Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä julkisia palveluita et käytä juuri koskaan ja miksi?

Vierailija
04.02.2023 |

Kiinnostaa tietää, kun veroja maksetaan kaikki, että onko julkiset palvelut käytössä vai ei.

Itse en käy kirjastossa. Katsoin kirjastokortilta netissä, että 7 vuotta sitten olen viimeksi kirjan lainannut. En halua lainata. Kirjat ovat likaisia. Viimeinen ällötys tuli silloin 7 vuotta sitten, kun yksi kirja haisi tupakalta ja oksennukselta. Siinä kunnossa olevia kirjoja ei saisi joutua kenenkään lainaajan käsiin.

En käy uimahallissa. Siellä on viileää vettä ja ilmaa. Käyn kylpylöissä, esim. Flamingo ja Saimaan kylpylä on ihan suosikkeja, koska niissä ei palele.

En käy julkisella hammaslääkärissä, koska on ihan älytöntä odottaa aikaa 6 kk ja jos joutuu pyytämään työn takia, että ei keskellä päivää olisi aika, sitten menee taas kuukausia että saa aamulle tai iltapäivälle uuden ajan. Käyn yksityisellä ja maksan kalliisti. Esim. Viimeksi oli hampaassa jatkuvaa paineen tunnetta. Ei riittänyt julkiselle syyksi päästä päivystykseen, mutta yksityiselle pääsi heti seuraavana päivänä. Hampaassa oli vanhan paikan alla reikä. Itselle jäi maksettavaa 248 euroa. Kauhean kallista. Tuli kyllä otettua hammasröntgenit kaikista hampaista eli sikäli oli perusteellinen juttu ja ultraäänellä puhdistivat hammaskivet pois. Julkisellahan se olisi ollut luultavasti taas lähete suuhygienistille ja puolen vuoden odotus, että saa ajan ja sitten taas se ajan siirto aamuun tai iltapäivään, että pääsee niistä hammaskivistä eroon.

Kommentit (75)

Vierailija
41/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen käyttänyt terveydenhoitajaa, lääkäriä, hammaslääkäriä, kirjastoa, uimahallia, KELAaa, sossua, tehnyt vanhuksesta huoli-ilmoituksen, TE-toimistoa, kaavoitustoimistoa, verottajaa, poliisin lupapalvelua, poliisin rikosilmoitusta, soittanut 112 paikalle poliisin, ollut sairaalassa yötä, ollut oikeudessa asianomistajana, osallistunut kulttuuritapahtumiin, kutsunut paikalle kaupungin pysäköinninvalvonnan,...

Miksi? Oi miksi pitää tuhlata kaikkien verovaroja? Kutsua paikalle kaupungin pysäköintivalvoja? Sen palkka maksaa päivystyksenä enemmän kuin se muutaman kympin sakkomaksu, jonka se määrää jollekin väärin pysäköidyille autolle.

Kela ja sossu ei sinänsä lukeudu julkisiin palveluihin vaikka verovaroista kustannetaan mutta samoin voisi lukea julkiset työpaikat verovarojen käytöksi.

Ja sossun palveluista sen verran että jos joku toinen on usuttanut sossut kimppuun ilman syytä ei se ole palveluiden hyödyntämistä varsinkin kun ei ole johtanut mihinkään hyödylliseen henkilön kannalta. Sitä voi pitää ilmoittajan omana etuna silloin kun pääsee omasta mielestään vähän näpäyttämään. Jos on tarkoitus listata kaikki mitä on käyttänyt syntymästään asti niin lista on pitkä, mutta jos taas listataan viim. 10 vuoden aikana niin lista on lyhyt.

Ja todellakin en lue palveluiden käytöksi sitä että esim. lapsi on ohjattu turhaan lääkäriin jonkun toisen arvion perusteella. Itse en olisi vienyt ja en olisi käyttänyt palvelua joka lopulta oli täysin turha lapselleni. No joku toinen tuhlasi, en minä. Ei siitä haittaakaan ollut muuta kun näin kuinka ääliömäistä joukkoa ihan korkeissa ja koulutetuissakin viroissa on. Hupireissuja suurin osa.

