Pariutuvatko tuttavapiirisi naiset ylöspäin?
...ja kerro vähän millaisesta taustasta olette (ikä, koulutus?) Kiinnostavaa että onko arvopohja tässäkin asiassa muuttumassa.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen, naimisissa työttömän akateemisen kanssa. Olenko tippunut puusta? Jos minäkin jään työttömäksi, onko puolisoni silloin noussut maanpinnasta ruohontasolleni?
Voiko ulkonäöllä ja omaisuudella pysyä kaikesta huolimatta puussa?
Sama koulutustaso teillä eli olette saman arvoisia ihmisiä. Sinulle tuskin olisi kelvannut amis tai amk mies?
Sinä puhut nyt vain koulutustasosta, muut puhuu ulkonäöstä ja maallisesta mammonasta - rahasta. Emme tienanneet läheskään samanverran kun vaimonikin oli töissä.
Olen eläkkeellä, hän työtön. Minun eläkkeeni on parempi kuin hänen tulonsa. Kun tapasimme, olimme vielä lukiossa. Ei tietoakaan tulevasta koulutuksesta eikä mistään kelpaamisista, statusjutuista, kun menimme kihloihin. Olin armeijassa kun hän lähti opiskelemaan eka ammattia. Vasta vanhemmalla iällä opiskelimme yliopistossa. Hän ensin, sitten minä. Olimme jo naimisissa.
Minä pariuduin ylöspäin ja vaimoni alaspäin. Lähihoitaja - opettaja. Samankaltaiset taustat eli pikkukaupungin duunariperheestä olemme lähtöisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasiassa alaspäin useimmat.
Tai sosioekonomiset lähtökohdat (lapsuudenperhe) on samankaltaiset mutta naiset on paremmin koulutettuja ja palkattuja.
Me ja yhden tyttäremme perhe taidetaan olla poikkeus. Molemmilla samantasoinen koulutus mutta miehellä parempi palkka samasta nimikkeestä (päällikkö/johtaja) huolimatta.
Näinhän se aika yleisesti menee. Naisilla on parempi koulutus ja silti huonommat tulot. Sama myös meillä, mies on tradenomi, minä maisteri. Miehen kuukausipalkka on yli 500 euroa korkeampi.
Mitäs palstan äksy-akateemiset-mammat tähän sanovat, kumpi on ylempänä? korkeampi koulutus vai paremmat tulot?
Huutista denialismille. Naiset pariutuvat AINA ylöspäin, mutta omasta siipasta valitaan joku yksittäinen juttu jolla asia sillai niiQu selitetään parhain päin että ehei, me ollaan tän ja ja tän takia just 100% samantasoisia. Esim. joku haista paskam huuhaa maisteri jostain Lapin Yliopistosta lyö hynttyyt yhteen kundin kanssa, joka on KTK kauppiksen rahoituksesta, yhtä ruotsin kurssia vaille maisteri ja tukevasti rahakkaassa duunissa. Näin päästään sanomaan että mä olen maisteri mutta mun mies ei ole xD
Tai sitten aviosiippa on Finnairin perämies, mikä ei ole kuitenkaan akateeminen koulutus, mutta naisen vinkkelistä nainen on ylempitasoinen jos hänellä on vaikka joku haista paskam sosionomin tutkinto jostain Pielaveden AMK:sta.
Nainen maisteri, mies amis. Naisella parempi palkka. Yhdessä noin 10v.
Nainen yamk, mies amis ja ison osan ajasta työttömänä. Töissä ollessa kai suunnilleen samoissa tuloissa. Yhdessä 20+ vuotta.
Nainen amk, mies amis. Nainen reilusti parempituloinen. Yhdessä noin 20 vuotta.
Nainen tuplamaisteri, mies maisteri. Nainen reilusti parempituloinen. Yhdessä 12 vuotta.
Tässä oma noin 40v tuttavapiiri, itse mukaanlukien. Ilmeisesti kaikki ollaan järkyttäviä poikkeuksia?
Vierailija kirjoitti:
Huutista denialismille. Naiset pariutuvat AINA ylöspäin, mutta omasta siipasta valitaan joku yksittäinen juttu jolla asia sillai niiQu selitetään parhain päin että ehei, me ollaan tän ja ja tän takia just 100% samantasoisia. Esim. joku haista paskam huuhaa maisteri jostain Lapin Yliopistosta lyö hynttyyt yhteen kundin kanssa, joka on KTK kauppiksen rahoituksesta, yhtä ruotsin kurssia vaille maisteri ja tukevasti rahakkaassa duunissa. Näin päästään sanomaan että mä olen maisteri mutta mun mies ei ole xD
Tai sitten aviosiippa on Finnairin perämies, mikä ei ole kuitenkaan akateeminen koulutus, mutta naisen vinkkelistä nainen on ylempitasoinen jos hänellä on vaikka joku haista paskam sosionomin tutkinto jostain Pielaveden AMK:sta.
