Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarin mielipidepalstalla äiti valittaa, ettei lapsi halua pitää yhteyttä

Vierailija
05.02.2023 |

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000009362918.html

Suoraan sanottuna en ihmettele. Minulla tulee tästä kirjoituksesta hyvin ikävä olo. Kirjoittava äiti puhuu lapsen 'harhaisista muistoista', mutta valittaa, että lapsi ei halua keskustella.

Minulla on hankala suhde vanhempiini. Olen juuri kokenut niin, että he eivät edes myönnä muistojani - ikään kuin olisin keksinyt kaikki traumani! Kun tarpeeksi kauan joutuu tällä tavalla tunnetasolla hylätyksi ja kuulemaan sen, ettei omat ajatukseni ja muistot ole todellisia, niin todellakin siinä haluaa ottaa etäisyyttä.

Olen myös kuullut tuon kirjoittajan hokeman, että 'kaikkit ekevät virheitä' monta kertaa äitini suusta. Ikään kuin sillä pitäisi deletoida kaikki mennyt.

Kommentit (1197)

Vierailija
441/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lumihiutaleet täällä taas syyttää omaa mt ongelmia vanhempiensa syyksi. Katsokaa peiliin välillä, sieltä löydätte todelliset syylliset siihen miksi elämänne on kurjaa.

Jos me lapset olemme niin kauheita lumihiutaleita, niin miksi haluatte seuraamme te täydelliset vanhemmat? 

Mä oon vasta 33v. Tunnistan kyllä lumihiutaleen ja uhriutujan kun osa sukupolvestani on näitä.

Ei munkaan vanhemmat täydellisiä ole, mutta en syytä niitä mun ongelmista. Katsos itse teet oman elämäsi.

Jos sulla on ollut ruokaa pöydällä ja katto pään päällä, niin hyvät lähtökohdat on elämään, vaikka isä tai äiti ei oliskaan täydellisiä.

Se voi olla vaikea ymmärtää jos on mielenterveysongelmia ja päässä vikaa.

Ruoka pöydässä ja katto pään päällä ei tarkoita, että lähtökohdat elämään olisi hyvät. Kenenkään ei tarvitse olla täydellinen, mutta esim. väkivalta, päihteiden käyttö tai vanhempien mielenterveysongelmat voivat olla lapselle hyvin vahingollisia.

Yhtälailla lisäisin esim henkinen puoli kuten narsisteilla, teatteria ja sumutusta, valta asetelmia ja empatia kyvyttömyys

Vierailija
442/1197 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan yhdeltä mutsilta. Asiat on hänen mukaan ollut menneiden paisuttelua, vaikka sama sonta oli jatkua lastenlasten kanssa. Pitäisi sääliä ja ymmärtää tätä seuraavaa sukupolvea kohtaan koskevaa käytöstä, koska käyttäytyjällä on lapsuudentraumaa ja jos jonninlaista kurjuutta ollut pitkän ikänsä aikana. Heh.

Jonkunlainen älyllinen päätelmä tästä lienee, että sen pitkän iän ehtoolla ymmärtänee jo tekojensa tai puheidensa seurauksia.

Kun edelleen syyttävä sormi kohdistuu kritisoijaan, on yksinkertaisesti parempi tehdä vissi pesäero kuin elää sukupolvien oravanpyörää läpi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismi on yksi syy siihen että välejä voi olla mahdotonta selvittää. Jos vanhemmassa on narsistisia piirteitä hän on sokea monelle asialle. Hän ei vain kykene näkemään että jollakin voisi olla erilainen näkemys, hän ei edes ymmärrä että lapsi olisi hänestä erillinen ajatteleva ihminen. Jos hän ei ole jotakin kokenut sitä ei ole olemassa. Vain hänen näkemyksensä maailmasta on oikea. Hän on aikuisen kehossa oleva taapero. Tällaisesta vanhemmasta pitääkin päästä eroon koska edessä ei häämötä muuta kuin henkinen kärsimys ja tuho.

Vierailija
444/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopas tämä meni erikoiseksi. Kyllä se äitikin joskus voi olla oikeassa ja lapsi se narsisti tai muutoin vaikea ihminen. Mäkin tunnen yhden tapauksen, joka systemaattisesti väitti asiaa, jota ei ollut tapahtunut ja se johti jopa oikeuteen asti. Jäi perinnöttömäksi, oikeus laittoi lähestymiskiellon päälle.

Kummallinen keskustelu, kun vain se oma ajatus on oikea, aika vaikea on keskustella. Teillä varmaan on kokemusta hirviömutseista ja -anopeista, mutta se nyt ei ole koko kuva.

