"Laskujen jälkeen ei jää käteen juuri mitään"
Otsikon lause luettu monista keskusteluista vuosien varrella. Aina olen ihmetellyt, mitä laskuja ihmisillä on kun käteen ei tunnu niiden jälkeen jäävän kuin joitakin kymppejä? Tänä talvena on sähkölasku varmasti koetellut monen kukkaroa, mutta jo aikaisemmin tämä runsas laskujen määrä on mietityttänyt.
Itselläni on lähes koko aikusikäni ollut maksettavana säännöllisesti vain sähkölasku, kotivakuutus, puhelin. Satunnaiset lääkärikäynnit (jos ei ole kuulunut opiskelu- tai työterveyteen) olen maksanut heti.
Kommentit (115)
Vierailija kirjoitti:
Minun laskuni ovat suurimmaksi osaksi vakuutuslaskuja. Kahden auton liikenne ja kaskot, kotivakuutus, mökkivakuutus, lapsivakuutus, henkivakuutus eli parituva puolisoiden välille, tapaturmavakuutus itselle, matkavakuutukset meille molemmille.
Tuon tapaturmavakuutuksen voisi lopettaa, mutta sehän on kärpäsen kakan kokoinen tuossa summassa.
Laosivakuutus on maksanut itsensä takaisin moninkertaisesti.
Meille taas lapsivakuutus olisi tullut todella kalliiksi kun lapset sairastivat todella harvoin. Yhden käden sormilla voi laskea käynnit yksityisellä lääkärillä. Oma tapaturmavakuutus liiton kautta oli taas äärimmäisen tärkeä. Sain tapaturmassa vamman joka ei koskaan parantunut ja sain tästä pysyvän haitan korvauksen joka oli ~5000€.
Vierailija kirjoitti:
Maksaako joku muka sohvat ja isoimmat sisustushankinnat saman tien tilatessa?
Tuskin. Etteköhän osamaksulla eli luotolla osta.
Turhaa hurskastelua. Kaikilla on elämiseen ja kuluttamiseen liittyviä laskuja ajoittain. Silmälasit ja hammaslääkäritkin voi jotutua maksamaan erissä.
Olen 47-vuotias, enkä ole koskaan ostanut osamaksulla mitään. Ainota lainat on asuntolaina ja opintolaina (joka toki on maksettu ajat sitten). Laskulla toki ostan asioita satunnaisesti, mutta maksan aina sen kerralla pois.
Vierailija kirjoitti:
Turhaa hurskastelua. Kaikilla on elämiseen ja kuluttamiseen liittyviä laskuja ajoittain. Silmälasit ja hammaslääkäritkin voi jotutua maksamaan erissä.
Itse en ole maksanut huonekaluja, kodinkoneita tai elektroniikkaa erissä. Luottokorttia käytän välillä maksuaikakorttina - viimeksi ostin sillä matkakorttiin aikaa useammaksi kuukaudeksi hyödyntääkseni viime vuoden edullisemman hinnan.
Mieluummin säästän jonkun ostoksen hinnan ennakkoon kuin maksan sitä jälkikäteen. Puolisoni taas tekee päinvastoin - ostaa auton, puhelimen, tietokoneen ja matkat luotolla vaikka tulot ovat epävarmat, ja sitten ihmettelee kun rahaa ei jää yhtään säästöön.
Usein kuulee sanan "iso yllättävä lasku". Tuli yllättävä lasku ettei rahat riitä siltä ja siltä kuulta.
Mikä se yllättävä iso lasku on? Tietysti jos auto hajoaa niin ymmärtää että siitä voi tulla iso lasku mutta kun monesti rahat loppuivat kun maksoin "ison yllättävän laskun".
Kaikki nuo vakuutus- jne laskut ei ole yllätyksiä. Eli vakuutuksenottaja kyllä tietää että sieltä on tulossa lasku joka pitää maksaa joten ei se mikään yllätys ole.
