Mitä pientä tarjottavaa "kaikettomalle"? Onko jotain vegaanista-gluteenitonta?
Haluaisin joskus viedä työporukalle jotain pientä tarjottavaa (makeaa) kahvin kanssa. Muille voi viedä "tavallista" tarjottavaa. Työkavereista yhdelle pitäisi kuitenkin tehdä/hankkia tarjottavat erikseen, sillä hänellä on paljon allergioita (maidoton, munaton, gluteeniton, viljaton). Löytyykö kaupan valmiista tuotteista tuolla logiikalla mitään, esimerkiksi vegaanista-gluteenitonta?
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin gluteenittomat muffarit on hyviä ja niitä löytyy ruokakaupoista, samoin keksejä löytyy monenlaisia. Itse keliaakikkona ottaisin mieluummin kaupan valmistuotteen kuin itse tehdyn kontaminaatioriskin takia.
Noissa ongelmana se, että sisältävät viljoja nimeltä tattari, kaura (gluteenittomana) jne. Eivät siis käy viljattomalle.
Kaura on vilja. Nuo muut eivät.
Viljaton on niin epäselvä termi, että kysyisin ihmiseltä itseltään. Joku tarkoittaa vain luontaisesti gluteenitonta, toinen on ketokarppaaja.
Mantelit ja tumma suklaa voisi sopia.
Tutkipa viljakasvit uudelleen. Minulla on riisi, yksi maailman tärkeimmistä viljakasveista, vaikkakin gluteeniton, alkanut ärsyttämään vatsaa.
Vierailija kirjoitti:
erilaisia hedelmiä nyt ainakin
Ei hedelmiä allergikoille! Mulle puhkes allergia kun söin taatelin!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin gluteenittomat muffarit on hyviä ja niitä löytyy ruokakaupoista, samoin keksejä löytyy monenlaisia. Itse keliaakikkona ottaisin mieluummin kaupan valmistuotteen kuin itse tehdyn kontaminaatioriskin takia.
Noissa ongelmana se, että sisältävät viljoja nimeltä tattari, kaura (gluteenittomana) jne. Eivät siis käy viljattomalle.
Viljaton on niin epäselvä termi, että kysyisin ihmiseltä itseltään. Joku tarkoittaa vain luontaisesti gluteenitonta, toinen on ketokarppaaja.
Tutkipa viljakasvit uudelleen. Minulla on riisi, yksi maailman tärkeimmistä viljakasveista, vaikkakin gluteeniton, alkanut ärsyttämään vatsaa.
Sössön sössön.
Viljattomalla tarkoitetaan todella monta eri asiaa. Tattari esim. ei ole vilja millään mittarilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja minulle ei mitään, mikä on valmistettu planeetalla, jolla käsitellään pähkinää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sössön sössön.
Viljattomalla tarkoitetaan todella monta eri asiaa. Tattari esim. ei ole vilja millään mittarilla.
En alkanut hakemaan tätä kummempaa tietoa:
Tattari eli viljatatar on tatarkasveihin kuuluva kasvi, jonka siemeniä käytetään ruoaksi. Se lasketaan yleensä viljaksi, vaikka se ei ole muiden viljojen lailla heinäkasvi vaan kaksisirkkainen. Suomessa tattarin viljelyä rajoittavat hallanarkuus ja matalat 600–1 200 kilogramman hehtaarisadot. Wikipedia
Miksi sinne töihin pitää jotain viedä? Sitten ollaan nenä nirpallaan, kun kaikki eivät haluakaan mupeltaa pullaa tms. joka välissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla perusteella ei voi viedä yhtään mitään yhtään kenellekään, koska aina on yksi miljardista mahdollisuus, että joku saa allergiaoireita. Lähtökohtaisesti allergikko voi kyllä syödä kaikkea sitä, mille ei ole allerginen. Esim. muna-allergisen ei ole mitään tarvetta välttää hedelmiä.
Vierailija kirjoitti:
Innokkaana, allergiattomana kotileipurina olen utelias tietämään lisää kontaminaatiosta. Kuinka tarkka pitää olla ja millaisissa jutuissa voi käydä kömmähdys tottumattomalle?
Ymmärrän riskin huithapelin keittiössä, mutta onko minullakin jotain paikkoja missä voin mokata? Olen se, joka pyyhkii pöydän joka työvaiheen välillä, ottaa aina puhtaan ottimen joka purkkiin, pitää aina työvälineet puhtaana ja puhdistaa mikron/uunin/yleiskoneen leipomisen jälkeen (ja luulin aiemmin näitä itsestäänselvyyksiksi)
Jos reseptejä kaipaa:
Fazerin vihreät kuulat ovat melko kaikettomia
Tai jos vain vegaaninen ja gluteeniton niin Semperin sitruunavohvelikeksit
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Innokkaana, allergiattomana kotileipurina olen utelias tietämään lisää kontaminaatiosta. Kuinka tarkka pitää olla ja millaisissa jutuissa voi käydä kömmähdys tottumattomalle?