Vierailija
445/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jopas tämä meni erikoiseksi. Kyllä se äitikin joskus voi olla oikeassa ja lapsi se narsisti tai muutoin vaikea ihminen. Mäkin tunnen yhden tapauksen, joka systemaattisesti väitti asiaa, jota ei ollut tapahtunut ja se johti jopa oikeuteen asti. Jäi perinnöttömäksi, oikeus laittoi lähestymiskiellon päälle.

Kummallinen keskustelu, kun vain se oma ajatus on oikea, aika vaikea on keskustella. Teillä varmaan on kokemusta hirviömutseista ja -anopeista, mutta se nyt ei ole koko kuva.

Varmaan on tilanteita jossa kyse muusta kuin vanhemmasta. Mutta ei lapsen ja vanhemman suhde ole mikään tasa-arvoinen suhde. Kyllä siinä vanhemmalla on vastuu ainakin ekat 20 vuotta. Mutta siinäkin on iso ero että vanhempi on vaan huono kun että välit menee poikki. Huononin vanhempi voi sentään myöntää olevansa huono. Narsistin mielestä lapsi on huono ja hän aina oikeassa.

Vierailija
446/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet ihan oikeassa. Minulla on kokemusta hirviösisaruksista eikä tosiaan ole mikään valemuisto-keissi kenenkään kohdalla vaan ihan aikuisten ihmisten pitkäaikaista vanhempien, lopulta sairaiden ja vanhojen hyväksikäyttöä. No, minun vanhempani olivat valitettavasti kyllä niiden kanssa tekemisissä loppuun asti, mutta minä en enää ole, kun olin seuraava valikoitu kohde enkä onnistunut niitä liioin käytöksestään parantamaan.

On ihmisiä, jotka eivät vain kerta kaikkiaan osaa käyttäytyä. Niitä ihmisiä on sekä vanhemmissa että lapsissa. Eikä kaikki ole jostain kasvatuksesta kiinni, kaikki eivät vain kasvattajiaan usko. Joillakin vain on kanttia esimerkiksi hyväksikäyttää toisia ja vaatia vielä kiellon päällekin itselleen kaikkea ekstrapalvelua jatkuvasti ilman, että tuntisivat mitään häpeää.  Joillekin taas omat mielipiteet uskonnosta, politiikasta tms. ovat niin tärkeitä, että niitä tuputetaan sukulaisille edelleenkin kiellonkin päälle vuosikausia, vaikka mikä olisi.

Vierailija
447/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän paljon narsisteja nämä äidit tuppaavat kasvattamaan nykyaikana. Puhdasta sattumaa tietenkin.

Vierailija
448/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Merkilliseksi tämän teet lähinnä sinä, joka väännät tätä samaa sanomaa eri kulmista ja eri valheilla.

Miksi se ajatus surkeasta äidistä romahduttaa sinut noin?

Vierailija
449/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole mikään ongelma, koska kyllä tuo rouva tietää mitä tehdä. Ilmeisesti tuo lapsen toiminta ärsyttää rouvaa. Ja mitä tuo rouva on koko elämänsä ajan tottunut tekemään kun jokin asia ärsyttää häntä, tai siis kun joku ihminen on hänen mielestään ärsyttävä? Rouva tietysti kiusaa sitä ärsyttävää ihmistä! Tai huutaa tai skitsoo tai sabotoi hänen elämäänsä tai usuttaa muita ihmisiä ja viranomaisia hänen kimppuun,... kaikin keinoin aiheuttaa hänelle kaikkea mahdollista haittaa. Niin: jos joku on ärsyttävä niin hän ansaitsee kakkakohtelua. Ja kakkakohtelemisen tuo rouva osaa!

Vierailija
450/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yllättävän paljon narsisteja nämä äidit tuppaavat kasvattamaan nykyaikana. Puhdasta sattumaa tietenkin.

Se johtuu ihan vain siitä, että entisaikana lasten kohtelu oli erilaista, varsinkin aikuisten lasten. Sellainen itsekkyyteen taipuvainen laiskimuskin joutui ovesta ulos ja itse tienaamaan tai sitten kerjuulle, jos ei muu onnistunut. Rajoitteena oli sekin, että tavallisella väellä oli pienet asunnot eikä niissä voinut pitää kaikkia kortteeraamassa.

Nykyään on paremmat olot ja sitä käyttävät hyväkseen myös sellaiset ihmiset, joissa on jotain toisten ihmisten taloudellisen tms. hyväksikäyttäjän vikaa olemassa korvien välissä jo valmiiksi. Esim. itse en olisi kehdannut jäädä vanhempieni kotiin asumaan vuosikymmeniksi näiden vastalauseiden päällekin tai viettää siellä paria kuukautta joka kesä opettelematta edes itse pesemään omia pyykkejäni talossa olevalla pesukoneella. Mutta jotkut kehtaavat, kun kerran nykyaikana sellainenkin ylipäätään on mahdollista. 

