Onko täällä ketään joka olisi saanut lahjoituksena kasan vauvanvaatteita?
Mietin vaan että vieläkö sellaisia ihmisiä on jotka antavat ilmaiseksi vanhat vaatteet pois ihan hyvyyttään, vai meneekö kaikki nykyisin huutikseen tms. UFF:lle en viitsisi heittää kuin ne jotka ei kelpaa jostain syystä kun UFF kynii mun mielestä törkyhintoja niistä vaatteista niitä myydessään. Kuten 3,5% vanhasta äp:n bodysta.
Olisinko ihan hullu jos antaisin jollekin (köyhälle opiskelijalle esmes) raskaana olevalle meidän vauvan vanhat pieneksi jääneet vaatteet, kehtaako ihmiset nykyään enää vastaanottaa mitään ihan lahjoituksena? Siis niin etä saisi itse valita mitä ottaa ja loput sitten muualle, eli ei pakolla mitään mitkä ei miellytä vastaanottajan silmää?
Tällaista mietin aikani kuluksi, pikkusiskolla kun on muutama ei kovin varoissaan oleva odottajakaveri. Kehtaanko tarjota vai loukkaannutaakohan siitä?
Kommentit (21)
Voithan ihan varovasti kysellä sitä kelpaamista. Ja korosta vielä, että voivat laittaa menemään jos ovat epäsopivia.
Meillä on myös tuossa pussillinen vauvanvaatteita, ja juuri tuumailin että minne laittais kun ei tule mieleen vauvaa odottavaa perhettä.
Voivat ottaa mielellään vastaa mutta älä tuputa. Kaikki eivät halua vanhoja lastenvaatteita.
Ihan ilmaiseksi olen saanut. Olen useamman kerran saanut muovikassillisen ja antaja on sanonut, että heitä turhat pois vaan, jos et niitä halua pitää (vapauttaa omantunnontuskista!). Kertaakaan en kyllä ole mitään poisheittänyt, epäilen, että ovat lajitelleet vaatteet jo antamista.
Minä sain esikon odotusaikana yhdeltä kaverilta 3 pussia lastenvaatetta.
Ja sanoi että palauttaa kun en tarvi enää. Vaatteet olivat kovasti käytettyjä ja isossa osassa oli tahroja. Sanoin että kiitos mutta en tarvi. Kaveri sanoi että antaa ne kuitenkin ja lisäsi vielä palauta kun jää pieneksi. =O
En tiennyt mitä olisin niille tehnyt kun olivat mielestäni lähinnä hirveitä ja meillä vähän säilytystilaa. Pesin kaikki vaatteet pistin takaisin pusseihin. Onneksi muutimme toiselle paikkakunnalle ja sain sen varjolla palutettua vaatteet olematta kiittämätön kaverin mielestä.
Enkä todellakaan ole sellainen ihminen joka käyttää lapsilla vain uusia vaatteita. Ostelen paljon kirppareilta. Mutta kauniita, ehjiä ja puhtaita vaatteita.
Mun puolesta vastaanottaja saa vaikka kääriä niillä rahaa huutiksessa, itse en millään viittisi, eli jonnkin pelastusarmeijalle menee ne joita kukaan ei huoli... Kyse siis nimenomaan _lahjoituksesta_ ei lainaamisesta
T: laiska ap
Vierailija:
Ja sanoi että palauttaa kun en tarvi enää. Vaatteet olivat kovasti käytettyjä ja isossa osassa oli tahroja. Sanoin että kiitos mutta en tarvi. Kaveri sanoi että antaa ne kuitenkin ja lisäsi vielä palauta kun jää pieneksi. =O
.
Itsekin meinaan antaa vaatteita eteenpäin, jos kelpaavat...
ta. Kuka nyt itse haluaa ostaa koko varaston vaatteita, joita käytetään vain hyvin lyhyen aikaa ja sekin aika on lähinnä nukkumista.
Vierailija:
En tiennyt mitä olisin niille tehnyt kun olivat mielestäni lähinnä hirveitä ja meillä vähän säilytystilaa. Pesin kaikki vaatteet pistin takaisin pusseihin. Onneksi muutimme toiselle paikkakunnalle ja sain sen varjolla palutettua vaatteet olematta kiittämätön kaverin mielestä.
Enkä todellakaan ole sellainen ihminen joka käyttää lapsilla vain uusia vaatteita. Ostelen paljon kirppareilta. Mutta kauniita, ehjiä ja puhtaita vaatteita.
Täällä oli joku päivä sitten aloitus, että joku oli lahjoittanut ilmoituksen perusteella vaatteita " köyhälle" ja sitten ne olivat huutonetissä myynnissä. Mutta tietysti jos se ei sinua haittaa. On muuten muitakin järjestöjä kuin uff, joille voi lahjoittaa, esim. fida.
Ja myydä saa huutiksessa kun vaatteet on pieniä eli en halua niitä takaisin. Fidalle en lahjoita mielellään, kun niilläkin on riistohinnat vauvanvaatteista(mun mielestä 2,5-3¿ käytetyistä äp:n vaatteista on yksinkertaisesti ihan liikaa). Lisänä se että nuilla järjestöillä on kristilliset periaatteet joita mä en hirveästi kannata..