Oletko jo naimisissa kundin kanssa, joka ei saanut maisterin papereita ulos. Onx hän edes komea, onnex ei sentään suomenruotsalainen, koska muuten olisi saanut ruotsinkin suoritettua.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monta sataa naimisissa olevaa perämiestä Finnairilla on, kun noin voit yleistää?
(et tainnut päästä aikoinaan lentoemokurssille kun noin katkeralta kuulostat)
Vierailija kirjoitti:
Kateus ja katkeruus... olikos ne molemmat niitä kuoleman syntejä?
Minä olen akateeminen ja varakas ja hyvätuloinen ja menin naimisiin amk:sta valmistuneen köyhän ja pienituloisen miehen kanssa.
Mies on kuitenkin paremman näköinen kuin minä ja huomioi minua enemmän kuin minä häntä. Eri ominaisuuksilla voi kompensoida puutteita muissa puolissa. Kokonaisuus ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sosioekonomiset lähtökohdat (lapsuudenperhe) on samankaltaiset mutta naiset on paremmin koulutettuja ja palkattuja.
Me ja yhden tyttäremme perhe taidetaan olla poikkeus. Molemmilla samantasoinen koulutus mutta miehellä parempi palkka samasta nimikkeestä (päällikkö/johtaja) huolimatta.
Näinhän se aika yleisesti menee. Naisilla on parempi koulutus ja silti huonommat tulot. Sama myös meillä, mies on tradenomi, minä maisteri. Miehen kuukausipalkka on yli 500 euroa korkeampi.
Mitäs palstan äksy-akateemiset-mammat tähän sanovat, kumpi on ylempänä? korkeampi koulutus vai paremmat tulot?
Ei kun me äksy-akateemiset mammat kysytään tätä ihan nyt sulta joka tätä tasoteoriaa täällä pakkomielteisesti jankutat. Että mitä se nyt siis tässä tapauksessa tarkoittaa?
outoa yleistystä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen akateeminen, naimisissa työttömän akateemisen kanssa. Olenko tippunut puusta? Jos minäkin jään työttömäksi, onko puolisoni silloin noussut maanpinnasta ruohontasolleni?
Voiko ulkonäöllä ja omaisuudella pysyä kaikesta huolimatta puussa?
Sama koulutustaso teillä eli olette saman arvoisia ihmisiä. Sinulle tuskin olisi kelvannut amis tai amk mies?
Sinä puhut nyt vain koulutustasosta, muut puhuu ulkonäöstä ja maallisesta mammonasta - rahasta. Emme tienanneet läheskään samanverran kun vaimonikin oli töissä.
Olen eläkkeellä, hän työtön. Minun eläkkeeni on parempi kuin hänen tulonsa. Kun tapasimme, olimme vielä lukiossa. Ei tietoakaan tulevasta koulutuksesta eikä mistään kelpaamisista, statusjutuista, kun menimme kihloihin. Olin armeijassa kun hän lähti opiskelemaan eka ammattia. Vasta vanhemmalla iällä opiskelimme yliopistossa. Hän ensin, sitten minä. Olimme jo naimisissa.
Muut? Ketkä muut?
Yks puhuu yhdestä, toinen toisesta, kolmas jostain muusta, koska ap on tyhmä kuin saapas, eikä osaa edes määritellä mikä on "ylöspäin ". Ei siis ole mitenkään väärin puhua vain koulutustasosta.
Sitä paitsi mitään ulkonäkötasoja ei edes ole olemassakaan.
Eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään, joka asuisi sääty-yhteiskunnassa.
Et siis tunne ketään.
Niin kuin jo sanoin, en tunne sääty-yhteiskunnista ketään.
Eli et siis tunne ketään.
Mitä sä jankkaat? Eikö tuo nyt mene jo perille.
Eivät, vaan samalle tasolle. Ollaan tutustuttu opiskellessa TKK:lla ja käytännössä kaikki ovat menneet DI miehen tai jonkun muun akateemisen kanssa naimisiin.
Mihin luokitellaan ammattikoulun käynyt 40v nainen, jonka palkkatyön vuosiansiot noin 75t? Kiinnostaa, etten arvota itseäni väärin, kun juuri joutui jätetyksi :( Lapsiakin on.
Eivät. Enin osa naisystävistä ja -tuttavista on pariutunut "samantasoisten" ihmisten kanssa, mutta joidenkin pariskuntien suhteen aikana on käynyt niin, että mies on lisäkouluttautunut tai muuten päässyt korkeaan asemaan yhteiskunnassa. Muutama pariskunta on tilanteessa, että toisen puolison koulutus olisi kyllä antanut odottaa ns. "valoisaa tulevaisuutta" luokkanousun suhteen, mutta erinäisistä syistä se on jäänyt tapahtumatta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen akateeminen ja varakas ja hyvätuloinen ja menin naimisiin amk:sta valmistuneen köyhän ja pienituloisen miehen kanssa.