On ihmisiä, jotka tarttuvat näkemiinsä tilaisuuksiin käyttäytyä itsekkäästi ja muita hyväksikäyttäen ja sitten niitä, jotka eivät tartu, koska ymmärtävät, että se ei ole oikein.

Vierailija
451/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on ollut paska äiti, niin ihmekö tuo, jos lapsi ei pidä yhteyttä.

Eri. -Joo ei niin. Toki lapsi sai mitä pitikin ettei kukaan sorra koulussa, merkkivaatteita, villakoira ym. yo- juhlan, laskettelumatkoja, opiskeluaikana rahaa jos sitä oli, opintolainaansa lyhensi harjoittelijan palkallaan kun palasi kotiin vuodeksi, myöhemmin asuntonsa pintaremontin hoiti äiti. Vanhempana nenä kännykässä ja tuhahtelua äidin tyhmiin kysymyksiin. Kun yh-äidistä ei irronnut enempää, kyseli kuulumisia tyhmyyttään, pisti aikuinen lapsi välit poikki. Nyt pintaliitäää pk-seudulla, hylkäsi myös siskonsa ja koko suvun.

Vierailija
452/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan on tilanteita jossa kyse muusta kuin vanhemmasta. Mutta ei lapsen ja vanhemman suhde ole mikään tasa-arvoinen suhde. Kyllä siinä vanhemmalla on vastuu ainakin ekat 20 vuotta. Mutta siinäkin on iso ero että vanhempi on vaan huono kun että välit menee poikki. Huononin vanhempi voi sentään myöntää olevansa huono. Narsistin mielestä lapsi on huono ja hän aina oikeassa.

Kyllä kyllä, mikäänhän ei tuon yhden kommentissa ohjannut ajatusta tähän suuntaan ja silti hänet haukuttiin pystyyn.

Vierailija
453/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuo ole mikään ongelma, koska kyllä tuo rouva tietää mitä tehdä. Ilmeisesti tuo lapsen toiminta ärsyttää rouvaa. Ja mitä tuo rouva on koko elämänsä ajan tottunut tekemään kun jokin asia ärsyttää häntä, tai siis kun joku ihminen on hänen mielestään ärsyttävä? Rouva tietysti kiusaa sitä ärsyttävää ihmistä! Tai huutaa tai skitsoo tai sabotoi hänen elämäänsä tai usuttaa muita ihmisiä ja viranomaisia hänen kimppuun,... kaikin keinoin aiheuttaa hänelle kaikkea mahdollista haittaa. Niin: jos joku on ärsyttävä niin hän ansaitsee kakkakohtelua. Ja kakkakohtelemisen tuo rouva osaa!

Ja jos ei mikään muu toimi niin sitten otetaan käyttöön kaikista kovimmat otteet. Koska eihän lapsi saa hylätä äitiä! Tasan samoin kuin tyttö ei saa hylätä poikaystäväänsä! Ja mitä siis on ne kovimmat otteet? Tietysti tämä: "jos sä hylkäät mut niin mä tapan sut!" Tässä South Park -kohtaus jossa poika näyttää tyttöystävänsä kohdalla mallia miten tuo kovistelu tehdään:

Vierailija
454/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Merkilliseksi tämän teet lähinnä sinä, joka väännät tätä samaa sanomaa eri kulmista ja eri valheilla.

Miksi ajatus siitä että se vika onkin lapsessa romahduttaa sinut noin?

Miten ihmeessä kuvittelet keskustelupalstalla voivasi arvioida valheet?

Vierailija
455/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

hmm, yleensä riitaan tarvitaan kaksi. joskus riittää yksi, eli on itsensä kanssa riitaa. jos lapsi poistuu perhesuhteesta, on jotain tapahtunut, mitä ei voi antaa anteeksi. jos vanhempi nyt kokee, että asiat ovat paisuneet, niin onko äiti se joka paisumisen aiheutti? voisin kuvitella, että nämä tapaukset vain lisääntyvät, kun vapaasti, vailla kuria, tv:n ja netin avulla kasvaneet rupeavat saamaan lapsia. heillä ei ole tietoa toimivasta perhesuhteesta. kas näin kehittynyt yhteiskunta hylkäsi lapsensa. turha valittaa itseaiheutettua vahinkoa. 

Vierailija
456/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ajatus siitä että se vika onkin lapsessa romahduttaa sinut noin?

Miten ihmeessä kuvittelet keskustelupalstalla voivasi arvioida valheet?