Vierailija
42/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy kirjastossa, koska en ole kiinnostunut kirjoista. Luen kyllä lehtiä ja tieteellisiä tutkimuksia, mutta enpä ole hetkeen tarttunut kirjaan.

Uimahalleissa en käy, koska en kehtaa tällaisena 20 kg ylipainoisena mennä sinne.

Miten 20 kg ylipaino estää menemästä uimahalliin? Minä olen 165 cm ja noin 84 kg. En tiedä, paljonko on ylipainoa. Käyn uimahallissa 2-4 kertaa viikossa. Uin, käyn vesijumpassa ja hydrobicissa. En mä normaalissa jumpassa jaksaisi hyppiä. Vedessähän paino tuntuu kevyemmältä. Vai onko kyse kuitenkin siitä, ettet viitsi liikkua?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Putkaa.

Vankilaa oikeuslaitosta.

Vierailija
44/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjastoa ei ole tullut enää moneen, moneen vuoteen käytettyä.

Lapsena 80- ja 90-luvulla olin kyllä tosi kova lainaamaan kirjoja.

Nykyään mulla on kauhea kammo, että niistä tulee jotain luteita tms. + ällöttää muutenkin se, kuka niitä lukenut ja missä ne on olleet. Pahat hajut, hajusteet, nenäräkä, yök...

Niin ja julkiset liikennevälineet jääneet pois. Korona-aikaan aloin kulkea pelkästään mun miehen kyydillä ja viimeinen niitti oli se, kun HSL ei kelpuuta enää käteismaksua.

Matkakortti mulla kyllä yleensä aina oli, mut kerran tuli äkillinen hätätarve bussille, eikä kortti ollut voimassa eikä käteinen käynyt. Kävelyksi meni 14 kilsaa ja siinä tarpoessani päätin, että pitäkööt HSL tunkkinsa jatkossakin. :D

Lapsellista touhua. Käteisen käyttö on kallista, kun laskee kaikkine kirjauksineen ja pankin palvelumaksuineen. Sinä et voi ostaa julkista palvelua, jos käteinen ei käy. Ole sitten ostamatta, ketään ei kiinnosta. Minä en yrittäjänä ainakaan tunne sääliä. Kun lakkasin ottamasta vastaan kaiken maailman maksuja, joista yrittäjä itse maksaa kalliisti, olin pahoillani hetken. Sitten tajusin, että se on kuluttaja, jonka pitää mukautua maailmaan eikä palvelun tuottajan. Meillä voit maksaa näillä ja näillä tavoilla. Piste.

Ymmärrän kantasi, mutta asialla on monta pulta.

Täällä oli hiljan hyvä ketju käteisestä. Uusinta nykypäivää epävarmassa maailmassa on se, että yhä useampi alkanut palata käteisen käyttäjäksi sen säilyttämiseksi.

Yrittäjät toivottavasti tajuaa asian jossain kohtaa myös. ;)

Vielä onneksi löytyy myös käteistä kannattavia yrittäjiä.

Heille vien rahani.

Lapsellista, järjetöntä ja vaarallista olla myös liian systeemien vallassa.

Piste.

Vierailija
45/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutettua työvoimaa. Minulla ei ole yritystä.

Vierailija
46/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palolaitosta en ole käyttänyt, tosin julkisen hallinnon luomat paloturvsllisuusmääräykset jotka pohjautuu julkisin varoin tehtyihin tutkimuksiin kerran estivät naapurirapun palon leviämistä meidän rappuumme.

Vierailija
47/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putkaa pyrin välttämään vaikka siellä olisi lämmintä ja ainakin Hesassa se olisi keskustassa

Vierailija
48/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksitautitesteissä ei ole ollut tarvetta käydä.

