"Laskujen jälkeen ei jää käteen juuri mitään"
Otsikon lause luettu monista keskusteluista vuosien varrella. Aina olen ihmetellyt, mitä laskuja ihmisillä on kun käteen ei tunnu niiden jälkeen jäävän kuin joitakin kymppejä? Tänä talvena on sähkölasku varmasti koetellut monen kukkaroa, mutta jo aikaisemmin tämä runsas laskujen määrä on mietityttänyt.
Itselläni on lähes koko aikusikäni ollut maksettavana säännöllisesti vain sähkölasku, kotivakuutus, puhelin. Satunnaiset lääkärikäynnit (jos ei ole kuulunut opiskelu- tai työterveyteen) olen maksanut heti.
Kommentit (115)
Vastike 250 eikä muuta kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotivakuutus, sähkö, vesi, jätehuolto sekä likakaivon tyhjennys, nuohooja, tienhoitomaksu yksityistiestä, autovero, autojen vakuutukset ym, tapaturmavakuutukset, kiinteistövero, puhelimet ja netti jne jne. Jää kyllä käyttörahaa ihan riittävästi ja enemmän kuin kymppejä, mutta jotain tämän tyyppisiä ehkä muillakin.
Muuttakaa kerrostaloon kaupunkiin. Kulut puolittuu.
Asutaan maalla.lainan Ok talosta 150 e kk.tie maksu 20e kk. Kiinteistövero 10e kk. Sähkö 50 ekk. 230 ekk siis maksuja.aika pienen asunnon saa kaupungista tolla hinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Laskuja ovat esim.
Vuokra
Vakuutukset
Puhelin
Sähkö
Jos on tilannut vaatteita yms. laskut
Lehtitilaukset
Autovakuutus ja -veroNämä kun joskus osuu kaikki samalle kuukaudelle, niin eipä siinä paljon rahaa ruokaan jääkään.
Mä maksan toukokuussa kaikki vuoden vakuutuslaskut 1500€, normimenojen lisäksi. Ei mitään ongelmaa ostaa myös ruokaa vielä ennen seuraavaa tilipäivää. Ne raha-asiat pitää vain osata hoitaa ja varautua niihin pyytämiinsä laskuihin ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Sähköt, vakuutukset, vesi, kiinteistövero, jätemaksu, lasten harrastukset, ruoka, kampaaja/parturi (ei toki joka kuukausi), vaatteet, puhelinlaskut, hygieniatuotteet, lääkärit, eläinlääkäri (ei toki joka kuukausi), tienhoitomaksu, auton maksut... Onhan näitä.
Kaksi nuorta talossa, kulut tapissa.
Ostat ruuat, hygieniatarvikkeet, vaatteet, parturin jne laskulla? Ei ihme, että laskuja kertyy. Taitaa kertyä vielä laskutuslisätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähköt, vakuutukset, vesi, kiinteistövero, jätemaksu, lasten harrastukset, ruoka, kampaaja/parturi (ei toki joka kuukausi), vaatteet, puhelinlaskut, hygieniatuotteet, lääkärit, eläinlääkäri (ei toki joka kuukausi), tienhoitomaksu, auton maksut... Onhan näitä.
Ostat ruuat, hygieniatarvikkeet, vaatteet, parturin jne laskulla? Ei ihme, että laskuja kertyy. Taitaa kertyä vielä laskutuslisätkin.
En osta laskulla, vaan niihin menee RAHAA. Täällä kysyttiin, että mihin ne rahat hupenee. Kyllä taas saivarrellaan.
Ja itse asiassa ruokaa ja hygieniatarvikkeita tilaan myös Fiksuruoasta/Matsmartilta, koska siellä on tarjouksia. Ei mene mitään lisiä, mutta kun ottaa laskun, ei maksa ennen kuin on varmasti saanut ne tuotteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mä maksan aina ruokaostokset etukäteen, ostan infosta lahjakortin jolla sitten teen ostokset. Ei ihme että monilla on talous ihan retuperällä kun kerätään vaan ostoksia koriin ja maksetaan vasta kassalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Mä maksan aina ruokaostokset etukäteen, ostan infosta lahjakortin jolla sitten teen ostokset. Ei ihme että monilla on talous ihan retuperällä kun kerätään vaan ostoksia koriin ja maksetaan vasta kassalla.
Rautalangasta: Perheellä on tietty määrä rahaa. Sen jälkeen kun sitä rahaa käyttää ruokaan/parturiin/hygieniatarvikkeisiin/lääkkeisiin/ jne ne laskujen maksamiset vie sitten loputkin.
