Mitä julkisia palveluita et käytä juuri koskaan ja miksi?
Kiinnostaa tietää, kun veroja maksetaan kaikki, että onko julkiset palvelut käytössä vai ei.
Itse en käy kirjastossa. Katsoin kirjastokortilta netissä, että 7 vuotta sitten olen viimeksi kirjan lainannut. En halua lainata. Kirjat ovat likaisia. Viimeinen ällötys tuli silloin 7 vuotta sitten, kun yksi kirja haisi tupakalta ja oksennukselta. Siinä kunnossa olevia kirjoja ei saisi joutua kenenkään lainaajan käsiin.
En käy uimahallissa. Siellä on viileää vettä ja ilmaa. Käyn kylpylöissä, esim. Flamingo ja Saimaan kylpylä on ihan suosikkeja, koska niissä ei palele.
En käy julkisella hammaslääkärissä, koska on ihan älytöntä odottaa aikaa 6 kk ja jos joutuu pyytämään työn takia, että ei keskellä päivää olisi aika, sitten menee taas kuukausia että saa aamulle tai iltapäivälle uuden ajan. Käyn yksityisellä ja maksan kalliisti. Esim. Viimeksi oli hampaassa jatkuvaa paineen tunnetta. Ei riittänyt julkiselle syyksi päästä päivystykseen, mutta yksityiselle pääsi heti seuraavana päivänä. Hampaassa oli vanhan paikan alla reikä. Itselle jäi maksettavaa 248 euroa. Kauhean kallista. Tuli kyllä otettua hammasröntgenit kaikista hampaista eli sikäli oli perusteellinen juttu ja ultraäänellä puhdistivat hammaskivet pois. Julkisellahan se olisi ollut luultavasti taas lähete suuhygienistille ja puolen vuoden odotus, että saa ajan ja sitten taas se ajan siirto aamuun tai iltapäivään, että pääsee niistä hammaskivistä eroon.
Kommentit (75)
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt terveydenhoitajaa, lääkäriä, hammaslääkäriä, kirjastoa, uimahallia, KELAaa, sossua, tehnyt vanhuksesta huoli-ilmoituksen, TE-toimistoa, kaavoitustoimistoa, verottajaa, poliisin lupapalvelua, poliisin rikosilmoitusta, soittanut 112 paikalle poliisin, ollut sairaalassa yötä, ollut oikeudessa asianomistajana, osallistunut kulttuuritapahtumiin, kutsunut paikalle kaupungin pysäköinninvalvonnan,...
Niin ja käyttänyt julkista liikennettä vaikka meillä on myös auto.
En käytä perusterveydenhuoltoa, syön terveellisesti ja liikun paljon - toisinsanoen pidän huolen itsestäni, joten tarvetta moisille palveluille ei ole vaikka maksan veroissa itseni niistä kipeäksi.
Kirjastoa tai julkisia en käytä myöskään.
Kirjastoon ei ehdi ja julkiset eivät palvele minun tarvettani (kulkevat harvoin ja 15min automatkaan menee yli 1h, puhumattaan yhtään pidemmistä matkoista...).
Terveydenhuollon maksuja tulisi korottaa n.50%. tällä paikattaisiin budjettivajetta ja voitaisiin laskea veroja - samalla siirrettäisiin maksuja palveluita käyttäville:). Suomessa on jo maksukatot, eli paljon palveluita käyttävät eivät maksaisi yhtään sen enempää terveydenhuollosta kuin nytkään. Tällä systeemillä mm. Minä keskituloisena maksaisin vähän enemmän terveyspalveluista jos niitä joskus harvoin tarvitsen. Mieluummin tämä kuin se, että verotetaan kipeäksi siitä mitä palvelua ei edes käytä.
Helpompi sanoa mitä on käyttänyt (aikuisiässä) ja se on ollut hammaskiven poistot suuhygienistillä. Ja kerran jouduin vähäksi aikaa tippaan päivystykseen kun noro teki niin pahan nestehukan.
Kirjastoa ei ole tullut enää moneen, moneen vuoteen käytettyä.
Lapsena 80- ja 90-luvulla olin kyllä tosi kova lainaamaan kirjoja.
Nykyään mulla on kauhea kammo, että niistä tulee jotain luteita tms. + ällöttää muutenkin se, kuka niitä lukenut ja missä ne on olleet. Pahat hajut, hajusteet, nenäräkä, yök...
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoa. Ei vaan huvita kun kaikki tarvittava tieto löytyy netistä.
Aika suppea on tietämyksesi jos löydät aina kaiken tarvittavan tiedon internetistä.
Olen käyttänyt;
-terveydenhuolto - vaikka olin työterveyden piirissä, hain saikkua ja koronapiikin
-hammashulto joka 7. Vuosi
-tiet - vaikkakin kuoppaiset
-tt-turva - vaikkakin ansiosidonnainen max 3kk
Veroja maksettu joka vuosi niin veetusti
Vierailija kirjoitti:
Nykyään mulla on kauhea kammo, että niistä tulee jotain luteita tms. + ällöttää muutenkin se, kuka niitä lukenut ja missä ne on olleet. Pahat hajut, hajusteet, nenäräkä, yök...
