Mitä julkisia palveluita et käytä juuri koskaan ja miksi?
Kiinnostaa tietää, kun veroja maksetaan kaikki, että onko julkiset palvelut käytössä vai ei.
Itse en käy kirjastossa. Katsoin kirjastokortilta netissä, että 7 vuotta sitten olen viimeksi kirjan lainannut. En halua lainata. Kirjat ovat likaisia. Viimeinen ällötys tuli silloin 7 vuotta sitten, kun yksi kirja haisi tupakalta ja oksennukselta. Siinä kunnossa olevia kirjoja ei saisi joutua kenenkään lainaajan käsiin.
En käy uimahallissa. Siellä on viileää vettä ja ilmaa. Käyn kylpylöissä, esim. Flamingo ja Saimaan kylpylä on ihan suosikkeja, koska niissä ei palele.
En käy julkisella hammaslääkärissä, koska on ihan älytöntä odottaa aikaa 6 kk ja jos joutuu pyytämään työn takia, että ei keskellä päivää olisi aika, sitten menee taas kuukausia että saa aamulle tai iltapäivälle uuden ajan. Käyn yksityisellä ja maksan kalliisti. Esim. Viimeksi oli hampaassa jatkuvaa paineen tunnetta. Ei riittänyt julkiselle syyksi päästä päivystykseen, mutta yksityiselle pääsi heti seuraavana päivänä. Hampaassa oli vanhan paikan alla reikä. Itselle jäi maksettavaa 248 euroa. Kauhean kallista. Tuli kyllä otettua hammasröntgenit kaikista hampaista eli sikäli oli perusteellinen juttu ja ultraäänellä puhdistivat hammaskivet pois. Julkisellahan se olisi ollut luultavasti taas lähete suuhygienistille ja puolen vuoden odotus, että saa ajan ja sitten taas se ajan siirto aamuun tai iltapäivään, että pääsee niistä hammaskivistä eroon.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Julkista terveydenhuoltoa.
Jos sattuu onnettomuus tai sairastut vakavasti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt terveydenhoitajaa, lääkäriä, hammaslääkäriä, kirjastoa, uimahallia, KELAaa, sossua, tehnyt vanhuksesta huoli-ilmoituksen, TE-toimistoa, kaavoitustoimistoa, verottajaa, poliisin lupapalvelua, poliisin rikosilmoitusta, soittanut 112 paikalle poliisin, ollut sairaalassa yötä, ollut oikeudessa asianomistajana, osallistunut kulttuuritapahtumiin, kutsunut paikalle kaupungin pysäköinninvalvonnan,...
Miksi? Oi miksi pitää tuhlata kaikkien verovaroja? Kutsua paikalle kaupungin pysäköintivalvoja? Sen palkka maksaa päivystyksenä enemmän kuin se muutaman kympin sakkomaksu, jonka se määrää jollekin väärin pysäköidyille autolle.
Kela ja sossu ei sinänsä lukeudu julkisiin palveluihin vaikka verovaroista kustannetaan mutta samoin voisi lukea julkiset työpaikat verovarojen käytöksi.
Ja sossun palveluista sen verran että jos joku toinen on usuttanut sossut kimppuun ilman syytä ei se ole palveluiden hyödyntämistä varsinkin kun ei ole johtanut mihinkään hyödylliseen henkilön kannalta. Sitä voi pitää ilmoittajan omana etuna silloin kun pääsee omasta mielestään vähän näpäyttämään. Jos on tarkoitus listata kaikki mitä on käyttänyt syntymästään asti niin lista on pitkä, mutta jos taas listataan viim. 10 vuoden aikana niin lista on lyhyt.
Ja todellakin en lue palveluiden käytöksi sitä että esim. lapsi on ohjattu turhaan lääkäriin jonkun toisen arvion perusteella. Itse en olisi vienyt ja en olisi käyttänyt palvelua joka lopulta oli täysin turha lapselleni. No joku toinen tuhlasi, en minä. Ei siitä haittaakaan ollut muuta kun näin kuinka ääliömäistä joukkoa ihan korkeissa ja koulutetuissakin viroissa on. Hupireissuja suurin osa.