Laskut kuukaudessa:
vastike x 3 asuntoa 511,40€
sähkölasku 30€
vakuutukset 130€ (joulukuussa 650€ toisen yhtiön)
puhelimen lataus 100€
Muutaman kerran vuodessa lääkäri kulut ja lääkkeet 300€.
Tulot kuukaudessa:
2530€ sis. vuokratulot 2:sta yksiöstä. Mukavasti pärjään. Vuokratuloista maksettu vuokra-asuntojen vastikkeet ja vähennetty vero 32% huomioitu tuloissa. Sinkku talous
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa hurskastelua. Kaikilla on elämiseen ja kuluttamiseen liittyviä laskuja ajoittain. Silmälasit ja hammaslääkäritkin voi jotutua maksamaan erissä.What 😱! En todellakaan osta jotain sohvaa osamaksulla. En edes autoa. Säästän ensin ja sitten ostan. Ainoa poikkeus tästä on asunto.
Sulla ei ilmeisesti oo kovin uusi auto tai sitten sulla on tosi hyvä palkka? Tai siis mä en ainakaan kovin helpolla saisi säästettyä (kaiken muun säästämisen ohella) esim. 35 000 euroa että saisin auton.
Mietin kanssa, kuinka hyvä palkka pitää olla, jotta kaiken saa käteisellä ostettua.
Tai sitten ei vaan osta mitään 35 000 euron autoa. Kai te tajuatte, että auton saa paljon halvemmallakin (ja vieläpä ihan hyvän auton).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turhaa hurskastelua. Kaikilla on elämiseen ja kuluttamiseen liittyviä laskuja ajoittain. Silmälasit ja hammaslääkäritkin voi jotutua maksamaan erissä.What 😱! En todellakaan osta jotain sohvaa osamaksulla. En edes autoa. Säästän ensin ja sitten ostan. Ainoa poikkeus tästä on asunto.
Kyllä sun pitää pystyä maksamaan asuntokin heti käteisellä. Noloa kitua vuosikausia pankin orjana.
Ei viitsitty nollakorkoaikana laittaa asuntoon 400k€:a. Oltais voitu kyllä ostaa sekin käteisellä jos oltaisiin myyty enemmän osakkeita. Lainaa on alle 59k€. Pärjätään kyllä, älä huoli 😊. Autot ei kiinnosta pätkääkään, ajetaan todella vähän joten mitään yli 30k€:n autoa ei todellakaan osteta kuten joku tuossa kommentoi. Viimeksi ostettu auto maksoi 18k€ ja oli 5v vanha.
Lapsille on pakko hankkia ulkovaatteita jne jotka ostan osamaksulla. Kirppiksillä ei ole koululaisille sopivia ulkovaatteita kaikki ovat jo puhki kulutettuja samoin Hopella tms ei ole 130 koosta eteenpäin vaatetta enää kuin harvoin. Ostan vaateet Klarnalla muuten lapset olisivat ilman vaatteita... t: yh Hki vakaope
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskuja ovat esim.
Vuokra
Vakuutukset
Puhelin
Sähkö
Jos on tilannut vaatteita yms. laskut
Lehtitilaukset
Autovakuutus ja -veroNämä kun joskus osuu kaikki samalle kuukaudelle, niin eipä siinä paljon rahaa ruokaan jääkään.
Jos ei osaa budjetoida niin vakuutus- ja sähkölaskut kannattaa tilata kuukauden laskutusvälillä. Itse olen esimerkiksi tottunut maksamaan vakuutukset kerran vuodessa (ja siten hyötymään maksutapa-alennuksesta), mutta muutettuani puolisoni kanssa yhteen hän halusi maksaa vakuutuksista joka kuukausi.
Miksi vaatteet yms. pitäisi tilata laskulla eikä maksaa heti ostoksen yhteydessä?
