Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos kihlaus päättyy, kuuluuko sormus palauttaa?

Vierailija
03.02.2023 |

Mies haluaa erota ja pyytää palauttamaan ostamansa kihlasormuksen. Kuuluuko se antaa?

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos exä pyytää palauttamaan, miten toimisit?

Minä ne sormukset ostin ja maksoin eli turhaan yrittäisi pyytää. Jos suhde menee niin myisin roskakultana..

Siis oletko nainen?

Kuka nainen ostaa ja maksaa itse kihlasormuksesna?

Ja päälle päätteeksi vielä miehenkin sormuksen?

Miehen sormukseen jää aina kihlaus päivämäärä, ei vihki päivämäärä, kuten naisen vihkisormukseen.

Kihlaus on sopimus avioliitosta, eli ns.kosintapäivä, jolloin avioliitosta on sovittu.

Siksi se pvm jää miehen sormukseen.

Toki on pareja, jotka ovat ns. loputtomadti kihloissa, ja sekin on sopimus, pysyä yhdessä, vaikka avioliittoa,ei solmita.

Näin voi olla esim. siksi, että jos nainen on vaikkapa leski, hän menettää lesken eläkkeensä, tai muita toimeentuloaan helpottavia etuja, kun avioituu.

Sellainen kuin minä. Ja ostin kummankin vihkisormuksetkin.

Vierailija
42/49 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-muija alko joskus kärttämään takasin antamaansa mattoa kun välit katksesi. Pistin maton pihalle ja rullasin sisään kissanhiekkalaatikon sisällön. Sitten laitoin tekstarin, että pihalta voi hakee kun on aikaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Siitä on tammikuulta oikeudenpäätös. Ellei mies ole antanut sinulle lainaksi kihlauksen ajaksi sormusta ja siitä on kirjallinen sopimus. Tai anna mennä oikeuteen.

Erikoinen oikeusriita: Mies vaati vaimonsa vihkisormuksen takaisin eron jälkeen joutuukin maksamaan lähes 24000 euron korvaukset

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009349139.html?cs

Tätä minäkin pari kertaa siteerasin jo, mutta av:n köyhälistö on eri mieltä. :)

Vierailija
44/49 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ojentaisin sormuksen miehelle sadevesikaivon kohdalla ja kas mokoma, sormus tipahti kaivoon. No voi paska, miehen vika, olisit ottanut sen, kun sitä annettiin.

Vierailija
45/49 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paaluttaminen on vapaehtoista.

Vierailija
46/49 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tästä syystä kihlasormuksen pitää olla halpa.

Eikä! Kihlasormukseni maksoi 800 e.

Vierailija
47/49 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin, jos kyseessä olisi esim. suvussa kulkenut sormus. Muuten en, lahjat lahjoina.

Vierailija
48/49 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi antaisin, onhan se hieno sormus, se jonka miehelle ostin oli tylsä halpa rinkula, pidin myös kaikki kihlajais lahjatkin, ei niitä miehelle annettu.

Vierailija
49/49 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan todellakin oli avioliittolakiin kirjoitettu kihlauksesta, että kihloissa olevien kuului kihlauksen purkautuessa palauttaa toisiltaan saamansa lahjat. Kyseinen kohta jäi pois laista avioliittolain uudistuksessa v. 1987.

"Kihlauksen purkautumisesta – riippumatta siitä tapahtuiko tämä yhteisellä sopimuksella tai yksipuolisesti – johtui, että kummallakin kihlakumppaneilla oli oikeus saada takaisin ne lahjat, jotka hän kihlauksen vuoksi oli antanut kihlatulleen. Jos jompikumpi kihlakumppaneista kuoli, sai eloonjäänyt osapuoli takaisin toiselle antamansa lahjat, mutta hän oli oikeutettu pitämään, mitä oli itse saanut kuolleelta kihlakumppaniltaan. Jos saatu lahja ei ollut enää tallella, oikeuden harkintaan jäi, oliko sen arvo korvattava."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kihlaus

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kihlaero

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi yhdeksän