Mies on kuitenkin paremman näköinen kuin minä ja huomioi minua enemmän kuin minä häntä. Eri ominaisuuksilla voi kompensoida puutteita muissa puolissa. Kokonaisuus ratkaisee.
Ap alapeukuttaa sormi kuumana, kun ei voi muuten kiistää tosielämän esimerkkiä, joka kyseenalaistaa hänen naisvihamieliset kuvitelmansa.
Vierailija kirjoitti:
Olen 27v maisteriksi valmistunut nainen, avomieheni on opiskellut kaksi eri tutkintoa ammattikoulussa. Ollaan kumpikin duunariperheistä enkä tuntenut koskaan sopivani yliopistolle enkä myöskään nykyiselle työpaikalle. Tuntuu että kukaan ei kykenisi ymmärtämään omaan lapsuuteeni liittyneitä vaikeuksia ja oma maailmankatsomus, nuoruus ja muu on näissä piireissä jatkuvana pilkan kohteena. Parhaat ystäväni ovat kaikki ammattikoulutaustaisia ja heidän kumppaninsa myös. Korkeakoulutetut kaverit pariutuneet myös keskenään.
Vähän kuulostaa uskomattomalta, että jotkut pilkkaisivat toisen lähtökohtia. Vai tuotko menneisyyttäsi jotenkin omituisesti esiin? Olen myös köyhistä oloista ja eipä tuosta ole sanomista tullut ns. paremmissakaan piireissä. Toki monesti ihmiset pitäneet joitain asioitia itsestäänselvyytenä mitä ollut lapsuudessa vaikkapa, että eivät ole voineet uskoa että kävin ravintolassa ja ulkomailla ensimmäistä kertaa täysi-ikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas mennään...
Näitä ketjuja lukiessa naureskelen joka kerta itsekseni sitä miten ihmiset voi ajatella niin eri lailla mitä itse. Markkina-arvo -teorian mukaan olen alinta kastia koko maailmassa ja pitäisi suunnilleen anella näiltä miehiltä olemassaoloni oikeutta :D Ja siitäkin huolimatta seurustelen miehen kanssa joka noilla mittareilla on aivan eri kastissa kuin minä ja - herranjestas sentään - ollaan jopa onnellisesti parisuhteessa jo kuudetta vuotta. Minä amk / mies väitellyt tohtori, minä alle suomalaisten bruttopalkan / mies yli suomalaisten bruttopalkan, minä reippaasti ylipainoinen / mies hyväkuntoinen, minulla mielenterveyden kanssa haastetta / mies tasapainoinen ja mielenterveysongelmia ei koskaan ole ollut, minä en omista osakkeita enkä ole juurikaan perehtynyt sijoittamiseen / miehellä varallisuutta ja sijoittaa aktiivisesti. Muistaakseni viime keskustelukerralla joku totesi että miehen on pakko olla beta ja minun lapsinälkäinen mutta voi nyyh ja kyynel, kun ei olla kumpaakaan.
Tunneasioita ei vaan järkisyillä voi järkeillä ja sitä ei autismin kirjolla oleva voi ymmärtää. Jos kolahtaa niin kolahtaa. Länsimaissa ei järjestettyjä avioliittoja juurikaan harrasteta niin täällä päätökset tehdään tunteella. Jos kolahtaa niin kolahtaa ja pariskunnat voivat olla ulkopuolisille hyvinkin epäsopusuhtaisia keskenään ja siltikin onnellisia.
Toivottavasti ap saisi joskus apua omiin ongelmiinsa ja löytäisi myös ihmisen jonka kanssa olla onnellinen. Ei tarvitsisi tuntitolkulla päivittäin vauvapalstalla jankata samoja asioita.Sinun tapauksessa ei ole mitään outoa mutta sitten siinä olisi outoa jos sukupuolet olisivat toisin päin tuossa koska nainen ei oikeastaan koskaan pariudu alempiarvoisemman miehen kanssa.
Haluat pitää kiinni narratiivistasi niin tiukasti, ettet yhtään kuule, mitä täällä vastataan.
Yhä enemmän pariskunnat Suomessa pariutuvat täysin tasaveroisesti, ja sen lisäksi nainen voi hyvin saada isompaa palkkaa kuin mies.
Kannattaisko katsella enemmän ympärille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sepä, kun se olet vain sinä, ketä tällaiset tasot kiinnostaa ;) Kun rakastaa, niin ei mieti joutavia.