Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Laskujen jälkeen ei jää käteen juuri mitään"

Vierailija
05.02.2023 |

Otsikon lause luettu monista keskusteluista vuosien varrella. Aina olen ihmetellyt, mitä laskuja ihmisillä on kun käteen ei tunnu niiden jälkeen jäävän kuin joitakin kymppejä? Tänä talvena on sähkölasku varmasti koetellut monen kukkaroa, mutta jo aikaisemmin tämä runsas laskujen määrä on mietityttänyt.

Itselläni on lähes koko aikusikäni ollut maksettavana säännöllisesti vain sähkölasku, kotivakuutus, puhelin. Satunnaiset lääkärikäynnit (jos ei ole kuulunut opiskelu- tai työterveyteen) olen maksanut heti.

Kommentit (115)

Vierailija
41/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1600e netto eläkkeestä käteen jää "pakollisten" auto, vakuutukset, sähkö, harrastukset ym. maksujen jälkeen kuukaudesta riippuen 700-900e kulutukseen. Siis ruokaan ja mihin sitten laitankin. Yksin asun ok talossa.

Ei ne suuret tulot vaan....

Sulla on hyvä eläke, moni ikänsä töissä ollut saa paljon vähemmän. Mitäs heillä jää?

Itse saan eläkettä 922e. Maksan siitä asuntolainaa, sähkölämmityksen, kiinteistöverot, veden, jätehuollon, vakuutuksen jne. Autoon ei enää ole varaa. Että ei ne suuret tulot...

Vierailija
42/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aikuisiällä ainoat laskut ovat:

Vuokra (Obvi joka kuukausi)

Vakuutukset (2 x vuodessa 90 e/kerta)

Sähkö (4 x vuodessa, ennen 50 e/kerta, nykyään 100 e/kerta)

Netflix (ei joka kuukausi, n. 10 e)

Kodin netti+puhelinlasku+puhelimen netti (joka kk, 30 e)

Tienaan 1800 e/kk netto ja säästöön jää joka kuukausi 500-800 euroa eli en ymmärrä mitä valitatte.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näillä on AINA kulutusluottoja / osamaksuja. Eli rahat menee shoppailuun, shoppailun kohde on vain saatu käyttöön jo aiemmin. Kuulostaa paremmalta sanoa kuinka rahat menee laskuihin, vs rahat menee shoppailuun.

Mitä tarkoitat shoppailulla? On kyllä osamaksu hammashoidosta. Jos taat tarkoitat että shoppailisin osamaksulla esim.vaatteita tai meikkejä, niin en tietenkään. Ja kyllä siihen osamaksulaskuunkin on varattava rahat. Se vaan on niin että joskus köyhä joutuu ostamaan jotain osamaksulla. Säästän tottakai joka kuu, mutta ne rahat ovat oahan päivän varaa.

Älä tee oletuksia.

Vierailija
44/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja menee kuussa vuokraan, ruokaan, lääkkeisiin, puhelimeen ja toki vakuutukseen, ap:n kotivakuutuksen lisäksi henki- ja tapaturmavakuutus oltava toki.

Vierailija
45/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä menee noin 2000 euroa/kk lainoihin ja laskuihin. Eli käytännössä mun palkka. Yllättävästi niitä tulee, on sähkölasku ja sähkönsiirto kotiin ja mökille, vakuutuksia (auto, moottoripyörät ja mopo, koti,  mökki ja ihmiset), lasten harrastusmaksuja, piilolinssit ja muut netistä tilatut, esim. vaatteet ja harrastusvälineet (aina kun tilaan , niin maksan vasta kun tavara on mulla. Kerran olen joutunut tappelemaan palautuksesta, kun maksoin tilatessa ja tavaran toimitus viivästyyi 3kk, halusin perua kaupan ja saada rahani takaisin, mutta sain aika pitkään neuvotella ja lopussa uhkailla), jätemaksut, vesimaksut, kiinteistövero, tontin vuokra jne. Silleen menevät rytmissä, että jos tässä kuussa on jätemaksut, niin ensi kuussa on sitten vesimaksut, ja sitä seuraavassa kuussa tontin vuokra. Mutta en valita kun rahat nyt kuitenkin riittää siihenkin, että meillä on suoratoistopalveluita ja äänikirjapalvelu, meille jää kuitenkin puolison palkka josta ostetaan sitten ruuat, huvitukset ja siirretään osa säästöön.