Nimenomaan kela ja sosiaalihuolto ovat julkista palvelua. Ne eivät ole yksityisiä. Niiden tarkoitus on taata heikommassa asemassa oleville riittävä toimeentulo ja sosiaalipalvelut, joita hyvinvointiyhteiskunta tuottaa kansalaisille. Lähes kaikki suomalaiset saavat sosiaalipalveluita elämänsä aikana. Esim. päivähoito on sosiaalipalvelu, ikääntyneiden kotihoito, kotihoidon tukipalvelut ja asumispalvelut.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt;
-terveydenhuolto - vaikka olin työterveyden piirissä, hain saikkua ja koronapiikin
-hammashulto joka 7. Vuosi
-tiet - vaikkakin kuoppaiset
-tt-turva - vaikkakin ansiosidonnainen max 3kkVeroja maksettu joka vuosi niin veetusti
Ilmeisesti et ole ollu päivähoidossa, peruskoulussa tai missään jatko-opinnoissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkista terveydenhuoltoa.
Jos sattuu onnettomuus tai sairastut vakavasti?
Joo, jos sattuu iskemään aivoinfarkti, niin eikun omalla autolla jonottamaan Mehiläisen lääkärille. Mielellään tietysti etukäteen aika varattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt;
-terveydenhuolto - vaikka olin työterveyden piirissä, hain saikkua ja koronapiikin
-hammashulto joka 7. Vuosi
-tiet - vaikkakin kuoppaiset
-tt-turva - vaikkakin ansiosidonnainen max 3kkVeroja maksettu joka vuosi niin veetusti
Ilmeisesti et ole ollu päivähoidossa, peruskoulussa tai missään jatko-opinnoissa
Ei tietenkään. Hän on syntynyt peräkammarissa tai omassa saunassa. Synnytyssairaalaa ei ole käytetty. Neuvolassa ei käyty, itse on tutkittu, onko jotain vikaa. Vanhemmat opetti kotona lukemaan laskemaan, ei maksuttomista koulukirjoista vaan omakustannekirjoista, jotka on tehty ilman yhteiskunnan tukea.
Nyt etätöissä, mutta ennen käytin julkista liikennettä lähes päivittäin. Nyt kuljen julkisilla kerran viikossa kertamaksuilla.
Kirjastokorttia ei ole.
Uimisesta taukoa varmaan 6 vuotta, ennen kävin.
Yksi 17 vuotias lapsi, eli odotusajan ja neuvolan palvelut tuttuja, samoin päiväkoti - eskari - peruskoulu ja nyt lukio.
Kerran vuodessa käyn verikokeissa ja reseptit uusitaan, en muista koska olisin lääkärin tavannut.
Hammaslääkäri, silmälääkäri ja ehkäisyasiat hoidan yksityisellä (kallista on).
Työterveyshuolto on yksityisellä, mutta en ole tarvinnut 3 vuoden aikana.
En ole ikinä ollut työtön, enkä hakenut mitään tukia mistään. Toki lapsilisä aiemmin tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoa ei ole tullut enää moneen, moneen vuoteen käytettyä.
Lapsena 80- ja 90-luvulla olin kyllä tosi kova lainaamaan kirjoja.
Nykyään mulla on kauhea kammo, että niistä tulee jotain luteita tms. + ällöttää muutenkin se, kuka niitä lukenut ja missä ne on olleet. Pahat hajut, hajusteet, nenäräkä, yök...
Niin ja julkiset liikennevälineet jääneet pois. Korona-aikaan aloin kulkea pelkästään mun miehen kyydillä ja viimeinen niitti oli se, kun HSL ei kelpuuta enää käteismaksua.