Sinä jankutat samaa tarinaa eri kulmista ja erilaisilla keksityillä hahmoilla. Aggressiivisesti. Milloin sinulla on tuttava, milloin sisko, milloin sitä ja milloin tätä. Aina sama teema: Paskat kamalat aikuiset lapset, joilla mielenterveysongelmia/rahan ahneutta/kiittämättömyyttä jne ja näiden äiti aina Äiti Teresa. Joka tarinassa.

Miksi?

Mikset voi vain antaa ihmisten keskustella? Menet ihan palasiksi pelkästä ajatuksesta, että joku katkaisee äitiinsä välit. Miksi?

Vierailija
457/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

hmm, yleensä riitaan tarvitaan kaksi. joskus riittää yksi, eli on itsensä kanssa riitaa. jos lapsi poistuu perhesuhteesta, on jotain tapahtunut, mitä ei voi antaa anteeksi. jos vanhempi nyt kokee, että asiat ovat paisuneet, niin onko äiti se joka paisumisen aiheutti? voisin kuvitella, että nämä tapaukset vain lisääntyvät, kun vapaasti, vailla kuria, tv:n ja netin avulla kasvaneet rupeavat saamaan lapsia. heillä ei ole tietoa toimivasta perhesuhteesta. kas näin kehittynyt yhteiskunta hylkäsi lapsensa. turha valittaa itseaiheutettua vahinkoa. 

Narsistin kanssa toimiessa ei ole riitaa. On vain narsisti ja narsistin uhri.

Vierailija
458/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteen kirjoittaja kuulostaa ihan omalta äidiltäni. Meillä vanhemmat eivät koskaan puhuneet mitään arkipäivän asioidenhoitoa syvällisempää. Äiti sai noin kerran vuoteen "asioista täytyy puhua"-kohtauksia, jolloin ahdistuneena marttyyrin kruunu päässään hoki, että asioista täytyy puhua. Mistä asioista ja miten jäi minulle arvoitukseksi.

Kun teininä ja nuorena aikuisena sitten yritin puhua minua vaivaamaan jääneistä asioista, äiti silmät pyöreinä hoki, ettei tuommoista ole tapahtunut ja muistan väärin. Hänen siskonsa tekivät samaa omille lapsilleen. Muistat väärin oli heidän mielestään kelpo selitys kaikille hankalille asioille. Sama kuin isäni "älä höpötä" missä tahansa ristiriitatilanteessa.

Vierailija
459/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa? Ai vanhemmilla voi olla raskasta ja rankkaa käsitellä sitä jos niiden aikuinen lapsi ei pidä niihin yhteyttä? No onneksi he voivat saada apua siihen käsittelyyn: vankilaterapeutti!

Mun vanhemmat teki mua ja mun sisaruksia kohtaan yli 5 törkeää pahoinpitelyä, yli 5 tavanomaista pahoinpitelyä ja myös loputtoman monia muita rikoksia. Jo pelkästään noista pahoinpitelyistä niiden pitäisi olla vankilassa esim 10 vuotta. Eiköhän 10 vuotta vankilaterapeutin vastaanotolla riitä tuollaisen jutun käsittelemiseen.

Toisaalta, eivät he vankilaterapeutille varmaankaan päädy koska he onnistuivat salaamaan nuo rikokset, joten he eivät päätyneet vankilaan. Mutta onhan niitä terapeutteja muuallakin kuin vankilassa ja sille minä en mitään mahda jos aikuiset ihmiset eivät ihan itse osaa terapeutille hakeutua. Ehkä he sitten eivät ikinä saa tuota juttua käsiteltyä.

Vierailija
460/1197 |
06.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on valemuistoja ja omalla lapsellani on valemuistoja. Hän joskus jopa soittaa ja kysyy että onko näin oikeasti tapahtunut vai onko hän keksinyt sen itse päästään. 

Valemuistot ovat hyvin yleisiä.

Lapsella on taipumus peittää aukot ymmärryksessään asioilla jotka hän tietää, ja näin on valemuisto valmis. Lapsi myös herkästi ottaa itseensä asiat, koska hän kokee itsensä kautta kaiken, kun ei vielä osaa erottaa vanhempiaan itsestään, ja teininä kaikki pyörii muutenkin teinin navan ympärillä.

Lisäksi lapsi saatta sekoittaa asioita. Oma lapseni väitti että minä olen tehnyt/ sanonut sellaista minkä tosiasiassa olikin sanonut hänen isänsä jne.

On hyvä että minulla on lapseni kanssa hyvät välit ja hän voi luottaa siihen että en hänelle valehtele, ja olen hänen puolellaan, niin hän voi uskoa kun sanon ettei jotain tapahtunut, tai ei tapahtunut niin kuin hän sen muistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi