Jos kihlaus päättyy, kuuluuko sormus palauttaa?
Mies haluaa erota ja pyytää palauttamaan ostamansa kihlasormuksen. Kuuluuko se antaa?
Kommentit (49)
Ex-muija alko joskus kärttämään takasin antamaansa mattoa kun välit katksesi. Pistin maton pihalle ja rullasin sisään kissanhiekkalaatikon sisällön. Sitten laitoin tekstarin, että pihalta voi hakee kun on aikaa...
Vierailija kirjoitti:
Ei. Siitä on tammikuulta oikeudenpäätös. Ellei mies ole antanut sinulle lainaksi kihlauksen ajaksi sormusta ja siitä on kirjallinen sopimus. Tai anna mennä oikeuteen.
Erikoinen oikeusriita: Mies vaati vaimonsa vihkisormuksen takaisin eron jälkeen joutuukin maksamaan lähes 24000 euron korvaukset
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000009349139.html?cs
Tätä minäkin pari kertaa siteerasin jo, mutta av:n köyhälistö on eri mieltä. :)
Minä ojentaisin sormuksen miehelle sadevesikaivon kohdalla ja kas mokoma, sormus tipahti kaivoon. No voi paska, miehen vika, olisit ottanut sen, kun sitä annettiin.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tästä syystä kihlasormuksen pitää olla halpa.
Eikä! Kihlasormukseni maksoi 800 e.
Antaisin, jos kyseessä olisi esim. suvussa kulkenut sormus. Muuten en, lahjat lahjoina.
Miksi antaisin, onhan se hieno sormus, se jonka miehelle ostin oli tylsä halpa rinkula, pidin myös kaikki kihlajais lahjatkin, ei niitä miehelle annettu.
Aikoinaan todellakin oli avioliittolakiin kirjoitettu kihlauksesta, että kihloissa olevien kuului kihlauksen purkautuessa palauttaa toisiltaan saamansa lahjat. Kyseinen kohta jäi pois laista avioliittolain uudistuksessa v. 1987.
"Kihlauksen purkautumisesta – riippumatta siitä tapahtuiko tämä yhteisellä sopimuksella tai yksipuolisesti – johtui, että kummallakin kihlakumppaneilla oli oikeus saada takaisin ne lahjat, jotka hän kihlauksen vuoksi oli antanut kihlatulleen. Jos jompikumpi kihlakumppaneista kuoli, sai eloonjäänyt osapuoli takaisin toiselle antamansa lahjat, mutta hän oli oikeutettu pitämään, mitä oli itse saanut kuolleelta kihlakumppaniltaan. Jos saatu lahja ei ollut enää tallella, oikeuden harkintaan jäi, oliko sen arvo korvattava."
Sellainen kuin minä. Ja ostin kummankin vihkisormuksetkin.