Matkakortti mulla kyllä yleensä aina oli, mut kerran tuli äkillinen hätätarve bussille, eikä kortti ollut voimassa eikä käteinen käynyt. Kävelyksi meni 14 kilsaa ja siinä tarpoessani päätin, että pitäkööt HSL tunkkinsa jatkossakin. :D
Lapsellista touhua. Käteisen käyttö on kallista, kun laskee kaikkine kirjauksineen ja pankin palvelumaksuineen. Sinä et voi ostaa julkista palvelua, jos käteinen ei käy. Ole sitten ostamatta, ketään ei kiinnosta. Minä en yrittäjänä ainakaan tunne sääliä. Kun lakkasin ottamasta vastaan kaiken maailman maksuja, joista yrittäjä itse maksaa kalliisti, olin pahoillani hetken. Sitten tajusin, että se on kuluttaja, jonka pitää mukautua maailmaan eikä palvelun tuottajan. Meillä voit maksaa näillä ja näillä tavoilla. Piste.
Ei mitään mukautumista, vaan kyllä se on niin, että kansan + etenkin myös yrittäjien tulee yhdessä vastustaa käteisen käytön poistamista.
Mihin tahansa ei pidä mukautua eikä etenkään sairaaseen kontrolliin tai yhteiskunnan, yritysten ja yksilöiden tuhoamiseen. Sillä sellainen pyrkimys nyt on vallassa ja meneillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoa ei ole tullut enää moneen, moneen vuoteen käytettyä.
Lapsena 80- ja 90-luvulla olin kyllä tosi kova lainaamaan kirjoja.
Nykyään mulla on kauhea kammo, että niistä tulee jotain luteita tms. + ällöttää muutenkin se, kuka niitä lukenut ja missä ne on olleet. Pahat hajut, hajusteet, nenäräkä, yök...
Niin ja julkiset liikennevälineet jääneet pois. Korona-aikaan aloin kulkea pelkästään mun miehen kyydillä ja viimeinen niitti oli se, kun HSL ei kelpuuta enää käteismaksua.
Matkakortti mulla kyllä yleensä aina oli, mut kerran tuli äkillinen hätätarve bussille, eikä kortti ollut voimassa eikä käteinen käynyt. Kävelyksi meni 14 kilsaa ja siinä tarpoessani päätin, että pitäkööt HSL tunkkinsa jatkossakin. :D
Lapsellista touhua. Käteisen käyttö on kallista, kun laskee kaikkine kirjauksineen ja pankin palvelumaksuineen. Sinä et voi ostaa julkista palvelua, jos käteinen ei käy. Ole sitten ostamatta, ketään ei kiinnosta. Minä en yrittäjänä ainakaan tunne sääliä. Kun lakkasin ottamasta vastaan kaiken maailman maksuja, joista yrittäjä itse maksaa kalliisti, olin pahoillani hetken. Sitten tajusin, että se on kuluttaja, jonka pitää mukautua maailmaan eikä palvelun tuottajan. Meillä voit maksaa näillä ja näillä tavoilla. Piste.
Ei mitään mukautumista, vaan kyllä se on niin, että kansan + etenkin myös yrittäjien tulee yhdessä vastustaa käteisen käytön poistamista.
Mihin tahansa ei pidä mukautua eikä etenkään sairaaseen kontrolliin tai yhteiskunnan, yritysten ja yksilöiden tuhoamiseen. Sillä sellainen pyrkimys nyt on vallassa ja meneillään.
Turvallisuussyistä se käteinen on poistettu. Mieheni ajaa bussia, myös yövuoroja. Kaikenlaista porukkaa siellä on liikkeellä ja kun on pulaa kuljettajista, työnantajan pitää tehdä voitavansa, että työskentelyolosuhteet olisivat mahdollisimman riskittömät. Ei käteistä rahaa, jota voi puukolla uhaten varastaa.
