Arvio: Perhe tarvitsee yli 3 000 euroa kuussa, jotta elämä olisi edes ihmisarvoista
Helsinkiläisellä nelihenkisellä perheellä on oltava käytössään lähes 3 300 euroa, jotta elämä olisi ihmisarvoista, kertoo Turun yliopiston laskelma.
Kommentit (54)
Jep. Käteen on saatava 1650€, jotta toimeen tulee. Jos tämä ei onnistu: sitä varten on maakunnat.
Näin on. Hetkellisesti pärjää vähemmälläkin mutta 3000 kuussa on se perusminimi.
T nelihenkinen perhe Helsingistä
Onneks asumme pohjanmaalla,täällä on suht edullista asua ja harrastaa
Rahalla saa siis ihmisarvoa. Hienoa. 🤑
Olen hyvätuloinen, ja kulutamme paljon vähemmän kk, silti harrastamme ja teemme kaikkea . Mihin ihmeeseen tuo perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää palkasta käteen 1500 ja rapiat kuussa
Nyt puhutiin perheistä. Ei talouksista. Yksinäinen pystyy vaikka olemaan aidan seipäänä kunnes tilanne paranee.
Vierailija kirjoitti:
Molemmille vanhemmille sama ja lapsilisät päälle niin se on siinä.
Joo, näin se on. Ihan vaikka kolmiokin keskitasoisella alueella, niin asumiskulut on lähempänä 2000e/kk nykyisellä korkotasolla (joka näkyy siis sekä omistusasumisessa että vuokrissa).
Siis tosta 3000 eurosta pitää maksaa kaikki, asuminen ym.?
Haluaisin nähdä tarkemman laskelman. Esim. itse olen lainani maksanut joten asuminen on todella edullista nykyään. Pärjään 1500 eurolla useimpina kuukausina enkä koe että meiltä puuttuisi mitään. Me emme tosin ole nelihenkinen perhe vaan kolmihenkinen, toista aikuista ei ole. Mutta ei kai sen yhden aikuisen osuus voi puolta tuosta summasta olla.
Meidän kulut on pyöreesti 2000/kk. Ei siis eletä ihmisarvoisesti?!
Tulot on kyllä tuplat, mutta tarvii illalla tutustua tuohon että mitä pitää sisällään / mitä meiltä puuttuu. Varmaan ainakin teinillä on liian halpaa elektroniikkaa eikä netflixiä.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä tarkemman laskelman. Esim. itse olen lainani maksanut joten asuminen on todella edullista nykyään. Pärjään 1500 eurolla useimpina kuukausina enkä koe että meiltä puuttuisi mitään. Me emme tosin ole nelihenkinen perhe vaan kolmihenkinen, toista aikuista ei ole. Mutta ei kai sen yhden aikuisen osuus voi puolta tuosta summasta olla.
Laskelmassa oli huomioitiu reilun tonnin vuokra - joka on sikäli alakanttiin Helsingissä, että nelihenkiselle perheelle ei välttämättä siihen hintaan edes vuokra-asuntoa löydy. Jutussa käytetty esimerkkivuokra on lähinnä kaksion vuokra Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsiperheet harvemmin ovat lainansa maksaneet ainakaan pk-seudulla. Justhan he ovat siirtyneet isompaan asuntoon, kun lapset tulleet kuvioon ja tarvineet lisää tilaa. Perheasuntoa ei alle 300keur juuri mistään saa, että kun lapset on kouluikäisiä, on reippaasti vielä lainaa jäljellä. Laina maksettu vasta joskus 55-60-vuotiaana, jos lapset tehty 30-35-vuotiaana.
Mulla jää laskujen jälkeen käteen yleensä n. 400 - 600 euroa ruokaan , bensoihin yms. Elän mielestäni ihan ihmisarvoisesti ja tuhlailenkin välillä
Ja Suomessa kun ollaan ja opittu pummeiksi niin toihan käsitetään niin että yhteiskunta on velvollinen tuon summan antamaan.
Minä ainakin käsitin että vanhempien tehtävä tuo on tienata, Jos edes toinen on kohtuupalkkaisessa työssä (4-5k brutto) ja tuohon päälle toisen tuet, lapsilisät yms niin sehän on siinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhutiin perheistä. Ei talouksista. Yksinäinen pystyy vaikka olemaan aidan seipäänä kunnes tilanne paranee.
Mulla on lapsia, olen yh
Suomessa on vaan liian korkea elintaso mitä emme ole ansainneet niinkuin pressammekin sanoi.
Vähentäkää kulutusta ja maailma pelastuu! Less is more!
Vierailija kirjoitti:
Jep. Käteen on saatava 1650€, jotta toimeen tulee. Jos tämä ei onnistu: sitä varten on maakunnat.
Tarkoitus on ilmeisesti vihjata, että jos palkka on liian pieni, pitää irtisanoutua ja muuttaa maalle.
Ensinnäkin siinä tapauksessa on poistettava karenssit, että irtisanoutuminen on mahdollista. Toiseksi mietityttää, että kenen on tarkoitus sitten tehdä pääkaupunkiseudun matalapalkkatyöt vai onko tarkoitus sulkea mm kaupat ja päiväkodit kokonaan ja lopettaa siivousten teettäminen?