Vierailija
46/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mot. "Laskut" näyttävät sisältävän aivan kaiken parturista vaatteisiin, harrastuksiin, matkoihin ja autojen osamaksuihin saakka. Sanomalla "rahat menevät laskuihin" yritetäänkin selvästi vain luoda vaikutelmaa kuinka rahat menisivät pakollisiin kuluihin kuten sähköön ja veteen. Kun oikeasti ne kulutetaan näihin ihan vapaaehtoisiin shoppailuihin.

Vierailija
47/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskuja ovat esim.

Vuokra

Vakuutukset

Puhelin

Sähkö

Jos on tilannut vaatteita yms. laskut

Lehtitilaukset

Autovakuutus ja -vero

Nämä kun joskus osuu kaikki samalle kuukaudelle, niin eipä siinä paljon rahaa ruokaan jääkään.

Jos ei osaa budjetoida niin vakuutus- ja sähkölaskut kannattaa tilata kuukauden laskutusvälillä. Itse olen esimerkiksi tottunut maksamaan vakuutukset kerran vuodessa (ja siten hyötymään maksutapa-alennuksesta), mutta muutettuani puolisoni kanssa yhteen hän halusi maksaa vakuutuksista joka kuukausi.

Miksi vaatteet yms. pitäisi tilata laskulla eikä maksaa heti ostoksen yhteydessä?

Vierailija
48/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä menee noin 2000 euroa/kk lainoihin ja laskuihin. Eli käytännössä mun palkka. Yllättävästi niitä tulee, on sähkölasku ja sähkönsiirto kotiin ja mökille, vakuutuksia (auto, moottoripyörät ja mopo, koti,  mökki ja ihmiset), lasten harrastusmaksuja, piilolinssit ja muut netistä tilatut, esim. vaatteet ja harrastusvälineet (aina kun tilaan , niin maksan vasta kun tavara on mulla. Kerran olen joutunut tappelemaan palautuksesta, kun maksoin tilatessa ja tavaran toimitus viivästyyi 3kk, halusin perua kaupan ja saada rahani takaisin, mutta sain aika pitkään neuvotella ja lopussa uhkailla), jätemaksut, vesimaksut, kiinteistövero, tontin vuokra jne. Silleen menevät rytmissä, että jos tässä kuussa on jätemaksut, niin ensi kuussa on sitten vesimaksut, ja sitä seuraavassa kuussa tontin vuokra. Mutta en valita kun rahat nyt kuitenkin riittää siihenkin, että meillä on suoratoistopalveluita ja äänikirjapalvelu, meille jää kuitenkin puolison palkka josta ostetaan sitten ruuat, huvitukset ja siirretään osa säästöön.

Tässä taas hyvä esimerkki. Laskut sisältää

Mökin

Auton

Moottoripyörät monikossa

Mopon

Harrastukset ja harrastusvälineet

Piilolinssit

Vaatteet

Suoratoistopalvelut monikossa

...

Just, laskujapa laskuja, kumma kun ihan koko palkka menee tällaisiin välttämättömyyksiin!

Vierailija
49/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskuja ovat esim.

Vuokra

Vakuutukset

Puhelin

Sähkö

Lehtitilaukset

Autovakuutus ja -vero

Nämä kun joskus osuu kaikki samalle kuukaudelle, niin eipä siinä paljon rahaa ruokaan jääkään.

Vaatteet maksetaan tilattaessa, niin pysyy kärryillä onko sitä rahaa vai ei.

Mä otan aina laskulla. Vaikka rahat yleensä saakin taksisin, on kivempi maksaa kun tuote on jo kädessä.

Vierailija
50/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaako joku muka sohvat ja isoimmat sisustushankinnat saman tien tilatessa?

Tuskin. Etteköhän osamaksulla eli luotolla osta.

Turhaa hurskastelua. Kaikilla on elämiseen ja kuluttamiseen liittyviä laskuja ajoittain. Silmälasit ja hammaslääkäritkin voi jotutua maksamaan erissä.

Vierailija
51/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa hurskastelua. Kaikilla on elämiseen ja kuluttamiseen liittyviä laskuja ajoittain. Silmälasit ja hammaslääkäritkin voi jotutua maksamaan erissä.

Emme ole tehneet isoja sisustushankintoja 20 vuoteen😂

Vierailija
52/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas tällainen en ymmärrä miten muut kun itse olen täydellinen -keskustelu. Huoh.

A) meillä kaikilla on geneettisesti määräytyvä älykkyysosamäärä. Mitä korkeampi älykkyys on, sitä helpompi on selvitä arjen asettamista haasteista. Vertaa: kehitysvammaiset, joilla on hyvin matala älykkyys, eivät pärjää arjessa yksin

B) olemme saaneet erilaiset eväät lapsena. Toisia on opastettu lapsesta pitäen esim talouden- ja kodinhoidossa, toiset on jätetty heitteelle

C) jos on pieni palkka, on välillä pakko ottaa vaikkapa kulutusluotto (köyhä ei muita lainoja saa). Esimerkki: ystäväni tarvitsi uudessa työssään läppäriä, mutta sitä ei ollut vara ostaa kuin lainarahalla

D) Ymmärtämättömyys ja epäempaattisuus kertovat viisauden puolesta. Siihen tarvitaan muutakin kuin älykkyyttä, esimerkiksi sitä, että on joskus joutunut itse selviytymään haastavissa oloissa

Kommentti kohtaan sen C): kyllä työnantaja ostaa työhön tarvittavat laitteet. Ei niitä läppäreitä itse osteta.

Vierailija
53/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä taas hyvä esimerkki. Laskut sisältää

Mökin

Auton

Moottoripyörät monikossa

Mopon

Harrastukset ja harrastusvälineet

Piilolinssit

Vaatteet

Suoratoistopalvelut monikossa

...

Just, laskujapa laskuja, kumma kun ihan koko palkka menee tällaisiin välttämättömyyksiin!

No mähän totesin, että laskut ei haittaa, vaikka niitä onkin paljon. Koska meille jää rahaa niiden maksamisen jälkeen ihan tarpeeksi kaikkeen muuhun.

Vierailija
54/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun laskuni ovat suurimmaksi osaksi vakuutuslaskuja. Kahden auton liikenne ja kaskot, kotivakuutus, mökkivakuutus, lapsivakuutus, henkivakuutus eli parituva puolisoiden välille, tapaturmavakuutus itselle, matkavakuutukset meille molemmille.

Tuon tapaturmavakuutuksen voisi lopettaa, mutta sehän on kärpäsen kakan kokoinen tuossa summassa.

Laosivakuutus on maksanut itsensä takaisin moninkertaisesti.

Vierailija
55/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

What 😱! En todellakaan osta jotain sohvaa osamaksulla. En edes autoa. Säästän ensin ja sitten ostan. Ainoa poikkeus tästä on asunto.

Vierailija
56/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskuja ovat esim.

Vuokra

Vakuutukset

Puhelin

Sähkö

Lehtitilaukset

Autovakuutus ja -vero

Jos ei osaa budjetoida niin vakuutus- ja sähkölaskut kannattaa tilata kuukauden laskutusvälillä. Itse olen esimerkiksi tottunut maksamaan vakuutukset kerran vuodessa (ja siten hyötymään maksutapa-alennuksesta), mutta muutettuani puolisoni kanssa yhteen hän halusi maksaa vakuutuksista joka kuukausi.

Miksi vaatteet yms. pitäisi tilata laskulla eikä maksaa heti ostoksen yhteydessä?

Mä en periaatteesta halua maksaa ennen kuin saan tuotteen. Joskus on sellaisia verkkokauppoja joissa ei voi ottaa laskua ja silloin saatan jättää tilaamatta. Jos pitää maksa etukäteen niin 30 euroa on maksimi minkä maksan, sen enempää en laita kiinni rahaa tuotteeseen jota mulla ei vielä ole.

Vierailija
57/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laskuja ovat esim.

Vuokra

Vakuutukset

Puhelin

Sähkö

Lehtitilaukset

Autovakuutus ja -vero

Mä käytän aina Klarnaa, jos vaan mahdollista. On todella kätevä, jos joutuukin palauttamaan. Maksan toki koko summan sitten, kun päätän pitää tuotteen eli en varsinaisesti ajattele ostavani laskulle. Viivytän vain hiukan maksua.

Vierailija
58/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

?

Tottakai maksaa. Eiköhän suurin osa maksa ne heti. Osamaksulla maksavat on pieni vähemmistö.

Vierailija
59/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

What 😱! En todellakaan osta jotain sohvaa osamaksulla. En edes autoa. Säästän ensin ja sitten ostan. Ainoa poikkeus tästä on asunto.

Kyllä sun pitää pystyä maksamaan asuntokin heti käteisellä. Noloa kitua vuosikausia pankin orjana.

Vierailija
60/115 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sulla ei ilmeisesti oo kovin uusi auto tai sitten sulla on tosi hyvä palkka? Tai siis mä en ainakaan kovin helpolla saisi säästettyä (kaiken muun säästämisen ohella) esim. 35 000 euroa että saisin auton.