Koska vain ne maksetaan mitä pidät. Nykyään tulee vieläpä niin usein vääriä tuotteita ja vääriä kokoja että on parempi katsoa mitä saa eikä antaa rahojaan minnekään ilman tuotteen näkemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun laskuni ovat suurimmaksi osaksi vakuutuslaskuja. Kahden auton liikenne ja kaskot, kotivakuutus, mökkivakuutus, lapsivakuutus, henkivakuutus eli parituva puolisoiden välille, tapaturmavakuutus itselle, matkavakuutukset meille molemmille.
Tuon tapaturmavakuutuksen voisi lopettaa, mutta sehän on kärpäsen kakan kokoinen tuossa summassa.
Laosivakuutus on maksanut itsensä takaisin moninkertaisesti.
Meille taas lapsivakuutus olisi tullut todella kalliiksi kun lapset sairastivat todella harvoin. Yhden käden sormilla voi laskea käynnit yksityisellä lääkärillä. Oma tapaturmavakuutus liiton kautta oli taas äärimmäisen tärkeä. Sain tapaturmassa vamman joka ei koskaan parantunut ja sain tästä pysyvän haitan korvauksen joka oli ~5000€.
Niin, siihenhän vakuutukset perustuvat, ettei tulevasta tiedä.
Minun lapseni lapsivakuutus päättyy tänä vuonna, ja nyt sitten vasta tiukkaa tuleekin. Juuri käytiin apteekissa, ja vuosimaksu tuli korvattua kerralla. Migreenilääkkeet ja add-lääke maksavat aina 400 e 3 kk annokset, kun apteekissa käy. Neurologi maksaa 250 e kerta, ja vuosittain pitää käydä.
Pää on kuvattu ja allergiatestit tehty yksityisellä aikanaan.
Toisen lapsen vakuutuksen lopetin jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Usein kuulee sanan "iso yllättävä lasku". Tuli yllättävä lasku ettei rahat riitä siltä ja siltä kuulta.
Mikä se yllättävä iso lasku on? Tietysti jos auto hajoaa niin ymmärtää että siitä voi tulla iso lasku mutta kun monesti rahat loppuivat kun maksoin "ison yllättävän laskun".
Kaikki nuo vakuutus- jne laskut ei ole yllätyksiä. Eli vakuutuksenottaja kyllä tietää että sieltä on tulossa lasku joka pitää maksaa joten ei se mikään yllätys ole.
Meille se viimeksi oli juurikin tuo, että auto hajosi. Tuommosia ei voi ennakoida. Se voi olla auto, pesukone vaikka hammaslääkäri, silmälasit yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ilmeisesti oo kovin uusi auto tai sitten sulla on tosi hyvä palkka? Tai siis mä en ainakaan kovin helpolla saisi säästettyä (kaiken muun säästämisen ohella) esim. 35 000 euroa että saisin auton.
Mietin kanssa, kuinka hyvä palkka pitää olla, jotta kaiken saa käteisellä ostettua.
Tai sitten ei vaan osta mitään 35 000 euron autoa. Kai te tajuatte, että auton saa paljon halvemmallakin (ja vieläpä ihan hyvän auton).
Tajuan, että 15000 eurolla saa auton, johon ei uppoa kauheesti korjauskuluja. Enkä minä. Saa tuota summaa säästettyä niin, että voisin ostaa auton, kun tarvitsen. Bruttoni on sentäs viisi tonnia.
Mulla on puhelin, sähkö (sekin muutaman kk välein), vakuutus kerran vuoteen, salikortti, lainan lyhennys., satunnaisesti luottokorttlasku, jonka maksan aina tyhjäksi.
Mitään en osa osamaksulla, laskulle harvoin.
Jää kyllä käteen tämän jälkeen vaikka kuin.
Olen keskituloinen, mutta kyllä joudun joka kuukausi miettimään esim. ruokien suhteen miten rahat riittää. Palkasta menee mm. Asuntolainanlyhennys, autolainanlyhennys, kotivakuutus, autovakuutus, yhtiö- ja rahoitusvastike, puhelin, netti ja sähkö, näiden lisäksi minulla on yksi viihdepaketti käytössä. Työmatkaa on 35 km suuntaansa, joten auto on pakollinen. Asun yksin, joten kulutkin on yhdelle hengelle korkeat. Matkoilla en ole vuosiin käynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka asumiset maksanu aloittajalle?