Eihän sitä moni ymmärrä, miten laajasti käyttävät palveluita. Kun kuljet kadulla, sekin on verovaroin kustannettu. Kun juot hanasta vettä, suurin osa meistä juo kuitenkin julkista vettä eli pohjavettä, joka on maaperästä. Kerrostalot, virastot, työpaikat, kaikki ne on kaavoitettu. Katuvalot, puistot, torit. Että voi syödä ravintolassa turvallisesti, suurin osa on saanut kokin koulutuksen ja kunnallinen terveydensuojelu valvoo hygienian toteutumista, ettei ihmiset kuolisi mahatautiin. Suomessa ruokamyrkytykset on lieviä ja niitä tulee harvoin. Aikoinaan nuorena sairastuin matkalla syötyäni jotain pilaantunutta. Makasin 5 päivää sairaalassa, tulehdusarvot pilvissä eikä mitään saatu pysymään sisällä. Meillä yhteiskunta säätelee myös jätehuoltoa, minkä takia takapihoilla ei loju haisevia roskasäkkejä. Jos sairastuu vakavasti, jokainen pääsee hoidettavaksi, olipa rahaa tai ei. Ilmainen koulutus on etuoikeus. Eräs työkaverini marisi veroista, sanoin, että sinä et ole vielä lähellekään sitä summaa takaisin maksanut, minkä sinun peruskoulusi, lukiosi ja 5 vuotta yliopistossa tälle maalle kustansivat.
En käytä kirjastoa, julkista liikennettä ( pieni kaupunki, joten pyörällä pääsee), hammaslääkäriä (käyn yksityisellä), museoita tai kulttuuritapahtumia enkä koirapuistoja, lähiliikuntapaikkoja tai virkistysaluetta. Urheiluhalleista käytössä vain uimahalli ja jäähalli.
Ainakaan terveys-, koulutus- tai liikuntapalveluihin en ole koskenut moniin, moniin vuosiin. Kulttuuripalveluita käytän joskus harvoin, mutta ei niitäkään tarvitsisi mielestäni julkisen sektorin kustantaa.
Hieman kyllä sotkee tuo "et käytä juuri koskaan" Käsitän tuon lähinnää aikuisten palveluja koskevaksi. Kyllähän nyt jokainen täällä syntynyt on köyttänyt ne lähes samat neuvolat ja koulut. Aikuisiällä jää vähemmälle joiltain kunnallisten palveluiden käyttö. Osa hakee muualta ja osalla ei pahemmin tarvetta esim. terveydenhuollolle. Sitten on nämä kaikille suunnatut, joita ei valita käyttääkö julkista vai ei kuten kadut, katuvalot, vesijohtoverkosto ja palvelut, joita oikeastaan kaikki käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä:
Hammaslääkäriä, koska aikaa ei vaan saa.
Perusterveydenhoitoa. Meillä kattava työterveys johon pääsee nopeasti ja sieltä sit saisi lähetteet julkiselle isompiin operaatioihin, jos olisi joku tarve.
Kouluja, päiväkoteja tai neuvolaa, koska ei ole lapsia.
Urheilupaikkoja.
Itsekkö paikkaat hampaasi?
No en minäkään käy kunnallisessa hammaslääkärissä, sillä täällä ei sinne mitenkään pääse. Käyn yksityisellä, silloin kun on varaa.
En laina kirjastosta kirjoja, ostan ne omaksi. Käyn kirjastossa tekemässä muuta.
Käyn vessassa monta kertaa päivässä. Jätevedet menee meillä kunnan viemäriverkostoon. Käyn myös suihkussa aamuisin. Kunnan vettä tulee ja menee.
Käyn uimarannalla uimassa kesällä jopa monta kertaa viikossa. Kunnallinen ylläpito siellä, ja tietysti pukuhuone, suihku ja uimavalvoja verovaroin.
Katujen kunnossapito kuuluu täällä kaupungissa myös, ei ole tarvinnut itse aurata, että pääsee käymään töissä ja kaupassa.
Käyn kesäaikaan usein juoksemassa kuntoradalla (entinen pururata). Ei enää nivelet kestä kovalla asfaltilla hyppimistä, joten aivan mahtava juttu, että noita pehmeitä alustoja pidetään kunnossa.
Seulonnoissakin käyn. Aivan mahtava juttu, että pääsee ilmaiseksi. Juuri vastikään tuli kotiin kutsu kohdunkaulan syövän seulontaan.