Meillä meni liki viimeiseen penniin rahat, koska kuopus kävi lääkärissä, piti ostaa kalliit lääkkeet ja sen jälkeen tililtä meni kaikki vakuutusmaksut kerralla. Nyt siellä on juuri sen verran, että saadaan sähkölasku maksettua ennen tilipäivää 15.2.
Siellähän olisi rahaa kuin roskaa jos emme olisi käyttäneet rahaa myös muuhun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osta laskulla, vaan niihin menee RAHAA. Täällä kysyttiin, että mihin ne rahat hupenee. Kyllä taas saivarrellaan.
Ja itse asiassa ruokaa ja hygieniatarvikkeita tilaan myös Fiksuruoasta/Matsmartilta, koska siellä on tarjouksia. Ei mene mitään lisiä, mutta kun ottaa laskun, ei maksa ennen kuin on varmasti saanut ne tuotteet.
AP kysyi, mitä on ne mystiset laskut minkä jälkeen ei enää jää rahaa. Ei kysynyt, mihin se laskujen jälkeinen raha hupenee.
1600e netto eläkkeestä käteen jää "pakollisten" auto, vakuutukset, sähkö, harrastukset ym. maksujen jälkeen kuukaudesta riippuen 700-900e kulutukseen. Siis ruokaan ja mihin sitten laitankin. Yksin asun ok talossa.
Ei ne suuret tulot vaan....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP kysyi, mitä on ne mystiset laskut minkä jälkeen ei enää jää rahaa. Ei kysynyt, mihin se laskujen jälkeinen raha hupenee.
Tuolla on lueteltu myös niitä laskuja, mutta asian ydinhän ei ole se, että kaikki rahat menisi laskuihin, vana ne rahat menee elämiseen.
Vierailija kirjoitti:
1600e netto eläkkeestä käteen jää "pakollisten" auto, vakuutukset, sähkö, harrastukset ym. maksujen jälkeen kuukaudesta riippuen 700-900e kulutukseen. Siis ruokaan ja mihin sitten laitankin. Yksin asun ok talossa.
Ei ne suuret tulot vaan....
Vaan yksinäisen ihmisen mitätön elämä.
Taas tällainen en ymmärrä miten muut kun itse olen täydellinen -keskustelu. Huoh.
A) meillä kaikilla on geneettisesti määräytyvä älykkyysosamäärä. Mitä korkeampi älykkyys on, sitä helpompi on selvitä arjen asettamista haasteista. Vertaa: kehitysvammaiset, joilla on hyvin matala älykkyys, eivät pärjää arjessa yksin
B) olemme saaneet erilaiset eväät lapsena. Toisia on opastettu lapsesta pitäen esim talouden- ja kodinhoidossa, toiset on jätetty heitteelle
C) jos on pieni palkka, on välillä pakko ottaa vaikkapa kulutusluotto (köyhä ei muita lainoja saa). Esimerkki: ystäväni tarvitsi uudessa työssään läppäriä, mutta sitä ei ollut vara ostaa kuin lainarahalla
D) Ymmärtämättömyys ja epäempaattisuus kertovat viisauden puolesta. Siihen tarvitaan muutakin kuin älykkyyttä, esimerkiksi sitä, että on joskus joutunut itse selviytymään haastavissa oloissa
Ihmisillä kyllä on laskuja, vaikkei aloittajaöla yksinäisenä kerrostaloeläjänä olekaan.
Minulla esimerkiksi: talo on velaton, mutta remontti lainaa on.
Lisäksi on vesilasku, sähkölasku, kiinteistövero. Talo vakuutus ja auton vakuutus, ihmisilläkin olisi hyvä olla vakuutus.
Pitää maksaa nuohoojalle, ja metsurille, joka kävi pihapuun kaatamassa.
Hella hajosi, uusi oli hankittava. Sekin on "lasku" vaikka sen maksaisi käteisellä ostohetkellä. Sen kuun ylimääräiset rahat menee siihen hellaan
Tämä "ylimääräinen" kulu voi olla mikä vain.
Kiinteistövero on monta sataa vuodessa. Silmälasit pitää ostaa parin vuoden välein (jollekin perheenjäsenille) .
Polttopuita joutuu hankkimaan, maksaa muuten satasia vuoden puut.
Autoon menee satasilla polttoainetta kuukaudessa. Asun muuten isossa kaupungissa, mutta en pääse bussilla töihin koska oma työaikani alkaa ennen bussien liikennöintiä.
Eli ei ne laskut aina osamaksuja tms ole. Toki voi ollakin, kun ei ole vuokraisäntää joka sen uuden kodinkoneen kiikuttaisi tänne vanhan hajottua.
Näin se on.
2 vakuutusta, laina, vastike, sähkö ja puhelin.
En osta osamaksulla, en tilaa netistä.
Joka viikko myyn jotain torissa / fb.ssä.
Myynneillä pidän puskuria. Tai käytännössä, kun saan rahaa kokoon, se menee johonkin
Heikosti tuloillaan pärjäävän ihmisen tulisi välttää laskulle ostamista. Luottokortti ja luottoraja ovat käteviä olemassa äkilliseen välttämättömään lisärahan tarpeeseen, mutta jos koko luottoraja on koko ajan käytetty luottokortti ei enää vastaa tarkoitustaan. Yli varojen elämisen vaara lisääntyy jos luottokortteja on käytössä saman aikaisesti useampia. Auto ja auton käyttö- ja ylläpitokulut maksavat paljon ja joillekin auto saattaa olla esim. työn takia välttämätön, mutta järjestelemällä elämänsä toisin moni pärjäisi kyllä ilman autoakin.
Vierailija kirjoitti:
Taas tällainen en ymmärrä miten muut kun itse olen täydellinen -keskustelu. Huoh.
A) meillä kaikilla on geneettisesti määräytyvä älykkyysosamäärä. Mitä korkeampi älykkyys on, sitä helpompi on selvitä arjen asettamista haasteista. Vertaa: kehitysvammaiset, joilla on hyvin matala älykkyys, eivät pärjää arjessa yksin
B) olemme saaneet erilaiset eväät lapsena. Toisia on opastettu lapsesta pitäen esim talouden- ja kodinhoidossa, toiset on jätetty heitteelle
C) jos on pieni palkka, on välillä pakko ottaa vaikkapa kulutusluotto (köyhä ei muita lainoja saa). Esimerkki: ystäväni tarvitsi uudessa työssään läppäriä, mutta sitä ei ollut vara ostaa kuin lainarahalla
D) Ymmärtämättömyys ja epäempaattisuus kertovat viisauden puolesta. Siihen tarvitaan muutakin kuin älykkyyttä, esimerkiksi sitä, että on joskus joutunut itse selviytymään haastavissa oloissa
Tämä on totta. käytän joka äivä hyödyksi älykkyyttäni. Osaan organisoida, järjestellä, suunnitella jne. Ei ole rahaongelmia.
Minä laitan aina palkasta tonnin ns taloustilille.
Sinne palkkatilille jäävät rahat menevät kyllä ihan laskuihin monesti. Tässä kuussa meni kaikkien kaikkien vakuutusten maksut, sähkölaskut, metsurin lasku, puhelimien laskut, pesukoneen korjaus, opiskelijan matkalippu, vanhojen tansseihin liput ja nettikaupasta tilattu hiustuote (laitan itse kampauksen), en muistakaan kaikkea.
Nyt siellä on vielä laskuja 267 eurolla ja rahaa on 292 euroa. Seuraavan kerran sinne tulee rahaa joskus 20.2.
Vierailija kirjoitti:
Laskuja ovat esim.
Vuokra
Vakuutukset
Puhelin
Sähkö
Lehtitilaukset
Autovakuutus ja -veroNämä kun joskus osuu kaikki samalle kuukaudelle, niin eipä siinä paljon rahaa ruokaan jääkään.
Eihän sillä pitäs olla väliä mille kuukaudelle ne osuu, budjetti ei voi riippua siitä tuleeko se lasku tässä vai ensi kuussa.
37 jatkaa että ennen koronaa meillä oli aina ns puskurirahaa siellä, mutta kyllä tämä korona ja sen jälkeen hintojen nousut plus sähkö ja lämmitys jne on nyt aiheuttanut sen, että isompien laskusumien jälkeen ei puskuria juuri ole. Nyt sitä alkaa taas kevään mittaan sinne tulla, kun lämmitys on nyt hoidettu mm niin että lämmitämme takalla, biotakalla, kaasulämmittimillä jne ja kevään tullen tarve vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laskuja ovat esim.
Vuokra
Vakuutukset
Puhelin
Sähkö
Lehtitilaukset
Eihän sillä pitäs olla väliä mille kuukaudelle ne osuu, budjetti ei voi riippua siitä tuleeko se lasku tässä vai ensi kuussa.
Täh?
Totta kai se vaikuttaa tilille jäävään määrään, kun laskuihin menee enemmän rahaa.
Kaikki on suhteellista. Jos tulos ovat vaikka 100 000/kk ja laskut 100 000/kk niin eihän sitä käteen mitään silloin jää. Tietenkin silloin luultavasti on hankittu jotain koko rahalla koska yleensä ne laskut eivät ihan itsekseen ja aiheetta ilmesty tyhjästä. Tämä on todellakin jo vuosia ollut sama virsi varsinkin kun ollaan kateellisia työttömille tai eläkeläisille.