Ennen älypuhelimia ei ollut mitään tarvetta koko katsoa puhelimesta jotakin!
Ennen älypuhelimia ei ollut mitään tarvetta koko katsoa puhelimesta jotakin vaan lapseen otettiin kontaktia ja oltiin läsnä. Nykyään näkee kun äiti vetää lasta pulkassa tai työntää vaunuissa ja samalla tuijottaa herkeämättä puhelinta. Surullista. Mitä niin tärkeää siellä on, että sitä pitää koko ajan tuijottaa? Miksei 90-luvulla ollut mitään tarvetta katsoa jotain totaalisen turhaa asiaa koko ajan puhelimesta?
Kommentit (42)
Etenkin naiset tuntuvat olevan täydellisessä somekoukussa.
Ihmettelen myös sitä, että jos on hetki vähän hengähtää niin miksi se hetki pitää käyttää puhelinta tuijottamalla? Jos työntää vaunuja niin miksei voi vaikka vain katsella ympärilleen ja nauttia siitä?
Miehenä olen sitä mieltä, että mieluummin kieltäisin naiset, lapset ja pulkat kuin älypuhelimet.
Puhelimissa ei ollut silloin mitään katsottavaa. Ehkä siksi.
Ei millään ole enään mitään väliä. Kuollaan kaikki pois niin loppuu tämä kollektiivinen kurjuus.
Ennen TV"tä ei kukaan katsonut sitä!
Vierailija kirjoitti:
Ei millään ole enään mitään väliä. Kuollaan kaikki pois niin loppuu tämä kollektiivinen kurjuus.
Se on "enää" eikä "enään".
Ennen puhelinta vilkuiltiin rannekelloon, mutta sen tuijottamiseen oli vaikea jäädä koukkuun.
Jos äiti räplää lasten seurassa puhelinta, se on paheksuttavaa jos isä tekee saman, se on ok. Isä saa ihastuksen katseita kun työntelee rattaita vaikka hän tuijottaisi puhelinta koska onhan se super juttu kun kuitenkin vie lastansa ulos. Äitien huomio pitäisi aina olla lapsessa, koska äitien velvollisuus on viedä lapsensa ulos. Isille se on vapaaehtoista ja jos joku isä näin tekee niin vautsi hei, super ihanaa eikä se puhelin haittaa.
Ennen älypuhelimia kännyköiden näppäimet sauhusivat tekstareita suuntaan ja toiseen.
Pienille lapsille on todistetusti kehityksen kannalta vahingollista, jos vanhemmat eivät pidä katsekontaktia lapseen tarpeeksi. Huolestuttaa.
Jos lankapuhelimien aikaan olisi vilkuillut jatkuvasti luuria, olisi kärrätty lähimpään lataamoon lukkojen taakse.
Ennen kännyköitä ihmiset olivat muuten vaan sulkeutuneita yrmyjä liikkuessaan kaupungilla. Katsottiin omiin kengänkärkiin bussipysäkillä ja kadulla pasteeraillessa vältettiin viimeiseen asti katsekontaktia VIERAASEEN IHMISEEN. Eikä varsinkaan pieninkään hymynkare näkynyt kasvoilla. Kekkos-slovakiassa ja Mauno-landiassa, myös Ahtisaari-maassa.
Itsekin ihmettelen noita tyyppejä. Minä sen sijaan vetelen kummipoikaa leikkikentällä kyttäillessä röökiä ja se saa usein älypuhelin-mammat havahtumaan.
Tämä on kyllä surullista. Joka ainoa vauvaansa vaunuissa lykkäävä äiti tuijottaa vain ja ainoastaan kännykkäänsä.
Ja juuri todistin sitä tuttua näkyä taas, kun lapset telmivät leikkipaikalla huutaen "Äiti kato, äiti kato!!" niin äiti ei kuule eikä näe mitään kun istuu leikkipaikan reunalla ja tuijottaa kännykäänsä. Ne lapset vois vaikka kuristaa, eikä äiti huomais vittujakaan.
Vierailija kirjoitti:
Ennen älypuhelimia kännyköiden näppäimet sauhusivat tekstareita suuntaan ja toiseen.
Ei niitä kuitenkaan tuijotettu 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on kyllä surullista. Joka ainoa vauvaansa vaunuissa lykkäävä äiti tuijottaa vain ja ainoastaan kännykkäänsä.
Ja juuri todistin sitä tuttua näkyä taas, kun lapset telmivät leikkipaikalla huutaen "Äiti kato, äiti kato!!" niin äiti ei kuule eikä näe mitään kun istuu leikkipaikan reunalla ja tuijottaa kännykäänsä. Ne lapset vois vaikka kuristaa, eikä äiti huomais vittujakaan.
Juuri näin ja tuo on oikeasti turvallisuusriski. Lapset pitäisi ottaa pois näiltä kännykkä-äideltä!
Itse kun olen lasteni kanssa ulkona niin kännykkä on ja pysyy taskussa, jos edes on mukana.
Meillä 2- ja 4-vuotiaat joskus sanovat minulle, että puhelin pois! Eli lapset kyllä psyykkisesti kärsivät kännykäntuijottelustani. Onneksi ymmärrän ongelman toisin kuin moni muu ja yritän pitää kännykän pois käsistäni, mutta joskus esim. maksan laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Pienille lapsille on todistetusti kehityksen kannalta vahingollista, jos vanhemmat eivät pidä katsekontaktia lapseen tarpeeksi. Huolestuttaa.
Olen nähnyt myös sitä, että samalla kun pieni lapsi syö niin äiti tuijottaa puhelinta.
Ihmisten aivot ovat jo pelkkää muusia ja sen kertoo oppimistulosten romahtaminen.
Kiitos älypuhelimet ja some!