Velkaneuvontaakaan en ole hakenut.

Vierailija
49/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käy kirjastossa koska se on niin kaukana ja kirjat on kännykässä sovelluksessa.

Ei käy uimahalleissa koska en tällä ruholla kehtaa. Haluaisin kyllä.

En käy hammaslääkärissä vaikka pitäisi. En uskalla.

En käy lääkärissä ellei ole aivan pakko. 

Siskoni käyttää noita kaikkia ja on sillä tavalla normaalimpi kuin minä.

Minun kehitysvammainen naapurini käyttää edellämainittuja palveluja vaikka ei ole normaali.

En käy uimahalleissa, koska en tykkää kylmistä, likaisista vesistä ja muista ihmisistä siellä.

En lue kirjoja ja en käy kirjastossa muuta kun tulostamassa jotain gang stalkingista, jotta muut vähän tajuaisivat kuinka laittomista ja sairaista jutuista on kyse.

En käy mielelläni hammaslääkärissä julkisissa, koska vahva epäilys ja varmuuskin, että huonosti hoidettu siellä jonka takia huonot paikkaukset ja juurihoidot. Pari kahelia julkista hammaslääkäriä osunut myös tielle.

Lääkärissä käyn mieluiten yksityisellä, joskus julkisissa, joten odotan ensin että lähteekö vaiva itsestään esim. silmätulehdus voi lähteä tai sitten ei tai lapsen kuume flunssa voi lähteä neljässä päivässä tai ei. Huvittavaa rynniä heti. Mikään ei tunnu tyhmemmältä kun mennä lääkäriin turhaan, jos ei esim. antibioottia tarvitse ja ikävää vaivata esim. lasta verikokeilla ja odotushuoneissa istumisella turhaan.

En siis käy lääkärissä vain jos on pakko, vaan jos alkaa olemaan aihetta tarkistaa tarvitaanko lääkeresepti vai ei. Julkisilla myös törmännyt ala-arvoiseen jopa surkuhupaisan naurettavaan ja epäammattimaiseen palveluun varsinkin terv. huollossa. Älykkyys ei huipussaan siellä ja touhutaan sellaista mikä ei kuulu ammattimaiseen tointasn, ei efes laillisiin

Yksityisellä jos vastenmielinen ja epäammattimainen palvelu toiste ei enää käy, joten kannattaa vähän panostaa pakveluun.

Sinänsä koen edellämainitut aika normaaleiksi tavoiksi toimia, vaikka jollekin ehkä kirjastossa tai uimahallissa käyminen on normaalin merkki. Tai se että uli uli mennään lääkäriin heti kun vähän kolottaa tai särkee tai iskee kuume.

Jos olen mennyt, on ollut aihetta. Jotkut on niin dillejä että eivät osaa itse arvioida.

Vierailija
50/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän itse nyt aika monia julkisia palveluja.

Sähköverkkoa, vesi- ja viemärijärjestelmää tulee käytettyä harva se tunti paitsi öisin.

Terveydenhoitoon olen päässyt kohtuullisen hyvin, viimeksi jouduin menemään päivystykseen just ennen joulua. Kuntoutuspalveluja käytän ulkoistettuun palveluun sekä apuvälineisiin (ilman en tulisi toimeen). Hammashoitoon olen myös tarvitessa päässyt, viimeksi vajaa vuosi sitten. Mulla on kokemusta sekä yksityisellä hammaslääkärillä/hammashoitajalla sekä julkisella puolella käynnistä, ja kyllä julkisella puolella on taso yllättäen ollut parempi.

Julkisella liikenteellä kuljen aina pidemmät matkat. Käytän tietysti kävellessäkin kaupungin kävelyyn rakentamaa infraa, jalkakäytäviä, kävelyteitä sekä pururatoja, siltoja, ja katuvalaistustusakin tarvitsen. Katujen puhtaanpito ja lumenkolaus ovat nekin tärkeitä, en pääsisi muuten liikkumaan.