Maksan itse vuokrani, olen säästänyt n. puolen vuoden vuokrat ennakkoon. Lasketko vuokrankin maksun "laskuksi", omituisesti ilmaistu mielestäni. Lainanlyhennys menisi kai laskusta?
Lainanlyhennys on asumismeno
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskuja ovat esim.
Vuokra
Vakuutukset
Puhelin
Sähkö
Lehtitilaukset
Autovakuutus ja -veroNämä kun joskus osuu kaikki samalle kuukaudelle, niin eipä siinä paljon rahaa ruokaan jääkään.
Jos ei osaa budjetoida niin vakuutus- ja sähkölaskut kannattaa tilata kuukauden laskutusvälillä. Itse olen esimerkiksi tottunut maksamaan vakuutukset kerran vuodessa (ja siten hyötymään maksutapa-alennuksesta), mutta muutettuani puolisoni kanssa yhteen hän halusi maksaa vakuutuksista joka kuukausi.
Miksi vaatteet yms. pitäisi tilata laskulla eikä maksaa heti ostoksen yhteydessä?
Koska vain ne maksetaan mitä pidät. Nykyään tulee vieläpä niin usein vääriä tuotteita ja vääriä kokoja että on parempi katsoa mitä saa eikä antaa rahojaan minnekään ilman tuotteen näkemistä.
Mutta jos niitä ostaa säännöllisesti laskulla niin eikö ne kannattaisi budjetoida menoihin? Eikä sitten ihmetellä, mitä syödään, kun samassa kuussa erääntyy sekä vakuutukset että vaateostokset.
Mitä enemmän laskuja, sitä enemmän hyödykkeitä. Tuo valitus laskuista esiintyy joka ketjussa, jossa on aiheena työttömät, eläkeläiset tai pienituloiset. Taivastellaan kuinka paljon "niille" jää käteen ja miten itselle ei jää mitään "elämiseen" vaikka on maksettu asuntoa, autoa, kodinkoneita, huonekaluja "pakollinen ulkomaanmatka", ehkä vielä mökki, vene tai asuntovaunu.
Sitten ovat nämä omahyväiset nillittäjät, jotka tukevat ihan loistavasti toimeen ja säästöön jää satasia alle tonninkin tuloista. Taivastellaan miten joku haluaa syödä muutakin kuin kaalia ja itse poimittuja puolukoita tai pukeutua uusiin vaatteisiin. Kyllä se kansantalous kohenee kun kukaan ei juo kahvilan kahvia eikä ainakaan käy kampaajalla. Käytettyjä vaatteita riittää vaikka kukaan ei osta ikinä uusia.
Tämä on kyllä ihanan viihdyttävää lukemista välillä.
Vierailija kirjoitti:
Olen keskituloinen, mutta kyllä joudun joka kuukausi miettimään esim. ruokien suhteen miten rahat riittää. Palkasta menee mm. Asuntolainanlyhennys, autolainanlyhennys, kotivakuutus, autovakuutus, yhtiö- ja rahoitusvastike, puhelin, netti ja sähkö, näiden lisäksi minulla on yksi viihdepaketti käytössä. Työmatkaa on 35 km suuntaansa, joten auto on pakollinen. Asun yksin, joten kulutkin on yhdelle hengelle korkeat. Matkoilla en ole vuosiin käynyt.
Aika ankealta kuulostaa, jos rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen vaan kaikki menee pakollisiin kuluihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskuja ovat esim.
Vuokra
Vakuutukset
Puhelin
Sähkö
Lehtitilaukset
Mutta jos niitä ostaa säännöllisesti laskulla niin eikö ne kannattaisi budjetoida menoihin? Eikä sitten ihmetellä, mitä syödään, kun samassa kuussa erääntyy sekä vakuutukset että vaateostokset.
Mistä ihmeestä sinä puhut????
Eri