Ymmärrän riskin huithapelin keittiössä, mutta onko minullakin jotain paikkoja missä voin mokata? Olen se, joka pyyhkii pöydän joka työvaiheen välillä, ottaa aina puhtaan ottimen joka purkkiin, pitää aina työvälineet puhtaana ja puhdistaa mikron/uunin/yleiskoneen leipomisen jälkeen (ja luulin aiemmin näitä itsestäänselvyyksiksi)
Lähdetään siitä, että gluteenittomat leivonnaiset tehdään usein kokonaan eri leipomossa kuin allergeeneja sisältävät koska paikkoja on muuten vaikea pitää riittävän puhtaina gluteenista. Jos mietin omaa keittiötäni niin säilytän mm. jauhoja leivontatason yläpuolella olevassa kaapissa, niistä on voinut valua jotain hyllylle ja sieltä tippua jo pestylle tasolle tai vaikka alemmalla hyllyllä olevaan sokeripussiin. Yleiskoneesta tulee usein pestyä taikinakoukku ja kulho, mutta sen päälle saattaa olla tippunut hiukan jauhoja joten pesetkö koko koneen? Entä saatko esimerkiksi puisen kaulimen pestyä niin tehokkaasti että voit olla varma ettei siihen jää gluteenia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdetään siitä, että gluteenittomat leivonnaiset tehdään usein kokonaan eri leipomossa kuin allergeeneja sisältävät koska paikkoja on muuten vaikea pitää riittävän puhtaina gluteenista. Jos mietin omaa keittiötäni niin säilytän mm. jauhoja leivontatason yläpuolella olevassa kaapissa, niistä on voinut valua jotain hyllylle ja sieltä tippua jo pestylle tasolle tai vaikka alemmalla hyllyllä olevaan sokeripussiin. Yleiskoneesta tulee usein pestyä taikinakoukku ja kulho, mutta sen päälle saattaa olla tippunut hiukan jauhoja joten pesetkö koko koneen? Entä saatko esimerkiksi puisen kaulimen pestyä niin tehokkaasti että voit olla varma ettei siihen jää gluteenia?
Puisia välineitä ei tosiaan suositella käytettäväksi sekaisin gluteenittomien ja "normaalien" tuotteiden välillä. Leipomossa jauhoja kuitenkin pöllyää hieman eri tahtiin kuin useimmissa kotikeittiöissä, joten en näitä suoraan vertaisi. Kotona pystyy kyllä tekemään gluteenitonta, tässä Keliakialiiton ohjeistusta: https://www.keliakialiitto.fi/kuluttajat/gluteeniton-elama/kun-kylaan-t…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, puhdistan (tietenkin) koko koneen. Eikö muut? Jauhot kuten muutkin ainekset säilytetään yhdessä ja samassa kaapissa, ilmatiiviissä rasioissa jo säilyvyyden takia. Ne on purkitettu yksi tuote kerrallaan, eli tuskin siinäkään on jauhoa lentänyt sokeriin. Jos tekisin gluteenitonta, olisin varmasti entistä tarkempi venhäjauhon ym kanssa.
Luin myös muilta sivustoilta tästä kontaminaatiosta ja siellä tunnuttiin pelkäävän leivänmuruja jos laittaa tomaatin pöydälle. Meillä ei ole mitään leivänmuruja pöydillä. Murut pyyhitään ja sen jälkeen taso pyyhitään aineella. Jos tekisin gluteenitonta, en tietenkään edes laittaisi sitä kuvitteellista tomaattia pöydälle.
Olen vegaani ja en oleta, että työkaverit toisi mulle mitään kun tuovat kakkua tms. Jos joku tuo vaikka karkkia tai tummaa suklaata, olen toki iloinen. Olen itse ruokavalioni valinnut, enkä oleta työkavereiden tai puolituttujen tietävän erityisruokavalioista mitään.
Sen sijaan läheisten ystävien ja perheenjäsenten toivon tarjoavan edes jotain pientä mulle kun menen kylään. Ja niin he aina tekevätkin. Itse hommaan myös gluteeniallergiselle perheenjäsenelle aina omat aamiaisleivät ja jälkkäripullat.
Jos haluat jotain viedä, niin googlaa vaikka vegaaninen ja gluteeniton karkki. Karkissa tuskin on viljaa?