Liikunnassa hyödynnän kaupungin uimahalleja (kolmea eri paikkaa).

Kirjastossakin käyn säännöllisesti. Opiskelen myös, eli hyödynnän yliopistoakin sekä sen tieteellisiä kirjastoja. Myös muita julkisia tieteellisiä kirjastoja.

Välillä on ollut pakko hyödyntää poliisin ja palokunnan palveluja. Toissa vuonna uusin passin poliisilla. Brankkarit ja ambulanssit olen joutunut parikin kertaa viimeisten n. 5 vuoden aikana soittamaan meidän talolle. Kerran yksi naapuri sai astmakohtauksen pihalla, joten tilasin ambulanssin. Poliiseille olen laittanut viestiä häiriköivästä naapurista kerran ja pari kertaa muusta syystä. Kuluttajapalvelusta on pari kertaa viime vuosina joutunut apua hakemaan.

Sosiaalipalvelujakin tulee käytettyä. Puistoistakin ja museoista pidän.

Veikkaustakin käytän silloin tällöin, Alkoa viimeksi silloin kun ostin kaverilleni kallista punaviiniä pikkujoululahjaksi. Postia käytän paljon, viimeksi tällä viikolla tilasin kaksi pakettia. Ilmatieteenlaitokselta tarkistan sään lähes joka päivä.

Neuvolat, päiväkodit, koulut ja nuorisopalvelut ovat niitä joita en tällä hetkellä keski-ikäisenä käytä. Aiemmin tietysti käytin.

Vierailija
51/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkärissä käyn yksityisellä, koska ollaan saatu töistä epassiin vähän rahaa vuosittain.

Vierailija
52/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tarkoitus siis luetella mitä on käyttänyt tai mitä ei käytä noin ylernsä. Onko kerran käytetty palvelu, palvelun käyttämistä?

Mä käytän teitä ja busseja ja katuvaloja. Joskus käyttänyt joitain palveluita tyyliin kerran 30v. aikana. En laske sitä käyttämiseksi.

Vierailija
53/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakennusvalvonta, tulli ja ympäristöhallinto on jääneet etäälle elämästäni. Varmaan tulli selvittää jotain kauppoihin meneviä tuotteita, mutta henkilökohtaisesti ei ole ollut asiaa heille. Metsäkeskus ja metsänuudistamisen valvonta ovat jääneet nekin käyttämättä, samoin maistraatti viimeiset 20 vuotta.

Vierailija
54/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastossa käyn joka viikko, mutta julkista liikennettä en käytä koskaan.

Vierailija
55/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheilupaikkoja ja uimahalleja en ole käyttänyt sitten lapsuuden.

Hammaslääkäriä todellakin olen. Vähän eri homma, maksaako se paikkaus 30e vai 300e ja ihan samoja aineita käyttävät (olen alalla).

Vierailija
56/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käyttänyt julkista terv. huoltoa viimeksi 2014. En laske tur,, piin saamista ja vammojen hoitamista, koska ei ollut käynnit oikeastaan sairauden takia ja ei itsestään syntynyt vaan toisen tahalleen aiheuttama. Ja käyntejä usea, koska tollo lääkäri eli ei oikeaa hoitoa ja lääkitystä. En etityisen kiitollinen saamastani "ammattimaisesta" hoidosta.

Vierailija
57/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammaslääkäriä en käytä, ihan mahdotonta saada aikoja ja palvelu huonoa, eivät edes malta odottaa että puudutus alkaa vaikuttaa ennen kun aloittavat poraamisen kun on niin kiire. Menen mieluummin yksityiselle.

En käy uimahalleissa koska en kehtaa kekkuloida alasti vieraiden ihmisten seurassa. Uimisesta kyllä pidän mutta teen sen luonnonvesissä.

Urheilupaikat jää myös käyttämättä, liikun pihalla, mökillä ja metsässä mieluummin.

