enää ketään ole, eli ylöspäin palkkahaitarissa. Se onkin aina fiksuin tapa säästää, että lääkärit, proffat ja muut hyväpalkkaisimmat substanssiosaamisen vuoksi tienaavat (kuten ne mainitsemasi yritysjohtajat) laitetaan tekemään sihteerin töitä, omalla tuntikorvauksellaan tietysti.
Ettei vaan olisi kellään laumaa palvelijoita, ihan periaatteesta. Mikään ei ole niin viisas kuin konsultti. Toki kohta varmaan opiskelijat voi itse kirjata kurssisuorituksetkin niin on ilmaista.
Tulipa sieltä aggressiota. Yliopisto-opettajien palkka ja osaaminen on surkeaa, ei ne mitään hyvin tienaavia ole, vaan urallaan epäonnistuineita luusereita. Jos eivät osaa käyttää nykyaikaisia digitaalisia työkaluja, niin se on ihan vain voi voi, heidän oma mokansa. Ei meillä muissa yliopistoissa mitään tuollaisia ongelmia ole eikä yritysmaailmassa. Sihteerit jäivät 80-luvulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä paikka olla töissä.
Mitä opettajien avustavia tehtäviä niiden tukitoimien pitäisi tehdä? Opettajistahan tässä on kyse. Yleensä opettajiksi päätyvät henkilöt, jotka eivät pärjää urallaan, eli eivät onnistu julkaisemaan tai hankkimaan rahoitusta. Palkka siinä jotain 4000 euroa/kk. Joten mitä kaikkea avustavia juttuja heillä pitäisi olla mitä eivät kykene tai viitsi tehdä itse?
ongelmia on eniten nopeasti valmistumista yrittäville.arvosanat annetaan myöhässä.todistuksia saa vaatia kuukausikaupalla taitaa olla jonkun sihteerin takana.non stop kurssit edistäisi nopeasti valmistumista siis perus kurssit.kirjatenttien hyväksyminen opinnoiksi, auttaisi työssäkäyviä opiskelijoita valmistuun nopeammin.samoin non stop tentit ja koetilaisuudet.parantaa toimintaa voisi ilman rahaa helposti.
Ongelmat ovat vain yhteiskuntatieteissä.
Ahaa