Arvio: Perhe tarvitsee yli 3 000 euroa kuussa, jotta elämä olisi edes ihmisarvoista
Helsinkiläisellä nelihenkisellä perheellä on oltava käytössään lähes 3 300 euroa, jotta elämä olisi ihmisarvoista, kertoo Turun yliopiston laskelma.
Kommentit (54)
Vanhemmat voi ottaa toisen työn, jotta summan saa kokoon. Esim. siivousta päivätyön ohessa. Yhteiskunnalta ei yhtään tukia tähän
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vaan liian korkea elintaso mitä emme ole ansainneet niinkuin pressammekin sanoi.
Vähentäkää kulutusta ja maailma pelastuu! Less is more!
Miten vähennät kulutusta, kun suurimmat kuluerät on asuminen ja ruoka? Muuta pienempään/halvempaan asuntoon ja syöt (ja syötät lapsia) vähemmän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää palkasta käteen 1500 ja rapiat kuussa
Nyt puhutiin perheistä. Ei talouksista. Yksinäinen pystyy vaikka olemaan aidan seipäänä kunnes tilanne paranee.
Perhe muodostaa pitemmän aidan!
Sinkku kuin pylväs, ei niinkään aidanseiväs!
Olen menevä citysinkku ja en tulisi toimeen alle neljän tontun!
Miksei ennen vaaleja kysytä, että miten näillä pienillä palkoilla tai tuilla tulee toimeen? Konkreettisia esimerkkejä. Kokoomukselta voisi kysyä, että onko oikein ettei osalla ole rahaa lääkkeisiin, kun toiset taas kylpee rahassa? Miksei Helsinkiläisiä tueta, kun täällä on suuret asumiskulut?
Mä ihan huvikseni kurkkasin, että eräältä eteläsavolaiselta pikkupaikkakunnalta, mikä on mulle tuttu, saisi ihan kohtuukuntoisen omakotitalon sellaisella 150000eurolla. Että kun mulla nyt on se rivarikolmio 300000eurolla ja lainaa reippaasti jäljellä, niin sillä rahalla, mitä on jo kasassa (myös muissa sijoituksissa), voisin vaan ostaa tuolta talon. Kulut laskisi ihan merkittävästi, niin ei tarvisi enää paljo mitään tienatakaan. Muutkin siellä on varmaan aika pienituloisia, että riittäsi, että tekisi jotain hanttihommia etätöinä vaikka ihan keikkaluonteisestikin osan vuodesta. Kävi kyllä mielessä, että pitääkö näitä kansainvälisiä päällikköhommia täällä pk-seudulla jaksaa painaa. Lapsillekin olisi varmaan kiva ja turvallinen sellainen pikkupaikkakunnan koulu. Ei olisi tuota muunkielisongelmaakaan.
Eihän tuo summa riitä mihinkään, jos tuo ei ole nettosumma vaan brutto! Jo asumiskulut ja liikkuminen vie rahaa rutosti ja siihen vaatteet, ruoka, vakuutukset, harrastukset, netti ja esim.terveysmenot! Esim. lääkemenot on korkeat Suomessa verrattuna moneen muuhun maahan. vuosiraja on 600 e vuodessa, jonka jälkeen lääkkeet saa ilmaiseksi.
2 työtöntä + 2 lasta Helsingissä saa vuodessa verottomana 32 000 e etuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Mä ihan huvikseni kurkkasin, että eräältä eteläsavolaiselta pikkupaikkakunnalta, mikä on mulle tuttu, saisi ihan kohtuukuntoisen omakotitalon sellaisella 150000eurolla. Että kun mulla nyt on se rivarikolmio 300000eurolla ja lainaa reippaasti jäljellä, niin sillä rahalla, mitä on jo kasassa (myös muissa sijoituksissa), voisin vaan ostaa tuolta talon. Kulut laskisi ihan merkittävästi, niin ei tarvisi enää paljo mitään tienatakaan. Muutkin siellä on varmaan aika pienituloisia, että riittäsi, että tekisi jotain hanttihommia etätöinä vaikka ihan keikkaluonteisestikin osan vuodesta. Kävi kyllä mielessä, että pitääkö näitä kansainvälisiä päällikköhommia täällä pk-seudulla jaksaa painaa. Lapsillekin olisi varmaan kiva ja turvallinen sellainen pikkupaikkakunnan koulu. Ei olisi tuota muunkielisongelmaakaan.
Avainkysymys onkin, pystyykö tekemään oikeasti etänä koko ajan vai joutuuko ramppaamaan kokouksissa ja tapaamisissa ja tällöin välimatka alkaa tympiä esim. Mäntyharjulta Helsinkiin. Periferiassa työtä ei vain löydy muille kuin vanhustenhoitajille.
Vierailija kirjoitti:
2 työtöntä + 2 lasta Helsingissä saa vuodessa verottomana 32 000 e etuuksia.