Lääkärissä käyn vain todella harvoin jos on tarvetta päivystykselle.

Julkisia alle 5 kertaa vuodessa, töihin ei pääse niillä joten pitää olla oma auto.

Kirjastossa ehkä pari kertaa vuodessa. Voi olla pitkiäkin taukoja välissä.

Vierailija
58/75 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastossa käyn joka viikko, mutta julkista liikennettä en käytä koskaan.

Miten sä pääset sinne kirjastoon? Lentämälläkö? Koska ethän sä julkisin varoin rakennettuja katuja ja katuvalojakaan käytä?

Onko sulla siis joku mökki johon ei tule vesi sisään, ei ole sähköä ja pihan perällä huussi?

Just joo ja lehmät lentää 😜

Vierailija
59/75 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole pitkiin aikoihin käyttänyt juuri mitään julkisia palveluja.

Käveletkö, pyöräiletkö tai autoiletko teitä pitkin? Tieverkosto ja sen ylläpito (katuvalaistus, auraus ym.) on julkinen palvelu.

Vierailija
60/75 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän itse nyt aika monia julkisia palveluja.

Sähköverkkoa, vesi- ja viemärijärjestelmää tulee käytettyä harva se tunti paitsi öisin.

Terveydenhoitoon olen päässyt kohtuullisen hyvin, viimeksi jouduin menemään päivystykseen just ennen joulua. Kuntoutuspalveluja käytän ulkoistettuun palveluun sekä apuvälineisiin (ilman en tulisi toimeen). Hammashoitoon olen myös tarvitessa päässyt, viimeksi vajaa vuosi sitten. Mulla on kokemusta sekä yksityisellä hammaslääkärillä/hammashoitajalla sekä julkisella puolella käynnistä, ja kyllä julkisella puolella on taso yllättäen ollut parempi.

Julkisella liikenteellä kuljen aina pidemmät matkat. Käytän tietysti kävellessäkin kaupungin kävelyyn rakentamaa infraa, jalkakäytäviä, kävelyteitä sekä pururatoja, siltoja, ja katuvalaistustusakin tarvitsen. Katujen puhtaanpito ja lumenkolaus ovat nekin tärkeitä, en pääsisi muuten liikkumaan.

Liikunnassa hyödynnän kaupungin uimahalleja (kolmea eri paikkaa).

Kirjastossakin käyn säännöllisesti. Opiskelen myös, eli hyödynnän yliopistoakin sekä sen tieteellisiä kirjastoja. Myös muita julkisia tieteellisiä kirjastoja.

Välillä on ollut pakko hyödyntää poliisin ja palokunnan palveluja. Toissa vuonna uusin passin poliisilla. Brankkarit ja ambulanssit olen joutunut parikin kertaa viimeisten n. 5 vuoden aikana soittamaan meidän talolle. Kerran yksi naapuri sai astmakohtauksen pihalla, joten tilasin ambulanssin. Poliiseille olen laittanut viestiä häiriköivästä naapurista kerran ja pari kertaa muusta syystä. Kuluttajapalvelusta on pari kertaa viime vuosina joutunut apua hakemaan.

Sosiaalipalvelujakin tulee käytettyä. Puistoistakin ja museoista pidän.

Veikkaustakin käytän silloin tällöin, Alkoa viimeksi silloin kun ostin kaverilleni kallista punaviiniä pikkujoululahjaksi. Postia käytän paljon, viimeksi tällä viikolla tilasin kaksi pakettia. Ilmatieteenlaitokselta tarkistan sään lähes joka päivä.

Neuvolat, päiväkodit, koulut ja nuorisopalvelut ovat niitä joita en tällä hetkellä keski-ikäisenä käytä. Aiemmin tietysti käytin.

Tämä on yksi ketjun harvoista viesteistä, jossa ymmärretään kuinka laajoja julkiset palvelut ovat. 👍