Annan mieluummin ilmaiseksi kuin että siskon kaverit ostavat ne samat vaatteet kirpparilta kalliilla... Tiedän nimittäin että kirppiksiltä ovat käyneet vauvatavaraa etsimässä, koska sisko kertoi heidän käyneen.
Ja jos ne nyt suoraan huutikseen päätyvät niin eipä sillä sinänsä ole väliä kun enhän mä niistä mitään nettoa UFFin laatikkoon heittämälläkään ja olen liian laiska myymään niitä itse missään ;D
Vierailija:
Täällä oli joku päivä sitten aloitus, että joku oli lahjoittanut ilmoituksen perusteella vaatteita " köyhälle" ja sitten ne olivat huutonetissä myynnissä. Mutta tietysti jos se ei sinua haittaa. On muuten muitakin järjestöjä kuin uff, joille voi lahjoittaa, esim. fida.
vaatteita mutta en voinut niitä ottaa kun oli asiakas. Itse olen antanut kaikki lastemme vanhat vaatteet siskolleni joka myös vähissä varoissa.
Haluisin vaan tuoda esiin sellaisien pointin, että " valitse itse, mitä haluat" ei mun mielestä toimi.
Mulle ainakin tuli sellainen olo, etten " kehtaa" olla ottamatta kaikkia, ts se raakkaminen tuntui jotenkin kurjalta, olivathan ne vaattet kelvannet antajan lapsellekin, mikäs minä olen sanomaan etten huoli vaikka ilmaiseksi saan.
Siis helpompaa saajallekin että annat kaikki, ja saatesanoina sanot että antaa vaikka uffille ne mitä ei itse tahdo, eli poistuu se " pakko pitää niitä kaikkia vaikkei tykkäisikään" eikä silti tarvi sun silmän alla olla " nirso" .
Repesin kun joku törkeästi kerjäsi ilmaista pinnasänkyä ja vielä ilmoitti ettei ota valkoista. Röyhkeää.
Vierailija:
Haluisin vaan tuoda esiin sellaisien pointin, että " valitse itse, mitä haluat" ei mun mielestä toimi.
Mulle ainakin tuli sellainen olo, etten " kehtaa" olla ottamatta kaikkia, ts se raakkaminen tuntui jotenkin kurjalta, olivathan ne vaattet kelvannet antajan lapsellekin, mikäs minä olen sanomaan etten huoli vaikka ilmaiseksi saan.Siis helpompaa saajallekin että annat kaikki, ja saatesanoina sanot että antaa vaikka uffille ne mitä ei itse tahdo, eli poistuu se " pakko pitää niitä kaikkia vaikkei tykkäisikään" eikä silti tarvi sun silmän alla olla " nirso" .
niin vie vaikka vastaanottokeskukseen ainakin muutama vuosi sitten kun olin sellaisessa töissä siellä oli kovasti kysyntää vaatteille.
Nyt meille on vauva tulossa pitkän tauon jälkeen ja tulipa lahjoitettua kaikki vauvanvaatteet pois, kun luulin, etten enää koskaan niitä tarvitse. Kas kummaa, kuukauden päästä pinnasängyn hävittämisestä olinkin raskaana.
Tympäisee nyt, kun saa ostaa kaiken uudestaan. Suurperheessämme olisi rahanreikiä muutenkin.
en yksinkertaisesti jaksa viedä niitä kirpputoreille enkä myöskään jaksa alkaa hinnoitella, hyvä vaan, että tulevat käyttöön. Anna hyvän kiertää, periaatteella :-)
joka sai vauvan lukioaikana. Tyytyväisenä otti vastaan vaatteet. Ainoa huono puoli oli et meidän vaatteet oli tyttöjen ja hän sai pojan.
Minä olen antanut naapurin rouvien kanssa jatkuvasti vaatteita mm. uffille.
Minulla on myös 3 tukiperhettä, joilla lahjoitan jatkuvasti lasten vaatteita, kahvia ym.
Suvun naisten kesken vaihdamme vaatteita edelleen, myös aikuistenkin, vaikka olemme työssäkäyviä.
Ystävä toi ne mitä kirppiksellä ei ollut mennyt, sanoi että ota mitä kelpaa ja loput vie Uffille. Otin varmaan puolet meille käyttöön. Pitääkin muistaa kiittää :)
Jos vaatteille ei löydy muuta lahjoistuspaikkaa, anna seurakunnalle. Tietävät ainakin osan alueen vähävaraisista. Toinen mahdollisuus viedä SPR:n konttikeräykseen, siellä puutetta varsinkin lastenvaatteista (ei juhlavaatteita!) ja myös miesten. menevät varmasti tarvitseville, esim jos perheeltä palanut talo tai jossian ulkomailla vaikka jokin luonnonkatastrofi vienyt kaiken.
Mun mielestä on kiva saada ja vastaavasti lahjoittaa niitä sitten jonain päivänä eteenpäin. Vastaanottaja iloitsee uusista vaatteista ja antaja saa kaappitilaa. Loistoidea mun mielestä!