En silti muuttaisi työtäni ja heittäytyisin työttömäksi ja muuttaisin Helsinkiin. Kukaan järjellinen ihminen ei ole kateellinen työttömälle ja köyhille paitsi idiootit kokoomuslaiset ja persut.
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen, ja kulutamme paljon vähemmän kk, silti harrastamme ja teemme kaikkea . Mihin ihmeeseen tuo perustuu?
Tuohon on laskettu asumiskuluiksi joko vuokra tai vastike + asuntolainan lyhennys. Myös vesi, sähkö, puhelimet, netti, vakuutukset, vaatteet, ruoka, liikkuminen, jne. Eli myös sellaisia kuluja, joita ei makseta joka kuukausi, mutta ovat välttämättömiä.
Oletus lienee tuossa 2 aikuista + 2 lasta (minkä ikäisiä?) Riippuu lasten iästä, kuinka paljon sitä rahaa menee. Melkoinen ero on siinä, kuinka paljon kuluttaa 5v tai 15v.
Tuossa laskelmassa on ihmisarvoisen elämän kriteereinä mm. televisio, laajakaista ja jokaiselle perheenjäsenelle sekä oma puhelin että oma kannettava tietokone.
Ilmeisesti on ihmisarvotonta elämää jakaa kännykän nettiä, katsoa sarjat läppäriltä tai se, että lapset joutuvat jakamaan läppärin. 🤣 Joo, voin olla wanha patu ja ylpeä siitä, mutta nuo jutut ovat minusta aivan älyttömiä.
Tietoliikennelaitteet kustantavat nelihenkiselle perheellä kuussa 163 euroa ja yksinasuvalla 64 euroa kuukaudessa.
Kouluikäisillä ja vanhemmilla lapsilla tulee myös olla jokaisella omat kuulokkeet.
Ihmisarvoiseen elämään kuuluu myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella oma auto ja 15 000 km vuodessa. 416 euroa kuussa autoiluun on välttämättömyys ihmisarvoiseen elämään! 😝
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on vaan liian korkea elintaso mitä emme ole ansainneet niinkuin pressammekin sanoi.
Vähentäkää kulutusta ja maailma pelastuu! Less is more!
Miksi pressa ei näytä itse mallia? Kasvisruoka ei paljon pelasta, jos elämäntyyli sisältää edustuskodin ja edustusloma-asunnon henkilökunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla jää palkasta käteen 1500 ja rapiat kuussa
Oletko neljän hengen perhe?
Vierailija kirjoitti:
Tuossa laskelmassa on ihmisarvoisen elämän kriteereinä mm. televisio, laajakaista ja jokaiselle perheenjäsenelle sekä oma puhelin että oma kannettava tietokone.
Ilmeisesti on ihmisarvotonta elämää jakaa kännykän nettiä, katsoa sarjat läppäriltä tai se, että lapset joutuvat jakamaan läppärin. 🤣 Joo, voin olla wanha patu ja ylpeä siitä, mutta nuo jutut ovat minusta aivan älyttömiä.
Mitä ihmeellistä tässä on? Meillä lapset saavat kannettavat koulusta, mutta meillä kahden lapsen kilpaurheiluharrastuksiin menee 500 euroa kuussa.
Miksi keskusteluissa vaihtoehdot on Helsinki tai maaseutu? On tässä maassa muitakin kaupunkeja kuin Helsinki. Mä en asu Helsingissä mutta asun silti kaupungissa. Ainakin tästä on todella pitkä matka lähimmälle pellolle ja kaikki palvelut pelaa kävelymatkan päässä. Ehkä mulla sitten vaan on väärä käsitys siitä, mitä kaupunki tarkoittaa? Helsingin ulkopuolella on muutakin kuin maaseutua.
Piensijoittaja kirjoitti:
Rahalla saa siis ihmisarvoa. Hienoa. 🤑
Mitä enemmän rahaa, sitä parempi ihminen olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvätuloinen, ja kulutamme paljon vähemmän kk, silti harrastamme ja teemme kaikkea . Mihin ihmeeseen tuo perustuu?
Tuohon on laskettu asumiskuluiksi joko vuokra tai vastike + asuntolainan lyhennys. Myös vesi, sähkö, puhelimet, netti, vakuutukset, vaatteet, ruoka, liikkuminen, jne. Eli myös sellaisia kuluja, joita ei makseta joka kuukausi, mutta ovat välttämättömiä.
Oletus lienee tuossa 2 aikuista + 2 lasta (minkä ikäisiä?) Riippuu lasten iästä, kuinka paljon sitä rahaa menee. Melkoinen ero on siinä, kuinka paljon kuluttaa 5v tai 15v.
5-vuotiaana lapseni päivähoito maksoi 300 euroa kuussa, joten kulut ovat melko samat nyt 15-vuotiaana.
Mitä höpiset?