Niin ja julkiset liikennevälineet jääneet pois. Korona-aikaan aloin kulkea pelkästään mun miehen kyydillä ja viimeinen niitti oli se, kun HSL ei kelpuuta enää käteismaksua.
Matkakortti mulla kyllä yleensä aina oli, mut kerran tuli äkillinen hätätarve bussille, eikä kortti ollut voimassa eikä käteinen käynyt. Kävelyksi meni 14 kilsaa ja siinä tarpoessani päätin, että pitäkööt HSL tunkkinsa jatkossakin. :D
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt terveydenhoitajaa, lääkäriä, hammaslääkäriä, kirjastoa, uimahallia, KELAaa, sossua, tehnyt vanhuksesta huoli-ilmoituksen, TE-toimistoa, kaavoitustoimistoa, verottajaa, poliisin lupapalvelua, poliisin rikosilmoitusta, soittanut 112 paikalle poliisin, ollut sairaalassa yötä, ollut oikeudessa asianomistajana, osallistunut kulttuuritapahtumiin, kutsunut paikalle kaupungin pysäköinninvalvonnan,...
Miksi? Oi miksi pitää tuhlata kaikkien verovaroja? Kutsua paikalle kaupungin pysäköintivalvoja? Sen palkka maksaa päivystyksenä enemmän kuin se muutaman kympin sakkomaksu, jonka se määrää jollekin väärin pysäköidyille autolle.
En oikeastaan käytä kun teitä ja julkisia kulkuvälineitä. Muuta ei oikein tule mieleen. Eli en käytä uimahalleja, urheiluhalleja, kirjastoja ja terv. huoltoa olen käyttänyt todella vähän.
On olemassa terkkarin "hevijuusereita".
Aivan koko ajan tulossa tai menossa lääkäriin-röntgeniin-hammaslääkäriin-labraan.
Itse viimeksi raskaana käytin julkista terv.huoltoa, kiitos siitä. 15v sitten
Julkista terveydenhuoltoa en ole käyttänyt 25:een vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Taksia käytän vain hyvin harvoin, nykyään myös joukkoliikennettä tosi harvoin.
Mulla on lyhyt työmatka, joka menee kävellen tai pyörällä, ja muut matkat hoituu omalla autolla.
Taksi ei ole julkinen palvelu.
Toki taksit ja sinä omalla autollasi käytätte julkista tieverkkoa ja pyörälläkin ajat julkisesti tehdyillä pyöräteillä.
En käy kirjastossa, koska en ole kiinnostunut kirjoista. Luen kyllä lehtiä ja tieteellisiä tutkimuksia, mutta enpä ole hetkeen tarttunut kirjaan.
Uimahalleissa en käy, koska en kehtaa tällaisena 20 kg ylipainoisena mennä sinne.
Vierailija kirjoitti:
En käy kirjastossa, koska en ole kiinnostunut kirjoista. Luen kyllä lehtiä ja tieteellisiä tutkimuksia, mutta enpä ole hetkeen tarttunut kirjaan.
Uimahalleissa en käy, koska en kehtaa tällaisena 20 kg ylipainoisena mennä sinne.
Ja ketä kiinnostaa sinun läskit. Luuletko olevasi jotenkin erityinen, jota kaikki tuijottavat?
En käy AA-tapaamisissa, kuten valtaosa suomalaisista.
Niitä käyntejä ei taideta laskea julkiseen terveydenhuoltoon? :D
Neuvolassa en ole käynyt lapsuuteni jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja julkiset liikennevälineet jääneet pois. Korona-aikaan aloin kulkea pelkästään mun miehen kyydillä ja viimeinen niitti oli se, kun HSL ei kelpuuta enää käteismaksua.
Matkakortti mulla kyllä yleensä aina oli, mut kerran tuli äkillinen hätätarve bussille, eikä kortti ollut voimassa eikä käteinen käynyt. Kävelyksi meni 14 kilsaa ja siinä tarpoessani päätin, että pitäkööt HSL tunkkinsa jatkossakin. :D
Lapsellista touhua. Käteisen käyttö on kallista, kun laskee kaikkine kirjauksineen ja pankin palvelumaksuineen. Sinä et voi ostaa julkista palvelua, jos käteinen ei käy. Ole sitten ostamatta, ketään ei kiinnosta. Minä en yrittäjänä ainakaan tunne sääliä. Kun lakkasin ottamasta vastaan kaiken maailman maksuja, joista yrittäjä itse maksaa kalliisti, olin pahoillani hetken. Sitten tajusin, että se on kuluttaja, jonka pitää mukautua maailmaan eikä palvelun tuottajan. Meillä voit maksaa näillä ja näillä tavoilla. Piste.
Vierailija kirjoitti:
Neuvolassa en ole käynyt lapsuuteni jälkeen.
Juu juu, eli olet käyttänyt neuvolapalveluita keskivertomäärän.