Suomen kielen ng-äänne
Hassu ilmiä, kun tarkemmin miettii. Kukaan äidinkielenään suomea puhuva ei varmaan sano: kissaNkello vaan kissangkello. Tai kissaNpissa vaan kissaMpissa, joka nyt ei ole ng-äänne mutta erikoisuus sekin.
Kommentit (35)
Öö? Saattaa etäisesti ehkä kuulostaa tuolta, mutta eihän sitä noin yleensä sanota.
Vierailija kirjoitti:
No en todellakaan sano kissangkello.
okei, sanot siis selvästi N-kirjaimen siellä välissä? Mielestäni sana on siten vaikeampi sanoa kuin sitomalla se tuohon äng-äänteeseen.
Niimpä! Kunpa näin ei sanottaisi kokoajan enään.
"kengät" sisältää ng-äänteen "kissankello" ei sisällä.
Kissankello-sanassa ei mielestäni ole ŋ-äännettä. Kenkä - kengät sanoissa taas on. Kukaan ei sano kenkä, vaan keŋkä - keŋgät.
On kissankellossa lyhyt äng-äänne. En ole kuullut kenenkään sanovan kissaNkello.
Moni sanoo nimen Magnus tai jäden Magnum äng-äänteellä.
Pitäis sanoa MaGnus ja MaGnum.
Vierailija kirjoitti:
On kissankellossa lyhyt äng-äänne. En ole kuullut kenenkään sanovan kissaNkello.
Ei ole. En ole kenenkään suomenkielisen kuullut sanovan kissangkello.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ja tarkoitan kaikkia tuntemiani.
Provoilija ap,painu suomen kielen tunneille.
Eihän kenkä-sanaakaan sanota kengkä, siis samalla äänteellä kuin kengät-sanassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikä pidä.
Vierailija kirjoitti:
Kissansilmä on hyvä olla polkupyörässä, kissankello jos vielä on niin tytöt kyllä tykkää.
M
Itse asiassa tuo kissankello on vähän outo, enpä ole ennen ajatellutkaan. Se ei ole selvästi n, muttei myöskään selvästi äng, vaan jotain siltä väliltä.
Magneetti, Magnum jne. sanotaan ma(äng)neetti (sorry, en löydä oikeaa äännemerkkiä) ja ma(äng)num, mutta kirjoitetaan "englantilaisittain".
Mun tuttava ei osaa äng-äännettä ja on jotenkin söpöä kun sanoo kennät jalkaan ja vahinnossa ym.
Vierailija kirjoitti:
Jos tulisit tänne, niin kuulisit, jos puhuisin suomea. Mutta en siihen alennu. Tämä suomeksi kirjoittaminen riittää!
Vierailija kirjoitti:
Ja siGnaali
Vierailija kirjoitti:
Magneetti, Magnum jne. sanotaan ma(äng)neetti (sorry, en löydä oikeaa äännemerkkiä) ja ma(äng)num, mutta kirjoitetaan "englantilaisittain".
Jotkut sanovat, mutta se on väärin sanottu.
No en todellakaan sano kissangkello.